Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:02

W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.

Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:18

mooney schreef:
W20 geeft helemaal geen problemen homozygoot, het is ook onzin dat homozygoot x homozygoot een ander effect zou hebben op nakomelingen dan wanneer je een heterozygoot x heterozygoot doet waar dan een homozygoot uit krijgt.

Sommige andere vormen van dominant white geven wel lethale of nadelige effecten bij homozygote vorm. Maar daar gaat het hier niet over.
Bij Roan hetzelfde, daar zitten varianten bij die homozygoot lethaal zijn. Dat staat dus los van of je homozygoot x homozygoot doet of heterozygoot x homozygoot of heterozygoot x heterozygoot. In het geval dat een gen homozygoot lethaal is moet je dat allemaal niet doen.

Uiteraard eens met mooney, met de aanvulling dat de genoemde genen allemaal witgenen zijn, wat voor CRCR uiteraard niet opgaat. Het verhaal van mooney is natuurlijk wel van toepassing op dubbel verdunde paarden met ook nog eens een witgen wat problemen kan geven, maar dan niet omdat ze dubbel verdund zijn.

Enige niet-witgen wat je naar mijn weten niet homozygoot in je paard moet willen is zilver. Heb ik het uiteraard over de kleurgenetica, ik snap dat alles aan het lichaam van een organisme wordt bepaald door de genen :+

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:21

mooney schreef:

Dit is dus exact hoe ik het ook in mijn hoofd heb, maar hey - voor hetzelfde geld is er nieuwe info bekend geworden. Gelukkig is mijn homozygoot sw1 + w20 nog altijd kerngezond.

Maargoed... hopelijk vindt de ts een passende hengst die naast kleur ook past qua type en sterke/zwakke punten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:49

Svdsport schreef:
Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?

Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt

Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.

Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.

Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?

Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.

Welke hengsten zijn het geworden?

In de ponymaat is het veel makkelijker zoeken omdat daar redelijk veel dubbel verdunde zijn. En volgens mij hebben ze bij pony’s die ‘regel’ niet?

Luna2006

Re: Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:52

Ik verwar het niet met lethal white. Een homozygoot creme x homozygoot creme raakt minder goed dragend. Dus meer kosten voor een hh

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:57

Luna2006 schreef:
Ik verwar het niet met lethal white. Een homozygoot creme x homozygoot creme raakt minder goed dragend. Dus meer kosten voor een hh

Daar heb ik nog nooit van gehoord…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:06

Luna2006 schreef:

Bedoel je niet het "zilver-gen"?
Ken het namelijk niet bij homozygote verdunningen.
Alleen dat bv zilverappel x zilverappel problemen qua dracht kan veroorzaken maar ook andere zaken zoals oogproblemen etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:30

Ayasha schreef:
Luna2006 schreef:

Daar heb ik nog nooit van gehoord…

Ik ook niet. Klinkt mij vrij onwaarschijnlijk in de oren eigenlijk

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 14:51

c_alsemgeest schreef:
Luna2006 schreef:

Bedoel je niet het "zilver-gen"?
Ken het namelijk niet bij homozygote verdunningen.
Alleen dat bv zilverappel x zilverappel problemen qua dracht kan veroorzaken maar ook andere zaken zoals oogproblemen etc.

Ja dat klopt inderdaad met zilver!

Dubbel verdund x dubbel verdund heeft voor zover bekend geen complicaties.

Weet iemand welke dubbel verdunde pony hengst bovengemiddeld loopt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:34

Ik ben altijd wel gecharmeerd van Don Cremelo du bois.
Heb er fijne paard combinaties van gezien, prima lopen en fijn karakter.

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:58

Kleurtjes fokken is helemaal het ding, maar niet weten welke dubbelverdunde ponyhengsten goed bewegen... lijkt mij basiskennis.

