welk ras is nu volgens jou in de "mode"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:51

Cowgirl schreef:
Friezen worden al gekruist met arabieren voor meer uithoudings vermogen Lips are sealed .

Hopelijk is het stamboek wel zo slim om dit soort praktijken buiten de deur te houden .

EEn fries is een fries en die koop je omdat je hem mooi vind. Dat ze daarnaast weinig uithoudingvermogen hebben of een moeilijke galop dat koop je erbij.
Wil je dat niet koop dan geen fries en laat de fries de fries zijn.

Ik vind het zóó erg, dat speciale Arabo-Friezen stamboek of hoe het dan ook heten mag Lips are sealed En ik vind de fokproducten niet eens mooi!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:52

Cowgirl schreef:
Friezen worden al gekruist met arabieren voor meer uithoudings vermogen Lips are sealed .

Hopelijk is het stamboek wel zo slim om dit soort praktijken buiten de deur te houden .

EEn fries is een fries en die koop je omdat je hem mooi vind. Dat ze daarnaast weinig uithoudingvermogen hebben of een moeilijke galop dat koop je erbij.
Wil je dat niet koop dan geen fries en laat de fries de fries zijn.

Die stamboeken worden ook uit elkaar gehouden. Dat is iets totaal anders Knipoog

Mijn fries kan supergoed galopperen én heeft een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt.

Dat is gewoon per fries verschillend, zeker geen regel. Lachen

Een arabo-fries koop je omdat het paard je aanspreekt, niet omdat je een halve fries wil lijkt me Knipoog

Ik vind beide prachtige paarden. Een arabo-fries zal idd meer uithoudingsvermogen hebben, maar ik ben ook niet van plan om endurance te gaan rijden met mijn fries ofzo Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:20

wodan schreef:
Kinder pony's zijn het zeker niet. Ze kunnen loei sterk zijn, als ze wat eng vinden rennen ze ipv steigeren of dribbelen( wat veel warmbloeden doen).
En vergeet niet dat er in een haflinger ook arabisch bloed inzit, waardoor er ook een heel stel zijn die echt lastig zijn om te rijden.
Wat het houden er van betreft heb je gelijk. Ze hoeven niet perse een stal en zijn ook niet duur in onderhoud(weinig krachtvoer nodig).

Denk zelf dat er na de Tinker straks andalusier en lusitano en ook de ijslander erg populair gaan worden.

hier ben ik het mee eens....
ik ben best afgeknapt op deze rassen toen ik ze 'echt' leerde kennen
ze hebben een zeer eigenwijs karakter...
ik vind het zeker geen kinderponys

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:28

nu krijg je denk weer een btje de paarden die anky ook heeft omdat ze nou allemaal weergaan rijden natuurlijk denk ik

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:19

Stinkers. Wij hebben dat ding van ons al weer 8 jaar, maar de laatste jaren zie ik ze echt overal. De prijzen zijn in de tussentijd ook verdubbeld.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:34

laurae schreef:
Stinkers. Wij hebben dat ding van ons al weer 8 jaar, maar de laatste jaren zie ik ze echt overal. De prijzen zijn in de tussentijd ook verdubbeld.

oeh hoe oneerbiedig! Bloos! maar volgens velen hier heb jij zelf ook een modepaardje.... Haha!

ik sprak gister met een amerikaan die hier op vakantie was. hij heeft zelf een buckskin maar vond onze friezen toch werkelijk prachtig. hij noemde ze een kruising tussen een clydesdale en een arabier Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:44

Pellie schreef:
oeh hoe oneerbiedig! Bloos! maar volgens velen hier heb jij zelf ook een modepaardje.... Haha!

ik sprak gister met een amerikaan die hier op vakantie was. hij heeft zelf een buckskin maar vond onze friezen toch werkelijk prachtig. hij noemde ze een kruising tussen een clydesdale en een arabier Lachen

Ohooo dat is ook oneerbiedig Bloos! het enige echte oorspronkelijke paardenras wat Nederland nog rijk is! Bloos Knipoog

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:40

Pellie schreef:
ehm nou... ik schat ik dat dit voor ontzettend veel mensen wel zo is. lees alleen hier op bokt maar eens hoe snel sommige mensen van paarden verwisselen omdat het eeeuhm 'niet klikt' 'het paard een betere eigenaar verdiend' 'ze elders beter in de sport uit kunnen komen' 'er geen tijd meer voor wordt vrijgemaakt' 'het paard aan zijn top zit maar de ruiter nog niet' etc. etc. voor sommige mensen zal het een legitiem excuus zijn maar voor velen... Rolleyes wie koopt er nu een paard voor het leven?? nee, niet veel hoor.

