Anna pakt groot uit in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:32

En nu ga ik toch echt die Hoefslag ff halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:29

En ik wil dat boek graag!! Waar kan ik dat halen?? Bij de gewone boekhandel of in de ruitersportzaak ofzo?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:34

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:41

Welk ISBN heeft dit boek? Er staat een nr. op de achterzijde, welke begint met 90.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:50

Men kan dit boek bestellen via de website van het EASP. Kost geloof ik voor leden 10 euro en voor niet leden 12,50 excl. verzendkosten. daar het een zefgemaakt naslagwerk is heeft het geen ISBN nummer

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:15

Heb dus gisteren eindelijk het bewuste artikel kunnen lezen. Snap dus niet goed wat hij bedoelt met dat onderste zwaartepunt. Ook kan ik moeilijk geloven dat de halslengte + hoofd gelijk moet zijn aan de schofthoogte. Van dat bekken kunnen kantelen of niet heeft hij wel gelijk in. Een paard dat op de voorhand loopt van nature uit (dus overbouwd is) kan inderdaad heel moeilijk op de achterhand lopen gewoon omdat zijn bouw dat niet toelaat. Maar om alle slechte dingen op de volbloed toe te schrijven weet ik niet hoor. Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:00

joshua schreef:
Daar het een zefgemaakt naslagwerk is heeft het geen ISBN nummer

ZWART-boek........... ?

Haha!

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:10

Nee hoor heeft gewoon een witte kaft Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:17

syllabus.........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:32

CGJ12 schreef:
ZWART-boek........... ?

Haha!

Haha! Haha! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:55

petraaken schreef:
Heb dus gisteren eindelijk het bewuste artikel kunnen lezen. Snap dus niet goed wat hij bedoelt met dat onderste zwaartepunt. Ook kan ik moeilijk geloven dat de halslengte + hoofd gelijk moet zijn aan de schofthoogte. Van dat bekken kunnen kantelen of niet heeft hij wel gelijk in. Een paard dat op de voorhand loopt van nature uit (dus overbouwd is) kan inderdaad heel moeilijk op de achterhand lopen gewoon omdat zijn bouw dat niet toelaat. Maar om alle slechte dingen op de volbloed toe te schrijven weet ik niet hoor. Verward

Met dat laatste had ik ook wat moeite, maar niet alle volbloeden waren slecht. Ook in het EASP zijn een aantal hengsten xx ggk. Het enige waar ik echt mijn vraagtekens bij zet is dat stukje in het blauwe gedeelte (uitgelicht). Net allemaal iets te gemakkelijk neergezet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:06

Tjee, die heb ik nog niet gelezen. Vanavond dan maar.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:54

Dat met dat zwaartepunt achter vond ik ook vreemd, en inderdaad al het slechte afschrijven op de volbloed lijkt mij ook niet terecht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:59

Sammie schreef:
Met dat laatste had ik ook wat moeite, maar niet alle volbloeden waren slecht. Ook in het EASP zijn een aantal hengsten xx ggk. Het enige waar ik echt mijn vraagtekens bij zet is dat stukje in het blauwe gedeelte (uitgelicht). Net allemaal iets te gemakkelijk neergezet.

Ik ben heel benieuwd of die easp volbloed hengsten nou wel aan zijn theorie voldoen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:45

Ter verdediging van wat ik begrepen heb wat het EASP voor ogen staat:

Het gaat niet zozeer om het ras, maar om het type.
De EV van tegenwoordig wordt erop gefokt gebouwd te zijn als een hazewindhond; laag aan de voorkant, grote stuwende kont. Dat is niet het type dat dus in opperste verzameling op de achterhand kan gaan zitten.

De EV die wel in het evenwichtsmodel staat, en ouders hebben die ook dat evenwichtsmodel hebben, daar heeft het EASP helemaal geen problemen mee (begrijp ik dan).

