Uit welke rassen/stamboeken bestaat het kwpn nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:01

De Oost-pruis

De pruisische staat heeft zich steeds in sterke mate met de paardenfokkerij bemoeit. Ook voor WO I gebeurde dit in Duitsland op uitgebreide schaal. Doelstelling hierbij is, en steeds geweest, dat door de boeren een paard wordt gefokt dat grote geschiktheid heeft als legerpaard, is cavallerie, artillerie. In trakhenen, een plusminus groot landgoed, aan de Litouwse grens in Oost-pruisen gelegen, had de staat een eigen fokkerij. De zeer goede vakkundige leiding dateert hier reeds van 1786. Het aantal fokmerries bedroeg gewoonlijk 350-400. Het aantal hengsten was in 1904 16 stuks. Het hengstenmateriaal dat gebruikt werd was vroeger overheersend arabisch bloed. Later hoofdzakelijk Engels Volbloed. In latere jaren maakte men weer meer gebruik van Arabische hengsten. Doel dezer fokkerij is steeds voornamelijk geweest de produktie van fokhengsten die door de staat in geheel Oost-pruisen werden gestationeerd. Doel der private fokkerij in OP is steeds geweest het fokken van een edel sterk sober warmbloedpaard, zo geschikt mogelijk voor remonte aankoop.(leger)
De typische oost-pruis is zeer edel met vaak wat fijn doch hard droog beenwerk. Hij is wat laatrijp, dit brengt mee, dat hij eerst op vijf-zesjarige leeftijd geheel is ontwikkeld.

De Hanoveraan.

Reeds in de zeventiende eeuw genoot het Hanoveraanse paard vermaardheid. De staat bemoeide zich ook in dit gebied reeds vroeg met de fokkerij door in belangrijke mate als hengstenhouder op te treden. Hengstdepot Celle, opgericht in 1735, na de oorlog van 1914-1918 is nog een tweede hengstendepot opgericht, in Osnabruck Eversburg. De afstamming van de Hanoveranen gaat in sterke mate terug op het Engelse Volbloed. Ze zijn evenwel in de regel belangrijk zwaarder. De typische Hanoveraan is een zeer goed remonte paard, hij heeft meer massa dan de Oost-pruis en is vooral in de zwaardere excemplaren een goed paard voor het boerenwerk.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:06

Goed gezegd! (n.a.v. de berichten van Zannekin en Pipo)
Waarom idd de eer verdedigen? Als je een goed product fokt is het toch in orde? Verder is het natuurlijk wel interessant om te weten waar de huidige paarden uit zijn ontstaan.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 23-06-04 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:07

Alane schreef:
denk niet dat het met het percentage te maken heeft....
Vraag me dan af als die merrie zwaarder is waarom dat dan zo is...is dat het oorspronkelijke type? Wat mankeerd daar dan aan dat we gaan veredelen? Als ik een ranker paard wil/minder zwaar dan zou dat toch ook moeten kunnen binnen die eigen genenpoel....zonder inbreng van buitenaf (wat wel weer een snelle methode is, maar dus geen blijvende)

Tuurlijk wel: een paard met 50% volbloed (over alle generaties) is ranker dan een paard met 20% volbloed.
Men fokt nog altijd met een zwaarder type merrie omdat die meer als fokmerrie gezien worden tgo het sportpaard. Zie topic "Ohnegleichen".
Zonder inbreng raak je niet aan een lichter paard. Als je het extreem stelt een een stapel landbouwpaard neemt dan kan je wel door selectie van de lichtere modellen aan een model komen gelijk aan het lichtste type maar nooit aan een type volbloed. Je kan hopen op mutaties waardoor je soms iets lichter krijgt maar hoeveel eeuwen gaat dat in beslag nemen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:17

Zannekin schreef:
Joost, ik begrijp de Nederlanders niet, waarom altijd dat verongelijkt voelen?
De vraag was welke rassen het KWPN paard hebben beïnvloed na 1950. Ik zie niet in dat dat een domme of irrelevante vraag is of iets om snel te vergeten, lijkt wel of men zich moet schamen??

Kom ik verongelijkt over? Hmm.. dat is interessant. Dit was zomaar mijn 5 cent over een fokkerij die buiten de mijne staat. Ik heb geen binding met de fokkerij van warmbloedpaarden, evenmin als die van zebra's.