IK !! en pertang kan ik er nie meer op rijden ( Fu) door ene hernia..en hij was toen maar 13 nu 15.

Maar triest genoeg heb je gelijk!.. Verdrietig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:29

Starbreeze schreef:
Ohooo dat is ook oneerbiedig Bloos! het enige echte oorspronkelijke paardenras wat Nederland nog rijk is! Bloos Knipoog

Haha! ach ja maar ook weer groot geworden door inmenging van andere rassen. ik ben wel benieuwd eigenlijk wat precies de oorsprong is van de fries, van vóór de oorlogen nog, dat weet ik niet eens Bloos foei, als fries-zijnde...

hij mag bij jou de oude dag slijten cinv, dat is inderdaad bijzonder, zo vaak komt het niet voor. dan gaan ze of naar rusthuizen of gezinnen/boeren die een weidemaatje zoeken. Lachen

JokeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:36

cinv schreef:
IK !! en pertang kan ik er nie meer op rijden ( Fu) door ene hernia..en hij was toen maar 13 nu 15.

Maar triest genoeg heb je gelijk!.. Verdrietig

En ik! Knipoog Ik kocht Ryan toen ze bijna 10 was en inmiddels is ze 29. Ze is dus al 19 jaar bij me en ik krijg een knoop in mijn maag bij het idee dat ze er ooit niet meer zal zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:42

Pellie schreef:
:D ach ja maar ook weer groot geworden door inmenging van andere rassen. ik ben wel benieuwd eigenlijk wat precies de oorsprong is van de fries, van vóór de oorlogen nog, dat weet ik niet eens Bloos foei, als fries-zijnde...

hij mag bij jou de oude dag slijten cinv, dat is inderdaad bijzonder, zo vaak komt het niet voor. dan gaan ze of naar rusthuizen of gezinnen/boeren die een weidemaatje zoeken. Lachen

Ik zal wel eens wat info voor je opzoeken Knipoog
Heel heeeeeeeeeeeeeeel erg lang geleden zijn ze wat gemengd met spaanse en arabische paarden.

Dat groot geworden door inmenging van andere rassen klopt niet, toen de fries bijna uitgestorven was en het stamboek opgericht werd is er niet meer gekruist. Er waren nog maar een paar friese dekhengsten over, vandaar dat de hedendaagse fries altijd een klein percentage (die van mij 1,75%) inteeld heeft Knipoog Het is allemaal verre familie van elkaar Lachen

XSantyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:57

Bij paardenspellen zijn arabieren in de mode Tong uitsteken .

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:07

in het 'echt' zijn ze voorbij...Knipoog

Ja ik heb net ook iemand die haar paard weg zoekt te doen , of geven omda ze het nie meer kan betalen...tja als je eraan begint weet je dat het geld kost...zeker in hartje brussel... en nu zit ze daar...wou ze hem verkopen naar slacht kon ze nie, maar GOE! TSSSSSSSSS
enfin dus ga ik mee een oplossing helpen zoeken!.
Ik kan daar niet tegen ik zou tot het laaste centje of druppeltje zweet bloed van me geven om mijn paard zo goe en lang mogelijk bij mij te houden !

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:30

XSantyX schreef:
Bij paardenspellen zijn arabieren in de mode Tong uitsteken .

vind je het gek...
pennymeisjes willen die hengstenarabieren temmen Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:33

Starbreeze schreef:
Ik zal wel eens wat info voor je opzoeken Knipoog
Heel heeeeeeeeeeeeeeel erg lang geleden zijn ze wat gemengd met spaanse en arabische paarden.

