Fjord x ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:22

fjord x newforst

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:26

Feetje schreef:
Stond vroeger eens in de Penny (jaja) kruising fjord x kwpn, was helemaal mis gegaan.
Kort nekje, lange benen, paard kwam niet bij de grond om te grazen.
Dus moest het een rare onnatuurlijke houding aannemen, de voorbenen zijn toen vergroeid en het paardje was met 3 jaar al ongeschikt om ooit van zijn leven te werken...

Ik ben persoonlijk geen voorstander van kruisen.
Koop dan een 'bestaande" pony Lachen

Hier op bokt zit ook een meisje met een fjord x KWPN. Echt een supermooi beestje. Een fjord maar dan iets slanker en groter. Zoeker maar eens op cocktail.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:40

Ah ja en de moeder van mijn fjord x arabier is 1.48 en de vader is 1.60m.
Hier is 1. een perfect gezond veulen uitgekomen en 2. de moeder heeft dit zonder problemen overleefd (geen enkele problemen bij de bevalling).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:44

DeesDeBest schreef:
Ik zie het nut er ook niet van in om met een fjord te kruisen. De enige kruising die ik ooit eens gezien heb van een fjord waarvan ik zei die nog wel enigzins leuk was met een bonte. Het was ook verder een complete fjord maar dan bont.

De enige leuke die ik ooit heb gezien was een Tinker X Fjord... Scheve mond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:12

PaysBas schreef:
Omdat ze eerst niet wisten wat voor een ras, Guus was.
En vanwege zijn aparte verschijning qua kleur

Wie wist dit niet?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:02

Offtopic
@Skara: waar zie jij die fjord x kwpn dan? Staat niet in het profiel van Cocktail

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:55

Yoline schreef:
Jippie... daar hebben we Guus weer...

grinnik... Bloos

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:42

@Miekjuh

In ieder geval er stonden foto's van die fjord x KWPN bij rassenpraat : aparte kruisingen. (sorry ik weet niet hoe ik die link moet plaatsen)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:59

OKe zal wel even kijken..

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:33

Debo schreef:
grinnik... Bloos

Met Guus is het altijd feest Muziek! Knipoog

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:48

Zo, leuk om te lezen dat de meerderheid een kruising FjordxArabier afkeurt zonder dat ze er een goede foto of levend exemplaar van hebben gezien .
Bij deze dan mijn 10-jarige drachtige merrie Lunatic Lovers .
Afbeelding

En ze is 7 weken geleden gedekt door een kruising Welsh KxNRPS Kwijl . Namelijk Romantic's Popcorn
Afbeelding

Ik zie niet zo in waarom er moeilijk gedaan moet worden over kruisingen. Als je om je heen kijkt op internet, marktplaats bijvoorbeeld, gebeurt het heel veel. En de ene keer komt er iets moois uit en de andere keer niet. Maar als het nou een brave recreatie pony of een goede springpony wordt bijvoorbeeld, wat is daar dan zo verkeerd aan?

Mijn verzorgpaard was een beeldige donkerbruine Heidelberg merrie, die geinsemineerd werd door beeldschone hengst JetSet D. Het veulen (inmiddels 7 jaar) dat eruit kwam verdiende de schoonheidsprijs absoluut niet en nu nog steeds niet. Dat is toch ook een gok?

Ter informatie: zowel de eigenaren van de hengst als ik, hopen op een wildkleur E-sportpony met aanleg voor springen .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:11

Lunatic schreef:
Ik zie niet zo in waarom er moeilijk gedaan moet worden over kruisingen. Als je om je heen kijkt op internet, marktplaats bijvoorbeeld, gebeurt het heel veel. En de ene keer komt er iets moois uit en de andere keer niet. Maar als het nou een brave recreatie pony of een goede springpony wordt bijvoorbeeld, wat is daar dan zo verkeerd aan?

Veel van die kruisingen zijn types die alleen maar geschikt zijn als weidemaatje, dit soort dieren belanden echter vaak bij recreanten die er toch 'lekker' mee gaan rijden wat ten kostte gaat van het beest.
Bij honden kom je ook vaak rare kruisingen tegen, het verschil is dat die diertjes alleen maar gezellig hoeven te zijn terwijl paarden en pony's ook wat voor de kost moeten doen. Ook al is hun lijf totaal niet geschikt om op te rijden.

