Wat is een goede drafactie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:52

Samsam schreef:
Nee volgens mij is het gewicht op dat been bijna nihil, aangezien de massa al opwaarts gestuwt is aangezien een halve seconde na dit plaatje het zweefmoment volgt!

Ik ben het met je eens. Het been ondersteunt nog even, maar de kracht werkt naar links en niet naar beneden (de zwaartekracht kun je ontbinden, dus het volledige gewicht rust niet op het voorbeen).

Als het voorbeen het laatste 'zetje' zou geven daarintegen zou wel het hele gewicht+de extra afzetkracht op dat moment op dat ene been werken, maar zet een paard daadwerkelijk af met zijn voorbenen Verward ?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:56

Afzetten met een voorbeen is volgens mij onmogelijk als je het nuchter bekijkt.
Het voorbeen is gestrekt en kan niet afduwen: net alsof je een gestrekte arm met gestrekte hand tegen de muur zou plaatsen en proberen krachtig af te drukken met de vingertoppen: onmogelijk als er geen buiging van de elleboog is.
De beweging is al ingezet door het achterbeen, het voorbeen verliest alle gewicht tot het moment dat het geen gewicht meer draagt en los van de grond komt.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:01

Ik denk niet dat het paard zijn hele massa met alleen z'n achterbeen kan voortbewegen. Dat hele gewicht werkt er niet op, omdat de massa van de achterhand al afgezet is, en het zwaartepunt niet boven het steunpunt van het voorbeen ligt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:09

GertJan schreef:
en het zwaartepunt niet boven het steunpunt van het voorbeen ligt.

Daardoor kan hij ook niet afzetten op dat voorbeen.
Een paard beweegt zich voort met z'n achterhand. Bekijk een sprong: achterbenen zijn naar achter maar alle kracht kwam van achteren.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:11

Daar zit wat in. Het voorbeen zou dan alleen voor de ondersteuning van de voorhand zijn.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:17

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:27

You got it. Afzet met het voorbeen zou precies als het landen op het voorbeen een tegenoverstelde kracht veroorzaken. Het voorbeen zou dan immers de voorwaarts bewegende massa vanuit een ook nog schuin plaatste positie de massa terug moeten drukken. De balans is dan helemaal zoek en de slijtage op de gewrichten, pezen en spieren niet in woorden uit te drukken. Het rijden zou ongeveer aanvoelen als met een fiets over een pacours met ongelijke hobbels gaan. Moet je eens kijken hoe vlug je dan je kont (je) uit het zadel hebt.
Terwijl het mechaniek (verhoudingen geven vering en balans) in een evenwichtig skelet er juist voor zorgt dat een paard zelfs een ongelijke bodem probleemloos kan overkomen.
Du moment dat het voorbeen langer aan de grond blijft dan het corresponderende achterbeen is er al sprake van een onevenwichtige bouw. Zodra het evenwicht in de bouw ontbreekt, kan het paard het afzettende achterbeen niet meer midden (zowel in de lengte als breedte) onder de massa plaatsen. Op de eerste foto van Yootha (pag. 1 ) is dit proces goed te volgen. Het rechterachterbeen wordt naar binnen en midden onder de massa geplaatst.
Alleen dan is het paard in staat om de massa evenwichtig, horizontaal en last but not least zonder al te veel krachtinspanning optimaal te heffen.
Het heffen van de massa wordt enkel en alleen ondersteund door de buikspieren.

Vandaar de noodzakelijke rompdiepte en de rondgeribdheid bij een sportpaard. Hoe breder het vlak aan de onderkant, uiteraard wel in verhouding met de rest van de bouw, niet in partjes denken dat doet de slager, des te gemakkelijker is het om een massa te heffen en des te meer ruimte is er voor de absoluut noodzakelijke buikspieren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:31

Zannekin"]
Ook interessant dat overtracking ("overstappen": achtervoet die een afdruk maakt voor de voorvoet)
[/quote]

[quote="Remember schreef:
Persoon B 'schuift' zijn voeten weer onder het midden van de balk (als het goed is Knipoog )

Hoe correcter het paard zijn achterbeen onder het midden (zwaartepunt) kan zetten, hoe efficienter hij af kan zetten. Bij het overstappen zet hij zijn achterbeen verder onder dan het zwaartepunt, dit komt dus aan de kant van de achterhand te liggen (werkt op dat moment dus veel meer kracht op de achterhand), het kost het paard ook meer kracht om vanuit deze positie af te zetten maar het levert hem wel meer voorwaartse beweging op (I think!)....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:34

Nee het heeft met het moment van de foto te maken, alle paarden doen het, kijk maar eens naar je eigen Genesis (knappe schimmel trouwens) in stukje over de hengenkeuring http://www.zsaa.de/news/Beitrag.pdf staat hij op die foto ook op 1 voorbeen!!! Net zo als Pushkin trouwens.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:38

Als ik het allemaal goed begrepen heb is er dus geen sprake van volledig gewicht op de voorhand tussen het moment van afzetten van het achterbeen en het moment van afzetten (optillen) van het voorbeen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:43

Samsam schreef:
Nee het heeft met het moment van de foto te maken, alle paarden doen het, kijk maar eens naar je eigen Genesis (knappe schimmel trouwens) in stukje over de hengenkeuring http://www.zsaa.de/news/Beitrag.pdf staat hij op die foto ook op 1 voorbeen!!! Net zo als Pushkin trouwens.

