Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.

Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

mooney schreef:
W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.

Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.

Uiteraard eens met mooney, met de aanvulling dat de genoemde genen allemaal witgenen zijn, wat voor CRCR uiteraard niet opgaat. Het verhaal van mooney is natuurlijk wel van toepassing op dubbel verdunde paarden met ook nog eens een witgen wat problemen kan geven, maar dan niet omdat ze dubbel verdund zijn.

Enige niet-witgen wat je naar mijn weten niet homozygoot in je paard moet willen is zilver. Heb ik het uiteraard over de kleurgenetica, ik snap dat alles aan het lichaam van een organisme wordt bepaald door de genen :+

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

mooney schreef:

Dit is dus exact hoe ik het ook in mijn hoofd heb, maar hey - voor hetzelfde geld is er nieuwe info bekend geworden. Gelukkig is mijn homozygoot sw1 + w20 nog altijd kerngezond.

Maargoed... hopelijk vindt de ts een passende hengst die naast kleur ook past qua type en sterke/zwakke punten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Svdsport schreef:
Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?

Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt

Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.

Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.

Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?

Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.

Welke hengsten zijn het geworden?

In de ponymaat is het veel makkelijker zoeken omdat daar redelijk veel dubbel verdunde zijn. En volgens mij hebben ze bij pony’s die ‘regel’ niet?