Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:04

Ik duim ook hard mee hier!

Vraag: als het géén olw is (wat we natuurlijk hard hopen hier allemaal), is het veulen dan verder out-of-the-woods? Buiten de gebruikelijke 'gevaren' natuurlijk, is er dan alsnog een verhoogde kans op andere aandoeningen, nu of later? Doofheid is natuurlijk een ding, maar ik las al dat beide ouderdieren hier in ieder geval geen last van hebben? En zou TS in theorie kunnen fokken met dit veulen, of zorgt de dubbele overo voor extra risico waardoor het veulen op voorhand zou moeten worden uitgesloten van de fok?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:08

VuurVleugels schreef:

Vraag: als het géén olw is (wat we natuurlijk hard hopen hier allemaal), is het veulen dan verder out-of-the-woods? Buiten de gebruikelijke 'gevaren' natuurlijk, is er dan alsnog een verhoogde kans op andere aandoeningen, nu of later? Doofheid is natuurlijk een ding, maar ik las al dat beide ouderdieren hier in ieder geval geen last van hebben? En zou TS in theorie kunnen fokken met dit veulen, of zorgt de dubbele overo voor extra risico waardoor het veulen op voorhand zou moeten worden uitgesloten van de fok?

In principe gewoon exact als ieder ander veulen.

Alleen als het zelf ook 1x overo heeft nooit fokken met een ander paard met overo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:08

Nee hoor, als het geen OLW is, dan is het veulen gewoon zo gezond als ieder ander veulen en kan er ook mee gefokt worden. Je moet alleen Frame overo x Frame overo niet aanparen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:11

Hoewel ik voor ts natuurlijk op een hele goede afloop hoop, vind ik dit wel een reuze interessant topic. Ik wist dit dus echt allemaal niet. Ik fok dan ook niet, maar toch. Ts, heel veel succes met de komende bevalling en hopelijk gewoon een lief, leuk maar vooral gezond veulentje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:12

Femke_Tweety schreef:
VuurVleugels schreef:

In principe gewoon exact als ieder ander veulen.

Alleen als het zelf ook 1x overo heeft nooit fokken met een ander paard met overo

Frame overo.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:27

Dreamboy schreef:
Hoewel ik voor ts natuurlijk op een hele goede afloop hoop, vind ik dit wel een reuze interessant topic. Ik wist dit dus echt allemaal niet. Ik fok dan ook niet, maar toch. Ts, heel veel succes met de komende bevalling en hopelijk gewoon een lief, leuk maar vooral gezond veulentje.

Hier sluit ik me bij aan!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:38

Ik vind het ook heel interessant, bedankt voor alle informatie! Leer ik veel van.

Ik blijf 'm verversen voor een goede update :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:04

Ik lees ook mee, aangesproken door de titel van het topic ;)
Maar ik kende dit dus ook niet, OLW ...

Hopelijk wordt het een gezond en 'normaal' veulentje !
Zo ja, dan zal het alleszins een prachtig diertje zijn, want beide ouders zijn erg mooi.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:31

Dreamboy schreef:

Eens! Ik had op volgen geklikt vanwege de verrassing en de knappe combinatie, maar ik had nog nooit bewust hiervan gehoord. Heel interessant, maar ook doodeng!

Voor TS hoop ik op het beste! *\o/*

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:52

Spannend, ik hoop op het beste….ik volg vol spanning mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:59

Qua OWLs en verband pigmentcellen en functioneren inwendige organen (incl trouwens gehoor bij bv katten, al gaat het hier om darmfunctie). Stukje (engels) over waarom EnEn = homozygoot bont bij konijnen grote kans geeft op darmproblemen onder de naam megacolon :
Citaat:
"It is directly associated with the lack of melanocytes in the gut. It can also be late onset, so unless you kept all offspring for 3+ years you may not know if it has been bred out. Selecting for pattern along the spine would potentially help, as this is where the neural crest is located, from which the melanocytes migrate. It's the lack of pigment cells in that area which causes the megacolon."

Homozygoot frame overo zijnde geheel wit heeft dus ook geen pigmentcellen om die functie te vervullen. Pigment doet dus meer voor een dier dan enkel er leuk uit zien.

D_akota

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:36

Ik duim ook voor een gezond veulentje!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:39

Oh wat een spannend topic dit!
Ik duim voor een goede bevalling en een gezond veulen! :):)

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 00:00

Duim voor je dat het een gezond veulentje is

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:03

Spannend ts ! Hoop op een vlotte bevalling met een gezond veulen. Gezien de hengst splash is en overo en beide ouderdieren niet kleur getest zo te lezen. Ja is er kans op een olw/olw veulen. Er is natuurlijk ook kans op een maximal white veulen die dus geen olw/olw is.

Al is de grootste kans op een leuk gezond solid een of (minimal) overo en of heterozygoot splash veulen :)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:22

Nog op de valreep, heel interessant dit!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 12:22

Wat leuk dat jullie er allemaal zijn! Ik zag ons zelfs in uitgelicht. Superleuk!
Vicky houdt ons aardig voor de gek. Ze vertoont allerlei tekenen van een naderende bevalling (gisteren wilde ze bv niet meer eten, het duurde eindeloos voor haar slobber op was en haar hooi liet ze liggen, ze wordt vaak onrustig en gaat rondjes draaien, staan/liggen etc) maar om een uur of 1 wordt het dan meestal wel weer rustig. Dus we houden haar in de gaten via de camera. Vannacht heeft ze een paar keer plat liggen slapen maar het birth alarm is niet af gegaan. Dus straks ff kijken wat daar mis gaat.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:47

Blue_Eyes schreef:
Wat leuk dat jullie er allemaal zijn! Ik zag ons zelfs in uitgelicht. Superleuk!
Vicky houdt ons aardig voor de gek. Ze vertoont allerlei tekenen van een naderende bevalling (gisteren wilde ze bv niet meer eten, het duurde eindeloos voor haar slobber op was en haar hooi liet ze liggen, ze wordt vaak onrustig en gaat rondjes draaien, staan/liggen etc) maar om een uur of 1 wordt het dan meestal wel weer rustig. Dus we houden haar in de gaten via de camera. Vannacht heeft ze een paar keer plat liggen slapen maar het birth alarm is niet af gegaan. Dus straks ff kijken wat daar mis gaat.

Misschien staat hij in slaapstand?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 13:13

Hij ging net ineens af. Natuurlijk staat er op de paddock geen camera dus de staleigenaar is gaan kijken. Nu lag ze lekker te slapen in de zon. Ik denk dat hij gewoon scheef hing of zo waardoor hij niet helemaal verticaal kwam.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 19:05

Blue_Eyes schreef:

En die voortekenen kunnen ze soms dagen volhouden :D Ik hoop voor jullie dat ze dan niet te lang blijft doen :(:) . Wel heel goed dat jullie het zo scherp in de gaten blijven houden +:)+ . De laatste loodjes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:45

Spannend! Ik ben heel benieuwd. Su ces met waken nog eventjes.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

Heel veel succes met de geboorte van dit veulen.

Volg het verder.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Ik volg ook, en duim voor geluk.

Wat een dubbel gevoel zal het zijn. Blij met de onverwachte verrassing maar tegelijkertijd de reële kans op een verdrietige afloop, die gewoon voorkomen had kunnen worden.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Spannend zeg TS.. Ik duim voor een gezond veulentje!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Ik duim ook voor een gezond veulentje. :(:)

Hoe gaat het nu?