Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 11:20

Rocamor schreef:
TJ_Stables schreef:
[ Afbeelding ]

Droog kunnen ze zeker staan!

En enkel mijn volbloed staat zo diep

Mijn hengst staat tot maximaal met zijn koten in de modder

[ Afbeelding ]

Maar zeg eens heel eerlijk TS, tot maximaal koten (of tot halverwege pijpbeenderen) in de bagger om te kunnen eten, dat vind jij (wel) acceptabel voor een paard?

Goh acceptabel nee, maar liever dit dan een paard 24/7 op een stal te zetten

StalNollie

Re: Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:23

Zou eens goed ontwormen en de tanden na laten kijken als dit niet bijgehouden word kun je voeren wat je wilt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:23

Ik snap wel dat ze niet op de paddockroosters willen lopen. Ze liggen los. De bedoeling can die dingen is dat je ze op een vlakke ondergrond legt en in elkaar klikt. Eerlijk gezegd word ik een beetje verdrietig als ik zie hoe jij je paarden houdt. De paarden zien er slecht uit en de omgeving waar ze gehouden worden ziet er nog slechter uit. En jij probeert het allemaal alleen maar goed te praten. Persoonlijk zou ik me kapot schamen zulke foto's op internet te plaatsen. Het is al eerder gezegd, waarschijnlijk zie jij het zelf niet meer maar, hoe goed je het ook bedoelt, dit kan echt niet. Als er geen geld is om je paarden fatsoenlijk te huisvesten en te voeren is ze verkopen mogelijk een betere optie. Hoe moeilijk dat ook is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:29

TJ_Stables schreef:
[

Liever 24 7 in n grote stal dan dit.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:32

Dreamboy schreef:
Ik snap wel dat ze niet op de paddockroosters willen lopen. Ze liggen los. De bedoeling can die dingen is dat je ze op een vlakke ondergrond legt en in elkaar klikt. Eerlijk gezegd word ik een beetje verdrietig als ik zie hoe jij je paarden houdt. De paarden zien er slecht uit en de omgeving waar ze gehouden worden ziet er nog slechter uit. En jij probeert het allemaal alleen maar goed te praten. Persoonlijk zou ik me kapot schamen zulke foto's op internet te plaatsen. Het is al eerder gezegd, waarschijnlijk zie jij het zelf niet meer maar, hoe goed je het ook bedoelt, dit kan echt niet. Als er geen geld is om je paarden fatsoenlijk te huisvesten en te voeren is ze verkopen mogelijk een betere optie. Hoe moeilijk dat ook is.

Precies dit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:34

Grappig dat iedereen er hier over valt, maar als er een veulen van doodgaat omdat die niet meer kan opstaan door de blubber moeten we maar niet zo hard tegen die persoon zijn. Typisch bokt :+

Ben het er wel mee eens maar ik ga niet in herhaling vallen, ik heb eerder in het topic al gezegd wat ik er van vind, aan ts er iets mee te doen, of niet ;) )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:40

Ik vind alledrie onacceptabel (dus paarden tot aan de pijpbeenderen in de blub, 24/7 op een (te kleine) stal en ook dat veulen waar Kabayo op doelt. Is er wel een fatsoenlijke schuilgelegenheid op die locatie?

TS, haal een aantal rijplaten en leg die op een drogere plek, voerbak er tussen in en de paarden kunnen in elk geval met droge pootjes eten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:45

TJ_Stables schreef:

Beide is niet oké eigenlijk.
Want als je naar de algehele conditie van jouw paarden kijkt is het niet goed genoeg.
Dan is zoiets extra's van hun lichaam vragen als een dracht gewoon niet fair.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:55

Zit je op een zandgrond TS? wij hebben de boel laten keren, dus grond afgraven, zandgrond wat eronder zit op aparte bult, dan grond erin en zand erop.
Zand wordt ook nat, maar zakken ze niet in weg, krijgen enkel natte hoeven.

Paarden moeten ook minstens 1 uur plat (liggend) kunnen slapen, is daar wel een droge plek voor? Als er niet voldoende ruimte is om te ontspannen, wordt herstel (of gezond blijven) heel erg bemoeilijkt.

van internet:
Als er een slaaptekort ontstaat heeft dit vrij snel al een negatief effect op de gezondheid. Het lichaam wordt bijvoorbeeld minder weerbaar en sneller vatbaar voor ziektes. Paarden kunnen staand slapen. Echter, ze kunnen niet staand in de REM-slaap komen. Dat kan alleen maar als ze liggen, omdat het ontspannen van het totale lichaam hiervoor essentieel is en dat kan alleen maar liggend.