Ja, natuurlijk hebben andere rassen het KWPN paard beinvloed. Ik stel hooguit de kritische vraag of dat die andere rassen wel andere rassen zijn. Als rasfokker heb ik daar namelijk wél een mening over.

Nou denk ik alleen dat dit vanuit het oogpunt van de doelstellingen van het KWPN niet een van de vragen is waar het KWPN (of de meeste andere WP stamboeken) zich erg druk over maken. Het doel heiligt de middelen Knipoog

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:26

Veeteeltkundig verstaan we onder een ras; Een groep van dieren die in hoofdeigenschappen overeen komen, en deze hoofdeigenschappen bij onderlinge paring op de nakomeling overdragen. Al de rassen zijn evenwel lang niet unform, er komen binnen de grenzen van ieder ras vrij grote verschillen voor. Ook bij de meest hoogstaande fokrassen, die betrekkelijk uniform zijn, treffen we nog aanmerlijke typeverschillen aan.
Deze verschillen berusten in de regel voornaamlijk op de afstamming. Er treden bij de fokrassen bepaalde hengstenstammen, bloedlijnen, en merriestammen op de voorgrond. De vertegenwoordigers van de ene stam vertonen vaak iets andere eigenschappen dan van andere stammen. De fokker van een bepaald ras moet door en door op de hoogte zijn van de eigenschappen van dat ras.
Hij moet zich oa door bezoek aan keuringen, en door studie op de hoogte stellen van de fokeigenschappen van de meest op de voorgrond tredende dieren en stammen en het meest gewenste rastype buitengewoon goed kennen. Het is absoluut noodzakelijk dat hij op de hoogte is en blijft van de in de fokkerij zo belangrijke afstamming.(dus verder kijken dan je neus lang is)
Zorgvuldige bestudering van de afstamming van de op de keuringen op de voorgrond tredende dieren, zorgvuldig eigen waarneming van dit materiaal is voor een goed kenner een eerste vereiste.
Daarbij is het nodig dat de fokker zich op de hoogte stelt van de dagelijkse gebruikseigenschappen dezer dieren.
Dus kijken naar oa. makheid, humeur, gewilligheid, arbeidslust, of het dier zich gemakkelijk laat voeren, enz. enz.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 09:37

Hmm ik ben het met je eens dat het kwpn zich breed oriënteert om tot de beste prestaties te komen.
Om het nou om een Hannoveraan of een Sf gaat.

Alleen je maakt de fout door te zeggen dat alle stamboeken er zo gemakkelijk over denken.

De Trakehners gebruiken naar mijn weten niet veel vreemd bloed en ondanks dat sommigen zeggen dat er geen toppers van komen.
Vind ik dat Biotop het niet slecht heeft gedaan en dat Gribaldi het nu goed doet.

De Holsteiners zijn ook uniformer gefokt en doen het ook zeker niet slecht.
Eurocommere Montreal vind ik een heel fijn springpaard om te zien.
En zo zijn er nog wel veel meer.

Maar ik weet zeker dat wat betreft bloed vernieuwing het kwpn een andere doelstelling heeft dan het Hannover stamboek of Holstein.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:41

Alane schreef:
denk niet dat het met het percentage te maken heeft....
Vraag me dan af als die merrie zwaarder is waarom dat dan zo is...is dat het oorspronkelijke type? Wat mankeerd daar dan aan dat we gaan veredelen? Als ik een ranker paard wil/minder zwaar dan zou dat toch ook moeten kunnen binnen die eigen genenpoel....zonder inbreng van buitenaf (wat wel weer een snelle methode is, maar dus geen blijvende)

Right, waarom een volbloed kiezen voor te veredelen als je een spring- of dressuurpaard wilt fokken. Volbloeds zijn over het algemeen gefokt voor te rennen/draverij, en niet voor springen (cq. dressuur). Kunt dan beter kiezen voor een hoog in het bloedstaande, veredelende springhengst (die mogelijk wel veel volbloed enkele generaties terug heeft). In het verleden bij de overschakeling van het zware landbouwpaard naar sportpaard was de situatie natuurlijk anders en had je weinig keus om te veredelen anders dan met volbloed.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:41

joostvangestel schreef:
Kom ik verongelijkt over? Hmm.. dat is interessant. Dit was zomaar mijn 5 cent over een fokkerij die buiten de mijne staat. Ik heb geen binding met de fokkerij van warmbloedpaarden, evenmin als die van zebra's.

