Waarom géén schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:07

Mijn vriendin heeft tijdens haar opleiding meegewerkt aan een onderzoek naar verschillende vormen van huidkanker bij paarden. Idd. zijn schimmels daar heel gevoelig voor. Het klopt wat Anya zegt.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:02

ons eerste paard was een oude vliegenschimmel
daar hadden we natuurlijk heel wat poetswerk mee *LOL*

subjectief vind ik het geen mooie kleur en lastig om mooi te krijgen, er zijn wel sommige schimmels die ik prachtig vind! vooral de hele oude schimmels, die alweer bijna spierwit zijn

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:29

Hoe vinden jullie de schimmel van Tommie Visser dan? Blue Ocean heet ie gloof ik.. Die vind ik persoonlijk errug mooi!!
Maar het blijft idd irritant met poetsen en helemaal met wassen voor een wedstrijd!! Je blijft bezig...

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:48

ONZE FONS RULES!!! Tong uitsteken

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:02

uhhh...misschien btj dom, maarre..Fons Verward

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:07

horsegirlie schreef:
uhhh...misschien btj dom, maarre..Fons Verward

"Onze Fons" is ook een schimmelhengst, namelijkd e vader van mijn toekomstige veulen.. Hij is erg bekend hoor Knipoog en heeft veel in de sprigsport gewonnen, dit is m:
Afbeelding
[/img]

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:10

Nu ik denk aan 'witte paarden die niet in de kudde passen' - mijn vorige paard was opgegroeit in een kudde in Wales, pas op z'n 4de eruit gevist en geruind. Toen op onze pensionstal de hele groep in 1 landje ging was hij de leider. Een goede leider ook, als een paard zich op z'n plek liet zetten was het gelijk goed.

Behalve de schimmelruin die erbij kwam. Die begon competief, maar werd keihard op z'n plaats gezet en vervolgens had het arme dier geen rust, Roy bleef hem nazitten en uit de kudde jaren. Heel vreemd gedrag want Roy was dus een heel sociaal vaardig en goede leider. achteraf vraag ik me niet af of het aan de kleur lag dat Roy hem er niet bij kon velen, zelfs niet onderdanig....

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:21

mijn shetlander is een schimmel met hele zwarte huid en zwarte hoefjes.
maar zij heeft dus wel last van melanomen. en de veearts zei dat dit ook het vaakst bij schimmels voorkomen.
ze zitten bij haar naast der muts zeg maar Knipoog en eentje net boven de anus.
en er zitten 3 bobbels op haar linkerachterbeen.
de veearts zei dat het geen kwijt kon, zolang ze er geen last van heb.
ik kan er dus ook gewon op drukken en het doet geen pijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:39

Bucephalus schreef:
Mijn vriendin heeft tijdens haar opleiding meegewerkt aan een onderzoek naar verschillende vormen van huidkanker bij paarden. Idd. zijn schimmels daar heel gevoelig voor. Het klopt wat Anya zegt.

Ik zou graag de methodiek van het onderzoek willen zien. Ik denk namelijk dat er een stuk waarheid bestaat in het feit dat de genetische aanleg dicht bij de aanleg voor schimmel ligt en dat de kans dat het gelijk overerfd wordt groot is. Dat is iets héél anders dan de constatering dat schimmel zijn de oorzaak van een verhoogde kans op melanomen is.

Anders zou ik bij de Welsh namelijk kunnen concluderen dat de kans op kampioenen véél groter is voor een schimmel dan voor een andere kleur en zou ik op basis van die wetenschap gewoon niet met een kleurtje moeten willen fokken.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:22

Olevalover schreef:
"Onze Fons" is ook een schimmelhengst, namelijkd e vader van mijn toekomstige veulen.. Hij is erg bekend hoor Knipoog en heeft veel in de sprigsport gewonnen, dit is m:

Dit is zeker een mooi paard! Keb een hele mooie foto van m gevonden:
Afbeelding

Hij leek op jouw foto wel bruin!! Maar het is een errug mooie schimmel idd OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:42

Super mooi paard, benieuwd hoe hij er over een paar jaar uit ziet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:49

joostvangestel schreef:
Ik zou graag de methodiek van het onderzoek willen zien. Ik denk namelijk dat er een stuk waarheid bestaat in het feit dat de genetische aanleg dicht bij de aanleg voor schimmel ligt en dat de kans dat het gelijk overerfd wordt groot is. Dat is iets héél anders dan de constatering dat schimmel zijn de oorzaak van een verhoogde kans op melanomen is.

Anders zou ik bij de Welsh namelijk kunnen concluderen dat de kans op kampioenen véél groter is voor een schimmel dan voor een andere kleur en zou ik op basis van die wetenschap gewoon niet met een kleurtje moeten willen fokken.

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/UQ-28A.doc
Het is een behoorlijk groot artikel. Dus ga er maar even lekker voor zitten Joost Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:49

Arwenluwe, ooit gelezen dat paarden schimmels in een kudde links laten liggen. Wit is een kleur die de kudde in gevaar kan brengen omdat het een opvallende kleur is. De kleur kan roofdieren aantrekken.

