De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:59

sarabande schreef:
Veel mensen hier reageren vanuit hun eigen situatie.
Ze vinden het bijvoorbeeld prima om met een merrie te fokken die en geen behoorlijk veterinair rapport heeft en niet voldoet aan de eisen voor een stermerrie.

Je hebt nou al een paar keer een slecht veterinair rapport en geen predikaten aangehaald. Maar er zijn ook merries zonder predikaat en met een prima veterinair rapport. Die het ook nog leuk doet in de sport en ook nog een aardig papier heeft. Maar das mijn situatie Tong uitsteken , heb er overigens (nog? Haha! ) niet mee gefokt.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:14

Magique schreef:
O OK.

Ik denk dat je het maar op één manier kan voorkomen n.l. alleen verplicht stellen alleen fokken met minimaal ster predikaat of iets dergelijks ..... KWPN zal dit nooit doen daarvoor zijn ze veel te commercieel ingesteld en dat is dan ook gelijk de hoofdreden van dit probleem .......

Kan me in deze stelling niet vinden.
Al eens gekeken hoeveel van de 200 hoogste KWPN'ers op de WBFSH ranking uit een stamboekmerrie komen....... Haha! Kan je verzekeren dat er niet veel overblijft.

Komt beter in de richting als je een PROK predikaat verplicht zou stellen of in ieder geval gestimuleerd zou worden, denk dat de constitutie dan over 20 jaar gezien sterk verbetert zal zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:22

caranthir schreef:
Je hebt nou al een paar keer een slecht veterinair rapport en geen predikaten aangehaald. Maar er zijn ook merries zonder predikaat en met een prima veterinair rapport. Die het ook nog leuk doet in de sport en ook nog een aardig papier heeft. Maar das mijn situatie Tong uitsteken , heb er overigens (nog? Haha! ) niet mee gefokt.

Dat is toch een prima uitgangspunt in deze tijd. Zo'n merrie krijgt met prestatie altijd wel een predikaat en zo niet dan is gezondheid + prestatie een super uitgangspunt.
Maar ik ging in beginsel uit van een 3 jarige merrie, wil je op die leeftijd achter capaciteiten komen dan is Prok en vervolgens keuring de eerste indicatie.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:27

sarabande schreef:
Veel mensen hier reageren vanuit hun eigen situatie.
Ze vinden het bijvoorbeeld prima om met een merrie te fokken die en geen behoorlijk veterinair rapport heeft en niet voldoet aan de eisen voor een stermerrie.
Dat is een erg achterhaalde instelling. Opmerkelijk is dat juist oudere fokkers zich aanpassen, maar dat hebben ze tijdens de omvorming tot nu al zo vaak moeten doen. Er wordt altijd wat gemord, maar de marktsituatie dwingt een reëel denkende fokker toch snel om zich aan te passen. Etc...

Ik reageer inderdaad vanuit onze persoonlijke situatie maar probeer wel rekening te houden met het algemene beeld zolang dat redelijk overeenkomt met onze eigen wensen.
Onze gedekte merrie is 4 jaar, niet ster, heeft een behoorlijke afstamming vinden wij zelf en geen medische onvolkomenheden in de zin van OCD of dat soort zaken. Wat betreft het niet ster zijn.. ze is tot nog toe niet gebeurd.. we laten haar volgend jaar zomer keuren met veulen ernaast en volgens ervaren fokkers die wij kennen zou ze ster in ieder geval moeten halen.
Wat betreft de hengst hebben we weloverwogen keuzes gemaakt.

Ben het met je eens dat je niet zomaar met iedere "boerenknol" zonder enige papieren, certificaten of veterinaire controles moet gaan fokken uit het oogpunt van kwaliteit. Aan de andere kant wie zijn wij om te zeggen dat iemand geen veulen uit zijn paard mag fokken? Als je dan wilt voorkomen dat er dit soort wildgroei onstaat zul je verantwoordelijkheid bij de eigenaren/hengstenhouders moeten leggen om alleen nog merrie's te dekken met stamboek goedgekeurde hengsten die aan bepaalde minimum voorwaarden voldoen maar of dat haalbaar cq wenselijk is.. met wat voor hengsten dekken degenen die perse een veulen van HUN merrie willen dan? Word de kwaliteit van de veulens die daaruit komen dan niet nog slechter? "Niet goedgekeurde hengst dekt "boerenknol" = baggerveulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:27

Gurk schreef:
Kan me in deze stelling niet vinden.
Al eens gekeken hoeveel van de 200 hoogste KWPN'ers op de WBFSH ranking uit een stamboekmerrie komen....... Haha! Kan je verzekeren dat er niet veel overblijft.

