kosten aankoop dressuurveulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:17

Ja Gerrie, je hebt het mis Haha!

Waarom zou je een hengstveulen hengst laten als je bijna zeker weet dat hij als sportpaard door het leven zal gaan?

Het houden van hengsten is een verhaal apart. Wij hebben hier thuis alleen maar merries, dus dan is een hengst alleen maar lastig.
En ik ga niet op een ander onnodig stalgeld uitgeven bij een ander als ik alle faciliteiten aan huis heb!!!!!!

Trouwens er stond niet dat hij als veulen wordt gecastreerd, maar komend voorjaar, en dan is hij jaarling.
Maar als hij erg braaf is en de merries hier niet te lastig, mag hij ze nog een jaartje houden Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:45

fabienne schreef:
Ja Gerrie, je hebt het mis Haha!

Waarom zou je een hengstveulen hengst laten als je bijna zeker weet dat hij als sportpaard door het leven zal gaan?

Het houden van hengsten is een verhaal apart. Wij hebben hier thuis alleen maar merries, dus dan is een hengst alleen maar lastig.
En ik ga niet op een ander onnodig stalgeld uitgeven bij een ander als ik alle faciliteiten aan huis heb!!!!!!

Trouwens er stond niet dat hij als veulen wordt gecastreerd, maar komend voorjaar, en dan is hij jaarling.
Maar als hij erg braaf is en de merries hier niet te lastig, mag hij ze nog een jaartje houden Haha!

het inmiddels ruintje dat ik op i-net voorbij zag komen is nu ik goed kijk van 2003 Bloos

evengoed jong nog, en best interessant gefokt, denk ik..

maar ik kan met jou uitleg goed leven Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:52

Oh ik dacht dat die opmerking ging over mijn reactie in dit topic Haha!:D:D

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:02

nee hoor Haha! ik keek ook al een beetje vreemd op Verward

maar nu is alles weer duidelijk toch?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:43

Hmm dit geeft problemen....ik durf geen oneliner te plaatsen.

Daarom nog een line Haha!

No problem dus hihihihi....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:29

zit me dan even af te vragen als off-topic reactie: waar laat een hengstenhouder dan de merries die komen om middels KI bevrucht te worden...... of waar laat hij dan zijn hengsten?
En als die merries bij hem staan.... hoe houdt hij dan de hengst in (sport)conditie? en als die hengst onhandelbaar is bij (hengstige)merries hoe laat hij dan die hengst dat fantoom "dekken" ?
Zou het kunnen zijn dat:
er 1 persoon die hengst laat dekken? dat daarom die hengst handelbaar is door anderen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:31

Hengstenhouder komt de merries aan huis insemineren, dat is een van de voordelen van KI

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:38

Alane schreef:
er 1 persoon die hengst laat dekken? dat daarom die hengst handelbaar is door anderen?

Zo gaat het vaak wel, ze weten heel goed het verschil hoor. Sommige krijgen voor het springen op de fantoom ook een ander halster op ofzo. (bv. groene halster betekend dekken, rode betekend normaal doen en niet zeuren)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:48

Sarabande en de hengst "dekt" zomaar "droog" het fantoom.....
Annegti: dan gaat het "verhaal"van kleurenblind al niet op...
en hoever staat de hengst van de merries af?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:50

Alane schreef:
Sarabande en de hengst "dekt" zomaar "droog" het fantoom.

Ik zou zeggen ga volgend jaar gewoon even kijken bij een grote hengstenhouder bij jou in de buurt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:54

chips vraagteken vergeten..
@ Sarabande: de hengst "dekt" zomaar "droog" het fantoom?
Laatst bijgewerkt door Alane op 01-10-04 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:54

Alane schreef:
hoever staat de hengst van de merries af?

Soms staat er een merrie gewoon naast. (wel met een hoge muur ertussen) Voor het fantoom staat wel altijd een hengstige merrie. Om de hengst "op te warmen" gaan ze er vaak de stallen mee rond om te kijken welke merries goed hengstig zijn. (dan snijdt het mes aan twee kanten, je hengst wil goed springen en je weet welke merries er klaar voor zijn om geïnsemineerd te worden. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:10

annegti schreef:
Zo gaat het vaak wel, ze weten heel goed het verschil hoor. Sommige krijgen voor het springen op de fantoom ook een ander halster op ofzo. (bv. groene halster betekend dekken, rode betekend normaal doen en niet zeuren)

Een groot aantal hengsten weet ook dat ze zich moeten gedragen als ze onderweg zijn naar het fantoom. Ik kan mij nog een zeer bekende helaas overleden hengst herinneren die echt altijd superbraaf was. Die was gewoon wel opgevoed.