Don Cremello du Bois, Golden Daim, Cassanova du Bois... allemaal correcte, fijne hengsten om maar een greep te doen uit de meest bekende namen. Op het moment loopt Dreamy, een perlino, mee voor het nrps in de hoop ggk te worden. Loopt ook niet slecht. Als je google gebruikt duiken er al op, en als je echt gaat verdiepen komen er meer opties uit. Stoeterij Du Bois o.a. zal je vast wel kunnen vertellen welke van hun hengsten eventueel aansluiten bij de merries, als ze niet al verwand zijn. Als je makkelijk en goedkoper wil vermeerderen, staan er tegen het dekseizoen nog meer dan voldoende niet gekeurde dubbel creams op marktplaats aangeboden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:58

En die zit hier ook op Bokt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:00

Denim AT is kwa beweging ook interessant. Die hengstenhouder heeft ook eentje van 1.56 staan maar mijn mening is gekleurd (no pun intended) omdat hij met mijn merrie niet zou passen maar wellicht wel met die van TS. Sowieso heeft hij wel wat fijne hengsten staan.

Cassanova heeft op mijn merrie iig extra beweging en een lossere betere bovenlijn gegeven. Meer schoudervrijheid en het sterke achterbeen is behouden. Komend jaar krijgt hij een volle broer/zus.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 16:05

BreeWelshies schreef:
Kleurtjes fokken is helemaal het ding, maar niet weten welke dubbelverdunde ponyhengsten goed bewegen... lijkt mij basiskennis.

Don Cremello du Bois, Golden Daim, Cassanova du Bois... allemaal correcte, fijne hengsten om maar een greep te doen uit de meest bekende namen. Op het moment loopt Dreamy, een perlino, mee voor het nrps in de hoop ggk te worden. Loopt ook niet slecht. Als je google gebruikt duiken er al op, en als je echt gaat verdiepen komen er meer opties uit. Stoeterij Du Bois o.a. zal je vast wel kunnen vertellen welke van hun hengsten eventueel aansluiten bij de merries, als ze niet al verwand zijn. Als je makkelijk en goedkoper wil vermeerderen, staan er tegen het dekseizoen nog meer dan voldoende niet gekeurde dubbel creams op marktplaats aangeboden.

Bij mij staat verbeteren boven vermeerderen onder het zadel kunnen ze vaak allemaal wel lopen maar ben benieuwd welke er echt tussenuit springen. Zo zag ik gold garant ook goed bewegen maar van AT zag ik ook fijne voorbij komen maar ook daar komt weer wat commentaar over qua beenstanden. Nu heb ik in mijn kennisen kring niemand die daar mee gefokt hebben dus ik ben benieuwd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:09

Welke hengsten heb je nu voor je cremellos gekozen? Ben wel benieuwd

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:49

Svdsport schreef:
vicky schreef:
Hier een stille meelezer.

Ik heb me ook verdiept in dubbel verdunde hengsten. Ik heb 2x Krem's Blue Miracle gebruikt op mijn vosmerrie. 2x prachtige veulens uit gekregen.
Vorig jaar bezig geweest met Shinegro, maar dat was toen nog niet mogelijk om het sperma naar Nederland te krijgen.
Zou hem heel graag gebruiken, maar mijn valk heeft als vader Cream On Top en voor de cremello is het haar opa.

Op mijn valk merrie liep ik inderdaad ook stuk op dubbel verdunde hengsten in paardenmaat. Of het mag niet, of het kostenplaatje wordt gewoon veel te hoog.
Ik heb haar 2x gedekt met Fizz Silver Fame. 1x een valk die is nu met 3 jaar 1.60 en 1x een cremello die is nu 2.5 jaar en ook 1.60, hoop dat ze nog iets doorgroeit.
Komend voorjaar zou ik haar graag dekken, maar hoeft voor mij geen dubbel verdunde hengst te zijn, dus de keuze is veel ruimer.

Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?

Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt

Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.

Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.

Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?

Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.

Qua type kan beide wel.
Ik zou graag met Esquin White fokken, helaas pakte die afgelopen jaar niet met mijn vos.

Ik heb een merrie van Klepholm's Ikarios. Qua beweging vind ik haar niet zo, maar ze geeft wel hele mooie nakomelingen. Ik heb nog 1 jaarling van Cream de Luxe en een veulen van dit jaar van Golden Daim F. Die kan wel echt goed bewegen.
Die hengst zou je ook nog kunnen overwegen.

Voor de merrie die je van Fizz heb kan je ook nog de amber champagne hengst Skywalker overwegen. Wij verwachten eind april zijn eerste veulen, van onze volbloed arabier.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:49

Kabayo schreef:
Welke hengsten heb je nu voor je cremellos gekozen? Ben wel benieuwd

Ik ook!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:57

Dat zilver x zilver problemen in de dracht zou geven heb ik nog nooit gehoord en ik ben keurmeester voor het Rocky Mountain Horse stamboek waar zilver de meeste populaire kleur is binnen het ras.

