KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:19

Heb je onderzoek gedaan naar pssm bij koudbloeden? Of heb je toevallig een paar kennissen met een koudbloed die geen last lijken te hebben?. Ik vind dat je heel goed moet nadenken over het leed wat je een ander ( dier ) aandoet omwille van je eigen plezier. Je zult sowieso 4 jaar moeten wachten voordat je dat veulen kan beleren etc, waarom dan niet die tijd gebruiken voor een zoektocht naar een gezonde pony? Er is geen garantie dat het veulen hetzelfde karakter krijgt als de moeder, maar wel de garantie dat het een aandoening met zich meedraagt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:20

van pssm1 kunnen ze geen drager zijn, drager is meteen lijder. Of ze er last van krijgen is ook met goed management nog een kwestie van geluk. Ik zou het niet riskeren.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:23

Gloa schreef:
_coquette_ schreef:
Ben je niet bang dat er zo'n frummel veulen uit komt die niet bij de uier zou kunnen? Ik zou dat toch een beetje spannend vinden.

Ben ik niet zo bang voor. Mijn merrie is geen hoogbenige warmbloed.

Ik blijf het een absurde kruising vinden. Een A pony x trekpaard. En ik zou ook niet willen weten in welke verhoudingen dat er uit moet komen te zien. Ik zou toch gewoon een leuke d pony kopen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:41

Er staan best vaak noriker panterbonte paarden te koop. Moet het perse NL trekpaard zijn, of gewoon koudbloed?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:42

har166 schreef:
Heb je onderzoek gedaan naar pssm bij koudbloeden? Of heb je toevallig een paar kennissen met een koudbloed die geen last lijken te hebben?. Ik vind dat je heel goed moet nadenken over het leed wat je een ander ( dier ) aandoet omwille van je eigen plezier. Je zult sowieso 4 jaar moeten wachten voordat je dat veulen kan beleren etc, waarom dan niet die tijd gebruiken voor een zoektocht naar een gezonde pony? Er is geen garantie dat het veulen hetzelfde karakter krijgt als de moeder, maar wel de garantie dat het een aandoening met zich meedraagt.

Exact. Jouw beredeneren is geënt op ervaring ts, niet op feiten. Er zijn helaas een heleboel voorbeelden waarbij koudbloeden ook serieus last hebben gekregen van deze aandoening met euthanasie tot gevolg.
Willens en wetens je merrie blootstellen aan de (pssm) risico's van dracht en bevalling en op voorhand al weten dat je veulen ook pssm1 positief gaat zijn...waar zit je hart?
Je wilt het beste voor je dieren neem ik aan?
Ik ontstip je topic, ik krijg hier een heel verdrietig gevoel van namelijk.

MissBmx

Re: KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 01:43

Oef ik vind het nogal wat om bewust een aandoening door te fokken, zeker als je kosten nog moeite spaart om er een merrie uit te krijgen. Wat is dan je doel om te fokken? Het verbeteren of iets bij dragen met een goede en mooie kruising is zo te lezen niet je doel.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 03:58

Ik sluit me bij bovenstaande aan...een aparte combi helemaal prima!

Maar bewust een veulen met aandoening fokken??

Jouw paard kan er weinig last van hebben( blijft dat in de dracht zo???)
Maar van het veulen weet je dat niet...
Je kiest er bewust voor een veulen te fokken wat nooit de wei zal zien...tenminste als het bij jou blijft...want wat nou als er in de komende 20 jaar iets gebeurd waardoor het paard niet bij jou kan blijven en iemand treft die er minder zorgvuldig qua beleid mee omgaat met alle gevolgen van dien? ( of er zelf ook een pssm pos veulen uit fokken)
Tuurlijk lopen er heel veel koudbloeden rond met minimale klachten( ook genoeg met heel veel) maar mag hopen dat die niet heel bewust gefokt zijn..

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:50

Gloa schreef:
Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.

De hengstenhouder waar ik het jaren geleden aangeboden heb gezien was irish tinker stable. Die heb ik vandaag gebeld. Zij hadden het apparaat geleend uit amerika en deden het dus zelf. Hij wist mij te vertellen dat het wel werkt maar dat je hele goede en langdurige begeleiding van de merrie moet hebben omdat de kwaliteit van het sperma zover achteruit gaat en het moment van inseminatie heel nauw komt. Slagingskans is lager en lukt zelden in 1x.

Tenzij de techniek in de tussentijd verbeterd is, denk ik dat ik de wens voor sexen los moet laten : . Mijn merrie wordt dit jaar 7 en heeft nog geen veulens gehad. Het moet dit jaar gebeuren en anders niet. Dan wordt ze voor haar ras te oud en zijn het me de risico's niet waard.

