Mijn dierenarts scant bij haar achter de opvoelbox, omdat ik kleintjes heb. Het scherm wordt zo gedraaid dat ik mee kan kijken. Al heb ik de merrie altijd nog extra vast bij het hoofd voor de veiligheid en om te kriebelen.
Ik ga altijd naar een hengstenhouder 'in de buurt'. Mijn merrie is niet altijd makkelijk. Van mijn maiden verwacht ik ook dat het een heks gaat zijn
Maiden merrie is wel mooi hengstig nu. Maar dekseizoen begint bij de hengsthouder op 1 april. Dus gaan met de volgende hengstigheid beginnen.
Paint_Lover
Geplaatst: 20-03-25 17:24
Hier word ook gewoon op de poetsplaats of in de stal gescant, vind mijn DA geen enkel probleem en de mijne is gewoon braaf. Maiden merrie maar vorig jaar al gescant omdat ik toen al wilde gaan dekken maar ja, toen kreeg ze de diagnose Lyme en was t over.
Dinsdag word er hier gescant, heb dr nog niet hengstig gezien maar wil toch wel weten waar ze "zit".
Daarna kan het plannen beginnen
lonniejj
Geplaatst: 20-03-25 17:54
Ik ga met mijn paarden naar de kliniek voor scannen in de opvoelbox. De mijne vind het niet de leukste bezigheid dus dan vind ik (en de dierenarts) het prettiger in de opvoelbox waar iedereen veilig is
Wonders
Geplaatst: 20-03-25 18:26
Ik volg mee! Ik ga dit jaar twee van mijn mini paardjes laten dekken: Lilly (de bonte) en Poppy (de andere dus). Normaal gesproken is de hengst al gekozen maar ik wacht nog even tot alles afgesproken is om meer te vertellen
AM_Horses
Geplaatst: 20-03-25 20:29
Sis is idd goed hengstig. Alle merries hier op stal. Wei vol pismerries
Ik heb gebeld naar hengstenstation. Ze hadden van de desbetreffende hengst niet in Nederland liggen. Er kwam in deze dagen wel nog een vat naar hun toe uit Denemarken. Hopelijk zit het daarin. Maar deze hengstigheid zal het nog niet worden. Of ze moet nog vrij lang hengstig blijven staan
De rietjes waren nog niet binnen bij het dekstation. We slaan deze ronde over. Weet ik nu wel precies wanneer ze terug hengstig wordt en we hopelijk wel rietjes hebben. Anders moet ik een plan b bedenken
Ik had me hier al gemeld maar met een heel andere bedoeling. Ik denk dat de meesten van jullie hebben meegekregen wat hier vorige week is gebeurd. Ik ben tijdens en na de bevalling zowel het veulen als mijn jonge merrie Elonia kwijtgeraakt. Mijn eerste gevoel was, ik stop er helemaal mee. Maar daar zou ik ook heel ongelukkig van worden en dus meld ik me opnieuw met een andere combinatie.
We gaan pas eind mei/begin juni beginnen zodat haar amazone dit jaar nog mooi uit kan rijden, maar Veronia gaat dit jaar na een jaar pauze opnieuw gedekt worden. Dit is de combinatie die ik ga maken:
Mijn merrie is vrijdag bevallen van een hengstveulen. Dus ik kan langzaamaan gaan beginnen. Ik sla de veulenhengstigheid over, aangezien ze die toch niet toont. Ik zal over een week of 3 gaan scannen.
Ilustrade (Davino x Jazz) zal dit jaar gedekt worden door Floriscount.
Voor mijn maiden merrie ben ik er nog niet helemaal uit. Ze is namelijk een klein gebleven springpaard en twijfel of ik paard ga fokken of er voor kies om gewoon een leuke allround rijpony te gaan fokken in de E maat. Haar hele merrielijn is namelijk klein. Grootste was haar oma met 1.63
Heb het nog niet aangedurft om haar te meten om eerlijk te zijn. Ze is tussen de 1.56 en 1.60. Maar een dwerg dus..
mirjamalvaro
Geplaatst: 23-03-25 18:13
Ik wacht nog (on)geduldig op de datum dat het station opent. Ik heb geen antwoord meer gekregen van SWB of mijn nieuw gekozen hengsten voor Chablis wel goed zijn. Dus ga er maar vanuit dat het OK is.