Zilver x zilver kan wel problemen met de ogen geven (MCOA). Daar heb ik ook daadwerkelijk voorbeelden van gezien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:08

Ik bedoelde ook niet tijdens de dracht (niemand hier denk ik?). Maar inderdaad oogproblemen.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:13

CrazyCat schreef:
Dat zilver x zilver problemen in de dracht zou geven heb ik nog nooit gehoord en ik ben keurmeester voor het Rocky Mountain Horse stamboek waar zilver de meeste populaire kleur is binnen het ras.

Zilver x zilver kan wel problemen met de ogen geven (MCOA). Daar heb ik ook daadwerkelijk voorbeelden van gezien.

Wat merk je dan aan de paarden qua oogproblemen?
Zie je deze problemen ook bij paarden met 1 zilverappel gen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:34

xdesix schreef:
CrazyCat schreef:

Wat merk je dan aan de paarden qua oogproblemen?
Zie je deze problemen ook bij paarden met 1 zilverappel gen?

https://www.myhorsez.com/nl/topic/show/378327

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:57

Als je dat zo leest moet je eigenlijk geen paard met Zilver-gen willen fokken.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 05-12-25 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:08

Ik zit me er wat meer in te verdiepen en dan kom ik dit tegen:

Feomelanine (rood pigment) in combinatie met het Zilver-gen (Z-gen) bij paarden zorgt voor een opvallend effect: het vermindert de productie van zwart pigment (eumelanine) in manen, staart en benen, waardoor deze delen 'uitwassen' en een zilverachtige, grijze of bijna witte tint krijgen, terwijl het lichaam vaak een donkere basiskleur behoudt (zoals vos, bruin), wat resulteert in "zilveren" of "zwarte" paarden met zilverkleurige manen/staart, een klassiek effect dat we zien bij veel Zilver-paarden, waarbij het rood pigment de expressie van zwart onderdrukt in de extremiteiten.

Nu heb ik een jaarling en vraag me af of dit dan een uiting van zilver is of iets anders?

Afbeelding

Haar afstamming is Straight Horse Leonardo (zwart) en de moeder is van Ultimo (bruin).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:10

janderegelaa schreef:
Als je dat zo leest moet je eigenlijk geen paard met Silver-gen willen fokken.

In ieder geval geen homozygoten, dat is kraakhelder (helaas niet bij iedereen die ermee fokt).
De heterozygoten zilver bevinden zich een beetje in het grijze gebied qua ethiek, wat je wat mij betreft ook met homozygoot appie (nachtblindheid, grotere kans op maanblindheid), bepaalde vormen van splash (doofheid), schimmel (grotere kans op melanomen) en ook de hier besproken homozygoot creme (last van licht in de ogen) kunt bespreken.

janderegelaa schreef:
Ik zit me er wat meer in te verdiepen en dan kom ik dit tegen:

Feomelanine (rood pigment) in combinatie met het Zilver-gen (Z-gen) bij paarden zorgt voor een opvallend effect: het vermindert de productie van zwart pigment (eumelanine) in manen, staart en benen, waardoor deze delen 'uitwassen' en een zilverachtige, grijze of bijna witte tint krijgen, terwijl het lichaam vaak een donkere basiskleur behoudt (zoals vos, bruin), wat resulteert in "zilveren" of "zwarte" paarden met zilverkleurige manen/staart, een klassiek effect dat we zien bij veel Zilver-paarden, waarbij het rood pigment de expressie van zwart onderdrukt in de extremiteiten.

Nu heb ik een jaarling en vraag me af of dit dan een uiting van zilver is of iets anders?

[ Afbeelding ]

Haar afstamming is Straight Horse Leonardo (zwart) en de moeder is van Ultimo (bruin).

Het hele ding met vossen is dat je het op vos niet op basis van uiterlijk kan zeggen, het staat een beetje beroerd daar. Maar op basis van ouders kan het geen zilver zijn, want bij een zwarte en bruine moet het wel tonen als het aanwezig is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:21

Ah kijk! Gelukkig…