Kliniek heb ik vandaag ook gebeld maar helaas nog geen reactie terug gehad.

Gloa schreef:
@fokfanaat; gaat om een trekpaard. Die verouderen sneller dan welk ras dan ook. Dekken met 8 betekend een veulen met 9. Dat vind ik voor een eerste veulen op de grens balanceren. Ik heb de merrie om te rijden niet om te fokken. Een veulentje zou een leuke bonus zijn maar niet koste wat kost.

Even twee stukjes van jouzelf gequote. Als je er serieus zo instaat als je daar aangeeft, waarom dan toch een veulen met PSSM1 fokken? En aandoening die als het paard symptomatisch is, gewoon ontzettend naar en pijnlijk is?
Wat als het veulen er veel meer last van heeft als je dacht? Wat als jij het ook welke reden dan ook niet kunt houden en het bij iemand terechtkomt die het management niet op orde heeft?
Wat is de meerwaarde van een ziek dier fokken, alleen zodat je zelf een 'D pony met stippen' krijgt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:58

Precies. Koop gewoon een leuke D pony met stippen. Eentje die gezond is. Bewust zieke dieren op de wereld zetten valt voor mij niet onder fokken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:18

Hey TS,
Ik begrijp dat je dol bent op je merrie en maar al te graag nog zoiets leuks wilt hebben als opvolger van haar.
Ik zou je alleen willen adviseren om niet alleen met je hart maar ook met je hoofd te fokken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:33

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik benieuwd wat of het ging lukken (al zou ik het zelf nooit doen, deze combi en het sexen van sperma maar dat ter zijde).

Maar fokken met een PSSM1 homozygoot paard snap ik echt niet. Waarom dit risico nemen? Koop een leuk paardje ipv een dier (en jezelf maar daar kies je zelf voor) deze ellende aan te doen.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:47

Ik ben net dit topic tegen gekomen en omdat ik benieuwd was naar je merrie had ik even door je berichten heen gescrolled om te kijken of ik een foto kon vinden. (die in je profiel kan ik niet zien). Toen kwam ik onderstaand bericht tegen waarin je aangeeft niet te willen fokken met PSSM. Wat heeft je in zo'n korte tijd van gedachten laten veranderen?

"Nieuw bericht Geplaatst: 13 jan 2021 20:32

Je kan vanaf 3 dekken maar het hoeft niet. Het is niet zo dat het moet hè ;)

In geval van een trekpaard zou ik voor een eerste veulen een niet al te grote of massieve hengst kiezen. De bevalling wil anders namelijk nog wel eens problemen geven.

En voordat je gaat fokken zou ik ook op pssm1 testen. De mijne is helaas p1/p1 en geeft dus gegarandeerd door aan haar veulen. Jammer maar helaas heb ik haar dus moeten uitsluiten van fokkerij.

Het is een aandoening die veel voor blijkt te komen in het NL trekpaarden bestand maar waar nog veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Het is een vervelende stofwisselingsziekte die extra management vereist. Cronische infectie met mijten en CPL hebben vermoedelijk een verband"

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:40

OMG, meen je dit nu? Ga jij bewust fokken met een PSSM paard?
Sorry, maar dit vind ik dierenmishandeling, niet meer en niet minder. Wij fokken al jaren quarterhorses, waar PSSM ook een veelvoorkomende en zeer ernstige aandoening is. Al onze dieren zijn getest op PSSM1, onze hengsten ook op P2,P3,P4 en PX. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een drager in de fok te gebruiken. Zelfs n/p1 is al zeker een no-go, maar p1/p1 zou moeten verboden worden. Jij gaat dus bewust een ziek veulen fokken!! proficiat!!
En dan nog een designerveulentje.
Ik zeg dit niet gauw : maar jij zou jezelf in een hoekje moeten gaan zitten schamen!
Ik stelde mij al vragen bij die kruising. Als je een hond verkruist met een "doodle" krijg je al een berg stront over je heen en dit is nu niet zoveel beter, maar soit, tot daar nog aan toe.
Maar dan nog bewust een veulen met een afwijking fokken? Nee, daar heb ik geen woorden voor.
Het is niet omdat het bij jouw paard handelbaar is, dat het bij dat veulen ook zo is. En er zijn -tich mensen met trekpaarden die er wel ernstige problemen mee ondervinden. Lees maar eens een beetje mee in het PSSM-topic.
Toevallig ken ik heel wat mensen met PSSM-dragers en het is echt een lijden. De meeste dieren worden niet ouder dan 10.
foei foei foei

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:45

Suzanne F. schreef:
Precies. Koop gewoon een leuke D pony met stippen. Eentje die gezond is. Bewust zieke dieren op de wereld zetten valt voor mij niet onder fokken.