Akkoord. Het heeft te maken met versnellen of vertragen en de verzameling of niet op het moment van de foto.
Ik vind het belangrijker dat een achterhand kan onderkomen en buigen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:44

Samsam"]
[/quote]

OK dan!

[quote="GertJan schreef:
Als ik het allemaal goed begrepen heb is er dus geen sprake van volledig gewicht op de voorhand tussen het moment van afzetten van het achterbeen en het moment van afzetten (optillen) van het voorbeen.

Dat denk ik ook. Omdat je een voorwaartse beweging hebt kun je de zwaartekracht ontbinden in 2 factoren, degene die naar beneden is gericht en degene die naar de kant v/d beweging is gericht. Degene die naar beneden is gericht kan dus nooit gelijk zijn aan de totale zwaartekracht (het gewicht van het paard). Daarbij komt ook nog dat het zwaartepunt niet recht boven het ondersteunende voorbeen ligt en door het daardoor ontstane moment wordt de kracht dus nog kleiner .

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:46

Zannekin schreef:
Akkoord. Het heeft te maken met versnellen of vertragen en de verzameling of niet op het moment van de foto.
Ik vind het belangrijker dat een achterhand kan onderkomen en buigen.

Ik ook en juist die paarden die een heel snel achterbeen hebben, wat ze erg gemakkelijk buigen, lijken op bepaalde fotoos dat het voorbeen eerst landt, maar dat maak je de foto later dan zie je dat niet meer. Ook van bv Terlia zijn zulke foto's, een paard wat zo rijst in de voorhand kan niet op een voorbeen landen!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:15

Ik heb een achterbeenlander,... Maar,.....:
Afbeelding

Hierop toch duidelijk te zien dat achterbeen eerst landt:
Afbeelding

Dus????

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:26

Ik ben eerder benieuwd naar draffoto's waarbij het paard de achtervoeten nog niet op de grond heeft en waarbij de voorvoeten al wel aan de grond staan (een "voorbeenlander"). Zijn die er sowieso wel Verward ???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:28

Samsam schreef:

Wat doen deze ! Zand scheppen.
In mijn ogen komt het achterbeen te ver naar achteren weg.(duidelijker)

Afbeelding

Afbeelding

.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:32

eerste is afzetmoment
tweede landingsmoment.

Eentje die op achterbeen landt, kan best voorbeen als laatste aan de grond hebben bij het laatste moment voor het zweefmoment!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:34

Anoukie schreef:
Ik ben eerder benieuwd naar draffoto's waarbij het paard de achtervoeten nog niet op de grond heeft en waarbij de voorvoeten al wel aan de grond staan (een "voorbeenlander"). Zijn die er sowieso wel Verward ???

Ik wil foto's van voorbeen landers en "alleen het achterste achterbeen aan de grond" foto's. Dat zijn de twee die we nog niet gezien hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:35

Samsam schreef:
eerste is afzetmoment
tweede landingsmoment.

Eentje die op achterbeen landt, kan best voorbeen als laatste aan de grond hebben bij het laatste moment voor het zweefmoment!

Zal wel.
Maar beide blijven met het kruis te hoog. waarom?
Dus komen we weer terecht bij de wekedelen daar bij die lendenen.

En nu zullen direkt sommige zeggen het is net of ze de rug weg drukken.?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:42

ceasario schreef:
Zal wel.
Maar beide blijven met het kruis te hoog. waarom?
Dus komen we weer terecht bij de wekedelen daar bij die lendenen.

En nu zullen direkt sommige zeggen het is net of ze de rug weg drukken.?

Nou ja Sjors van Anouk vind ik niet te hoog in het kruis!
Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:42

Dan is de mijne op mijn eerste foto ook een zandschepper! Terwijl je op de 2e foto duidelijk kunt zien dat het achterbeen het eerste gaat landen!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:44

Het voorste achterbeen aan de grond als enige:
Afbeelding

ga dr nog een zoeken met het achterste achterbeen aan de grond.

[edit]Die heb ik geen van Sjors [/edit]

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:50

Anoukie schreef:
Dan is de mijne op mijn eerste foto ook een zandschepper! Terwijl je op de 2e foto duidelijk kunt zien dat het achterbeen het eerste gaat landen!

Dat kan best zijn dat het achterbeen eerst gaat landen.
Maar wat zegt dat over de gummy en flexibiliteit in een achterhand?
Met name het schakelen. etc. (Dat is de volgende en belangrijke Fase mijn inziens)

Er komen meer dingen kijken dan simpel een achterbeen eerst.

Wat inhoud dat ik geen conclusie trek over jouw aangegeven paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:52

Afbeelding
deze lijkt voorbeen eerst

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:00

Samsam schreef:
[image]
deze lijkt voorbeen eerst

Dat voorbeen is eerst! Maar hoe gaat het verder? Blijft het achterbeen dit maal langer op grond bij het afzetten, zodat je soort het omgekeerde krijgt (op voorbeen landen maar het ook weer eerder dan het afzet-achterbeen wegzetten?)..... Dan zou GertJan een fractie later zijn 2e foto kunnen maken die hij graag wil zien!