welke hengst fokt knie actie door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:56

Pipo schreef:
Maar volbloeden dragen zelf helemaal niet. Hoe kan het dan dat ze het vererven?

Dan heb jij heel weinig goede volbloeden gezien, dat kan ze worden nu niet meer zoveel gebruikt, maar nogmaals kijk maar eens in oude IDS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:01

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

Dan heb jij heel weinig goede volbloeden gezien, dat kan ze worden nu niet meer zoveel gebruikt, maar nogmaals kijk maar eens in oude IDS
[/quote]

Ja zal eens kijken of ik iemand kan vinden die die oude IDS nog hebben. Kan je mij eventueel wat namen geven mbt oudere volbloeds?
Die volgens jou dragen dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:18

In het Holsteiner boek staan er wel een paar volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:21

Niemand die wat namen kan geven over oude volbloeds die zelf een dragen bewegingsmechanisme hadden of die dat goed doorgaven?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:29

Citaat:
Dat komt volgens mij veel meer van de Groningse en Gelderse paarden vandaan.

Ik dacht ook dat dat knietje meer uit deze hoek kwam. Dit gecombineerd met volbloeds, heeft gewoon de mooie paarden gebracht van vandaag. Zo is het toch??

De mensen die liever gezien hadden dat dit mede dankzij de invloed van Shagya paarden hebben gewoon pech, maar er is niks verloren he. In het EASP proberen ze zo alsnog goed paarden te fokken. Of het gaat lukken??? Proberen maar!

Ik blijf erbij, Krack C, Sandro Hit... Uit die lijn fok je knie denk ik. En dan geef ik eerlijk toe dat dit volgens mij niet lukt met hengsten als een Sheik Mandu, een Gzhat, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:11

Even hardop denken hoor: in de USA hebben ze veel van die saddlebreds en morgans enzo, die paarden weten allemaal behoorlijk goed de knieën naar de neus te brengen. Ik wil dit even los zien van de Europese fokkerij,maar hoe komen die paarden aan dat voorbeengebruik??? SB's en Morgans zijn niet te vergelijken met onze KWPN'ers, daarom wil ik het ook los zien. Toch hebben al die paarden wel iets gemeen (veeeeeeeeer terug). Waar komt die knie-actie vandaan???

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:29

Lovely schreef:
Even hardop denken hoor: in de USA hebben ze veel van die saddlebreds en morgans enzo, die paarden weten allemaal behoorlijk goed de knieën naar de neus te brengen. Ik wil dit even los zien van de Europese fokkerij,maar hoe komen die paarden aan dat voorbeengebruik??? SB's en Morgans zijn niet te vergelijken met onze KWPN'ers, daarom wil ik het ook los zien. Toch hebben al die paarden wel iets gemeen (veeeeeeeeer terug). Waar komt die knie-actie vandaan???

Ik ken helemaal niets van KWPN-fokkerij, dus daar ga ik niks over zeggen, maar ik was even over dit vraagje aan het denken. En als er rassen zijn die knie-actie hebben en dat wschlk ook vererven, zijn het wel Andalusiers en Lusitano's. Zou het niet kunnen dat saddlebreds en morgans hun oorspong in deze oude barokke rassen hebben?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:52

Idra"]
[quote="Lovely schreef:

Ik ken helemaal niets van KWPN-fokkerij, dus daar ga ik niks over zeggen, maar ik was even over dit vraagje aan het denken. En als er rassen zijn die knie-actie hebben en dat wschlk ook vererven, zijn het wel Andalusiers en Lusitano's. Zou het niet kunnen dat saddlebreds en morgans hun oorspong in deze oude barokke rassen hebben?
[/quote]

zijn het wel Andalusiers en Lusitano's

waar komen die vandaan?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:00

Wat bedoel je precies waar komen die vandaan? Uit Europa bedoel je misschien? Meerbepaald uit Spanje? En wie hebben er Amerika ontdekt en brachten paarden mee uit hun thuisland?

Ik geloof dat ik je vraag niet begrijp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:49

Idra, dat zou best kunnen, maar we zoeken het nog even op voor alle zekerheid Lachen.
Volgens mij waren het wel de spanjaarden die paarden meenamen, ze zouden allemaal Vespucci moeten heten Knipoog.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:58

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:09

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Waar heeft het Engels Volbloed het dragen aan te danken? En waar komt het dragen bij het Engels Volbloed genetisch vandaan?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:01

Lovely schreef:

DAS HOLSTEINER PFERD von Graf von Thun-Hohenstein
'- erwies sich schon bald, dass ueber den Weg der Rennpruefung eine directe Beinflussung dere Landespferdezucht nicht moeglich ist-'

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:12

Afbeelding

Waar lijkt dit paard van 1847 het meest op?

phillip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:32

ippolata schreef:
maar met krack C heb je toch weer kans op zo'n heel heet beessie?

dat is waar maar da is daarom niet slecht

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:20

heeft deze hengst nu een goeie drafbeweging met knie-actie??
Afbeelding
een redelijk kleine foto maar de beweging is te zien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:40

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:

'- erwies sich schon bald, dass ueber den Weg der Rennpruefung eine directe Beinflussung dere Landespferdezucht nicht moeglich ist-'
[/quote]
Wie is Graf von Thun-Hohenstein en leeft hij nog??

