Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 10:59

Joost de natuur kent geen chaos maar is de ultieme vorm van volmaakt evenwicht. De enige soort die deze evenwichtscyclus permanent verstoord is de mens.
Vergelijk nu de topspringverervers met de topdressuurverervers t.w.
1. Rebus, 2. Argentinus, 3. Argument, 4. Cavalier, 5. Freudentaenzer, 6. Western Star, 7. Weltmeyer, 8. Tiro, 9. Maykel, 10. Lysander dan kun je constateren dat deze dressuurverervers een nagenoeg zelfde veticale naar boven gewelfde halsrichting hebben als de springpaarden. Dat ze daarnaast een veel meer evenwichtige bouw in het skelet vertonen. Beslist niet meterslang zijn en met onmogelijke lange voorbenen zijn behept maar nog over veel rompdiepte beschikken.
Langgelijnd wordt bepaald door de ligging van de schouder en het dambeen. Een langgelijnd paard staat over veel bodem. Hij moet immers rekken (springen) en bijelkaar komen (dressuur) aan de onderkant en niet aan de bovenkant.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:24

Ik zal het nog even nader uitleggen van mijn paardje. Mijne heeft dus een horizontale hals waardoor als ik hem aan de teugel rijd hij snel te diep loopt, en ook snel op de voorhand dmv halve ophoudingen kan ik dit wel redelijk corrigeren maar ik heb nog niet echt het ''gevoel'' om te voelen of hij nou te diep loopt, goed loopt, of te hoog loopt. Dat is verrekte moeilijk te zien bij hem, en ik denk dat dat puur is omdat hij geen omhoog staande hals heeft, want als je dat soort paarden aan de teugel rijd(mijn ervaring) dan merk je het veel beter als ze aan de teugel lopen en wanneer ze te diep lopen, terwijl je bij die van mij dus heel moeilijk kan zien wanneer hij te diep loopt of goed loopt. Hij kan wel lekker dressuren, maar je moet hem goed aan het werk zetten anders doet hij niks. Springen doet hij super hij springt echt alles en weigert nooit. Hoe hoger het wordt des te meer gaat hij zijn best doen, over lage sprongetjes huppelt hij gewoon heen en hij zal ook niet hoger spirngen dan het nodig is om eroverheen te gaan, iets wat dressuur paarden wel schijnen te doen omdat ze bang zijn de sprong te raken. je kunbt dus wel zeggen dat ik meer een springer heb dan een dressuur paard. Maar het blijft voor mij erg moeilijk met die hals goed dressuur te rijden, als hij een andere hals had gehad had het denk ik een stuk makkelijker geweest. ( ik heb het trouwens wel over paard, maar heb maar een pony van 144 Knipoog Haha! )

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 11:59

De criteria voor het sportpaard en de sportpony zijn exact gelijk. Overigens zou ze met een betere hals nog makkelijker springen, beter en fijner te rijden zijn.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:02

Ja weet ik Knipoog Maar geld dat laatste voor mijn paardje of niet??

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:02

Ik kan trouwens wel eens kijken of ik een foto kan plaatsen,..

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:30

Citaat:
De noodzakelijke oprichting kan het paard niet realiseren omdat het fysiek verkeerd in elkaar zit. Dan moet dan worden gecompenseerd met op rijkunstig geweld dat 1. nooit kan opheffen wat je hem reeds natuurlijk hebt ontnomen. 2. Voor paarden ruiter een voortdurende strijd blijft. 3. Beide geen plezier aan beleven. 4. Voor het paard zowel fysiek als mentaal ernstig het welzijn aantast. 5. De slijtage veel en veel groter is dan bij goed gebouwd evenwichtspaard.


Welke fysieke strijd ? Waarom moet mijn paard opgericht lopen ? Laat hem lekker lopen zoals ie is.

Hij springt nu zoals ie gebouwd is , dus waarom zou daar meer slijtage uit voort brengen ? Hij doet het nu simpel en zal het zichzelf ook zo simpel mogelijk maken , lijkt me logisch.

Dit is uit eigen ervaring met eigen paard Lachen

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:44

Eentje uit mijn praktijkervaring...
Een van de paarden die ik rijd, is een Naturel met een horizontale hals.

Hij kan wanneer nodig zich oprichten, maar meestal loopt hij gewoon lang laag in de rondte. Het belangrijkste is dat hij los in zijn lijf is en zich laat rijden. Beide zijn het geval. Kortom ik zie het probleem nog steeds niet.

En net wat Franske zegt met betrekking op slijtage.
Een paard slijt meer als je hem/haar op een voor hem ONnatuurlijke manier laat lopen. Als de mnaier waarop (en misschien waarvoor hij/zij) gebouwd is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:01

Anna42"]
Joost de natuur kent geen chaos maar is de ultieme vorm van volmaakt evenwicht. De enige soort die deze evenwichtscyclus permanent verstoord is de mens.
[/quote]

Ik zie dat je een romanticus bent. Ik ben persoonlijk iets pragmatischer ingesteld. Dinosauriƫrs waren een mooi voorbeeld van een niet echt evenwichtige soort. Klein rampje, en ze stierven allemaal uit, zonder enig toedoen van de mens. De zoogdieren die tot die tijd in de minderheid waren, overleefden dat wel en zijn de boventoon gaan vieren. Verder is de natuur vol van dieren die niet echt evenwichtig in elkaar zitten. Geeft niks, want de evolutie is nog niet af of die dieren redden het om andere redenen.

