Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:02

Anya ben jij weleens aanwezig geweest bij het brandmerken van paarden Verward Want ik ben er zeer vaak bij geweest, en ik kan mij niet herinneren dat dat nou overkwam als zeer pijnlijk en trauma voor paarden. In vergelijking met chippen zijn ze zelfs stukken braver.

Verder vind ik dat Anna een heel goed stuk schrijft: Liever even dat vage korte brandmerkje, dan die ruiters die met allerlei bitten en rotzooi rijden om de kop maar naar beneden te krijgen. Ruiters met geen enkel normaal zelfbeeld over hun eigen rijderij! Dat is pas dierenmishandeling.

Het is tegenwoordig doodnormaal om je paard met de kin op de borst te rijden. Lukt dat niet met een normaal bitje, dan kan je naar de ruitersportzaak gaan om allerlei ellende aan te schaffen waarmee je toch die kop op die borst krijgt.......maar een brandmerkje is het grootste drama allertijden Verward:?:?

Niet te vergeten ............de vele ruiters die hun paarden kreupel rijden. Gewoon van simpel rijden........vaak zijn het de ruiters met de complete bittenwinkel in hun zadelkast, de ruiters die het meest klagen over hun paard, en ieder paard met hun rijden het slachthuis in jagen. Helaas nog onbewust ook. Geen instructeur die ooit eens schreeuwt..............WEET JE WEL WAT JE DOET!!! Nee ........want het ligt niet aan de persoon, maar aan het paard...........die is ozo stout en ozo lastig......als je tegenwoordig de ruiters mag geloven, hebben ze alleen nog maar lastige paarden. Ik hoor nooit meer iemand zeggen: Goh .......ik heb zo'n braaf paard, die pikt al dat gestuntel van mij maar!

Maar misschien dat ik het niet in de goede context zie........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:07

Zo dat lucht op ...........Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:08

Ja ik ben erbij geweest Pipo. Mijn paard heeft een flinke tijd in Duitsland gestaan. En daar doen ze het nog. Daar heb ik ook gezien wat voor gruwelijke onstekingen brandmerken kan opleveren.

Ik heb nooit gezegd dat het brandmerk het grootste drama aller tijden is. Ik ben er alleen tegen dat alle topicschrijvers die zich presenteren als pro-brandmerken consequent verwijzen naar ergere zaken, alsof het aanwezige grotere kwaad het kleinere kwaad (waar ook nog een alternatief voor is) rechtvaardigt. Dat zijn wel heel erg politieke argumenten. En was het niet Anna die de overheid machtselite-politiek verweet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:09

Anya schreef:
Ja ik ben erbij geweest Pipo. Mijn paard heeft een flinke tijd in Duitsland gestaan. En daar doen ze het nog. Daar heb ik ook gezien wat voor gruwelijke onstekingen brandmerken kan opleveren.

Ik heb nooit gezegd dat het brandmerk het grootste drama aller tijden is. Ik ben er alleen tegen dat alle topicschrijvers die zich presenteren als pro-brandmerken consequent verwijzen naar ergere zaken, alsof het aanwezige grotere kwaad het kleinere kwaad (waar ook nog een alternatief voor is) rechtvaardigt. Dat zijn wel heel erg politieke argumenten. En was het niet Anna die de overheid machtselite-politiek verweet?

Mijn ervaring is......ik heb ze liever gebrandmerkt, dan gechipt. De reactie van de paarden waren beter met brandmerken dna met chippen.

Je vergeet namelijk dat heel soms de boel iets ontsteekt met brandmerken. Maar dat soort dingen gebeuren ook met chippen. Ik heb een paard gehad die driemaal een chip moest krijgen, gewoon omdat dat ding pleite was. Dat was echt niet leuk hoor!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:53

Alane schreef:
En Zannekin... staart te zwaar: ooit gedacht aan uitdunnen of afknippen? en als mest in de staart blijft "hangen" dan ligt dat meer aan de voeding en stress factor dan aan de "volle dikke" staart...
Vroeger werd de staart gekort opdat deze zich niet kon vervangen in de leidsels/strengen en ander leerwerk en/of voort te trekken voorwerp...

