Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alane schreef:Even wat stellen.
Stel een hengstenhouder krijgt voor een jonge hengst 400 dekaanvragen.
Nu worden er dus gewoon die 400 merries gedekt.
met deklimiet van de gestelde 50 als voorbeeld.
Zelfde hengstenhouder zelfde hengst zelfde aanvragen...hengstenhouder maakt haalt uit die 400 aanvragen de beste 50 merries (is zijn goed recht) De kans dat er tussen die 50 minder goeden zitten is kleiner dan tussen die eerder genoemde 400...
Snap je wat ik bedoel?
ceasario schreef:Trend is vaak bewezen kwaliteit, gezondheid, bruikbaarheid, dus is een vorm van op zekerheid spelen
Als hij 450 stuks dekt en de kwaliteit bepaald wordt door de krenten uit de pap vanuit een groot aanbod.(Het zijn immers nog maar veulens)
Dus ik begrijp niet goed waar je met deze topic naar toe wilt.
Genetische spreiding ,daar hebben we het hier al 2 jaar geleden over gehad.
En toen kwamen de antwoorden we halen genoeg ander bloed binnen.
Dus vertel nu eens duidelijk wat je bedoeld met deze topic.
Hurrycane schreef:Misschien geeft dat juist wel een eerlijker beeld. Want ook bij 50 goede merries zal moeten blijken of de hengst bepaalde eigenschappen vererft.
Volgens mij valt een mindere hengst dan alleen maar eerder door de mand. Maar dat is mijn idee...
Hurrycane schreef:Misschien geeft dat juist wel een eerlijker beeld. Want ook bij 50 goede merries zal moeten blijken of de hengst bepaalde eigenschappen vererft.
Volgens mij valt een mindere hengst dan alleen maar eerder door de mand. Maar dat is mijn idee...
sarabande schreef:Het doel van iedere individuele fokker is onnoembaar, het doel van een goede fokker is blijvend zijn eigen stam verbeteren.
Het doel van een stamboek ook het KWPN is goede sportpaarden op de markt brengen.
Als fokker kan je op dit moment zelf kiezen bij welk stamboek je jouw fokkerij laat registreren. Mij bevallen met name de gezondheidseisen van het KWPN
Derhalve hebben mijn merries ook degenen die volledig Duits gefokt zijn een KWPN papier.

sarabande schreef:Het doel van iedere individuele fokker is onnoembaar, het doel van een goede fokker is blijvend zijn eigen stam verbeteren.
Het doel van een stamboek ook het KWPN is goede sportpaarden op de markt brengen.
Als fokker kan je op dit moment zelf kiezen bij welk stamboek je jouw fokkerij laat registreren. Mij bevallen met name de gezondheidseisen van het KWPN
Derhalve hebben mijn merries ook degenen die volledig Duits gefokt zijn een KWPN papier.
Alane schreef:Als een hengst zijn mindere kwaliteiten vererft vererft de hengst dus zeer goed alleen dus niet de gewenste eigenschappen.
Als een merrie zeer sterk vererft dan valt een hengst die minder vererft (gewenste of ongewenste eigenschappen) helemaal niet op... en geeft de uitslag op die 50 merries dus een vertekend beeld.
Als je daarbij ook nog uit gaat dat 60 % van de merrie komt en 40 % "maar" van de hengst ...
Hurrycane schreef:Maar jij houd dan ook nog steeds vast aan die 50![]()
Bij 100 of 150 zal de gemiddelde kwaliteit van de merries ook wel wat zakken.
Volgens mij gaat het er trouwens in eerste instantie om of een hengst waarde kan toevoegen. Een hengst met mindere kwaliteiten voegt dus bij een goede sterk vererfende merrie niks toe en is dus niet van waarde voor die merrie. Er kan dan best een heel behoorlijk veulen uitkomen maar daar heeft die hengst dan niks mee te maken. De kunst is dan natuurlijk om vast te stellen dat de kwaliteiten van zo'n veulen van de moeder komen en dat de hengst niets toevoegt.
Hurrycane schreef:Daar ben ik eerlijk gezegd nog niet uit.
Maar kan de vraag ook omkeren.
Verbeteren, doe je dat door onbeperkt te dekken met een jonge hengst waarvan nog geen nakomelingen informatie beschikbaar is?
ceasario schreef:Vandaar mijn voorstel van 200 mag ook 300 zijn.
Maar dan afwachten hoe deze dieren zich ontwikkelen.
Alane schreef:@Hurrycane: In mijn voorbeeld had ik het ook over stel...
Dat bij 100 of 150 de kwaliteit mischien zal zakken moge wel duidelijk zijn...
Waarbij ik denk dat het huidige gemiddelde per hengst mischien niet meer dan 50 bedraagt per jaar.
Het KWPN zegt gemiddeld 10 000 veulens te registreren... bij een gemiddelde van 100 dekkingen per hengst zou het KWPN 100 hengsten accepteren als vaderdier in binnen haar fokkerij.
Het eerder aangehaalde getal van 50 voor het instellen van een deklimiet is realistischer dan 100 of 150 per jonge hengst. (ik praat over een gemiddeld aantal)
ceasario schreef:Alane dat komt ook mede dat men te lang achter een zelfde trend hengst blijft aanhollen.
Beperk je zo'n tot een dekseizien in 4 jaar.
Dat wordt de spreiding groter over andere hengsten.
Hurrycane schreef:Voordeel wat ik in zo'n systeem zie is dat je misschien wat meer jonge hengsten goed zou kunnen keuren om 1 jaartje te dekken.
sarabande schreef:Interessant idee, dus de hele 3e bezichtiging na laatste veterinaire check 1 jaar op de fokkerij los laten, zonder verrichtings of karakter test ?(laatste is toch een wassen neus)
Hurrycane schreef:Geeft zo'n hengst wel mooi de gelegenheid om zich in de sport te ontwikkelen natuurlijk.
Krijg je natuurlijk wel de discussie of je dan moet wachten tot er veulens zijn of tot 3 jaar.. wil je de hengstenhouders een beetje te vriend houden lijkt tot 3 jaar me niet zo'n goed idee :D
ceasario schreef:Je hoeft een hengstenhouder niet te vriend te houden.
Een hengstenhouder is een ondernemer en een ondernemer dient inventief te zijn.
En hoeft niet in leven gehouden worden door een "fokkersubsidie" .
Alane schreef:STEL:
KWPN keurt ieder jaar 10 jonge hengst goed. 10 X 250 = 2500 zit je op een kwart van het aantal veulens dat gemiddeld per jaar geregistreerd wordt.
Het KWPN heeft 100 hengsten (VOORBEELD) waarvan 10 % jaarlijks afvloeit vanwege te weinig dekkingen, overlijden, buitenland etc.
Dan houdt je dus in het 2e jaar 90 hengsten over die 10 000 merries moeten dekken. (de 10 jonge hengsten uit het 1e jaar staan immers op wacht)
Het 3e jaar 81 hengsten die 10 000 meries moeten dekken (KWPN spreekt over gemiddeld 10 000 veulen registraties per jaar dus dat blijft gelijk) Dan worden de eerste jaargang veulens beoordeeld.... ga eens uit van 50 % merries en 50 % hengsten. Laat nu 30 % van de jonge ggk hengsten gehandhaaft blijven.... komt je totale hengstenbestand in het 4e jaar op 81 minus 10 % = 73 + 7 jonge hengsten = 80 hengsten dan spreken over bloedspreiding is nodig?