Citaat:
Mijn verzorgpaard was een beeldige donkerbruine Heidelberg merrie, die geinsemineerd werd door beeldschone hengst JetSet D. Het veulen (inmiddels 7 jaar) dat eruit kwam verdiende de schoonheidsprijs absoluut niet en nu nog steeds niet. Dat is toch ook een gok?

Ik ken de merrie natuurlijk niet, maar op papier vind ik dit ook geen fijne combinatie. Ik weet natuurlijk niet wat er nog verder achter zit, maar vaak werd Heidelberg gebruikt op merries met nog vrij veel oud bloed. Jetset heeft juist heel veel bloed nodig, het is te verwachten dat je een vrij ouderwets type krijgt wanneer je hem gebruikt bij een oudere moederlijn. Als je je maar genoeg verdiept in het bloed zijn dit soort dingen wel te verklaren hoor.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:41

Ik ben benieuwd waar jij de generalisering "Veel van die types zijn alleen maar geschikt als weidemaatje" en "Ook al is hun lijf totaal niet geschikt om op te rijden" vandaan haalt?
Dat ze niet geschikt zijn voor bepaalde disciplines ok, maar om helemaal niet op te rijden? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Ik vind dat je reeel moet zijn in wat je verwacht van je paard. Die van mij is half Fjord, niks ten nadele van Fjorden, maar ze kan geen ruime gangen laten zien. Daarentegen is ze wel een echte springpony en daar ligt mijn voorkeur ook. Dan is er geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:49

Lunatic schreef:
Ik ben benieuwd waar jij de generalisering "Veel van die types zijn alleen maar geschikt als weidemaatje" en "Ook al is hun lijf totaal niet geschikt om op te rijden" vandaan haalt?
Dat ze niet geschikt zijn voor bepaalde disciplines ok, maar om helemaal niet op te rijden? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Ik vind dat je reeel moet zijn in wat je verwacht van je paard. Die van mij is half Fjord, niks ten nadele van Fjorden, maar ze kan geen ruime gangen laten zien. Daarentegen is ze wel een echte springpony en daar ligt mijn voorkeur ook. Dan is er geen probleem.

Sinds wanneer worden Fjorden gefokt als springpony ? Ik heb altijd gedacht dat die gefokt werden om bomen weg te slepen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:57

Erg mooi paardje hoor Lunatic!! Ook een hele mooie bruine kleur!! *LOL*

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:18

Pipo schreef:
Sinds wanneer worden Fjorden gefokt als springpony ? Ik heb altijd gedacht dat die gefokt werden om bomen weg te slepen.

Ze heeft toch niks gezegd dat dat iets met de fjord te maken heeft? Er is ook nog een arabier in het spel! Tong uitsteken En als dit paardje nu toevallig graag springt, geweldig dan.

En om even op de TS te reageren: Als je het veulen zelf wilt houden en het je niet uitmaakt hoe het er uitziet of er ook geen grootse plannen mee hebt, zou ik mss een gokje wagen om te kruisen, maar als het om te verkopen is, begin er dan aub niet aan! Grote kans dat het leven van het beestje (doorverkopen, en nog eens en nog eens...) al op voorhand verpest is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:27

Lunatic schreef:

Tja, ik kom nog wel eens ergens. 'Veel van die types' kom je niet op Bokt tegen, maar wel op maandagochtend in Utrecht.
Dat jij veel plezier hebt van jouw kruising die blijkbaar goed is uitgepakt (ook al kan ik mij niet voorstellen dat het een springcrack is) is heel fijn, ik waarschuw alleen dat er ook een heleboel minder goed gelukte kruisingsproducten rondlopen.

Ook al fok je voor jezelf, iedereen wil een paard/pony waarmee je fijn aan de slag kan, het is onze taak om dieren te fokken die aan dat gebruiksdoel kunnen voldoen.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:54

Ik vind het een leuk beestje hoor , ik heb vroeger een kruising fries x arabier (pony) gehad, dat was echt een super pony, ik heb met deze pony ZZ gesprongen Z,2 dressuur en op het hoogste nivo samengesteld gereden, en ik mocht drie keer meedoen aan het Europees kampioenschap.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:09

Sjuimpje"]
Tja, ik kom nog wel eens ergens. 'Veel van die types' kom je niet op Bokt tegen, maar wel op maandagochtend in Utrecht. .
[/quote]

Dan kom je wel op een hele foute plek! Daar haal je toch geen goed paard vandaan?! Trouwens daar word alles aan elkaar gelogen en bedrogen en kloppen de papieren vaak van geen kanten..... dus wil je zeker weten dat je een of andere vage kruising krijgt moet je idd vooral daar heen gaan!

