Rapportage afstamelingen Florencio

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:52

libke schreef:
ik denk dat hier de combi van niet optimale bodem ,slechte landing een belangrijke rol hebben gespeeld ( de eerste 2 blessures hadden al het 2de parcours plaats dus vermoeidheid ?? Bloos! Verward Verward )

Wat hadden dan al die andere paarden . Geluk ? (Off-topic) Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:28

Zannekin schreef:
Wat is teer? Zware botten zijn helemaal geen synoniem voor sterkte. Kijk naar de trekpaarden: mensen beseffen dat niet maar die hebben veel meer beenproblemen, sterven eerder etc. Net de fijnere rassen zijn harder in de benen.

Teer is een te lange pijp met onvoldoende bot en vooral een onvoldoende peesontwikkeling. Als de botten te licht worden worden voor het gewicht dat het paard dragen moet, dan kunnen deze botten ,hoe het hard het bot ook is, het gewicht onvoldoende dragen. Vergelijk dit eens met pijlers van een brug. Alle pijlers van een burg zijn bikkelhard. De omvang wordt echter berekend naar het gewicht dat de pijlers moeten dragen!
Bij een paard komen daar bovendien nog eens de pezen om de hoek kijken. Een onvoldoende ontwikkeling van het bot geeft ook een onvoldoende ontwikkeling van de pezen en met name een onvoldoende aanhechting van de pezen. Met als gevolg dat de pezen uiterst kwetsbaar worden.
Dit proces zien we bij nagenoeg alle Engelse Volbloeds. Na een paar jaar coursen en soms al veel eerder hangen ze al op vijfjarige leeftijd praktisch allemaal door de zgn harde voorbenen.

Op de OS bleek zelfs dat de paarden op een bodem die niet uit een uiterst zachte onderlaag bestaat het loodje moeten leggen.
Op de vroegere OS hebben de paarden op heel wat mindere bodems moeten springen (en dressuren) dan die van Athene.
Als we onze ogen coute que coute sluiten voor deze signalen dan doen we niet alleen onszelf maar vooral de paarden tekort. En verheven we onszelf tot uitermate slechte constructeurs (fokkers) van een sportpaard dat in en onder alle omstandigheden moet kunnen presteren.
Als we op deze manier doorgaan, creeren we kasplantjes die ook op de ideale bodem uiterst kwetsbaar worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:53

Anna42 schreef:
Citaat:
Vergelijk dit eens met pijlers van een brug. Alle pijlers van een burg zijn bikkelhard. De omvang wordt echter berekend naar het gewicht dat de pijlers moeten dragen!

De omvang van de pijlers hangt wel degelijk af van het materiaal waarvan ze gemaakt zijn en de verdere constructie van de brug, dus niet alleen van het gewicht van de brug.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:10

En de verdere constructie van de brug? En daar heeft een paard niet mee te maken?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:43

De Engelse volbloeds waar ik ervaring mee had, hebben net bikkelharde benen. De merrie die we hadden heeft geraced tot ze 6 was maar is dan door onvoldoende resultaten in de warmbloedfokkerij gegaan. Nu is ze verkocht aan een ruiter die er wsch evenhard mee raced als in haar jonge jaren en nog niks mank geweest, ze is 13 nu.
De benen van die volbloeden gaan meer kapot aan vallen dan aan slijtage. Vergeet niet dat de allerhoogste belasting voor een pees snelheid is en je kan gerust stellen dat een racecarriere het meest belastend is voor pezen en gewrichten tgo alle andere disciplines.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:53

Zannekin schreef:
Meestal kan je die stijging van dekgeld omdat een hengst bekender is wel doorrekenen in de prijs van het veulen.

Dat wel maar bij een merrie veulen houden we het en voor ons is het hobby en we zijn maar gewone werkmensen. We hebben een limiet anders is het gewoon niet te betalen en we zijn ook mensen die van mening zijn dat je wel voor de paarden overhebt maar ik ga toch niet graag failliet aan hen. Wat ik al wel bij veel mensen heb gezien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:49

Zannekin schreef:
De Engelse volbloeds waar ik ervaring mee had, hebben net bikkelharde benen. De merrie die we hadden heeft geraced tot ze 6 was maar is dan door onvoldoende resultaten in de warmbloedfokkerij gegaan. Nu is ze verkocht aan een ruiter die er wsch evenhard mee raced als in haar jonge jaren en nog niks mank geweest, ze is 13 nu.
De benen van die volbloeden gaan meer kapot aan vallen dan aan slijtage. Vergeet niet dat de allerhoogste belasting voor een pees snelheid is en je kan gerust stellen dat een racecarriere het meest belastend is voor pezen en gewrichten tgo alle andere disciplines.

Tuurlijk zijn er enkele Volbloeds die nog iets langer meegaan dan 5 jaar.
Maar er zijn meer Volbloeds onder de vijf jaar met hangende voorbenen dan boven de vijf jaar met een gezond fundament.
Heb jij ooit de tonnenzware belasting op de pezen wel eens berekend bij neerkomen na de sprong?
Moet je ook in de Trakehner Hefte van deze maand het artikel van Dr. Heuschmann maar even lezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:37

Anna42 schreef:
Tuurlijk zijn er enkele Volbloeds die nog iets langer meegaan dan 5 jaar.

Wil je nu echt de hele discussie over Volbloeds weer opnieuw voeren Ach gut

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:28

sarabande schreef:
Wil je nu echt de hele discussie over Volbloeds weer opnieuw voeren Ach gut

Daar hoef je toch niet aan mee te doen. Ach gut

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:46

ceasario schreef:
Daar hoef je toch niet aan mee te doen.

Dit is een forum en wie er waar aan mee doet wordt niet door users voorgeschreven, gelukkig

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:48

En wat de users schrijven, wordt ook niet door de andere users voorgeschreven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:28

Hoe vaker ik rond kijk op F&A, hoe vaker ik het idee heb eigenlijk bij Kippenhok te zijn aangeland.

Slotje maar weer tot er een moddie F&A naar kan kijken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:42

Anna42, Ceasario en Sarabande: ik ben onderhand echt van plan om een FA voor vijftigers op te richten. Die mogen daar dan allemaal posten in een stuk wat niet toegankelijk is voor normale bokkers en de vijftigers hebben dan ook geen toegang meer tot FA.

Wat ik bedoel: laat eens zien dat jullie volwassen zijn, alle drie, anders gaan er echt klappen vallen. Kijk eerst eens in eigen boezem oordat je anderen beschuldigt van een hoop onzin of hopeloos off-topic gaat.

O ja, en reakties op deze mededeling worden niet op prijs gesteld, maar eerder bekroond met een OW.

Met vriendelijke groeten, de helft van uw FA moderators (ik weet zeker dat de andere helft het met mij eens is).

PS: ik bedoel hier geen andere vijftigers mee voor het hoofd te stoten. Ik ken vijftigers die een heel normale discussie kunnen voeren.