[quote="Anna42 schreef:
Dat ze daarnaast een veel meer evenwichtige bouw in het skelet vertonen.


Dan zie ik hier ook een tegenstelling. Schijnbaar zijn er variaties in evenwicht. En kan ik oog nog geen echte vorm van genetische modificatie door de mens bespeuren.

Dan neem ik ook nog geen genoegen met de bewoording "nagenoeg". Dat geeft aan dat er een verschil is. Is er nou wel of niet een verschil?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:11

Joost staat op scherp Knipoog

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:36

joostvangestel schreef:
Vraag 1 is: zijn we klaar met de observatie? Heeft het wereldkampioen dressuurpaard een andere halsrichting dan het wereldkampioen springpaard? Hoe verhouden zich die ten opzichte van elkaar? Dat is een vergelijk, het vergelijk kan daarna gedaan worden voor de top 100 springpaarden versus de top 100 dressuurpaarden

Vraag 2 is: is een halsrichting die niet voldoet aan het ideaalbeeld (door wie dan ook gesteld) een hinder om de top te halen?

Daarna gaan we eens om het waarom vragen.
Ik denk dat de halsvorm voor een dressuurpaard belangrijker is als voor een springpaard. Verder denk ik dat de welving van de hals weer belangrijker is dan de richting, met een hertenhals kom je in de dressuur echt nergens.
Voor de dressuur is het belangrijk dat er geen "verkeerde" buigingen in de hals zitten en oprichting komt wel als gevolg van verzameling.

Of je met een echt "slechte" hals de top kan halen in het springen, dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:25

Ik zie het nog wel vaak, maar denk niet dat je het op halsrichting kan beoordelen of dat die eigenschap in het speciaal voor een geod paard zorgt. Maar is wel opvallend dat tuigers ook goed kunnen sprinegn en die hebben toch een halsrichting die verre van horizontaal is..

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:53

Nog even over dat rijtje mondiale topverervers, in de laatste Hoefslag (Bewaarnummer Fokkerij) staat het rijtje van het WBFSH als volgt: 1. Quidam de Reveil 2. Argentinus 3. Capitol I 4. Polydor 5. Concorde 6. Galoubet A 7. Grosso Z 8. Ramiro Z 9. Darco 10. Cassini I In het artikel staat: "Dat een Franse hengst, Quidam de Reveil, voor het tweede achtereen volgende jaar de Top 10 leidt, is allerminst verassend." Meer ga ik niet overtypen. Haha! Misschien staat het artikel wel in de database van de Hoefslag online.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 08:55

Fellor schreef:
Ik zie het nog wel vaak, maar denk niet dat je het op halsrichting kan beoordelen of dat die eigenschap in het speciaal voor een geod paard zorgt. Maar is wel opvallend dat tuigers ook goed kunnen sprinegn en die hebben toch een halsrichting die verre van horizontaal is..


Doel van een horizontale hals is volgens de KWPN:'Springpaarden hebben een meer horizontaalgerichte hals, omdat ze moeten 'bukken' in de afzet (ze maken zich klein en compact om spierkracht te sparen)'
In een andere uitleg over de hals beweert het KWPN dat de hals de veroorzaker is van de negatieve gewichtsverhouding bij het paard waardoor er meer gewicht op de voorhand komt.
Beide stellingen zijn tegenstrijdig. Als de hals de veroorzaker is van de negatieve gewichtsverhouding dan zorgt immers een horizontaal geplaatste hals ervoor dat die negatieve verhouding nog sterker wordt. Dat wil zeggen paarden met horizontale halzen krijgen nog meer gewicht op de voorhand te verwerken. (zie foto van het KWPN gefokte springpaard). Een klein kind kan dan zelfs zien dat het met bewegingen (dragen ) ook afgelopen is.
Nu het bukken, het klein maken voor de sprong. Wat gebeurt er fysiek bij het paard als het paard bukt voor de sprong? Hij moet voor dus lager worden. Dat betekent dus dat er gigantisch veel meer gewicht op de voorhand terecht komt. Het bukken heeft ook gevolgen voor de benen, de pezen, de koten, de hoeven en de spieren. Als het paard voor kleiner(lager) wordt, moet dat kleiner worden ergens vandaan komen. Het paard zakt dus extreem door zijn koten en pezen, benen en schouders. Ook staan de benen niet meer verticaal onder het lichaam maar schuin naar voren. Dit fysieke proces van een extreme hoge belasting op de voorhand genereert het zgn. bukken. Daarbij worden ook de gewrichten van de elleboog en het boeggewricht extreem zwaar belast. Om over de spieren in de schouders nog maar niet te spreken. Vervolgens moet het paard het gewicht middels de voorhand weer terugdrukken op de achterhand. Aan dit optische beeld is de voor de paarden fatale term 'paarden moeten vanuit de schoft omhoog springen' ontleent.
De meeste franse springpaarden hebben deze bouw en springen op daarom op deze manier. Terwijl de te sterke negatieve gewichtsverdeling op de voorhand ten koste gaat van de beweging.
Derhalve is de levensduur bij deze paarden beperkt en de slijtage groot.
Lage horizontale halzen gaan altijd gepaard met steile schouders en een hoog liggende elleboog met een kleine hoek. Deze paarden kunnen de voorbenen niet naar de hals toebrengen maar vouwen die onder het lichaam. Boven de sprong moeten ze om nog enigzins in balans te blijven de achterhand sterk uitslaan om het negatieven overgewicht op de voorhand te compenseren. Dit heeft weer tot gevolg dat de achterhand bij de landing onvoldoende onder de massa kan worden gezet. Ze blijven dus langer, 2 tot 3 galopsprongen, op de voorhand lopen. Optisch lijkt het alsof ze in een parabool springen. Het is dus niet zo dat een paard op laag niveau in een parabool springt en op hoger niveau zo als het werkelijk hoort namelijk harmonisch. Dat kan ten enen male fysiek niet. Het paard springt zoals het gebouwd is. Lage hals, gewicht op de voorhand, onevenredig zware belasting op voorhand geeft parabool springers en foutenmakers met de benen onder de buik. Harmonisch gebouwde paarden b.v. Ratina Z en For Pleasure springen harmonisch en niet in de parabool maken minder fouten, zijn beter te rijden en gaan langer mee.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 08:57