Ja, natuurlijk hebben andere rassen het KWPN paard beinvloed. Ik stel hooguit de kritische vraag of dat die andere rassen wel andere rassen zijn. Als rasfokker heb ik daar namelijk wél een mening over.

Nou denk ik alleen dat dit vanuit het oogpunt van de doelstellingen van het KWPN niet een van de vragen is waar het KWPN (of de meeste andere WP stamboeken) zich erg druk over maken. Het doel heiligt de middelen Knipoog

Toch wel Joost omdat je probeert te bemiddelen Knipoog
Wat ik ook zeg: het doel heiligt de middelen en de rasseninbreng doet misschien niet ter zake maar er staan hier wel meer vragen die eigenlijk een "afvragen" zijn en die sommige mensen niet ter zake vinden, anderen dan weer wel.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:44

_Piet schreef:
Kunt dan beter kiezen voor een hoog in het bloedstaande, veredelende springhengst (die mogelijk wel veel volbloed enkele generaties terug heeft).

Maar dat aandeel volbloed vermindert gradueel in z'n nakomelingen als je die als veredelaar gebruikt, waardoor je telkens opnieuw gaat bloed moeten toevoegen. Anders fok je het bloed gewoon weg.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:47

Tenzij je fokt met paarden met een volbloed aandeel van meer dan 50%.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:51

Beide dan Gertjan: zowel merrie als hengst, maar dat is nergens het geval denk ik. Zoalng ofwel merrie of hengst van een zwaarder type zijn dan het te bereiken type ga ja na enkele generaties opnieuw moeten veredelen met een type dat hoger in het bloed staat dan het gewenste.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:52

Zannekin schreef:
Maar dat aandeel volbloed vermindert gradueel in z'n nakomelingen als je die als veredelaar gebruikt, waardoor je telkens opnieuw gaat bloed moeten toevoegen. Anders fok je het bloed gewoon weg.

Wat je idd wegfokt is het aandeel volbloed, wat in mijn ogen wat anders is dan "bloed". Onder "bloed" versta ik een bepaalde mate van elegantie, fijnheid, snit, adel, hardheid etc. (ik weet het dit zijn moeilijk te vangen termen), en dit kun je in mijn ogen ook vasthouden zonder volbloed.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:57

Zannekin schreef:
Beide dan Gertjan: zowel merrie als hengst, maar dat is nergens het geval denk ik. Zoalng ofwel merrie of hengst van een zwaarder type zijn dan het te bereiken type ga ja na enkele generaties opnieuw moeten veredelen met een type dat hoger in het bloed staat dan het gewenste.

Bedoelde ik ook.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:00

_Piet schreef:
Wat je idd wegfokt is het aandeel volbloed, wat in mijn ogen wat anders is dan "bloed". Onder "bloed" versta ik een bepaalde mate van elegantie, fijnheid, snit, adel, hardheid etc. (ik weet het dit zijn moeilijk te vangen termen), en dit kun je in mijn ogen ook vasthouden zonder volbloed.

Dan moet je je eerst afvragen waar dat "bloed" vandaan komt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:03

GertJan schreef:
Dan moet je je eerst afvragen waar dat "bloed" vandaan komt.

Idd, dat zijn daarom geen paarden met volbloed in de eerst 3 generaties maar verder zie je dat er aansluiting is langs zowel merrie als hengst van volbloed of arab.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 10:10

Vanuit welke stamboeken/rassen zou het kwpn nog bloed krijgen?
Het kwpn heeft in mijn ogen al een dermate veredeld type dat het gebruik van volbloeds ook niet meer noodzakelijk is.

Ik heb nu een paar nakomelingen van Calido gezien.
Calido is een Holsteiner hengst met weinig engels volbloed, maar heeft wel weer veel Arabisch en Shagya bloed in zijn genen.
Hij fokt behoorlijk bloederig en er komen mooie veulens van.

Hij is voor mijn gevoel nog niet zo bekend in Nederland, maar heeft hier meende ik al wel een paar goed gekeurde hengsten.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:16

adriana schreef:

Ik heb nu een paar nakomelingen van Calido gezien.
Calido is een Holsteiner hengst met weinig engels volbloed, maar heeft wel weer veel Arabisch en Shagya bloed in zijn genen.
Hij fokt behoorlijk bloederig en er komen mooie veulens van.

