Donkere vos voor mijn merrie gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:11

ellen83 schreef:
Daar zijn matrixen voor. Aangezien mijn merrie een vosgen draagt, heb ik 50% kans op een (donker)vos en 50% kans op zwartbruin (kleur van mijn merrie). Fokken is gokken

@C_alsemgeest: misschien toch niet zo'n slecht idee. Hij geeft wel hele fijne karakters mee...

Kan ook nog zwart. Hangt van de wel of niet homozygoot agouti af.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Je hebt met een vos inderdaad 50% kans op vos, maar je hebt daarbij geen garantie op tint. Dus je kan evengoed een knaloranje vos krijgen binnen die 50%.
De andere 50% is of bruin, of voor de helft bruin en de andere zwart. Ook bij het bruin heb je geen garantie op donkerbruin.

Het vererven van de kleuren zelf is behoorlijk duidelijk, maar over de verschillende tinten binnen de kleuren weten we nog super weinig.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

ellen83 schreef:
Oke... nog steeds druk bezig met zoeken naar aanleiding van de tips. Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze hengsten:

Sensation Gold
Vuelta
Be my Dancer NRW (of vader Benicio)
San to Alati
Bon Esprit

Rafael K heb ik live gezien. Inderdaad gave gangen, maar ik denk dat hij qua temperament niet bij mij past.

Van dit lijstje zou ik voor Be My Dancer gaan.
Echt een hele brave hengst, super werkwillig en heb er al leuke veulentjes van gezien.

De rest is nog wat onbekender qua nafok.
Ik ben ook fan van Sensation Gold maar je weet nog niet wat hij gaat doen qua nafok.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

Diddykong schreef:
Sanano schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het beste en uit kunt vogelen hoe je het beste een donker vos krijgt of meeste kans op .
Ik heb red viper op mijn schimmel gedaan dacht dan ook wel een vos te krijgen maar het werd een bruine.

Volgens mij laat de tint vos zich moeilijk voorspellen. Om een vos te krijgen, moeten zowel vader als moeder het vosgen dragen. Red Viper geeft natuurlijk altijd vos door. Als jij een vos veulen wilt, moet moeder ook een vosgen doorgeven. Dat kan alleen als ze dat bij zich draagt. Draagt ze zwart en vos, dan heb je 50% kans dat je een vos krijgt (met 50% kans dat het uiteindelijk een schimmel wordt). Draagt je merrie geen vos, dan krijg je nooit een vos uit deze merrie.

Klopt. Maar het veulen zal dan wel een vosgen van de vader dragen. Niet uiten.

Dus je veulen kan in de toekomst wel vos nakomelingen geven.

Anomien

Re: Donkere vos voor mijn merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Maar als je al 50% kans hebt op vos. Laat staan een donkere vos.

Dan heb je ook nog kans dat het veulen niet helemaal is wat je zocht.

Ik zou dan overgaan tot aankoop van een gave vos. De prijzen zijn toch wel wat toegankelijker geworden. Fokken is ook duur.

Of de kleur wat meer loslaten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Ik had een donkere vos fokmerrie. Regelmatig gedekt mer een vos omdat ik gek ben op vossen. Elke keer kreeg ik een andere tint vos.
De laatste is een net zo donkere vos als ze zelf was, een kopie. De vader is ook een donkere vos. Geen idee of dat de kans heeft vergroot of dat t gewoon geluk is..

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:03

Maar goed... mijn vraag gaat niet over de kleur(kansen) maar over welke hengst geschikt is. Nogmaals, fokken is gokken..

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Moeder is bruin vader is bruin maar kwam licht vos uit dus ja fokken is kleur gokken