Gaan paarden nu dezelfde kant op als honden? Waar men om een bepaald uiterlijk te verkrijgen ook zieke dieren fokt?Ik ben van mening dat als een voortplanting niet op een natuurlijke manier kan,dat het dan ook niet de bedoeling van de natuur is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:50

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:

Gaan paarden nu dezelfde kant op als honden? Waar men om een bepaald uiterlijk te verkrijgen ook zieke dieren fokt?Ik ben van mening dat als een voortplanting niet op een natuurlijke manier kan,dat het dan ook niet de bedoeling van de natuur is.

Maar gelukkig is de mens er om de natuur een handje te helpen.

Al heb ik m'n twijfels bij hoe handig dit allemaal is, bewust fokken met een PSSM paard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:01

In Belgie bestaat er een wet die het bewust fokken van kruisingen bij honden verbiedt.
Dit hier zou ook strafbaar moeten zijn. Bewust een ziek dier fokken omdat men een designerveulentje wil.
Ik noem dit geen fokken, maar vermeerderen. En het zegt ook iets over de hengstenhouder. Geen kans op dat ik 1 zaadcel van mijn hengst zou verkopen aan een PSSM-merrie! -:(-

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:24

Jeetje, ik zou maar van gedachte veranderen na al deze afraders.
Hoe leuk en lief je je paard vindt, geniet van haar in plaats van al die risicos. Hoe leuk is het als straks je paard zieker wordt of er een mislukt ziek of misvormd veulen komt. Dan kun je jezelf dan toch niet vergeven als je dat willens en wetens al kon weten? Koop bv een leuk en lief stippenveulen wat wel gezond is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:34

Ik ga nog een keer reageren op een paar punten en dan trek ik me ook terug uit deze discussie.

Noriker ben ik van op de hoogte maar ken er een paar en die vind ik qua karakter heel anders en nu niet bepaald leuk :=

Mijn merrie is niet op keuring geweest maar correct gebouwd en zeker voor trekpaard begrippen een degelijk en 'gezond' paard. Droge benen, geen cpl, 4 goede compacte voeten zonder ijzertjes, nooit mijten en zelfs de voorbenen zijn top op de foto vorig jaar op de foto gezet wegens onherleidbare kreupelheid die uiteindelijk toch door hoefzweer kwam.

Aangezien mijn merrie homozygoot is, is haar moeder minimaal hetrozygoot. Een merrie die ook beschikt over super beenwerk, gehouden wordt zoals het niet hoort bij pssm1 (24/7 op de wei en bijvoeren met kuil), meerdere veulens heeft gehad en probleemloos door het leven gaat. Dus ja pssm1 is bij een koudbloed absoluut een verschrikkelijke afwijking sarcasmemodus uit

Is het echt zo'n ramp dat ze niet op de wei kan :? . Hier op de klei mag je blij zijn als je de wei 4/5 maanden per jaar kan gebruiken. De rest van het jaar staan de meeste paarden te verpieteren in een stal of staan ze in blubber/betonnen postzegel paddockjes. Ik heb een 20x30 gedraineerde zandpaddock die zelfs nu nog kurkdroog is en er ligt 24/7 ruwvoer.

Ik hoor iedereen roepen hoe verschrikkelijk pssm1 wel niet is. Maar zeg eens eerlijk; hoeveel koudbloeden kennen jullie waarvan de eigenaar als heel jong wist dat er sprake was van pssm1, die perfect volgens de 'regeltjes' zijn gehouden (geen gras, geen graan, geen voordroog, goede vitbrok, geen standaard melasse brokken, dekentje als het erg veel regent) en uiteindelijk toch symptomatisch zijn geworden? Ik ken ze niet en zie ze hier ook niet op bokt of ik zit in de verkeerde topics. De enige gevallen die ik hier voorbij zie komen zijn de paarden die al jaren op de standaard NL manier gehouden worden, helemaal vast lopen en de eigenaar er pas achter komt als er al onomkeerbare schade is.

@esc; dat was een opmerking gericht op stamboek fokken. Want daar ging het namelijk om bij TS. Mijn merrie heeft ondanks haar bovengemiddelde degelijkheid dus 0,0 toegevoegde waarde voor het stamboek. Haar pssm1 p1/p1 is ook gemeld bij het stamboek. Toen ik haar als jaarling kocht had ik wel de plannen om met haar een kleine bijdrage te leveren aan dit mooie ras. Vooral omdat zij op de benen echt super en super goed is. Maar dan is er sprake van een heel ander doel, namelijk het versterken van een ras. Als het goed is maak je dan hele andere overwegingen dan het fokken van een recreatie pony voor jezelf.

Moet nog steeds eens kijken om mijn profiel te updaten. Maar dit is de merrie.