Toch, Karel doet (geloof ik) weldegelijk uitspraken over de hardheid van het beenwerk van EV en moderne been gebreken die onze paardenpopulatie niet kende voor invoer van EV-bloed. Het EV is een ver doorgefokt ras, en ze mankeren wel nogal eens wat.
Bovendien, paarden die niet in het evenwichtsmodel staan (en dus hun gewicht niet evenredig over alle 4 de benen verdelen) zijn sneller vatbaar voor beenproblemen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:54

Samsam schreef:
Ik ben heel benieuwd of die easp volbloed hengsten nou wel aan zijn theorie voldoen?

Als je dat nu wil weten moet je hem dat vragen.
i.p.v. wat te roepen tegen de wind in.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:26

Eindelijk Artikel gelzen enkele kritische kanttekeningen:
-een rond geribte bortkas biedt meer plaats aan de darmen waardoor de kans op koliek afneemt: er is mij geen enkle wetenschappelijk bewijs bekend voor deze stelling en ik durf dan ook rustige te beweren: onzin!!
-een korte pijp geeft een langere levensduur: idem onzin!!, geen degelijk argument voor aan te voeren (vroeger werden door de wijlen Dhr. G. van Veen (vervloekt door Anna wegens zijn paaard in partjes) ook al van die prachtige stellingen geponeerd zoals verschillende grootte van voeten geeft meer kans op krepelheid en een ingesnoerde pijp geeft minder plaats voor aanhechtingen van de pezen....heb beide stellingen voor gelegd aan de "geleleerden" -> allemaal onzin (bij voeten is zelfs het tegendeel bewezen!!)
Er zit in het hele "evenwichts" idee wel een interessante kern van waarheid maar de auteur lijkt,net zoals op bokt, een beetje door te draven op halve waarheden en hele veronderstellingen.
Natuurlijk zijn de meeste "prestaties"merries gefokt door hengsten uit het verleden, de meest presterende paarden zijn al meer dan 10 jaar oud en hun moeder(lijnen) nog veel ouder...Een andere eigenwijs beweert dat alle prestaties bij het Nederlandse sportpaard allemaal uit gelderse lijnen komen, tja een groot aantal paarden komt nu eenmaal uit Gelderselijnen voort maar over 10 en zker 20 jaar zal dat aanzienlijk minder zijn, het aantal Gelderse paarden neemt nu eenmaal sterk af.
Al met al zijn het theorieen die hun bewijs pas over langere tijd kunnen geven, stellen dat de huidige fokkerij geen prestaties voortbrengt kan dus pas over jaren gezegd worden (vergeet ondertussen niet dat er bij de laatste Olympische Spelen een behoorlijk aantal KWPn ers deelnam in de finale springen, en ja die hadden bijjna allemaal een scheut "vreemd" bloed in de aderen, maar dat "vreemdgaan" heeft onze fokkerij juist altijd groot gemaakt en ghad Duitsland ook niet een Farnse grootheid (COR en later Quidam) nodig om verder te kunnen.......)

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:46

Dus het gezegde; Een paard met korte pezen heeft meer spier dus meer mogelijkheden gaat bij jou niet op Pukpaleis?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:54

ik snap niet, waarom hier geen slotje op komt. Anna kan zich niet weren Verward

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:57

Nee klopt daarbij krijg ik het idee dat men dat door heeft.Mensen beginnen steeds feller te reageren. Als ze dan toch willen reageren doe het dan op een forum waar hij aanwezig is
www.Fokt.nl

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:08

Dees schreef:
Ter verdediging van wat ik begrepen heb wat het EASP voor ogen staat:

Het gaat niet zozeer om het ras, maar om het type.
De EV van tegenwoordig wordt erop gefokt gebouwd te zijn als een hazewindhond; laag aan de voorkant, grote stuwende kont. Dat is niet het type dat dus in opperste verzameling op de achterhand kan gaan zitten.