Chablis X Dynamic Dream
Als reserve heb ik zijn zoon, Dynamic Dancer.
Cioccolato
Geplaatst: 23-03-25 18:36
Myrthee_ schreef:
Cioccolato schreef:
Hoe groot is ze? E maat is eigenlijk zonde..
Heb het nog niet aangedurft om haar te meten om eerlijk te zijn. Ze is tussen de 1.56 en 1.60. Maar een dwerg dus..
Dat valt nog mee. Meet der eens! Ik zou zeggen richting paard
Ik weet niet.. als ik een sportpony zou zoeken dan had ik het liefst een paardgefokte maar klein gebleven E-pony. Maar internationaal gezien zou je meer hebben aan D-pony of een paard misschien. Maar een paard van pak hem beet 1.58 is het ook net niet. Lastig. Ik zou zeggen volg je gevoel.
Mooie hengsten mirjam, ze zijn best bverschillend maar ze hebben beide wel wat. Ik denk dat mijn voorkeur de vos zou zijn. Net iets meer massa
Bedankt trouwens lieve mensen. Ik kan toch niet zonder jullie hoor. Het voelt hartstikke dubbel en waar ik normaal heel enthousiast van wal steek over mn keuze ben ik nu voorzichtig. Ik denk dat dit een hele mooie combinatie is hoor! Maar.. het was zo anders gepland. Ik had een pracht-hengst voor Eloon uitgezocht. Maar.. dit is wat het is en ik hoop gewoon heel hard dat we een gezond veulen en een gezonde moeder mogen krijgen. En met een klein beetje geluk een merrietje die ik aan kan houden als ik iets te wensen mag hebben. Maar goed, eerst maar zorgen dat ze drachtig mag worden.
Myrthee toen ik mijn merrie kocht als 3-jarige was ze 1,61m nu is ze 7 jaar en meet ze 1,64m Voor mij was de keuze iets makkelijker want ik wilde graag een grotere dus heb er een hengst van 1,71 opgezet en de jaarling is nu al dik 1,50 Ikzelf zou persoonlijk een paard willen fokken en daarnaast zijn er ook kleine mensen en die willen juist een klein damespaardje. Mijn merrie toont groot omdat ze body heeft
Maar als je voor een pony gaat zou ik eerder denk ik aan een grote D maat denken die je eruit wil krijgen. Volgens mij is daar meer vraag naar dan naar een E pony.
AM_Horses
Geplaatst: 25-03-25 04:16
Myrthee. Met 7 jaar zal ze idd niet meer groeien. Als je in de d maat wilt fokken zou je naar een c pony moeten gaan kijken of kleine d en hopen dat ze nu niet teveel meet geeft. Bij paarden is er echt wel vraag naar kleinere dieren. Ik had een tijdje terug een leuk ruintje van rond de 1.60 ik dacht dat wordt moeilijk verkopen. Er was echt gigantisch veel vraag ook uit buitenland. Niet iedereen zoekt een reus. Je kunt natuurlijk ook voor de e maat gaan. Maar hoe daar de markt in is, geen idee
Muronia. We duimen dat alles goed mag verlopen deze keer. Met een prachtig merrie veulen. Maar eerst nog hengstig en drachtig worden. Dat is stap 1
Mirjamalvaro. Dat duurt dan nog even. Dat wordt geduld hebben.
Vandaag terug gebeld door het station. De rietjes zouden volgende week in Nederland aankomen. Sis staat nu nog lekker hengstig. Ik verwacht nu wel echt aan het einde. Dan kan ze de volgende cyclus gedekt. Toch wel heel spannend zo. Voor het eerst dat ik merrie met diepvries laat dekken.