Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Alane schreef:denk niet dat het met het percentage te maken heeft....
Vraag me dan af als die merrie zwaarder is waarom dat dan zo is...is dat het oorspronkelijke type? Wat mankeerd daar dan aan dat we gaan veredelen? Als ik een ranker paard wil/minder zwaar dan zou dat toch ook moeten kunnen binnen die eigen genenpoel....zonder inbreng van buitenaf (wat wel weer een snelle methode is, maar dus geen blijvende)
Zannekin schreef:Joost, ik begrijp de Nederlanders niet, waarom altijd dat verongelijkt voelen?
De vraag was welke rassen het KWPN paard hebben beïnvloed na 1950. Ik zie niet in dat dat een domme of irrelevante vraag is of iets om snel te vergeten, lijkt wel of men zich moet schamen??

Alane schreef:denk niet dat het met het percentage te maken heeft....
Vraag me dan af als die merrie zwaarder is waarom dat dan zo is...is dat het oorspronkelijke type? Wat mankeerd daar dan aan dat we gaan veredelen? Als ik een ranker paard wil/minder zwaar dan zou dat toch ook moeten kunnen binnen die eigen genenpoel....zonder inbreng van buitenaf (wat wel weer een snelle methode is, maar dus geen blijvende)
joostvangestel schreef:Kom ik verongelijkt over? Hmm.. dat is interessant. Dit was zomaar mijn 5 cent over een fokkerij die buiten de mijne staat. Ik heb geen binding met de fokkerij van warmbloedpaarden, evenmin als die van zebra's.
Ja, natuurlijk hebben andere rassen het KWPN paard beinvloed. Ik stel hooguit de kritische vraag of dat die andere rassen wel andere rassen zijn. Als rasfokker heb ik daar namelijk wél een mening over.
Nou denk ik alleen dat dit vanuit het oogpunt van de doelstellingen van het KWPN niet een van de vragen is waar het KWPN (of de meeste andere WP stamboeken) zich erg druk over maken. Het doel heiligt de middelen

_Piet schreef:Kunt dan beter kiezen voor een hoog in het bloedstaande, veredelende springhengst (die mogelijk wel veel volbloed enkele generaties terug heeft).
Zannekin schreef:Maar dat aandeel volbloed vermindert gradueel in z'n nakomelingen als je die als veredelaar gebruikt, waardoor je telkens opnieuw gaat bloed moeten toevoegen. Anders fok je het bloed gewoon weg.
Zannekin schreef:Beide dan Gertjan: zowel merrie als hengst, maar dat is nergens het geval denk ik. Zoalng ofwel merrie of hengst van een zwaarder type zijn dan het te bereiken type ga ja na enkele generaties opnieuw moeten veredelen met een type dat hoger in het bloed staat dan het gewenste.
_Piet schreef:Wat je idd wegfokt is het aandeel volbloed, wat in mijn ogen wat anders is dan "bloed". Onder "bloed" versta ik een bepaalde mate van elegantie, fijnheid, snit, adel, hardheid etc. (ik weet het dit zijn moeilijk te vangen termen), en dit kun je in mijn ogen ook vasthouden zonder volbloed.
adriana schreef:
Ik heb nu een paar nakomelingen van Calido gezien.
Calido is een Holsteiner hengst met weinig engels volbloed, maar heeft wel weer veel Arabisch en Shagya bloed in zijn genen.
Hij fokt behoorlijk bloederig en er komen mooie veulens van.
Zannekin schreef:Idd, dat zijn daarom geen paarden met volbloed in de eerst 3 generaties maar verder zie je dat er aansluiting is langs zowel merrie als hengst van volbloed of arab.
adriana schreef:Een SF komt uit andere bouwstenen dan een Oldenburger.
Een Welsh is zoals je zelf zegt zuiverder en zal dan ook eerder uit dezelfde bouwstenen bestaan.
Hoe kan je dan zeggen dat er een zware overlap is?
En de Welsh pony's bestaan dus meer uit dezelfde bloedlijnen, dus dan is het gemakkelijker voor de kenner om er iets van te weten.
Maar bij warmbloed rassen heb je te maken met zeer verschillende bloedlijnen, die dus ook een totaal ander type met zich mee brengen.

_Piet schreef:Lezen is blijkbaar ook een kunst. Wat ik stelde is dat je NU voor veredeling in mijn ogen beter geen RECHTSTREEKSE volbloed meer kunt pakken (is nl. niet gefokt voor te springen), maar een hoog in het bloedstaande, veredelende spring/dressuurhengst. Deze zullen idd wel volbloed voeren enkele generaties terug (dus tijdens de omvorming van het zware landbouwpaard naar een meer edeler sportpaard) wel volbloed voeren. Toen kon men nl. nog niet veredelen met een hoog in het bloed staande hengst uit de eigen fokkerij omdat die er simpelweg niet waren.
Alane schreef:Maar had men door de tijd heen toch voldoende tijd om tot een resultaat te komen die eender is aan het paard dat we nu kennen....