Dat betekent dat als paarden zich niet veilig genoeg voelen om te liggen, niet graag gaan liggen omdat opstaan zo moeilijk is of omdat ze geen prettige ligplek ter beschikking hebben, er een slaaptekort kan optreden. En dat betekent dat het lichaam inlevert op gezondheid.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 12:21

Desi_2409 schreef:
Zit je op een zandgrond TS? wij hebben de boel laten keren, dus grond afgraven, zandgrond wat eronder zit op aparte bult, dan grond erin en zand erop.

Paarden moeten ook minstens 1 uur plat (liggend) kunnen slapen, is daar wel een droge plek voor? Als er niet voldoende ruimte is om te ontspannen, wordt herstel (of gezond blijven) heel erg bemoeilijkt.

van internet:
Als er een slaaptekort ontstaat heeft dit vrij snel al een negatief effect op de gezondheid. Het lichaam wordt bijvoorbeeld minder weerbaar en sneller vatbaar voor ziektes. Paarden kunnen staand slapen. Echter, ze kunnen niet staand in de REM-slaap komen. Dat kan alleen maar als ze liggen, omdat het ontspannen van het totale lichaam hiervoor essentieel is en dat kan alleen maar liggend.

Dat betekent dat als paarden zich niet veilig genoeg voelen om te liggen, niet graag gaan liggen omdat opstaan zo moeilijk is of omdat ze geen prettige ligplek ter beschikking hebben, er een slaaptekort kan optreden. En dat betekent dat het lichaam inlevert op gezondheid.

Ik zit op kleigrond, moet wachten tot lente/zomer om alles gelijk te zetten en water te laten afvoeren, en dan kan ik mijn platen deftig aanleggen, maar jammer genoeg kan het nu even niet anders, had er ook niet aan verwacht dat die dingen konden zinken (al eerder veelbelovende videos van gezien dat je ze gewoon op blubber kon plaatsen)

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 12:32

Met alle respect naar alle bokkers maar ik denk dat dat het punt nu wel duidelijk genoeg is en dat het niet steeds moet herhaalt worden?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:01

Met alle respect, maar je hebt voor paarden gekozen op kleigrond (en geloof me, ik ben op de zandgronden opgegroeid en woon nu ook in de dikke klei en ben me het eerste natte seizoen ook de rimram geschrokken), maar je bent verplicht je paarden op een deftige manier te houden en ik vind dit ver van deftig.

Leg die platen op een plek die nog niet verzopen zijn, dan blijven ze voor nu wel goed liggen en verplaats die hooitbak
Haal rijplaten, leg die op een andere plek en zet daar de hooibak.
Of zet je paarden op een pensionstal for the time being.

Ik lees enkel maar wilnie-doenie-bekijkhetmaar en heb daarom i.c.m. de foto's die je plaatst echt ontzettend medelijden met jouw dieren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:21

TJ_Stables schreef:
Met alle respect naar alle bokkers maar ik denk dat dat het punt nu wel duidelijk genoeg is en dat het niet steeds moet herhaalt worden?

Met alle respect, maar is het punt duidelijk?
Volgens mij vind jij de omstandigheden van je paarden nogsteeds best prima.
Je voorziet niet in hun basisbehoeften, laat het respect naar alle bakkers maar zitten, respecteer je dieren.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 13:33

Rocamor schreef:
Met alle respect, maar je hebt voor paarden gekozen op kleigrond (en geloof me, ik ben op de zandgronden opgegroeid en woon nu ook in de dikke klei en ben me het eerste natte seizoen ook de rimram geschrokken), maar je bent verplicht je paarden op een deftige manier te houden en ik vind dit ver van deftig.

Leg die platen op een plek die nog niet verzopen zijn, dan blijven ze voor nu wel goed liggen en verplaats die hooitbak
Haal rijplaten, leg die op een andere plek en zet daar de hooibak.
Of zet je paarden op een pensionstal for the time being.

Ik lees enkel maar wilnie-doenie-bekijkhetmaar en heb daarom i.c.m. de foto's die je plaatst echt ontzettend medelijden met jouw dieren.

Dat was ik inderdaad al bezig! :j

Afbeelding

Maar volgende lading tegels is voor binnen een week

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:55

TJ_Stables schreef:
Desi_2409 schreef:

van internet:

Ik zit op kleigrond, moet wachten tot lente/zomer om alles gelijk te zetten en water te laten afvoeren, en dan kan ik mijn platen deftig aanleggen, maar jammer genoeg kan het nu even niet anders, had er ook niet aan verwacht dat die dingen konden zinken (al eerder veelbelovende videos van gezien dat je ze gewoon op blubber kon plaatsen)

je kan ze idd op blubber plaatsen, maar enkel bij voldoende grote plateau's. Plateau's van 2 tegels breed gaan sowieso verzakken.