Dat groot geworden door inmenging van andere rassen klopt niet, toen de fries bijna uitgestorven was en het stamboek opgericht werd is er niet meer gekruist. Er waren nog maar een paar friese dekhengsten over, vandaar dat de hedendaagse fries altijd een klein percentage (die van mij 1,75%) inteeld heeft Knipoog Het is allemaal verre familie van elkaar Lachen

huh? ik weet niet beter dan dat ze na de oorlog met de groninger zijn begonnen. Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:35

bonte paarden en pony's..

de reden.. ik heb er zelf 1 Haha!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:22

Cloverdale schreef:
vind je het gek...
pennymeisjes willen die hengstenarabieren temmen Haha!

GEweldig!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! OK dan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:25

Pellie schreef:
huh? ik weet niet beter dan dat ze na de oorlog met de groninger zijn begonnen. Verward

hihi nee joh Knipoog

Dit heb ik ff van een site afgeplukt Lachen

Herkomst:
Nederland, met name de provincie Friesland

Geschiedenis en informatie:
Het Friese paard is een van de oudste Europese rassen. Het Friese paard werd waarschijnlijk al meer dan 3000 jaar geleden gebruikt. Uit oude bronnen blijkt dat het paard al gebruikt werd door de romeinen, die het paard zeer waardeerden. Ze namen de Fries mee als oorlogspaard, tijdens de veldtocht naar Engeland. In de middeleeuwen werd de Fries vooral als krijgspaard gebruikt.
Tijdens de tachtigjarige oorlog leverden kruisingen met Spaanse paarden, voornamelijk Andalusiërs in de zeventiende eeuw een actief en veelzijdig type Fries op.
In de negentiende eeuw werd de drafsport populair en fokkers probeerden de al hooggrijpende draf te verbeteren door te kruisen met dravers. Daardoor werd de Fries nog lichter van bouw en minder geschikt voor het boerenwerk.
In de jaren zestig werd het Friese paard met uitsterven bedreigd. Slechts 500 paarden stonden nog ingeschreven in de registers van het stamboek. Dankzij enkele fokkers die het ras trouw bleven, is er niet gekruist met andere paardenrassen en beschikken we nu nog over een zuiver Fries paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:48

Ik heb het idee dat tinkers langzaam "uit" raken. Het duurt langer lijkt het voordat ze verkocht worden. Er staan er bij partikulieren opvallend veel te koop, vaak omdat ze toch een rustiger paardje zoeken.

Maar waar ik het idee van heb dat in is, is vooral groot. Een dressuurpaard hier in de omgeving is een kleintje als ie 1.70 is. En ik ben al veel advertenties tegen gekomen dat mensen op zoek zijn naar een shire. Of hun itnker willen ruilen tegen een shire. Verward

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:07

Pellie schreef:

Hij vindt mij net zo leuk als ik hem, dus voor mij is het stinker Tong uitsteken .

Enne, volgens mij is het lipizzanerbestand al jaren hetzelfde, dus ik heb lekker nog steeds een speciaal paard Clown

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:10

Cow_horse schreef:
bonte paarden en pony's..

de reden.. ik heb er zelf 1 Haha!

bonten zijn altijd al 'in' geweest....
valt laatste jaren wel mee
vroegermoest je echt voor het bonte jasje betalen... Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:12

Ik vind dat de nrps voor de meeste steeds meer aantrekkelijker word. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:16

De barokke paarden zijn helemaal hip op het moment .............

op een goede tweede plaats de Tinkers

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:00

bedankt starbreeze!! Lachen

jullie vinden elkaar niet echt aardig dus laurae Haha!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:06

gijsenkim schreef:
De barokke paarden zijn helemaal hip op het moment .............

op een goede tweede plaats de Tinkers

Fijn, ik ben een modemiep Tong uitsteken

En nee, Stinker vindt mij niet lief, ik vindt tinker een lomp onvoorpelbaar ding Haha! (maar voor een tinker is ie nog best wel grappig)