Ten eerste: wat is dat klassieke Arabische paard? Ten tweede, de meeste arabieren worden nog altijd gefokt voor de shows en NIET als gebruikspaard. Ik vraag me af wat daarvan het 'klassieke' is. En ik vraag me ook serieus af of dát dan een gewenste ontwikkeling is (immers, looks gaan hier voor prestaties van het paard en bijv. kwaliteit van het beenwerk).
Tevens kan ik je argument dat de racegefokte arabieren afwijken ook heel goed ontkrachten. Ten eerste onze eigen arabier. Die is volgens kenners zo rastypisch als maar zijn kan. Het énige afwijkende is zijn maat (1.65 m en dat is behoorlijk aan de maat). Verder zou hij volgens zijn eigen fokker, maar ook volgens andere arabierenkenners behoorlijk hoog scoren op keuringen. Hij is zeer talentvol, op de renbaan kwam dit door omstandigheden niet goed uit de verf, maar in de endurance loopt hij inmiddels niet geheel onverdienstelijk. Voor de dressuur is hij echter niet geschikt naar mijn mening. Zijn achterhand is daarbij voornamelijk het probleem. Verder moet het een zeer klassiek paard zijn (kijkt scheel, heeft een dish, goede verhoudingen, steekt z'n staart in de lucht, maar dat zegt verder nog niks).
Daarnaast hebben we een arabier die totaal niet rastypisch of klassiek aandoet, maar wél uit het juiste hout gesneden is. Hij heeft een véél beter achterbeen gebruik, is behoorlijk soepel en echt allround. Op de renbaan heeft hij zeer verdienstelijke gepresteerd, maar ook in de dressuur schudt hij momenteel een M-proef uit zijn mouw (en dat terwijl hij tot zijn 7e nooit dressuurmatig was getraind, zeker in vergelijking met wat wij nu met 'm doen). Dat heeft hij in 2 jaar opgepikt (even voor de duidelijkheid: hij wordt niet uitgebracht in de dressuur, alleen getraind). 't Is bovenal een endurancepaard en ook daar presteert hij m.i. goed.
Renpaarden, of dat nou arabieren zijn of niet, zijn heel verschillend. Het enige wat daar er niet toe doet is of ze rastypisch zijn. Ik ken genoeg talentvolle ex-racers die het nu in andere takken van sport goed doen. Zeker door toevoer van nieuw bloed blijft m.i. de arabier heus nog wel een arabier. Sterker nog: ik denk dat de huidige selectie (die zich allang niet meer toespitst op de rennen omdat dat geen groeimarkt is) juist goed is voor de sportprestatie's van het ras en daardoor komt er ook een selectie in bouw e.d. Het is nogal kort door de bocht om te stellen dat 'racen' geen goede paarden zou kunnen voortbrengen, of zeggen dat er momenteel verkeerd gefokt wordt, want zoals gezegd: ik vraag me af of het fokken voor het exterieur wel zo'n goede ontwikkeling is. Exterieur zegt m.i. helemaal niets over eventuele sportprestaties van een paard. Er wordt alleen nog steeds op exterieur gefokt omdat in de show de bedragen niet van de lucht zijn. Die van ons bewijzen iig dat een paard met vlekken (ja echt!) niet noodzakelijk slechter is dan eentje zonder (eerder omgekeerd
).