Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik zou dan eerder aan een leuke paint denken, of misschien een merens.
nicky_rilana schreef:Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach
Noblesse_ schreef:nicky_rilana schreef:Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach
God die is leuk! Is hij homozygoot bont? Dat kan ik niet meteen terugvinden gezien m’n duits nogal beroerd is.
Echter zou Earth deze niet doen op m’n merrie. Wat bedoel je precies met een dribbelaar?![]()
![]()
xLaraaj, das een appaloosa begrijp ik? Even kijken.
Fly_high schreef:Noblesse_ schreef:Zijn er andere allround-hengsten die homozygoot bont zijn, maar wat kleiner? Of waar kan ik dat terugvinden?
Picasso van Knedo is een homozygoot bonte pintabian van 153cm groot en beschikbaar in Nederland.
Verder is Reddy Wally van hoeve ter linden net geen ponymaat, 158cm ofzo ? al spreekt hij mij absoluut niet aan als dekhengst.
Ik ken nog Solaris buenno, ook net geen pony met zijn 158cm, maar zo te zien is hij niet meer beschikbaar (?).
Je hebt ook meerdere topics op bokt over homozygoot bonte warmbloedhengsten, maar het aanbod in Nederland en omgeving is niet bepaald groot vrees ik![]()
Over genetische defecten gesproken, het gaat uiteindelijk om maar 1 merrie, geen rasbreed fokproject om de konikfokkerij een nieuwe draai te geven. Vanuit dit perspectief gekeken vind ik het niet bepaald onverantwoord om zulke kruising te fokken mits er een correcte, gezonde hengst wordt gebruikt. Tevens zijn enkele claims uit dit topic mbt gezondheid van sportpaarden van tegenwoordig (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd maar zoveelste bewezen vs onbewezen / alternatief vs academisch discussie op bokt heeft TS zeker niets aan
Van schreef:Caesar zal echt te groot zijn voor je merrie. Dat risico zou ik niet nemen.
Qua kleur, Caesar is homozygoot voor bont en zwart geloof ik. Een Konik is bijna altijd homozygoot zwart en dun. Dus een veulen uit die combinatie zal wildkleur zwart bont zijn.
janderegelaa schreef:Van schreef:Caesar zal echt te groot zijn voor je merrie. Dat risico zou ik niet nemen.
Qua kleur, Caesar is homozygoot voor bont en zwart geloof ik. Een Konik is bijna altijd homozygoot zwart en dun. Dus een veulen uit die combinatie zal wildkleur zwart bont zijn.
Ceasar is niet te groot. Een veulen past zich altijd aan de baarmoeder aan. Op de FB pagina van Ceasar staat ook een veulen uit een bonte Fjord en die moeder is ook gewoon een klein beestje. Mooi veulentje geworden ook.
Fly_high schreef:@janderegelaa, dat heb ik inderdaad verkeerd neergezet over Picasso, je krijgt nooit een homozygoot bonte uit een 100% arabier merrie.
Te grote hengst bestaat eigenlijk niet, volgens mijn zijn er zelfs experimenten geweest met shetlander embryo's in koudbloed merries en andersom en dat is gewoon goedgekomen, foetussen passen zich aan de baarmoeders aan waar ze in zitten.
xLaraaj schreef:Earth schreef:Hierboven wordt Topsail viper benoemd, als je een zeepaardje aka duikboot wil fokken moet je hem vooral nemen
Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.
Art_Ificious schreef:xLaraaj schreef:
Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.
Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.
StalNollie schreef:Ninx koniks worden in nl nog vrij weinig ingezet als rijpony of überhaupt voor de sport/prestatie. Dat houd in dat koniks zo goed als nooit gekeurd worden laat staam op de foto worden gezet. Dus het is lastig te vergelijken of daar minder mee aan de hand is dan rassen die wel veelvuldig ingezet worden. Dat kan je dan niet tegen elkaar weg strepen
Achterom schreef:Art_Ificious schreef:Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.
Tja, dat is wat ik eerder al bedoelde. Paard heeft zich bewezen, maar is volgens de "experts" hier niet geschikt.
@ts: mocht je alsnog advies willen hebben over western hengsten, dan moet je dat dus duidelijk niet zoeken op dit deel van het forum. Dit is het "sportpaarden" deel, dus dat advies krijg je hier. Mocht je alsnog meer western georiënteerd advies willen, dan zou ik dat elders op het forum zoeken, maar duidelijk niet hier.
Een algemene opmerking: jij wilt een toch een recreatie pony fokken? Kijk dan wel goed met dat oog naar de adviezen hier. En neem vooral ook een goed en braaf karakter mee in je eisen.
Art_Ificious schreef:xLaraaj schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.