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:31

Lovely"]
[quote="Anna42"][quote="Lovely schreef:

[/quote]
[/quote]

De schrijver van het monumentale werk:
DAS HOLSTEINER PFERD Geschichte - Zucht - Leistung
Wie das Holsteiner Pferd entstand welche zuechterische Entwicklung es nahm, dies alles ist in diesem grossen Werk enthalten, das zudem durch die Fuelle der Bilder, die jedem Kapittel beigegeben sind, die Pedigrees, die Tabellen, Familien und Linientafeln, zum fuehrenden Sachbuch ueber das Holsteiner Pferd werden kann.
Herausgeber: Verband der Zuechter de Holsteiner Pferdes.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:40

Een van mijn favoriete voldbloedhengsten uit mijn volbloedtijd is de hengst Lucky Boy en ik heb dan ook maar even een paar oude IDS erbij gehaald.

We schrijven 23 april 1980, plaats van handeling Civic Center Baltimore USA. Een kleine bruine ruin galoppeert soepel van hindernis naar hindernis, behendig als een hordenloper neemt hij de obstakels. De galopsprongen worden al naar gelang de afstand tussen de hindernissen verlengd of verkort. Het lijkt alsof het paard in zweefmoment van de galop en passant een obstakel overwint. De amazone lijkt het paard nauwelijks te rijden, alleen door de soms scherpe wendingen is te merken dat het paard niet zijn eigen parcours loopt maar dat de amazone wel degelijk bepaalt welke lijn gevolgd moet worden.

Wie was die soepele atleet, met de smalle bles en twee witte benen. Wie was die amazone die het paard zo ongedwongen door het parcours stuurde? Het paard was Calypso, een pas 7-jarige ruin van 1.62 meter. De amazone Melanie Smith, 31 jaar oud, afkomstig uit Litchfield Connecticut.
Melanie en de door H.Dingeldein uit Beuningen gefokte Calypso waren op weg naar een gouden toekomst in de springsport, waarin ze vele prijzen zouden behalen. Met name in de World-cup wedstrijden zouden ze schitteren. In 1982 werd de fel begeerde Cup in triomf vanuit Goteburg mee naar huis gevoerd, twee jaar eerder al legden ze in de finale beslag op de tweede plaats.

Modern.

Met Calypso(mv Zilon-L'Ínvasion) vestigde Lucky Boy zijn wereldfaam als vererver van het nieuwe, moderne soort springpaarden.
Geen enkele hengst verdient het echter een groot vererver genoemd te worden als hij slechts een enkel produkt, hoe goed dan ook, levert. Lucky Boy leverde vele kinderen die in
internationale wedstrijden om de ereplaatsen streden.
Opgemerkt moet worden dat het enorme succes van Lucku Boy eigenlijk volledig beperkt is gebleven tot de eerste jaren van zijn loopbaan als dekhengst. Lucky Boy had forse Groningse en Gelderse merries nodig om daar zijn souplesse en atletisch vermogen aan toe te voegen. Zo ontstonden de fantastische springpaarden, die later, toen Lucky Boy hoger in het bloed staande merries ter dekking kreeg, uitbleven.

De kinderen die naast Calypso hun vader een superstatus bezorgden, waren vooral Van Gogh en The Freak. Van Gogh (uit Lana van Wolkoning-Camillo), gefokt door G.J. Oude Hendriksman uit Langeveen, deed het onder Zwitserse vlag met Willi Melliger en Bruno Candrian in het zadel. In 1981 won Candrian met Van Gogh de bronzen medaille individueel op het EK en met het team behaalde hij zilver.

The Freak (Uit Helgonda, van Banko - Taunus), een fokprodukt van G.Dollen uit Enter, vierde, na zijn opleiding bij Janny Horsey, eerst triomfen met de Oostenrijker Hugo Simon. In 1985 eindigden The Freak en Simon op de vijfde plaats in de finale van de Worldcup, en in 1986 eindigden ze een plaats lager. De latere eigenaar, de duitser Dirk Hafemeister, verbeterde dit resultaat door met The Freak in 1988 op de vierde plaats beslag te leggen. Op de OS van 1988 in Seoul deed The Freak weer mee, maar nu onder de Duitse vlag. Toen het paard van Ludger Beerbaum geblesseerd raakte, moest The Freak invallen. Ludger Beerbaum had hem voordien nog nooit gereden. Met 0.25 fouten in de eerste, en vier straffouten in de tweede manche was The Freak het beste paard van de Equipe en zo bezorgde een Nederlands paard Duitsland een gouden medaille.