Odermus! Arabisch valt bij mij ook onder volbloed.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:17

Zannekin schreef:
Idd, dat zijn daarom geen paarden met volbloed in de eerst 3 generaties maar verder zie je dat er aansluiting is langs zowel merrie als hengst van volbloed of arab.

Lezen is blijkbaar ook een kunst. Wat ik stelde is dat je NU voor veredeling in mijn ogen beter geen RECHTSTREEKSE volbloed meer kunt pakken (is nl. niet gefokt voor te springen), maar een hoog in het bloedstaande, veredelende spring/dressuurhengst. Deze zullen idd wel volbloed voeren enkele generaties terug (dus tijdens de omvorming van het zware landbouwpaard naar een meer edeler sportpaard) wel volbloed voeren. Toen kon men nl. nog niet veredelen met een hoog in het bloed staande hengst uit de eigen fokkerij omdat die er simpelweg niet waren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:20

Eventjes terug: ik kom met een achtergrond van een rasfokkerij. Het stamboek is nou zo'n 50 jaar gesloten van vreemde invloeden. Toch zien we op dit moment een heel sterke scheiding ontstaan in de Welsh fokkerij, met name in het moederland. Noord-Wales fokt een geheel ander type dan Zuid-Wales. Gevaarlijk, een splitsing in het ras. De verschillen tussen de types zijn vergelijkbaar met de verschillen tussen een Trakehner en een IHW. De verschillen zijn echt niet kleiner, en dan zelfs binnen een ras. Wij hebben zelf een hengst gebruikt die we "de hannoveraan" noemde. Met name omdat hij meer op een paard leek dan op een pony, maar we kozen die hengst voor andere kwaliteiten.

Zelf ga ik dus heel wat dieper in het onderzoek van de lijnen. Roepen dat een pony uit Noord-wales komt niet aan het beeld van de Zuid-Welsh pony voldoet is onzin. Daarnaast heeft zich ook in Engeland en in Nederland een eigen type ontwikkeld. Bij de Welsh liggen de lijnen dus per fokker en per fokgebied vast. Toch is het allemaal een ras, met aantoonbaar dezelfde voorouders.

en daar gaat het een beetje over vanuit mijn optiek: gezien de spreiding die ik zie binnen mijn ras, vind ik dat de spreiding tussen de warmbloed"rassen" te klein is om te spreken van een ander ras. hooguit van een ander type binnen een ras. Om het zorgvuldig te doen, zal je ieder stamboek moeten opdelen in lijnen om te bepalen welke lijnen tot welke typen horen. En ik denk dat je tot de conclusie kunt komen dat er een hele zware overlap zit tussen de verschillende rassen. En dan heb ik het niet over afstamming.

50% Engels volbloed of 20% Engels Volbloed. Ik weet het niet. Ik ken ponies die voor 75 procent van een bepaalde bloedvoering zijn en toch het uiterlijk vertonen van die andere 25%. Dat noem je fokkerij. generalisatie: ga van ieder dier uit dat ze óf de vader óf de moeder nafokken (niet zichzelf dus). van onze oudste merrie weten wij dat ze in de helft van de gevallen een bepaald type neerzet, ongeacht wat voor hengst erop gezet wordt. Dat komt van haar vader. In de andere helft van de gevallen zet ze een ander type weg. Dat komt van haar moeder (feitelijk zelfs van haar moeders moeder, maar goed). Fokkerij is niet lineair, maar statistisch en niet analoog, maar digitaal.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 10:28

Ik denk dat je hier een fout maakt. Want nu gooi je (in mijn ogen) weer alle warmbloed rassen op 1 hoop.

En dat vind ik een dure fout, want dat zou betekenen dat alle stamboeken/rassen uit dezelfde bloedlijnen bestaan?
En dat is natuurlijk niet zo.

Een SF komt uit andere bouwstenen dan een Oldenburger.

Een Welsh is zoals je zelf zegt zuiverder en zal dan ook eerder uit dezelfde bouwstenen bestaan.

Want zoals iemand al aangaf in 1780 (ik noem maar even wat) was het moeilijker om te gaan reizen.
Auto's, trailers, treinen en etc. bestonden toen nog niet.
Toen had je al de ontwikkelingen van verschillende rassen/stamboeken.

Hoe kan je dan zeggen dat er een zware overlap is?

En de Welsh pony's bestaan dus meer uit dezelfde bloedlijnen, dus dan is het gemakkelijker voor de kenner om er iets van te weten.

