Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gloa schreef:_coquette_ schreef:Ben je niet bang dat er zo'n frummel veulen uit komt die niet bij de uier zou kunnen? Ik zou dat toch een beetje spannend vinden.
Ben ik niet zo bang voor. Mijn merrie is geen hoogbenige warmbloed.
har166 schreef:Heb je onderzoek gedaan naar pssm bij koudbloeden? Of heb je toevallig een paar kennissen met een koudbloed die geen last lijken te hebben?. Ik vind dat je heel goed moet nadenken over het leed wat je een ander ( dier ) aandoet omwille van je eigen plezier. Je zult sowieso 4 jaar moeten wachten voordat je dat veulen kan beleren etc, waarom dan niet die tijd gebruiken voor een zoektocht naar een gezonde pony? Er is geen garantie dat het veulen hetzelfde karakter krijgt als de moeder, maar wel de garantie dat het een aandoening met zich meedraagt.
Gloa schreef:Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.
De hengstenhouder waar ik het jaren geleden aangeboden heb gezien was irish tinker stable. Die heb ik vandaag gebeld. Zij hadden het apparaat geleend uit amerika en deden het dus zelf. Hij wist mij te vertellen dat het wel werkt maar dat je hele goede en langdurige begeleiding van de merrie moet hebben omdat de kwaliteit van het sperma zover achteruit gaat en het moment van inseminatie heel nauw komt. Slagingskans is lager en lukt zelden in 1x.
Tenzij de techniek in de tussentijd verbeterd is, denk ik dat ik de wens voor sexen los moet laten. Mijn merrie wordt dit jaar 7 en heeft nog geen veulens gehad. Het moet dit jaar gebeuren en anders niet. Dan wordt ze voor haar ras te oud en zijn het me de risico's niet waard.
Kliniek heb ik vandaag ook gebeld maar helaas nog geen reactie terug gehad.
Gloa schreef:@fokfanaat; gaat om een trekpaard. Die verouderen sneller dan welk ras dan ook. Dekken met 8 betekend een veulen met 9. Dat vind ik voor een eerste veulen op de grens balanceren. Ik heb de merrie om te rijden niet om te fokken. Een veulentje zou een leuke bonus zijn maar niet koste wat kost.
Suzanne F. schreef:Precies. Koop gewoon een leuke D pony met stippen. Eentje die gezond is. Bewust zieke dieren op de wereld zetten valt voor mij niet onder fokken.
anjali schreef:Suzanne F. schreef:Precies. Koop gewoon een leuke D pony met stippen. Eentje die gezond is. Bewust zieke dieren op de wereld zetten valt voor mij niet onder fokken.
Gaan paarden nu dezelfde kant op als honden? Waar men om een bepaald uiterlijk te verkrijgen ook zieke dieren fokt?Ik ben van mening dat als een voortplanting niet op een natuurlijke manier kan,dat het dan ook niet de bedoeling van de natuur is.