Mag ik wat vragen? Beetje random zo, maar ik snap kleurgenetica nog niet heel goed dus was even benieuwd; Ik zie dat Poppy schimmel is, toch?
Hoe kan je dan op slechts 25% kans schimmel uitkomen voor het veulen? Mij is geleerd dat ongeacht de kleur van de hengst, de kans op schimmel als veulen, altijd minimaal 50% is als de moeder schimmel is. Omdat schimmel het meest dominante gen is. Of heeft dat te maken met als welke kleur moeder geboren is (zwart of vos)?
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-25 15:04
Totaal is er ook 50% kans op schimmel. Echter 25% kans op een valkgeboren schimmel, en 25% op een bruingeboren schimmel. Wat je typt klopt inderdaad. Poppy's moeder is bruin, dus ze heeft maximaal 1 schimmelgen mee gekregen. Die kan ze dus óf doorgeven, of die andere. Dus plat gezegd 50%.
Maar dat er zo veel gebeurde, dat had ik niet verwacht
Zojuist uit bed getrommeld, "zou maar even gaan kijken, want er staat een veulen langs." Uh.. wat? kan niet, uier is niet vol.
En ja hoor, daar staat ze, droog en wel, drinkend Een prachtig afgemaakt valk schimmel merrietje 4x wit Even op de camera's terug gespiekt, en ze moet rond 3.55 geboren zijn.
Naamsuggesties zijn welkom overigens, ik was niet ingesteld op een merrie
Wauw van er gebeurt iets naar hoppaaaa een veulen! Fijn dat alles goed gegaan is, dat is als ik het op bokt lees niet zo vanzelfsprekend! Nu genieten van dit prachtige poppetje.
marga1
Geplaatst: 29-05-25 09:04
O zo snel.
Ze had je mooi Tuck.
Kruip weer onder mijn meeleessteen.
KittyDylan
Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-25 09:29
Ik vind haar heel flink vergeleken met Poppy's andere veulens maar ik klaag niet, misschien wordt deze wel groter dan Poppy zelf Ik hoop dat ze net als Poppy mag gaan schimmelen.
Ik was vannacht om 1 uur thuis, dacht eerst ik ga nog even kijken. Uiteindelijk toch niet gedaan. Had ik dat maar gedaan
Maar alles uit het boekje, nageboorte was ook al af.
Ik heb ze nu even buiten en ik begin te twijfel of het niet gewoon een bruine is Ik vind haar eigenlijk iets te 'vaal' voor een bruine, maar ik twijfel..
Ohh maar die witte knietjes, daar ben ik fan van Alleen schimmel er over hoeft niet
Wauw dat ging snel! Sneaky poppy Gefeliciteerd met dit knappe dametje!
Ik denk dat het een bruine is die gaat schimmelen. Vandaar ook dr “vage” kleur. Je ziet het ook aan de grijzige kleur boven dr witte aftekeningen op dr benen