Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mooney schreef:W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.
Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.
mooney schreef:W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.
Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.
Svdsport schreef:Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?
Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt
Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.
Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.
Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?
Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.
Luna2006 schreef:Ik verwar het niet met lethal white. Een homozygoot creme x homozygoot creme raakt minder goed dragend. Dus meer kosten voor een hh
c_alsemgeest schreef:Luna2006 schreef:Ik verwar het niet met lethal white. Een homozygoot creme x homozygoot creme raakt minder goed dragend. Dus meer kosten voor een hh
Bedoel je niet het "zilver-gen"?
Ken het namelijk niet bij homozygote verdunningen.
Alleen dat bv zilverappel x zilverappel problemen qua dracht kan veroorzaken maar ook andere zaken zoals oogproblemen etc.
BreeWelshies schreef:Kleurtjes fokken is helemaal het ding, maar niet weten welke dubbelverdunde ponyhengsten goed bewegen... lijkt mij basiskennis.
Don Cremello du Bois, Golden Daim, Cassanova du Bois... allemaal correcte, fijne hengsten om maar een greep te doen uit de meest bekende namen. Op het moment loopt Dreamy, een perlino, mee voor het nrps in de hoop ggk te worden. Loopt ook niet slecht. Als je google gebruikt duiken er al op, en als je echt gaat verdiepen komen er meer opties uit. Stoeterij Du Bois o.a. zal je vast wel kunnen vertellen welke van hun hengsten eventueel aansluiten bij de merries, als ze niet al verwand zijn. Als je makkelijk en goedkoper wil vermeerderen, staan er tegen het dekseizoen nog meer dan voldoende niet gekeurde dubbel creams op marktplaats aangeboden.
Svdsport schreef:vicky schreef:Hier een stille meelezer.
Ik heb me ook verdiept in dubbel verdunde hengsten. Ik heb 2x Krem's Blue Miracle gebruikt op mijn vosmerrie. 2x prachtige veulens uit gekregen.
Vorig jaar bezig geweest met Shinegro, maar dat was toen nog niet mogelijk om het sperma naar Nederland te krijgen.
Zou hem heel graag gebruiken, maar mijn valk heeft als vader Cream On Top en voor de cremello is het haar opa.
Op mijn valk merrie liep ik inderdaad ook stuk op dubbel verdunde hengsten in paardenmaat. Of het mag niet, of het kostenplaatje wordt gewoon veel te hoog.
Ik heb haar 2x gedekt met Fizz Silver Fame. 1x een valk die is nu met 3 jaar 1.60 en 1x een cremello die is nu 2.5 jaar en ook 1.60, hoop dat ze nog iets doorgroeit.
Komend voorjaar zou ik haar graag dekken, maar hoeft voor mij geen dubbel verdunde hengst te zijn, dus de keuze is veel ruimer.
Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?
Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt
Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.
Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.
Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?
Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.
CrazyCat schreef:Dat zilver x zilver problemen in de dracht zou geven heb ik nog nooit gehoord en ik ben keurmeester voor het Rocky Mountain Horse stamboek waar zilver de meeste populaire kleur is binnen het ras.
Zilver x zilver kan wel problemen met de ogen geven (MCOA). Daar heb ik ook daadwerkelijk voorbeelden van gezien.
xdesix schreef:CrazyCat schreef:Dat zilver x zilver problemen in de dracht zou geven heb ik nog nooit gehoord en ik ben keurmeester voor het Rocky Mountain Horse stamboek waar zilver de meeste populaire kleur is binnen het ras.
Zilver x zilver kan wel problemen met de ogen geven (MCOA). Daar heb ik ook daadwerkelijk voorbeelden van gezien.
Wat merk je dan aan de paarden qua oogproblemen?
Zie je deze problemen ook bij paarden met 1 zilverappel gen?

janderegelaa schreef:Als je dat zo leest moet je eigenlijk geen paard met Silver-gen willen fokken.
janderegelaa schreef:Ik zit me er wat meer in te verdiepen en dan kom ik dit tegen:
Feomelanine (rood pigment) in combinatie met het Zilver-gen (Z-gen) bij paarden zorgt voor een opvallend effect: het vermindert de productie van zwart pigment (eumelanine) in manen, staart en benen, waardoor deze delen 'uitwassen' en een zilverachtige, grijze of bijna witte tint krijgen, terwijl het lichaam vaak een donkere basiskleur behoudt (zoals vos, bruin), wat resulteert in "zilveren" of "zwarte" paarden met zilverkleurige manen/staart, een klassiek effect dat we zien bij veel Zilver-paarden, waarbij het rood pigment de expressie van zwart onderdrukt in de extremiteiten.
Nu heb ik een jaarling en vraag me af of dit dan een uiting van zilver is of iets anders?
[ Afbeelding ]
Haar afstamming is Straight Horse Leonardo (zwart) en de moeder is van Ultimo (bruin).