Ik moet zeggen dat de desbetreffende hengstenhouder alle hengsten super opgevoed had.

op een na, die was echt lastig Haha!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:00

Is bij elke hengstenhouder verschillend hoe ermee om gegaan wordt. En ook elke hengst is anders. Heb ook hengsten gezien die liever een schimmel voor hun neus kregen of die het alleen op de fantoom al klaar konden spelen. Is heel erg afhankelijk van de hengst.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:59

De hengst die ik aanhaalde met de verschillende kleuren halsters was en ponyhengst die natuurlijk dekte. Op het moment dat ie zijn dekhalster niet ophad keek ie niet eens naar een merrie. (ook een kwestie van opvoeden dus)

Overigens vind ik dat een paard zich altijd te gedragen heeft. Ze moeten gewoon luisteren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:32

Waarom zien sommige spookjes als het om een hengst gaat.
Ik heb zelf 2 hengstjes gehad. De laatste heb ik afgelopen april laten castreren. Hij stond ook gewoon in de wei met 2 buurvrouwen hoor. Ik moest eerder opletten dat hij niet de grassprietjes aan de andere kant van de draad lekkerder vond, dan dat ik bang moest zijn dat hij achter de merries aan zou gaan.

Op de stoeterij waar ik gewerkt heb, hadden ze ook een dekhengst. Coriolan.
Was echt een poepie, hij kon dan wel niet naar buiten, als alle andere paarden buiten waren, maar ging altijd apart en dan met een gewone omheining hoor.
Zijn stal was aan het eind van de gang tussen de ruinen, maar de poetsplaats was tussen de stallen van de merries. En als ik deze hengst aan het poetsen was, kon er gewoon een merrie naast gezet worden om te poetsen hoor. Het enige wat er dan gebeurde was effe een stoere brom, maar daarna stond hij gewoon netjes weer op te letten hoor.
Er kwamen ook nooit geen extra materialen aan te pas, want hij liep gewoon aan het halster en touw overal mee naar toe, en dus ook tussen de merries door.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:31

Vanmiddag eens de "oude" welshnieuws door gebladerd en tot mijn afschuwelijke afgrijzen een bevestiging van mijn eigen mening vwb hengsten en kids.... het kan samen, ze kunnen bereden worden door kids.
Kielshoop Honeymill op de hengstenkeuring gereden door een 11 jarige die hem net een week onder het zadel had..
Springbourne Huckleberry gereden door een 12 jarige.
Casperhof's Freddy gereden door een 8 jarige... is alleen uit de ring genomen omdat Freddy er een racewedstrijd van maakte...
Vikariëns Cassidy gereden door een 11 jarige....
enz.. Zijn die ouders toch maf... je kind op een hengst te zetten. of zijn het pennyouders?
Lincoln (KWPN) stond (of die er nog staat weet ik niet)in Weerselo in 2001 en werd gereden door een 14 jarige.... Volgens de hengstenhouder zijn er max. 2 verantwoordelijk voor de "dekkingen" en weten de heren precies wat ze moeten doen als 1 van die 2 hen van stal haalt...is het iemand anders dan zijn ze "gewoon" paard en hartstikke braaf en gemanierd ondanks dat ze de gastmerries kunnen ruiken en horen tijdens hun training.
Laatst bijgewerkt door Alane op 02-10-04 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:34

Ik vraag me toch af wat het rijden van kinderen op voor kinderen bestemde ponies met de kosten van het aanschaffen van een dressuurpaardenveulen te maken hebben Verward

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:43

Sarabande, dat noemen ze nu "schakelen" en "anticiperen"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:14

omdat een dressuurpaardveulen met zeer grote waarschijnlijkheid niet als ruin geboren wordt maar als hengst of merrie het levenslicht ziet
Daarbij kan het gebeuren dat je paard gefokt veulen niet verder komt dan de E-maat en je dus een pony hebt...waarop soms kinderen rond hobbelen... gezien het bovenstaande over hengsten leek mij het wel toepasselijk om eens te komen met praktijkvoorbeelden, anders dan de uitzonderingen die de regel bevestigen of gebasseerd zijn op sprookjes of van horen zeggen verhalen Haha!
1 slecht opgevoede hengst staat niet als voorbeeld voor alle hengsten....Afbeelding

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:37

holly schreef:
Waarom zien sommige spookjes als het om een hengst gaat.

Niet alle hengsten zijn lastig, maar vaak zijn de hormonen sterker dan de opvoeding, zeker wanneer het niet om professionele hengstenhouderij gaat!
Overigens hoeft niet eens de hengst zelf lastig te zijn, maar als je een hengst houdt op een bedrijf met bijna alleen maar merries, kunnen sommige merries ook knap lastig worden!!!!!!!