axel_1997 schreef:Zebrastreep schreef:Fjorden kruisingen zijn ook wel heel leuk! Ik heb er zelf geen ervaring mee , maar ik vindt een Fjord gekruist met iets bont ook wel gaaf! Weet alleen niet of ze dan bijvoorbeeld wat drukker zijn of wat minder karakter eigenschappen hebben van de Fjord. Als je bijvoorbeeld echt valt voor betrouwbaar en rustig ( wat ook niet elke Fjord hoeft ze zijn , maar je snapt wat ik bedoel) dan kan een kruising misschien minder leuk uitpakken.
Het karakter hangt dan natuurlijk af van welke kruising je hebt.
Maar een bonte fjord ziet er inderdaad ook wel heel gaaf uit.
Ik weet weinig van genetica. Maar als je een fjord kruist met bijvoorbeeld een zwartbonte barock pinto. Zou daar dan een grå-bonte fjordkruising uit kunnen komen?
Dan moet je wel een grijze Fjordenmerrie hebben. Met een Isabel gaat dat niet lukken denk ik. Mijn jonge Fjord draagt bijvoorbeeld ook voor een bepaald procent grijs. Maar haar moeder een Isabel merrie werd gedekt door een grijze hengst waaruit mijn jonge Fjord is gekomen daarmee was de kans op grijs weer wat kleiner.
Maar soms kan het wel , zo staat er bij mij op stal een donkere Isabel Fjord die werd gedekt door een Ulsblakk hengst en hieruit kwam een Gulblakk veulen.
Ik ben niet zo heel goed met kleuren hoor!