Ik denk dat in zandvlaktes die paarden geen probleem hebben, maar in groene steppes met bomen in de omtrek, weinig schutkleur geven. Bruin en zwart vallen dan toch wat meer weg, vooral als het gaat schemeren vallen de donker gekleurde dieren minder op. Bij maanlicht zie je een schimmeltje wel staan, een zwart paard is even zoeken.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:27

horsegirlie schreef:
[image]

Hij leek op jouw foto wel bruin!! Maar het is een errug mooie schimmel idd OK dan!

ik ga binnenkort een veulen van hem kopen Knipoog (zie: is dit een goede keuze in FA)

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:55

Een goed paard heeft geen kleur toch?
Mij maakt het niet uit al is het een bonte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:22

horsegirlie schreef:
[image]

Onze Fons is inmiddels een stuk lichter Haha!
Afbeelding

Geef mij toch de donkere schimmels maar.
Tyrano is perfect. Grijs met witte stippen. Ik vrees dat hij alleen helemaal wit zal worden...

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:39

ja.. jammer dat je hem wegdoet!
Maar ik blijf toch onze fons fan, ondanks zijn slechte rapport

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:46

Olevalover schreef:

Hij is niet van mij hoor Knipoog
En de eigenaren kunnen hem helaas niet houden....

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:58

Amanda schreef:
Hij is niet van mij hoor Knipoog
En de eigenaren kunnen hem helaas niet houden....

da moet je hem kopen Knipoog Het lijkt me een erg leuk beestje.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:38

Olevalover schreef:

Onze Fons slecht rapport Verward

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:44

annegti schreef:
Onze Fons slecht rapport Verward

Onze Fons Z Z0122.96 Stb (ex Alfons-Z StZ)
Rijpaardtype
Geboren: 25-02-1996
Kleur: Schimmel
Stokmaat: 1.66 m (minimaal)
Pijpomvang: 22 cm

Verrichting 1999
Stap 6
Draf 5
Galop 7
Aanleg dres. 5
Dressuur 23.0 (11e)
Afdruk 6
Techniek 7.5
Vermogen 7.5
Aanleg spr. 7
Springen 28.0 (8e)

Totaal 51 punten
Plaatsing: 10e van 12 (10)

Fokker: J. Cornelissen, St. Anthonis

Alexis Z x Viola ster pref prest v. Rigoletto x Masonette ster pref v. Sendbote x Kurla V v. Kurator II x Vorbuch v. onbekend x onbekend

Vorbuch 31.07420.61 Hann: "AA halbblutstute ohne Abstammungs-Nachweis"

Andere goedgekeurde KWPN hengsten uit fokfam 1001
*geen

Andere goedgekeurde KWPN zonen van Alexis Z
*Amaretto I 92.8081 Stb, 07-05-1982, schimmel, 1.66 m, 21.5 cm
*Neckar 51.01652.94 Stb, 22-01-1995, bruin, 1.67 m, 22 cm

Bloedgroepenonderzoek 1994
Het bloedgroepenlaboratorium van Dr. H. van Haeringen te Wageningen heeft boven water gebracht dat de hengst Alexis Z geen zoon kan zijn van H. Almé Z. Het uit Duitsland ontvangen bloedpatroon van Alexis Z omvatte slechts twee factoren, zodat opnieuw bloed moest worden getrokken. Daarbij is geconstateerd dat op basis van de drie factoren die heel typerend zijn voor de nakomelingen van H. Almé Z, Alexis Z geen zoon van hem kon zijn. Een herhaald onderzoek heeft de uitslag bevestigd. (publ. 14-04-1994). Het is tot op heden (publ. 11-05-1994) nog niet duidelijk hoe deze situatie zich voor heeft kunnen doen. Stoeterij Zangersheide, waar Alexis Z is geboren, heeft aan de hand van de beschikbare administratie getracht aan te tonen dat de fout dáár niet is gemaakt. Nagegaan is -en nog verder nagegaan wordt- of mogelijkerwijs toch een andere te achterhalen vader in het spel is. Door middel van bloedgroepenonderzoek kan een zekerheidspercentage worden verkregen van 98%.

Aangewezen HK Den Bosch 1999 (06-02)
Behalve over een goede techniek en bijzonder veel vermogen beschikt Alfons-Z over een aansprekend exterieur. Hij is een zoon van de Duitse springpaardenleverancier Alexis Z (oa Apricot, Amaretto I, Allez France) en de merrie Viola. Viola bracht 8 hengstveulens (waaronder 1 aangewezen en 1 voor de 3e bezichtiging) en 3 merrieveulens. Zij is moeder van het nationale springpaard Heaven (v. Ulft) en de internationale springpaarden Jubilee (v. Rex Magna xx), Cilton (v. Transvaal) en Olympic Briljant (v. Le Mexico) op Grand Prix niveau.