Komt beter in de richting als je een PROK predikaat verplicht zou stellen of in ieder geval gestimuleerd zou worden, denk dat de constitutie dan over 20 jaar gezien sterk verbetert zal zijn.

Toklund......uit een stamboekmerrie van Highline Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:36

Gail schreef:
Mee eens. Ik heb het ook niet over een topmerrie, maar in ieder geval geen slechtemerrie. Op de Hedelse paard een goed paard vinden kán, mét verstand van paarden. De merrie generatie op generatie verbeteren kán, mét verstand van fokkerij.

Maar veel mensen doen maar wat en fokken beesten die helemaal geen bouw hebben voor de sport maar die dat later dan wel moeten doen. Of naar de keuring waar vervolgens de eigenaar gaat lopen klagen dat het altijd de bekende fokkers zijn die winnen en waar blijft onze orange strik? Want wij hebben zó 'n goede merrie! Zucht..

Ik wil hier toch nog even op in gaan.

Je zegt: Kan allemaal maar wel met verstand...........maar!!!!! Je word niet geboren met verstand van fokkerij! Je word ook niet geboren met verstand van een goed paard. Dus dat zul je allemaal moeten leren en tijdens die leermomenten zul je regelmatig heel hard op je bek gaan. Dat hoort er nou eenmaal bij. Ook die mensen die maar lukraak fokken die leren het ook wel als ze ieder jaar voor 2000 euro verspijkeren aan een veulentje en deze vervolgens voor 800 kunnen verkopen. Dat is ook wat ik bedoelde met als het je veel geld kost, dan leer je het wel.

Al meerdere keren is er fokadvies gevraagd op deze site, er word dan doorverwezen naar het kwpn. Die geven ook advies, sommigen hebben dat advies weleens opgeschreven hier, als je dat leest denk je ook...........goh bij welke hengstenhouder zit die tijdens de kerst aan tafel Haha! Want passend qua merrie was het niet, wel passend qua commercieel beeld Haha!:D:D:D

Laatst zei iemand nog tegen mij: Uit de meest weloverwogen fokkeuzes komen regelmatig bar slechte paarden Haha! Soms moet je ook gewoon dingen op je gevoel doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:37

Pipo schreef:
Als startende fokker is het dan heel moeilijk om uit te zoeken wat "goed" is of niet........ Zelfs de keurmeneren van het kwpn maken zichzelf steeds minder geloofwaardig. Gelukkig willen ze hun keuze vaak toelichten Knipoog Dat maakt het geheel weer wat makkelij..

Ik zie hier vaak mensen vragen om een hengst voor hun merrie. Vaak stellen ze geen vraag, ze willen een bevestiging van datgene dat zij gezien hebben. Als je wat anders zegt of die keuze weerlegt worden ze boos. Dan kom ik terug bij een eerdere stelling van jou, laat ze maar, platvloers gezegd, op hun eigen bek gaan, misschien dat ze daarvan leren.

Over keurmeneren, het is duidelijk dat je vrij kort keuringen volgt, ze zijn nog nooit zo duidelijk en open in hun keuzes geweest als op dit moment.
Voor oudere fokkers is het huidige keuringsbeleid een openbaring, alleen al het feit dat men openlijk corrigeert. Maar het blijft mensenwerk.

Om op jouw eerdere opmerking in te gaan, nee het is niet alleen mijn situatie om eerst de mogelijkheden van een 3 jarige te onderzoeken, het is een steeds breder wordend gebruik, aangepast aan de vraag.
Iemand met een beetje verstand zal niet al dat geld voor dekkingen DA kosten etc etc in een merrie waarvan hij/zij niks weet steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:45

sarabande schreef:
Ik zie hier vaak mensen vragen om een hengst voor hun merrie. Vaak stellen ze geen vraag, ze willen een bevestiging van datgene dat zij gezien hebben. Als je wat anders zegt of die keuze weerlegt worden ze boos. Dan kom ik terug bij een eerdere stelling van jou, laat ze maar, platvloers gezegd, op hun eigen bek gaan, misschien dat ze daarvan leren.

Over keurmeneren, het is duidelijk dat je vrij kort keuringen volgt, ze zijn nog nooit zo duidelijk en open in hun keuzes geweest als op dit moment.
Voor oudere fokkers is het huidige keuringsbeleid een openbaring, alleen al het feit dat men openlijk corrigeert. Maar het blijft mensenwerk.

.