[quote="Sjuimpje"]
Dat jij veel plezier hebt van jouw kruising die blijkbaar goed is uitgepakt (ook al kan ik mij niet voorstellen dat het een springcrack is) is heel fijn, ik waarschuw alleen dat er ook een heleboel minder goed gelukte kruisingsproducten rondlopen..
[/quote]

Goh Sjuimpje, denk dat je nog raar zal opkijken als je deze pony in kwestie ziet springen, ze spring alles en laat je niet zoals veel andere paarden in de steek als het niet helemaal "past" (denk dat ze daarom ook bij het springen clubkampioen is geworden 2 jaar geleden!) Denk niet dat je zo neerbuigend moet doen, is een beetje ongepast als je zo'n beestje nog nooit hebt meegemaakt!

Wat betreft die kruisingen, het valt me op dat er tegenwoordig veel KWPN eigenaren ook zomaar wat op hun paard neerplanten, mag dan wel vaak een andere KWPNer zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ook dat de juiste keuzes zijn (ik denk dan voornamelijk aan het gedrag van dit soort paarden.......... en niet zozeer aan de bouw, alhoewel dit ook slecht kan uitpakken!)

[quote="Sjuimpje schreef:
Ook al fok je voor jezelf, iedereen wil een paard/pony waarmee je fijn aan de slag kan, het is onze taak om dieren te fokken die aan dat gebruiksdoel kunnen voldoen.

Onze taak?! Een ieder bepaalt nog altijd zelf of hij fijn aan de slag kan gaan met een bepaald paard, voor een bepaald doel, dat kan jij iemand anders niet opleggen! Het gebruiksdoel ligt bij iedereen anders en ik moet zeggen dat ik meer respect voor iemand kan opbrengen die van een aparte kruising iets maakt en er ook nog mee in de prijzen valt dan iemand die de meest dure paarden onder z'n kont heeft en dan zijn prijs komt ophalen...........

De een wil fijne strandritten maken, ik heb een kruising ardenner x Ararbier, oftewel Aratel meegemaakt die daar geweldig geschikt voor was, groot uithoudingsvermogen, beresterk, super snel en nog een leuk uiterlijk ook met een beetje arabieren hoofd en ranke benen en een wat steviger lijf. Lunatic heeft een geweldig springpaardje door haar kruising Fjord x Arabier, snel, wendbaar, springvermogen en een doorzetter.

Nee ik ben het echt niet met je eens, wat betreft de kruising waar we het nu over hebben. Heb je het nou over een fallabella en een Fjord bijvoorbeeld dan kan ik er idd mee eens zijn dat dat niet echt een geschikte combi is maar met Fjord x Arabier, kan er nog best iets heel leuks uitkomen wat ook nog leuk kan presteren op wedstrijd!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:26

napoleon schreef:
Onze taak?! Een ieder bepaalt nog altijd zelf of hij fijn aan de slag kan gaan met een bepaald paard, voor een bepaald doel, dat kan jij iemand anders niet opleggen! Het gebruiksdoel ligt bij iedereen anders en ik moet zeggen dat ik meer respect voor iemand kan opbrengen die van een aparte kruising iets maakt en er ook nog mee in de prijzen valt dan iemand die de meest dure paarden onder z'n kont heeft en dan zijn prijs komt ophalen...........

Hier wordt ik toch altijd zo ontzettend moe van. Gaaaap
Waarom zou iemand met een Fjord die M dressuur is meer respect verdienen dan "iemand met een duur paard die zijn prijs komt ophalen"
Net of die mensen er helemaal niks voor hoeven doen.
Nee, het moet allemaal met heel veel moeite en als je dan wat bereikt dan verdien je opeens meer respect.
Of denk je dat het voor een paard leuk is om elke dag dingen te moeten doen waar hij relatief veel moeite voor moet doen?

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:28

Sjuimpje schreef:
Al kreeg ik geld toe om de mijne te laten dekken door de beste Fjord, Fries, Andalusiër, Lipizaner of wat dan ook van de hele wereld.
Dan nòg zou ik het niet doen.