Alane, ik heb geen trekpaarden voor de duidelijkheid...
Ik stel alleen vast dat landbouwers zich niet bezig houden met manen trekken en staarten uitdunnen ed. Ik stel vast (door te praten) dat die mensen hun paarden nu sneller naar de slacht brengen als er ééntje bij is die "een te zware staart heeft" zoals ze zelf zeggen. Ik denk dat dat niet de bedoeling is geweest van die wetten, maar het is gewoon zo. Moet er dan een wet komen om die mensen te verplichten staarten te trekken?
Diezelfde man zei me ook dat hij elk jaar een veulen fokte, maar dit jaar is het een hengstje en dat wil niemand meer: dus op 5 maanden naar de slacht. De merrietjes kan hij verkopen. Hengstjes werden vroeger gecastreerd en ook op het land gebruikt, nu dus niet meer....`

Laten we eerst lekker andere wantoestanden aanpakken waar iedereen aan meewerkt: de consumptie-dierenindustrie en dan wordt het verbieden van couperen en brandmerken een zielige maatregel om bepaalde organisaties te sussen. Waarom krijgen die organisaties er geen wet door om battrijen te verbieden vraag ik me af? Dan kan je praten over geld en status want daar heeft die selectieve dierenliefde net heel veel mee te maken.

BTW Alane: als het Welsh stamboek zou verplichten om te brandmerken (anders geen papieren, wat hannover doet dus), geef je dan je fokkerij op?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:16

Je bent toch wel met me eens dat zelfs een domme boer een goede hengst of merrie niet laat slachten om zijn/haar staart...dan is er wel wat anders loos met dat dier....
De bioindustrie..zijn al boekvol over geschreven en evenveel boeken waarin deze vorm van het houden van dieren wordt gebruikt alszijnde vergelijkingsmateriaal en beter als excuus......
In de dieren consumptie industrie hebben die paar paaardenhouders weinig invloed....en het "voor consumptie gereed"maken van die dieren gebeurd achter gesloten deuren en wordt gezien als zijnde normaal... als het eten van vlees of andere dierlijke produkten niet thuis zou horen in het dieet van de mens zouden veganisten of vegetariers geen supplementen behoeven te gebruiken om de tekorten op te vangen...das weer een andere discussie..
geen leg batterijen is gelijk aan geen advertenties in een dagblad...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:26

Dus dan spreken we selectief over dierenleed? Een kalf kan ook anders worden gehouden en toch gegeten worden....
Er zijn dan toch 2 maten en gewichten in "dierenliefde", daar zit voor mij fundamenteel het probleem.
Boer 1 brandt zijn paarden niet maar mag wel ganzenlever produceren??? Is dat meer ethisch dan die bio kippenboer (met uitloop) die z'n paarden brandmerkt?
De wetten worden gemaakt door mensen met bevoegdheden ook over de industrie.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:29

Alane schreef:
Je bent toch wel met me eens dat zelfs een domme boer een goede hengst of merrie niet laat slachten om zijn/haar staart...dan is er wel wat anders loos met dat dier....

Zeker wel, hij kan dat dier niet verkopen en hij heeft er genoeg. Trekpaarden kosten zowieso niet veel meer dan slachtprijs dus dan is de beslissing snel gemaakt. Is de realiteit