Ik kan je met zekerheid zeggen dat een volboedfokker zo echt niet te werk gaat. Vooral dat 'laag aan de voorkant' idee....waarom zouden ze dat willen?
Een hengst en een merrie worden gecombineerd op bloedlijnen dus op welke afstand ze kunnen lopen (sprinter,myler,middenafstander of stayer)

Citaat:
De EV die wel in het evenwichtsmodel staat, en ouders hebben die ook dat evenwichtsmodel hebben, daar heeft het EASP helemaal geen problemen mee (begrijp ik dan).

Toch, Karel doet (geloof ik) weldegelijk uitspraken over de hardheid van het beenwerk van EV en moderne been gebreken die onze paardenpopulatie niet kende voor invoer van EV-bloed. Het EV is een ver doorgefokt ras, en ze mankeren wel nogal eens wat.
Bovendien, paarden die niet in het evenwichtsmodel staan (en dus hun gewicht niet evenredig over alle 4 de benen verdelen) zijn sneller vatbaar voor beenproblemen.

Als je nagaat hoe veel(of zeg maar weinig) volbloeds HKO. OCD etc hebben, lijkt t me heel sterk dat t huidig warmbloed dat te danken heeft aan inbreng van dit ras.
Tevens beweerd karel dat t ras aan t denegeren is, omdat volgens hem er geen baanrecords meer gebroken worden, wat ook niet waar is.(Heb t in andere topics al vaker laten zien, t staat dus zwart op wit,en makkelijk te vinden op t I-net)
Maar daar heb ik nooit een fatsoendelijk antwoord op gekregen,maargoed.

Ook gelooft hij dat de 'vroegere'volbloeds met de voorbenen naar voren,en met de achterbenen tegelijk naar achter gestrekt galopeerden, zonder daarbij op hun snufferd te gaan Verward

Hoe kan t dan zijn, dat de meeste toppaarden meer EV in de genen heeft dan t arabisch volbloed? Als t arabisch volbloed toch zoveel beter zou zijn? Waarom zien we dat dan nergens? Kan iemand me dat dan uitleggen?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:10

Citaat:
Weliswaar houdt het EV het bij lange na niet zo lang vol als de zebra en is de levensduur ook aanmerkelijk korter. Maar wat ze beide specifiek, op het zintuig van de vlucht geselecteerd, gemeen hebben, is een uitgeproken neurveus karakter.

Ik vind dit echt onzin.. Ik heb zelf een 100% EV, en als dit paard iets totaal niet is, dan is het nerveus.. En ook niet bang.. Hij laat zich heerlijk rijden en bewerken en gaat absoluut voor me door het vuur..
Volgens mij ligt het gewoon meer aan de rensport dat die paarden uiteindelijk als nerveuse (ex)renpaarden bij normale ruiters terecht komen en al snel als onhandelbaar bestempeld worden, dan aan het paard zelf.. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld een niet erg liefdevolle verzorging oid.. Volgens mij gaat het daar er niet altijd even vriendelijk aan toe.. (Uitzonderingen daar gelaten) Ik zou daar ook wel nerveus en neurotisch van worden als paard ja..

Niet dat mijn opmerking erg bijdraagt aan de discussie maar ik wordt nogsteeds erg sjagerijnig van dat afgeven op het volbloed door sommige personen.. Evenwichtspaard of niet..
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 20-10-04 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:13

Suzan1 schreef:
ik snap niet, waarom hier geen slotje op komt. Anna kan zich niet weren Verward

Dat vind ik ook wel jammer, maar aan de andere kant er zijn hier genoeg mensen die aan 'de kant' van Anna42 staan die dat ook wel kunnen weerleggen/uitleggen.

Een slotje vind ik weer niet nodig.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:25

Mensen die aan de kant van Anna staan, zijn geen Anna.

Daarbij krijg ik sterk de indruk dat er van alles maar wordt gezegd. Makkelijk hoor, als je geen weerwoord krijgt Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:51

Ik neem aan dat deze mensen wél weten wat Anna weet.