Hoeveel m² mudcontrol heb je?

Heb je een mogelijkheid om de paarden op stal te plaatsen, AL je mudcontrols samen te leggen in een grotere plateau, en ze in shiften een paar uur per dag buiten te zetten?£

Als ik zou moeten kiezen dan zou ik ze liever op stal hebben en maar 4 uur buiten maar op een voldoende ruime verharding en dus droge voeten, dan dat ik ieder paard 2m² verharding geef die alsnog wegzakt en ze alsnog in de modder staan, maar ze dan 10-12 uur buiten kunnen.

Ik hoop toch dat ze niet 24/7 zo staan?

Afhankelijk van de regio: mail naar Zandhandel.be, je mag me een pb sturen voor een contactpersoon, en vraag prijs voor het storten van een tractor zand, dat kost de wereld niet, kan je met de hand desnoods opentrekken, daarop de mudcontrols en je hooiruif, en die paarden in shiften buiten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:01

Gezien facebook van TS heeft ze wel een aantal boxen waar de paarden in kunnen.

Ik zou dan ook zo droog mogelijk stuk proberen te creeren met paddockplaten of extra zand en die gebruiken als "eetpaddock" met hooiruif erin. En de minst blubberige grotere stukken wei gebruiken om even benen te laten strekken maar niet als permanente huisvesting.

Voor dieren in zulke schrale conditie is wat langer op stal blijven en rustig kunnen eten ook beter dan lange uren buiten.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 14:16

Fly_high schreef:
Gezien facebook van TS heeft ze wel een aantal boxen waar de paarden in kunnen.

Ik zou dan ook zo droog mogelijk stuk proberen te creeren met paddockplaten of extra zand en die gebruiken als "eetpaddock" met hooiruif erin. En de minst blubberige grotere stukken wei gebruiken om even benen te laten strekken maar niet als permanente huisvesting.

Voor dieren in zulke schrale conditie is wat langer op stal blijven en rustig kunnen eten ook beter dan lange uren buiten.

Dat hangt ook af hoe je het bekijkt, als je een paard die dag in dag uit gewoon is om buiten te staan op stal plaatst gaat het juist meer afvallen door de stress en rondjes te lopen dan dat je het paard gewoon buiten laat lopen denk ik dan

Wil ik daarmee zeggen dat zo buiten laten staan de oplossing is? Uiteraard niet

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 14:21

@duhelo, ik heb momenteel 16m2, ben van plan om nog eens 16m2 aan te schaffen in de loop der dagen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:24

Denk niet dat je ze 24/7 moet opsluiten, maar wat langer op stal met hooi is IMO nog steeds beter tov alternatief (buiten in de blubber). 16m2 is niet toereikend voor 4 paarden om veilig en rustig te kunnen eten en lopen en staan in de blubber kost ze veel energie die ze in deze conditie niet zomaar over hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:25

Een paard is een gewoontedier, de eerste dagen gaan ze misschien wat onrustiger zijn maar dat went snel.

Geloof me TS, ze zien meer af door met hun voeten in de slijk te staan dan van een paar uur meer op stal. Je smid kan hier niet aan werken, rotstraal, mok, WLD zijn een grote aanslag op de gezondheid.

We snappen echt allemaal dat je niet kan toveren, wij zijn zelf van april tot nu bezig geweest met onze stallingen vanaf 0 op te bouwen en wij hadden budget om dat te doen. Met een lager budget is dat simpelweg niet zo evident, iedereen weet dat, iedereen begrijpt dat.

Maar:
1: zorgen dat de omgeving veilig is als in, veilige omheiningen, geen trailers, paletten etc in de weide: dit kost geen geld. Als je het zelf fysiek niet kan kan je misschien eens een oproepje op facebook of bokt plaatsen, vele handen maken licht werk en een hoop mensen die wel eens een uurtje of 3 willen komen helpen opruimen in ruil voor een ontbijtkoek of een taartje.
2: je hebt een goede stap gedaan met die mudcontrols, probeer nog wat zand te regelen of probeer op een stuk verhard een goede voerplek te creëren die droog en proper gehouden wordt. Ik gok dat je nu ivm de baby thuis bent, dus de komende maanden kan je ze lprima in schiften even buiten zetten.
3: heel cru: een paard zal niet doodgaan van de komende 3 maand 22 uur per dag in een droge stal met droge voetjes en voldoende voer te staan. Ze kunnen wél doodgaan van uren in de modder te staan en zo infecties te krijgen ...