ART_UMA"]
[quote="joostvangestel schreef:
Vraag 1 is: zijn we klaar met de observatie? Heeft het wereldkampioen dressuurpaard een andere halsrichting dan het wereldkampioen springpaard? Hoe verhouden zich die ten opzichte van elkaar? Dat is een vergelijk, het vergelijk kan daarna gedaan worden voor de top 100 springpaarden versus de top 100 dressuurpaarden

Vraag 2 is: is een halsrichting die niet voldoet aan het ideaalbeeld (door wie dan ook gesteld) een hinder om de top te halen?

Daarna gaan we eens om het waarom vragen.
Ik denk dat de halsvorm voor een dressuurpaard belangrijker is als voor een springpaard. Verder denk ik dat de welving van de hals weer belangrijker is dan de richting, met een hertenhals kom je in de dressuur echt nergens.
Voor de dressuur is het belangrijk dat er geen "verkeerde" buigingen in de hals zitten en oprichting komt wel als gevolg van verzameling.

Of je met een echt "slechte" hals de top kan halen in het springen, dat weet ik niet.
[/quote]

Is de basis van het springen niet meer dressuur?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:27

Anna42 schreef:
Is de basis van het springen niet meer dressuur?
Vast wel, vandaar ook dat er een hele extra ijzerwinkel aan bitten mag worden gebruikt. Subtiel rijden zie ik er vaak niet aan af, al helemaal niet als er "adembenemende wendingen" moeten worden gereden in de barrage. Ik weet het niet zeker, maar moest je niet het gigantische nivo van een paar winstpunten in het B hebben om te mogen springen?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:18

Afbeelding

Carolus, zoon van Capitol en halfbroer van Cassini.
Ik vind dat deze hals er vrij verticaal opstaat.

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:06

effe een vraagje:
als jullie gaan hardlopen gooien jullie dan ook je hoofd op je borst?
en je rug bol?
ik dacht het niet .........

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:34

Als ik niet.. Als ik naar de start van de 100 meter sprint kijk op de olympische spelen, dan zie ik wel een hoop mannen met een redelijk bolle rug en hun hoofd naar beneden.. Die vergelijking werkt in je nadeel, ben ik bang..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:51

Ja Johanna dan zou je strottenhoofd in de knel raken, we vergeten wel eens dat het strottenhoofd niet alleen voedsel transporteerd maar ook lucht en adem. En dan heb je een zuurstofprobleem. Spierenstelsel met klepje bepaald of er voedsel of adem doorgaat.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:53


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:03

Wij fokken alleen maar richting Vertikaal.

Eerst Gross0 en daarna bijstellen met, Opan,Rutowski,Rubinstein ,Darlington.
Een bewuste keus van de afgelopen 16 jaar.

Afbeelding


Afbeelding

[KS] Onze kudde
Laatst bijgewerkt door ceasario op 02-05-04 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:08

Okay maar jij vergeet de nekpartij niet, atlas en draaier en daar gaat het uiteindelijk om.

Nog even toevoeging op die laatste foto zie je duidelijk bij afbuiging de groote ruimte tussen hoofd en keelgang en dan krijg je geen ademhalingsproblemen of zuurstofgebrek.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:37

Greetje: overigens, dit topic ging niet zozeer om de hoofd-hals aansluiting (en de nek dus). Ik denk dat die buiten discussie staat en dat ook niemand het oneens is met die stelling. In mijn ogen was dit meer over de halsrichting en of er verschil is tussen dressuurpaarden en springpaarden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:02

Wat is dit voor hals dan ?

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 12:56

Afbeelding

Rubinstein