Ik volg die keuringen pas een jaartje of 16 Haha! Maar ik denk dat je mijn opmerking verkeerd interpeteerd. Want ik keur het absoluut niet af dat ze openlijk de boel corrigeren.....ik vind het juist fantastisch. Maar de andere zijde van het verhaal is wel dat je je vraagtekens kan zetten bij de geloofwaardigheid.
Want welke keurmeneer had nou gelijk............in mijn ogen degene die het paard bovenaan plaatste die mij het meest aansprak. Maar in de ogen van de buurman het paard wat hij het liefst bovenaan wilde zien.
Snap je waar ik naar toe wil.............

Keuren is niet gelijk of ongelijk hebben........

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:47

Citaat:
Toklund......uit een stamboekmerrie van Highline

En een die zeker geen PROK werd dat kan ik je dan wel ff garanderen Haha!

Maar bij der kindeke niets van te zien Lachen

Citaat:
Iemand met een beetje verstand zal niet al dat geld voor dekkingen DA kosten etc etc in een merrie waarvan hij/zij niks weet steken.

3 Jarige merrie, mooi gefokt, springt als een kanon los. Laat ik toch echt dekken, weet niet of ze gezond is, maar wat zegt het als merries met een 4 voor het straalbeen en OCD keer op keer gezond kunnen blijken te fokken ?
Ik wil een springpaard fokken, de moeder springt fantastisch, mooi model, mooi gefokt. Niet eens naar de keuring geweest. Zo'n merrie dekken we toch in de hoop er een SPRING-paard uit te fokken. En dat gaat lukken Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:49

Franske schreef:
3 Jarige merrie, mooi gefokt, springt als een kanon los. Laat ik toch echt dekken, weet niet of ze gezond is, maar wat zegt het als merries met een 4 voor het straalbeen en OCD keer op keer gezond kunnen blijken te fokken ?
Ik wil een springpaard fokken, de moeder springt fantastisch, mooi model, mooi gefokt. Niet eens naar de keuring geweest. Zo'n merrie dekken we toch in de hoop er een SPRING-paard uit te fokken. En dat gaat lukken Knipoog

4 voor het straalbeen en ocd lijkt me een optie die tegen je gaat werken. Maar voor de rest onderschrijf je mijn stelling, je weet wat van zo'n merrie dus.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:05

sarabande schreef:
4 voor het straalbeen en ocd lijkt me een optie die tegen je gaat werken. Maar voor de rest onderschrijf je mijn stelling, je weet wat van zo'n merrie dus.

Wanneer vind je dan dat een eigenaar te weinig van zijn merrie weet om er mee te fokken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:08

Aimee schreef:
Wanneer vind je dan dat een eigenaar te weinig van zijn merrie weet om er mee te fokken?

Als ze niet veterinair gekeurd is, niet voor de keuring geweest is en geen prestatie geleverd heeft Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:09

sarabande schreef:
Als ze niet veterinair gekeurd is, niet voor de keuring geweest is en geen prestatie geleverd heeft Haha!

Maar die eerste twee punten zijn bij die merrie van Franske het geval en tóch vind jij dat hij genoeg van dat beessie weet. Kennelijk is het dus ook genoeg als aan één van die factoren wordt voldaan... Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:13

Een kinderhand is snel gevuld Aimee, iedere stap in de goede richting vind ik prima, alleen begrijp ik niet dat fokkers op gezondheid toegeven terwijl bij ieder te verkopen paard een veterinair rapport gevraagd wordt.
Als je merrie PROK gekeurd is, of je kent iig haar zwakke punten, kan je een gerichte keuze doen.
3 jaar een slecht paard opfokken dat door gezondheidsproblemen niks opleverd is voor geen een fokker leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:15

Dus als een merrie bij jou niet prok ggk is, of hij is niet gekeurd bij het stamboek dan fok je er niet mee Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:19

Pipo schreef:
Dus als een merrie bij jou niet prok ggk is, of hij is niet gekeurd bij het stamboek dan fok je er niet mee Verward

Nee in principe niet.

Ik heb wel mijn 3 jarige PROK Contango gedekt, niet alleen omdat voor het veulen al een eigenaar is, maar ook omdat ze gewoon nog te jeugdig was om voor te brengen. Ze is van juli en erg laatrijp. Dus voor haar was de keuze eerst een tijdje uitgroeien vandaar dat ze gedekt is.
Na het afveulen zal ze eerst in de sport worden uitgebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:20

Gurk schreef:

Zoiets zei ik ook al. Ik geef je op een briefje dat op dat moment de mensen met een droompaard-met-ernstig-gebrek zich tekort gedaan zullen voelen. Het is triest, maar elke maatregel kent zijn keerzijdes, alhoewel de genoemde optie me juist alleen maar voordelig lijkt voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:24

Lovely schreef:
Zoiets zei ik ook al. Ik geef je op een briefje dat op dat moment de mensen met een droompaard-met-ernstig-gebrek zich tekort gedaan zullen voelen. Het is triest, maar elke maatregel kent zijn keerzijdes, alhoewel de genoemde optie me juist alleen maar voordelig lijkt voor de paarden.