Dus we geloven echt wel dat je je paarden graag ziet, maar bepaalde basisdingen kan je vrij simpel zelf aanpakken zonder dat het een dure zaak wordt, en in het voorjaar/zomer zie je dan wel weer verder om het tegen komende winter beter te krijgen :).

Betreft mudcontrol: probeer per pallet te kopen, dat is een stuk goedkoper dan meterprijs. Ik heb ook de fout gemaakt van een pallet, daarna nog twee te bestellen, ik heb er nu eigenlijk nog twee nodig, had ik ze samen besteld kon ik een hoop geld uitsparen.

Kijk eens naar die parkingtegels dat ik hierboven stuurde, scheelt bijna 15 euro per m², kan je per meter een halve meter extra mee leggen ...
kunststofreus heeft nog paddockplaten.
Google ook even op de G4 paddockplaten, die komen rond de 15 euro per m² en kan je opvullen met zand, dit kan een oplossing zijn voor de stukken die wat droger zijn / paadjes te maken. (al dan niet naar volgend jaar toe).

16 m² is 4*4, leg deze gewoon netjes bij elkaar, zet in het midden je hooibak erop en gooi ze in shiften (desnoods alleen of per twee) buiten, dan kunnen ze netjes droog eten. en staan ze alsnog 2-4 uur per dag buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:47

Goed dat je investeert in die platen! Je betaalt je blauw, maar het werkt als een tierelier. Ik zou wel de platen in 1 grote plakkaat aanleggen rond de plek waar ze hooi eten. Het moet zo aangelegd worden dat de paarden niet anders kunnen dan erop staan. Tot die tijd zou ik ze dan even niet op dit stuk laten. Kleine paadjes en hier en daar wat tegels leggen houdt niet in deze modder, zoals je al kan zien op de foto's gaan die schuiven en verzakken. Een week ofzo binnen houden totdat je alle platen fatsoenlijk in 1 geheel hebt kunnen leggen, gaat geen enkel paard slechter van worden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:20

Mooi bericht van Duhelo. :j
Ik zit ook op kleigrond en het is verschrikkelijk. Zeker met het steeds extremer wordende weer. Dan wordt het soms 'kiezen uit kwaden'.
Ik zou ook zoveel mogelijk tegels aan één stuk leggen voor een droge voerplek en dan de paarden om de beurt een paar uur buiten zetten, zodat ze ook echt droog kunnen staan.
Of bijvoorbeeld een stuk verharden voor je stal en dan de stallen open zetten. Voorwaarde is dat ze goed met elkaar moeten kunnen, maar zo kunnen ze wel kriebelen en de stal in en uit om zo een beetje te bewegen. Je krijgt wel chaos in de stal, dus het kost meer tijd met uitmesten en je verbruikt veel strooisel.
Momenteel gaan dingen hier ook sneller stuk dan ik ze kan repareren. Het groeit je snel boven het hoofd. Zeker omdat de basisverzorging altijd doorgaat en je dat niet kunt overslaan om andere klussen te doen. Ik zou zeker om hulp vragen om even een rondje te maken. Als alles op orde is, houd je het veel gemakkelijker bij!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 18:48

_Lorette_ schreef:
Mooi bericht van Duhelo. :j
Ik zit ook op kleigrond en het is verschrikkelijk. Zeker met het steeds extremer wordende weer. Dan wordt het soms 'kiezen uit kwaden'.
Ik zou ook zoveel mogelijk tegels aan één stuk leggen voor een droge voerplek en dan de paarden om de beurt een paar uur buiten zetten, zodat ze ook echt droog kunnen staan.
Of bijvoorbeeld een stuk verharden voor je stal en dan de stallen open zetten. Voorwaarde is dat ze goed met elkaar moeten kunnen, maar zo kunnen ze wel kriebelen en de stal in en uit om zo een beetje te bewegen. Je krijgt wel chaos in de stal, dus het kost meer tijd met uitmesten en je verbruikt veel strooisel.
Momenteel gaan dingen hier ook sneller stuk dan ik ze kan repareren. Het groeit je snel boven het hoofd. Zeker omdat de basisverzorging altijd doorgaat en je dat niet kunt overslaan om andere klussen te doen. Ik zou zeker om hulp vragen om even een rondje te maken. Als alles op orde is, houd je het veel gemakkelijker bij!

Kleigrond is inderdaad verschrikkelijk...

Momenteel liggen de platen zo

Afbeelding

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:30

Goed bezig <3

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:38

Goed zo, TS. Knap hoe je ermee omgaat, de foto hierboven ziet er keurig uit. Je paard kan lekker droog staan en eten.