Lithya schreef:@elisa2. In dit stuk staat uitgelegd wat jij benoemd:
https://www.malgretoutmedia.com/trainin ... that-mean/
Babootje schreef:Maar dat kan toch gewoon? Ongelukken met dekken komen voor. Dressuurhengsten kunnen net als "gewone" paarden geblesseerd raken en ook langdurige blessures oplopen. Een misstap werd Ferguson fataal. Moest als gevolg daarvan geopereerd om hem nog voor pensioen en dekken beschikbaar te houden; maar door complicaties heeft hij de operatie niet overleefd. Zo'n fijne hengst met veel goede nakomelingen. Filou is ook zo'n hengst die door een ongeluk niet meer terug komt in de wedstrijdsport. Prachtige hengst, enorm jammer.
Lithya schreef:dan kan zeker, maar Hermes was op concours. Die had niet net gesprongen. Ze kunnen ook een misstap maken, maar heb best vaak gelezen: vermoedelijk een verdraaiing of aangetikt tijdens de training. En nee, ik ga niet weer met “bewijs” komen. Het lijkt wel of je wil bewijzen dat de Nederlandse dekhengsten prima gezondheid hebben.
En ik heb echt geen idee wat jij nu wil bewijzen. Ieder paard, ook sportpaarden, kan een blessure krijgen. Moetje eens op de gemiddelde stal kijken hoeveel paarden er kreupel staan. Dan is het toch raar om te denken dat toppaarden daarvan gevrijwaard zijn.
Babootje schreef:Ik vind echt dat je vreselijk aan het overdrijven bent. Dat blessures bij dressuurhengsten en merries vaker voor zouden komen dan bij gewone paarden is niet te onderzoeken en ook niet te onderbouwen. De gevallen die je als voorbeelden noemt weet je ook het fijne niet van.
Lithya schreef:Misschien moeten hengstenhouder dan maar meer open kaart spelen. De ruiter heeft het paard naar de gallemiezen gereden wegens foute trainingsmethode. Hij is geblesseerd geraakt toen hij uit zijn plaat ging terwijl hij lekker buiten stond.
Waarom zou de hengstenhouder dat moeten doen. Heb zelf ook wel eens meegemaakt dat iemand die mijn paard buiten zette de peeskappen was vergeten. Gevolg was een schieffel en een peesblessure. En ja dat was stom. Maar denk je dat ik dat breed ga uitmeten? Diegene heeft dat toch niet expres gedaan?
Lithya schreef:Misschien weet ik van sommige hengsten wel meer dan jij vermoed.
Dit soort opmerkingen heeft niemand wat aan. Of je komt over de brug, of je houd je mond.
Babootje schreef:Er zijn altijd reservisten voor het NL dressuurteam, maar de keren dat er daadwerkelijk wordt vervangen valt reuze mee. Verder is een paard dat niet fit is niet synoniem aan kreupel. Paarden kunnen ook een virus, verkoudheid oid hebben waardoor ze niet fit zijn om een topprestatie te leveren.
Lithya schreef:Topsport vraagt veel van een mens of dier, dat geeft meer kans op blessures. Je gaat steeds tot het naadje.
Een goede ruiter gaat niet steeds tot het gaatje. Juist niet. Die traint vooral afwisselend en met beleid.
Dat doen wij zelf ook. We hebben nu een 6 jarige op Z niveau die extra kan bewegen. Maar in de dagelijkse training rijden we eigenlijk nooit de middendraf of uitgestrekte draf eruit. Want dat is te belastend op de peesaanhechtingen. Het kan wel een keer, maar zou je dat elke dag doen sta je snel bij de veearts. Dat geldt niet alleen voor toppaarden maar voor ieder paard.
Zo zijn topruiters ook voorzichtig met hun toppaarden.
Lithya schreef:Was het niet een van de grotere outdoor-wedstrijden dat er 2 of 3 teamleden moesten worden vervangen?
Ik zou het niet weten. Laat maar horen.
Maar al zou dat zo zijn. Sh@#t happens soms.