Bron IDS, 23 april 1998.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:19

Quirinake schreef:
Afbeelding

als je die foto recht zou trekken, vind ik hem volgens mij een stuk minder spectaculair.....

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:10

Wienna"]
[quote="Quirinake schreef:
Afbeelding

als je die foto recht zou trekken, vind ik hem volgens mij een stuk minder spectaculair.....
[/quote]

Dat vraag ik tenslotte ook niet Scheve mond ik vraag of deze hengst een knie-actie heeft... Ik vraag toch niet of hij een spectaculaire beweging maakt Verward
Nog een keer dan maar Vingers aflikken heeft deze hengst een knie-actie?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:25

Dr. Dr. J. E. Flade, een expert op het gebied van de sportpaardenfokkerij, de problemen die daarbij voorkomen, hoogleraar en wetenschapper, daarnaast lid van de fokleiding Moritzburg en Dresden:

Der Zweck der Reinzucht des Arabischen Vollblutpferdes liegt außerhalb der Arabischen Halbinsel heute vorwiegend in der Produktion geeigneter Hengste für die Warmblutpferdezuchten in vielen Ländern. Je nach dem Zuchtziel der jeweiligen Landespferdezucht ist der notwendige Anteil Arabischen Vollbluts geringer oder größer. In vielen Fällen besteht dort infolge der Wirksamkeit Arabischer Vollbluthengste über mehrere Generationen keine Notwendigkeit ihres ständigen Einsatzes. Daraus ergibt sich daß die Arabischen Vollblutzuchten klein gehalten werden können. Die Arabische Vollblutzucht hat also nicht die Aufgabe, die Stellung einer Landespferdezucht einzunehmen oder bestehende Warmblutpferderassen zu verdrängen, sondern sie soll den vorhandenen Warmblutrassen die Vorzüge in Bezug auf physiologische Leistungsfähigkeit, Anspruchslosigkeit, Widerstandsfähigkeit, hohe Prägsamkeit und Toleranzfähigkeit und den harmonischen Körperbau erhalten oder auch wiedergewinnen. In allen Pferdezuchtenden Ländern der Erde stellt sich in zunehmenden Umfang heraus, wie notwendig für das Sportpferd das ist, was den Vollblutaraber an speziellen Merkmalen so besonders auszeichnet: Ruhe im Stand und Gang, trotzdem schnelle Reaktionsfähigkeit, Energie und Kraft bei jeder, auch ohne Vorbereitung geforderten Leistung. Das Reitpferd erhält durch den Einfluß des Vollblutarabers dazu noch eine besondere Eignung zur Dressurfähigkeit, zur Wendigkeit und zur Gleichgewichtsverlagerung in jeder Situation unter dem Reiter (sogenanntes natürliches Gleichgewicht) und bringt durch seine relative zur Widerristhöhe geringere Rumpflänge (um oder unter 100% der Widerristhöhe) besonders gute Voraussetzung als Geländepferd mit. Zu allem kommt auch noch Schönheit und Anmut in Haltung und Bewegung. Die Eigenschaft ausgezeichneten Taxierens und günstiger Springveranlagung machen den Einsatz des Vollblutarabers bei der Züchtung von Spring- und Geländepferden wertvoll (z.B. UDSSR, Polen, Australien,USA)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:07

Missouri schreef:
Renovo en Moneymaker Haha!

Alleen jammer dat Renovo al jaren dood is en alleen natuurlijk wilde dekken, er is dus absoluut geen sperma van hem te krijgen Knipoog

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:21

Ilindra"]
[quote="Missouri schreef:
Renovo en Moneymaker Haha!

Alleen jammer dat Renovo al jaren dood is en alleen natuurlijk wilde dekken, er is dus absoluut geen sperma van hem te krijgen Knipoog
[/quote]
In dit verband jammer?? Waarom zijn er uit de paar zuiver Gelderse tuigpaarden verhoudingsgewijs heel veel internationale dressuurpaarden voortgekomen (bv. Dikkiloo op de laatse Olympische Spelen) en uit de grote aantallen moderne tuigpaarden met Hackneybloed geen enkele?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:38

Anna42"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42"]
[quote="Lovely schreef:

[/quote]
[/quote]

De schrijver van het monumentale werk:
DAS HOLSTEINER PFERD Geschichte - Zucht - Leistung
Wie das Holsteiner Pferd entstand welche zuechterische Entwicklung es nahm, dies alles ist in diesem grossen Werk enthalten, das zudem durch die Fuelle der Bilder, die jedem Kapittel beigegeben sind, die Pedigrees, die Tabellen, Familien und Linientafeln, zum fuehrenden Sachbuch ueber das Holsteiner Pferd werden kann.
Herausgeber: Verband der Zuechter de Holsteiner Pferdes.
[/quote]
Het zal ongetwijfeld een leuk boek zijn, maar ik bedoelde eigenlijk het STAMboek van Holstein, maar ja, dat kon jij natuurlijk ook niet weten:?.