Ben het eens dat je met een gezond paard moet fokken. Maar dan krijg je de uitzonderingen die de regel bevestigen weer: Hoe doe je dat met een paard die een chipje heeft door een trap of iets dergelijks? Komt daar dan gelijk een verbod op om ermee te fokken?

Ook deze regel heeft weer een keerzijde Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:25

Lovely schreef:

Je hebt gelijk Lovely, maar ook voor de fokkers. Mensen die een paardje kopen met alleen een klinische keuring omdat ie sooooo lievvv is zullen er steeds minder te vinden zijn Haha! .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:27

Pipo schreef:
Ben het eens dat je met een gezond paard moet fokken. Maar dan krijg je de uitzonderingen die de regel bevestigen weer: Hoe doe je dat met een paard die een chipje heeft door een trap of iets dergelijks? Komt daar dan gelijk een verbod op om ermee te fokken?

Daar zou altijd een veterinair rapport van te overleggen moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:31

Pipo schreef:

In een eerder bericht had ik het over erfelijke aandoeningen. Ik vind dat je niet met paarden moet fokken die erfelijke aandoeningen hebben. Resultaten van ongelukjes vind ik iets anders.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:32

sarabande schreef:
Nee in principe niet.

Ik heb wel mijn 3 jarige PROK Contango gedekt, niet alleen omdat voor het veulen al een eigenaar is, maar ook omdat ze gewoon nog te jeugdig was om voor te brengen. Ze is van juli en erg laatrijp. Dus voor haar was de keuze eerst een tijdje uitgroeien vandaar dat ze gedekt is.
Na het afveulen zal ze eerst in de sport worden uitgebracht.

Verward
Ik volg het even niet meer. Eerst zet je hier uitgebreid uiteen aan welke voorwaarden een merrie moet voldoen om mee te fokken, vervolgens maak ik uit bovenstaand bericht op dat jou 3-jarige Contango niet aan ál deze voorwaarden voldoet. Stap je daarmee met deze merrie van je principes af, of neem je het met die principes niet zo nauw?

Zoals je het hier boven neerzet fok je uit deze merrie een veulen om een andere reden dan dat je denkt dat het een super fokmerrie is. Ooit aan gedacht dat menigeen incidenteel en/of hobby fokt om dergelijke redenen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:37

Aimee de merrie is in de eerste plaats PROK gekeurd, ten tweede van een heel mooie afstamming en ten derde is het veulen al verkocht dus hoef ik me niet druk te maken over de afzet daar gaat dit topic over. Daarnaast heb ik haar aan laten rijden en dat deed ze super ik heb een filmpje waar op te zien is hoe ze na vijf dagen onder het zadel al netjes overgangen maakt en zichzelf draagt.
Dus over haar prestaties die ook al in haar pedigree vastliggen maak ik me geen zorgen.
Maar een 2e veulen, wellicht voor mijzelf, zal er niet komen voor ze minstends Z2 dressuur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:43

Lovely schreef:
In een eerder bericht had ik het over erfelijke aandoeningen. Ik vind dat je niet met paarden moet fokken die erfelijke aandoeningen hebben. Resultaten van ongelukjes vind ik iets anders.

Tja...ik weet het niet. Wat is erfelijk? Hoe weet je zeker wat erfelijk is?

Zoals Frans al zei: De moeder van Toklund was maar "zozo" ( en dan druk ik dat nog netjes uit Haha!)

Hoeveel paarden zijn kreupel op een drietje of een viertje op de straal?

Dit zijn namelijk allemaal dingen die door de verzekeringen zijn bedacht..........niet door de fokkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:46

sarabande schreef:
Aimee de merrie is in de eerste plaats PROK gekeurd, ten tweede van een heel mooie afstamming en ten derde is het veulen al verkocht dus hoef ik me niet druk te maken over de afzet daar gaat dit topic over. Daarnaast heb ik haar aan laten rijden en dat deed ze super ik heb een filmpje waar op te zien is hoe ze na vijf dagen onder het zadel al netjes overgangen maakt en zichzelf draagt.
Dus over haar prestaties die ook al in haar pedigree vastliggen maak ik me geen zorgen.
Maar een 2e veulen, wellicht voor mijzelf, zal er niet komen voor ze minstends Z2 dressuur is.

Dus als je afzet hebt van je "product" dan stap je van je principes af?
Voor wie fok je dan?