Ten eerste is het Lipizzaner dus met dubbel z(en als je het beestje bij de naam wilt noemen, dan wel graag de juiste spelling!) ten tweede vind ik dat je 4 verschillende paardenrassen wel heel erg over 1 kam scheert en ten derde denk ik ook niet dat 1 van deze paarden uberhaupt qua karakter bij jou zou passen.......... althans zeker niet een Fjord, Andalusiër of Lipizzaner. Over een Fries kan ik niet oordelen heb ik niet zoveel verstand van en tenslotte heb je toch zelf ook een Fries?! Was die niet een beetje klein uitgevallen Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:28

napoleon"]
Dan kom je wel op een hele foute plek! Daar haal je toch geen goed paard vandaan?! Trouwens daar word alles aan elkaar gelogen en bedrogen en kloppen de papieren vaak van geen kanten..... dus wil je zeker weten dat je een of andere vage kruising krijgt moet je idd vooral daar heen gaan!
[/quote]
Hoe naief!
Dat is juist de plek waar veel van dit soort kruisingen belanden, niemand fokt toch graag voor de slacht? Ik weet ook wel dat er geslaagde kruisingen rondlopen, maar ik zie nog veel meer mislukte. Juist dan moet je dan op dit soort plekken zijn, want als je wilt fokken moet je je juist met eventuele tekortkomingen bezighouden en niet met die dieren die het wel leuk doen.

[quote="napoleon"]
Goh Sjuimpje, denk dat je nog raar zal opkijken als je deze pony in kwestie ziet springen, ze spring alles en laat je niet zoals veel andere paarden in de steek als het niet helemaal "past" (denk dat ze daarom ook bij het springen clubkampioen is geworden 2 jaar geleden!) Denk niet dat je zo neerbuigend moet doen, is een beetje ongepast als je zo'n beestje nog nooit hebt meegemaakt!
[/quote]
Ik heb zelf een Fries waar ik een aantal keer reserve kampioen van Soest mee ben geworden, dat maakt het voor mij nog geen springpaard. Het is maar net wat je onder de term springpony verstaat.

[quote="napoleon"]
Wat betreft die kruisingen, het valt me op dat er tegenwoordig veel KWPN eigenaren ook zomaar wat op hun paard neerplanten, mag dan wel vaak een andere KWPNer zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ook dat de juiste keuzes zijn (ik denk dan voornamelijk aan het gedrag van dit soort paarden.......... en niet zozeer aan de bouw, alhoewel dit ook slecht kan uitpakken!)
[/quote]
Dat praat ik ook nergens goed, sterker nog, ik probeer zulke eigenaren te waarschuwen. Dat is hier op F&A ook veelvuldig terug te vinden.

[quote="napoleon"]
[/quote]
Het is inderdaad ONZE taak om dieren te fokken die het gebruiksdoel aankunnen, ik zie veel mislukte kruisingen in de recreatie verdwijnen en ik vind dat gewon diermishandeling. Dieren die anatomisch slecht in elkaar zitten zijn niet geschikt om te berijden, dat is vragen om spierproblemen en vroegtijdige slijtage. Dan kan de eigenaar wel ‘fijn’ aan de slag zijn, maar de vraag is of het voor het beestje nog wel fijn is?

[quote="napoleon schreef:
ben het echt niet met je eens, wat betreft de kruising waar we het nu over hebben. Heb je het nou over een fallabella en een Fjord bijvoorbeeld dan kan ik er idd mee eens zijn dat dat niet echt een geschikte combi is maar met Fjord x Arabier, kan er nog best iets heel leuks uitkomen wat ook nog leuk kan presteren op wedstrijd!

Juist, kàn...
De onzekere factor bij dit soort fokideeën is echter vele malen groter dan wanneer je fokt met dieren die bloedaansluiting hebben of exterieurmatig aanvullend werken.

Overigens heb ik het idee dat jij en Lunatic nu denken dat ik mij persoonlijk afzet tegen de kruisingen die er rondlopen, dat is dus niet het geval. Ik vind alleen dat er teveel slechte kruisingen rondlopen waardoor ik het niet verantwoord vind om het ‘fokken’ van dit soort dieren aan te moedigen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:37

essie79 schreef:
Hier wordt ik toch altijd zo ontzettend moe van. Gaaaap
Waarom zou iemand met een Fjord die M dressuur is meer respect verdienen dan "iemand met een duur paard die zijn prijs komt ophalen"
Net of die mensen er helemaal niks voor hoeven doen.
Nee, het moet allemaal met heel veel moeite en als je dan wat bereikt dan verdien je opeens meer respect.
Of denk je dat het voor een paard leuk is om elke dag dingen te moeten doen waar hij relatief veel moeite voor moet doen?