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 01:21

weetje dat chippen is allemaal leuk en aardig
maar hebben jullie enig idee hoe makkelijk een chip onklaar is te maken
dan kun je info in een chip proppen wat je wilt
maar iedere PIEP hannes kan een chip in een minuut onklaar hebben gemaakt en zeg maar dag tegen de info die je erin hebt gezet

tel daarbij op dat er GEEN goede database is
er moet 1 centrale database komen die de info beheert
tot die tjd is de chip een lachertje waarbij je heel wat pakken tena kan verbruiken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 01:25

ik ben trouwens niet voor brandmerken
maar zeker niet tegen
heb best wat paarden gemerkt zien worden en ook best wat merken bijgehouden na het branden
ik heb zelden reactie gekregen van de betreffende dieren
ook ontstekingen waren er zelden tot nooit
als een dier al reactie gaf op het branden dan was die minimaal

daarentegen heb ik al een paar ontstoken chipgaten gezien en ook al een paar vrij heftige reacties op het plaatsen van de chip

nogmaals ik ben niet zo zeer pro brandmerken
maar als ik moet gaan kiezen tussen de twee opties
op basis van de door mij geobserveerde dingen ........
moeilijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 06:58

Het zou toch wat zijn als je DB straks castreren gaat verbieden Haha! Haha! Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:41

Couperen van staarten vind ik wel dierenleed en echt onnodig. Gisteren zag ik 2 jonge trekpaarden staan met een lange staart en ik vond ze echt heel mooi. wat die zware staarten betreft dat is gewoon een excuus om te zeggen dat het hengstje gewoon niet goed genoeg was en hij hem anders niet kan verkopen of niet wil verkopen aan een particulier en de moeite niet wil doen om hem te castreren. Blijkbaar brengt het veulen in het slachthuis meer op dan dat hij hem verkoopt als jaarling of 2-jarige ruin.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:01

Er is WEL een centrale database voor gechipte paarden...
Het onklaar maken van de chip is wel eenvoudig maar zal het paard waarschijnlijk niet overleven...
De chips/transponders zijn niet herschrijfbaar of schrijfbaar en is inprincipe ook niet nodig...Immers als een paard afgekeurd wordt en de verzekering geeft dit netjes door aan de instantie die het paspoort heeft uitgegeven kan dit in de database vermeld worden en is het zelfs simpeler om te achterhalen of het paard afgekeurd is of niet.

Dan zijn toch eigenlijk die mensen die "bedacht" hebben dat chippen de beste methode op dat moment is om een paardachtige te kunnen identificeren harstikke dom.... immers weten wij bokkers dat brandmerken DE methode is om op een diervriendelijke manier een paardachtige te voorzien van een unieke code... En het belangrijkste middels een uniek brandmerk is ook simpel te achterhalen of een paard dan wel of niet geschikt is voor menselijke consumptie.....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:24

petraaken schreef:
Couperen van staarten vind ik wel dierenleed en echt onnodig. Gisteren zag ik 2 jonge trekpaarden staan met een lange staart en ik vond ze echt heel mooi. wat die zware staarten betreft dat is gewoon een excuus om te zeggen dat het hengstje gewoon niet goed genoeg was en hij hem anders niet kan verkopen of niet wil verkopen aan een particulier en de moeite niet wil doen om hem te castreren. Blijkbaar brengt het veulen in het slachthuis meer op dan dat hij hem verkoopt als jaarling of 2-jarige ruin.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier is het ook al op TV geweest dat ivm met trekpaarden nog enkel hengsten worden gehouden als ze zouden kunnen worden goedgekeurd als dekhengst (aantal per jaar??).
Trekpaarden worden niet meer gevraagd om te werken en alle hengsten moeten er dus uit voor de slacht.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:29

Zannekin schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier is het ook al op TV geweest dat ivm met trekpaarden nog enkel hengsten worden gehouden als ze zouden kunnen worden goedgekeurd als dekhengst (aantal per jaar??).
.

Afbeelding
Trouwens hier in Polen hebben ze er genoeg.

http://www.pzhk.pl/foto-hippika.html

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:37

Alane schreef:
Dan zijn toch eigenlijk die mensen die "bedacht" hebben dat chippen de beste methode op dat moment is om een paardachtige te kunnen identificeren harstikke dom....