Maar bij warmbloed rassen heb je te maken met zeer verschillende bloedlijnen, die dus ook een totaal ander type met zich mee brengen.

Als men zich daar dus niet in verdiept, hoe moet men dan weten wat er uit een produkt zoals Painted Black x Nimmerdor x Capitol komt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:31

ooit eens ergens gelezen:
de arabier zou 1 van de oudste rassen zijn...deze zijn "uitgewaaid" over oa europa. Door het andere type voedsel wat die te eten kregen veranderde ook het type van dit paardje... veel later toen de mens zich er mee ging bemoeien en het nut in zag om paarden te (onder)houden werd er, mede door het avontuurlijke gedrag, ook andere types "gevonden" die voor andere doeleinden werden gebruikt.....van militairpaard (zelfs nog in de 2e wereldoorlog) koetspaard, landbouwpaard, mijnpony enz. naar het paard wat we nu kennen...
de koudbloed in duitsland en de warmbloed komen vandezefde voorouders, men is toen gaan splitsen (1 stamboek beschrijft dit zeer duidelijk) en een gedeelte is oa door de belgische trekpaarden gekomen tot het koudbloedras van nu..de andere door het kruizen met volbloed tot het warmbloed van nu....
Of dan het zware warmbloed paard terug gefokt is/wordt (zoals het genoemde voorbeeld) of eerder een terugslag in de vorm van de verankerde erfmassa door de jaren heen...

Inprincipe zou je toch niet telkens terug moeten naar een volbloed om tot een edel paard te blijven/komen? Maar had men door de tijd heen toch voldoende tijd om tot een resultaat te komen die eender is aan het paard dat we nu kennen....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:20

adriana schreef:
Een SF komt uit andere bouwstenen dan een Oldenburger.

Een Welsh is zoals je zelf zegt zuiverder en zal dan ook eerder uit dezelfde bouwstenen bestaan.
Hoe kan je dan zeggen dat er een zware overlap is?

En de Welsh pony's bestaan dus meer uit dezelfde bloedlijnen, dus dan is het gemakkelijker voor de kenner om er iets van te weten.

Maar bij warmbloed rassen heb je te maken met zeer verschillende bloedlijnen, die dus ook een totaal ander type met zich mee brengen.

ook binnen de Welsh bestaan bloedlijnen die zich in de laatste 50 jaar amper vermengd hebben. Overigens 50 jaar is helemaal niet zoveel, dat is zo'n 6 tot 3 generaties.. De beste hengst van de jaren 60 had in 3 generaties een twee Arabieren en een Berber. van hem lopen nog steeds heel veel kleinkinderen en ook nog wel wat direkte kinderen. Zo snel gaat die generatiewisseling niet.

Daarnaast durf ik best te stellen dat het met de 19e eeuwse Welsh wel heel bont gesteld was. Er was geen registratie, dus werden de Welsh maar bij de Hackney ingeschreven. Kleine volbloedjes dekten ook Welshes en ik weet niet wat. De type verschillen binnen de Welsh zijn echt heel erg groot. En de bloedlijn verschillen idem dito. Als ik dan nog een Amerikaanse Welsh op ga zoeken (lijnen gescheiden sinds de jaren 30), dan vinden we dat er nog grotere verschillen zijn.

Ik weet dat de overlap tussen een Oldenburger en een Groninger veel groter is dan tussen een Amerikaanse Welsh en een Nederlandse Welsh. Ik denk dat als je naar uiterlijk kijkt, dat dat niet alleen voor Oldenburger's en Groningers geldt. In Welsh termen vallen beide "rassen" onder het Zuid-Welsh type. De Trakehners zou ik bijvoorbeeld eerder in het Noord-Welsh type passen Knipoog

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:25

De Arabier

Het is de beste en meest op de voorgrond tredende vertegenwoordiger van de Oosterse rassen. De beste Arabische paarden worden gefokt in Nedjed in Centraal Arabie. Het aantal van de allerbeste raszuivere arabische paarden is niet heel groot. De typische arabier is betrekkelijk klein, 1.45-1.55 en kenmerkt zich door een heel edele elegante zeer harmonische lichaamsbouw. Het beenwerk is fijn, maar buitengewoon droog. hoewel de standen lang niet altijd correct zijn, sterk. De arabier wordt uitsluitend als rijpaard gebruikt, hij is laatrijp en munt uit door grote soberheid en volhardendheid. De betekenis van het Arabisch volbloed is vooral deze; dat het direct en indirect heeft bijgedragen tot de vorming van alle warmbloedrassen. Direct is dit bijv. bij het Engelse Volbloed dat op zijn beurt weer heeft bijgedragen tot de vorming van een groot aantal edele warmbloedrassen.