Ik zeg dat IK meer respect ervoor heb als ik mensen zie zwoegen om iets voor elkaar te krijgen en het lukt ze ook nog, ondanks dat iedereen met een "normaal" paard deze mensen altijd maar probeert te ontmoedigen!!! Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor mensen met een duur paard (heb zelf ook geen goedkope knol onder mijn kont dus weet ook waar ik over spreek ondanks dat het een Lipizzaner is, die volgens velen niet goed zou kunnen presteren in de ring maar als ik een wedstrijdje rij ik wel elke keer net 1 of 2 winstpunten binnenhaal Verward .) maar het is zeker wel een ander soort respect wat ik voor die ruiters heb. Ze doen het toch maar even, rijden tussen de KWPNers en presteren goed ondanks alle negatieve en neerbuigende reacties die ik ook weer in dit topic zie terug komen van mensen die puur voor een KWPNer gaan.....

Jouw laatste zin slaat kant nog wal, er zijn genoeg paarden die moeite met het werk hebben wat van ze word gevraagd, dat geld voor elk ras, ongeacht dat het een kruising is of niet.......... Er zijn springgefokte paarden die moeite hebben met springen en dressuurgefokte paarden die het verschrikkelijk vinden om de ring in te moeten!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:50

napoleon schreef:
Ten eerste is het Lipizzaner dus met dubbel z(en als je het beestje bij de naam wilt noemen, dan wel graag de juiste spelling!) ten tweede vind ik dat je 4 verschillende paardenrassen wel heel erg over 1 kam scheert en ten derde denk ik ook niet dat 1 van deze paarden uberhaupt qua karakter bij jou zou passen.......... althans zeker niet een Fjord, Andalusiër of Lipizzaner. Over een Fries kan ik niet oordelen heb ik niet zoveel verstand van en tenslotte heb je toch zelf ook een Fries?! Was die niet een beetje klein uitgevallen Verward

Tjongejonge, wat maakt een spelfoutje nou uit? Hoe kinderachtig. Rolleyes

Ik weet wel zeker dat die rassen mij totaal niet passen, daarom heb ik ze ook niet.
De Friezen zijn overigens niet van mij maar van mijn ouders, als ik het voor het keizen had waren die stallen ook gevuld met paarden die mij wel passen. De stokmaten van de Friezen van mijn ouders vallen allemaal binnen de stamboekeisen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:53

napoleon schreef:
Ik zeg dat IK meer respect ervoor heb als ik mensen zie zwoegen om iets voor elkaar te krijgen en het lukt ze ook nog, ondanks dat iedereen met een "normaal" paard deze mensen altijd maar probeert te ontmoedigen!!! Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor mensen met een duur paard (heb zelf ook geen goedkope knol onder mijn kont dus weet ook waar ik over spreek ondanks dat het een Lipizzaner is, die volgens velen niet goed zou kunnen presteren in de ring maar als ik een wedstrijdje rij ik wel elke keer net 1 of 2 winstpunten binnenhaal Verward .) maar het is zeker wel een ander soort respect wat ik voor die ruiters heb. Ze doen het toch maar even, rijden tussen de KWPNers en presteren goed ondanks alle negatieve en neerbuigende reacties die ik ook weer in dit topic zie terug komen van mensen die puur voor een KWPNer gaan.....

Jouw laatste zin slaat kant nog wal, er zijn genoeg paarden die moeite met het werk hebben wat van ze word gevraagd, dat geld voor elk ras, ongeacht dat het een kruising is of niet.......... Er zijn springgefokte paarden die moeite hebben met springen en dressuurgefokte paarden die het verschrikkelijk vinden om de ring in te moeten!

Ik probeer helemaal niemand te ontmoedigen.
Ik rijd voor mezelf en niet om anderen te bewijzen dat ik wel goed kan meedoen op wedstrijden.

Mijn laatste zin slaat op alle paarden die werk moeten doen waar ze relatief veel moeite mee hebben. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard, en ik snap niet waarom dat meer respect moet opleveren.