Helemaal niet, er hangt een eigenaar aan vast waardoor nu alles gaat gecontroleerd kunnen worden ivm zwartwerk: verkoop, eigendom, inbrengen etc...

Met hoeveel mensen hebben ze alles bedacht? In Duitsland vinden ze het maar niks, denken die anders?

Een chip onklaar maken dodelijk? Precies localiseren en uithalen wordt nu al gedaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:43

een paspoort komt niet op naam te staan...dus qua zwartgeld witwassen door aan en verkoop kan gewoon door blijven gaan...
Een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom...
en kan dus alle kanten op met mijn gechipte paard...
precies lokaliseren is niet mogelijk en het verwijderen van een chip geeft mede daarom een grote wond....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:45

Zannekin schreef:
Trekpaarden worden niet meer gevraagd om te werken en alle hengsten moeten er dus uit voor de slacht.

Hier is het niet op TV geweest maar dat zal wel in heel België zo zijn. Ze zullen toch wel eens mogen gaan nadenken om nieuw bloed in te brengen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:52

Noem me egoistisch, maar ik vind het gewoon jammer dat ze een kale bil hebben. zo'n brandmerk gaf toch een bepaalde status aan voor mijn gevoel.

Maar dan alleen een brandmerk op de billen is redelijk. Tol heeft er 1 in de nek, langs de manenkam en dat lijkt me veel traumatischer.

Chippen vind ik een cru.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:20

Hoe lang zou men de paarden al brandmerken in Duitsland?
100 jaar?
Hoe lang gaat de chip het volhouden?
Een brandmerk levert zeker geen nare consequenties (9 van de 10 keer met de uitzonderingen die waarschijnlijk her en der zijn) op en van de chip is dat allemaal nog maar afwachten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:23

adriana schreef:
Hoe lang zou men de paarden al brandmerken in Duitsland?
100 jaar?
Hoe lang gaat de chip het volhouden?
Een brandmerk levert zeker geen nare consequenties (9 van de 10 keer met de uitzonderingen die waarschijnlijk her en der zijn) op en van de chip is dat allemaal nog maar afwachten.

ik denk niet dat de chip 100 jaar zal meegaan. VAn een brandmerk op de bil ben ook voorstander. In de hals niet. Bij de Engelse volbloeden worden ze toch getatoeerd of ben ik hier mis?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:30

Alane schreef:
precies lokaliseren is niet mogelijk

Toch wel: toestellen die bouwvakkers gebruiken om metaal/ elektrische leidingen in de muur op te sporen: kan je bij een doe hetzelf zaak kopen: metaaldetector maar dan preciezer. Dan sneetje van 1,5 cm, in de spier heelt het goed.
Paspoort (eigendomsakte) is in andere landen wél een bewijs van eigendom: Frankrijk, Duitsland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:46

Het europeese paspoort is geen bewijs van eigendom...zie paspoort op de blz van toelichting...(staat er nederlands, engels en frans..) Ik heb het over paspoort uitgegeven opp grond van de EEG-richtlijn 90/426/EEG en 90/427/EEG. Het paspoort blijft eigendom van de instantie die het paspoort heeft uitgegeven en het paspoort behoort bij het paard zoals beschreven in het paspoort...
en dus ook niet in Frankrijk en ook niet in duitsland.

Je doet je best maar met dat toestel van de bouwmarkt....links of rechts geplaatst zal dat ding niet aangeven...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:51

Eh Sorry, maar Alane heeft gelijk, de chip is dermate klein dat dat niet precies te lokaliseren is. Probeer eens een rontgenapparaat: dat zou al beter lukken. En dan nog moet het paard wel eerst onder narcose, want een kleine beweging levert al vertekening.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:12

Citaat:
de onwil in de Duitstalige landen om het brandmerk af te schaffen. In alle landen die zich ooit (tot 1918) bevonden binnen de grenzen van de keizerrijken Duitsland en Oostenrijk-Hongarije is het brandmerk heilig. Te vergelijken met de ster op een Mercedes

gevonden op een antichip site