Moederrapport 1999
Viola is een voldoende rijtypische merrie, die voldoende in het rechthoeksmodel staat, maar iets meer formaat mocht hebben.
Het hoofd is bijzonder sprekend. De nek is voldoende van lengte. De hals is ruim voldoende van lengte, goed gevormd en goed bespierd. De schoft heeft amper voldoende hoogte en zou langer door moeten lopen. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. Rug en lendenen zijn goed gevormd en goed gespierd. De lendenpartij is best aangesloten. De croupe is breed, hellend en voldoende van lengte. De broekspier loopt voldoende ver door.
Het voorbeen is correct, maar is iets onderstandig. Het achterbeen is steil en week gekoot. De voeten zijn ruim voldoende gevormd; de verzenen zijn iets ondergeschoven. Het beenwerk is iets aan de lichte kant, maar straalt kwaliteit uit. De stap is ruim en actief; achter iets wijd. De draf heeft voldoende ruimte en souplesse; het achterbeen wordt goed ondergebracht.
Stokmaat: 1.62 m

Verrichting Ermelo 1999 (23-03 t/m 26-05)
Eerlijke, betrouwbare hengst. Ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken. De stap is tactmatig, maar erg ruim. De draf is ruim, traag en stuwend. In galop veel ruimte, maar de galop is enigszins traag en zou lichtvoetiger moeten zijn. Als dressuurpaard weinig aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Als springpaard voldoende afdruk. Springt voldoende naar boven, maar zou patenter moeten zijn. Hij spring constant in de manieren met voldoende voorbeentechniek en bascule. Hij maakt de sprong voldoende af. Als springpaard lijkt hij voorzichtig en toont over ruim voldoende tot veel vermogen te beschikken. Als springpaard ruim voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Gedrag in de stal en in de omgang normaal.
Half april 1999 is een virale luchtwegaandoening opgetreden. De symptomen werden met behulp van Ventipulmin verlicht. Op 05-05 heeft de hengst tijdens de training een klap voor op de voor binnenzijde van het linker voorbeen gekregen. Twee hechtingen moesten worden geplaatst. De hengst heeft zijn werk op normale wijze kunnen voortzetten.

Na verrichtingsonderzoek niet ingeschreven in het stamboek.

1999 09-06 1e goedkeuring Ermelo (herkeuring)

Afstammelingen 2001 (veulens)
Onze Fons Z toonde een uniforme collectie, matig tot voldoende rijtypische veulens, die doorgaans beknopt zijn. De veulens zijn doorgaans breed en zwaar gespierd. Soms zijn de veulens kortbenig. In een aantal gevallen staan de veulens voldoende in het rechthoeksmodel en is er sprake van meer ras.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek heeft voldoende lengte en vorm. De halslengte varieert van kort tot voldoende. De hals is meermalen breed aangezet. De schoft heeft ruim voldoende lengte, maar is plat en breed. De lendenen zijn goed aangesloten, breed en goed gespierd. De croupe is breed, goed bespierd en ruim voldoende van ligging, maar is meermalen kort. De broekspier is doorgaans kort. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is wisselend van recht tot gebogen. Het achterbeen staat achter de massa. Het fundament is wisselend van omvang en kwaliteit.
De stap is zuiver en heeft een matige ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte. De veulens tonen een goed gebruik van het voorbeen, maar zetten in beweging de hals er teveel op en het achterbeen wordt duwend gebruikt. De veulens springen niet gemakkelijk in galop aan. De galop lijkt een matige balans te hebben.
Bijzonderheden: één veulens was onregelmatig.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 25 veulens uit 104 dekkingen in 2000.

Competitie
2000/2001 Springen Klasse L onder Arnold Boerekamps
*Giesbeek: 8e, 27.5 punten
*Hengelo: 11e, 21.25 punten
*Weert: 4e, 31 punten
*Veendam: --
*Goes: 8e, 26.5 punten
Plingen Bosch: 8e, 4 punten
Totaal: 7e, 93 punten

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

In 2002/2003 won hij zowel de finale in Den Bosch als de wedstrijd in Hengelo van de hengstencompetitie. Inmiddels dus export naar USA

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:48

Oei, da's niet best Haha!

Toch blijf ik Onze Fons een ontzettend leuk paard vinden om te zien, vooral in het parcours... zo slecht springt-ie namelijk niet hoor Knipoog

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:52

Missouri schreef:
Oei, da's niet best Haha!

Toch blijf ik Onze Fons een ontzettend leuk paard vinden om te zien, vooral in het parcours... zo slecht springt-ie namelijk niet hoor Knipoog

ja ik weet het, tis allemaal statistisch gezien

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:57

Hij is toch goedgekeurd Verward En zo beroerd springt ie niet Knipoog Haha! Er zijn er met hogere cijfers die ik minder graag zie hoor.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:10

annegti schreef:
Hij is toch goedgekeurd Verward En zo beroerd springt ie niet Knipoog Haha! Er zijn er met hogere cijfers die ik minder graag zie hoor.

Klopt en dit rapport is vrij oud..