Hen Engels Volbloed.

Hiertoe behoren alle paarden die staan ingeschreven in het zg. General Studbook of voor zover buiten Engeland geboren, zowel van vaders als van moederszijde zuiver afstammen van in dit stamboek ingeschreven voorouders. Dit ras wordt bijna uitsluitend voor de renbaan gefokt. Het is ontstaan door kruising van inheems merriemateriaal met ingevoerde Arabische hengsten.
Reeds voor de invoer van dit arabische bloed kwamen in Engeland paarden voor met grote snelheid, en groot uithoudingsvermogen. Deze beide voor een renpaard allerbelangrijkste eigenschappen zijn evenwel door de kruising niet onbelangrijk verbeterd.
Een drietal aan het eind van de 17e eeuw, en het begin van de 18e eeuw, zijn de stamvaders van de tegenwoordige EV geworden. Het zijn Darnley Arabian, Byerly Turk en Godolphin.
De fokkerij van dit meest Cosmopolitische ras is uitsluitend gebasseerd op de prestaties op de renbaan. Als voorbereiding van de renbaan vind een uitermate zorgvuldige training plaats. Reeds bij deze training valt een belangrijk percentage uit, alleen de goede dieren brengen het zover dat ze aan de rennen deelnemen. En alleen de allerbeste komen tenslotte uit op de wereldberoemde rennen. De voornaamste foklanden zijn buiten Engeland de VS, Australie , Frankrijk en Duitsland. Van dit op uiterste snelheid gefokte paard wordt wel beweerd dat het in alle vormen loopt, dwz het ras heeft geen zeer uniforme exterieureigenschappen. Toch bestaat er een zekere overeenkomst en een zeker type. Het renpaard heeft de edele verschijning van de Arabier overgenomen, is evenwel groter. De habitas is die van het typische rijpaard. De totaalverschijning, evenals bij de arabier, zeer edel. Sterk sprekend hoofd met droog, hard, betrekkelijk fijn beenwerk. Het temperament is vaak veel minder gemakkelijk dan bij de arabier, waarvan dit hoogstaande ras ook niet de soberheid heeft overgenomen.
De grote betekenis van het EV ligt niet zozeer zijn eigenlijke prestaties op de renbaan, alswel in het feit dat het ras heeft gediend en nog dient voor kruising met andere rassen. Doel dezer kruisingen is geweest, de snelheid en het uithoudingsvermogen van het EV in deze rassen over te fokken.
Vooral de rassen die voor militaire doeleinden worden gefokt, danken vrijwel alle in sterke mate hun ontstaan, mede aan het EV. Ook de zwaartste warmbloedrassen evenwel, zijn ontstaan als resultaat van kruisingen waarbij het EV of rassen met veel bloed die door kruising met het EV zijn ontstaan, zijn gebruikt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:35

_Piet schreef:
Lezen is blijkbaar ook een kunst. Wat ik stelde is dat je NU voor veredeling in mijn ogen beter geen RECHTSTREEKSE volbloed meer kunt pakken (is nl. niet gefokt voor te springen), maar een hoog in het bloedstaande, veredelende spring/dressuurhengst. Deze zullen idd wel volbloed voeren enkele generaties terug (dus tijdens de omvorming van het zware landbouwpaard naar een meer edeler sportpaard) wel volbloed voeren. Toen kon men nl. nog niet veredelen met een hoog in het bloed staande hengst uit de eigen fokkerij omdat die er simpelweg niet waren.

Piet, wat ik schreef is dat jij en ik geen puur volbloed moeten gebruiken maar dat er altijd mensen zijn die dat gaan moeten doen tot we tot een uniforme merrie en hengstenstapel komen met het gewenste type. Door te veredelen fokken we over generaties het bloed er ook uit.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:37

Alane schreef:
Maar had men door de tijd heen toch voldoende tijd om tot een resultaat te komen die eender is aan het paard dat we nu kennen....

Dat gaat ook met de mode mee. Mocht je 20 jaar gelden met een Poetin als sportpaard komen, zou iedereen je uitlachen met zo'n iel ding. Ik heb de indruk dat de mode steeds fijner wordt.