Afbeelding

@sevke; quarter is geen koudbloed. Daarvan is bekend dat ze elke versie van pssm grote problemen geeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:39

Ik ben een fok-leek. En tot ik de foto van je merrie zag, had ik niet zozeer een mening over je fok plannen. Ik begrijp dat je een kleine hengst wil?
Toen zag ik de foto van je merrie. Daar een kleine hengst op. Mijn leken verstand roept dan allen maar "Waarom?"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:06

Ts,je hebt een mooi paard. Gelukkig ook nog met staart! Geniet ervan. En denk nog eens na of dat fokken wel een goed idee is.Er is haast niets zo ellendig als een paard met een slechte gezondheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:13

Ik vraag me nog 1 ding af. Je wilt heel graag een merrie veulen. Als het een hengst wordt, ga je die dan wel aanhouden?
Hoe ga je om met een speelmaatje zoeken voor je veulen? De meeste fokkers willen immers hun jonge spul juist zo veel mogenlijk op de wei hebben. Of is dit bij trekpaarden sowieso niet het geval?
Een veulen dat enkel met z‘n moeder opgroeid laat vaak een verstoorde sociale ontwikkeling zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:33

Het feit dat je vraagt of het zo erg is dat ze niet op de wei kan is al een teken dat dit een egoïstische keuze is. Ja, natuurlijk is het erg dat een paard niet op de wei kan. Dat is zijn natuurlijke habitat. Je ontneemt een paard vanaf de geboorte al zijn natuurlijke omgeving.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:49

Ik volg dit topic vanaf het begin.

Ik vind de initiële vraag interessant namelijk.

Maar bewust een ziek dier fokken vind ik toch wel echt een ding. Hoe is die hengst trouwens? Getest op pssm? Weet de hengstenhouder dat je merrie homozygoot pssm is?

Je weet met deze merrie 100% zeker dat het veulen tenminste 1x dat gen heeft. En dat gen geeft altijd problemen. Soms in meerdere mate, soms in mindere mate. Maar bij mijn weten áltijd.

Je wilt per se een merrie. Om verder te kunnen fokken?

Stel nu dat je toch een hengstveulen krijgt. Willens en wetens gefokt mét pssm. Wat doe je dan met dat dier? Verkoop?? Slacht? Aanhouden en tot zijn 25e zelf houden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:28

Ik begrijp je verhaal over pssm en koudbloeden. Ik zou het risico niet nemen, want volslagen onnodig omdat er genoeg pssmvrije merries zijn, maar ik hoor het vaker. Maar jouw logica volgend moet het pssm kind dan ook zoveel mogelijk koudbloed zijn toch om ook een nette kans te hebben om symptoomvrij te blijven? Dan moet je er er toch geen niet-koudbloed op willen zetten? En wat als het een hengstje wordt die je wilt verkopen. Dan ga je een pssm positief koudbloed x pony moeten verkopen, daar begint geen hond aan, tenzij je hem weggeeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:48

Ik heb een hele sterke voorkeur voor een merrietje omdat ik daar meer mee heb. Maar een hengstje of nou ja ruintje is echt niet minder welkom en zal gewoon blijven :j

Als maatje voor mijn merrie heb ik een oudere shetland pony. Een vriendin heeft 3 kleintjes waarvan 2 oudere en 1 jonkie die daar de boel op stelten zet en afgelopen jaar zomerexzeem heeft ontwikkeld. Omdat zij in een insecten hotspot zit en geen zandpaddock mogelijkheden heeft gaan we dit voorjaar waarschijnlijk ruilen (dat aanbod heb ik haar zomer 2020 al gedaan). Pony met zomerexzeem zal bij ons management en in ons gebied waarschijnlijk veel minder tot geen klachten hebben en de oudere shet van mij komt bij leeftijdsgenootjes te staan. Mocht die pony tzt toch niet meer speels zijn (dan 3j oud) dan komt er een jaarling speelmaatje (lease of ergens lenen). Want ja dat veulen moet lekker kunnen spelen, 1 veulen met alleen mama is een no go voor mij.

Na afspenen gaat het veulen ook gewoon de opfok in. Mijn merrie kreeg met 1,5 jaar zomerexzeem achtige klachten op vette bemeste kleigrond. Haar moeder en volle zus heeft ondanks de pssm geen problemen met gras op de schrale zandgrond waar zij staan. Afgelopen zomer heeft mijn merrie ook een dagje in de wei gestaan op de veluwe ivm rit daar. Schrale grond, schraal gras en geen last van gehad. Terwijl ze thuis al staat te schuren als de buurvrouw zich niet aan de afgesproken halve appel per dag afspraak houdt :roll: . Dus als ik goed mn huiswerk doe en een passende opfok vind (afstand is geen factor) dan mag hij/zij gewoon lekker vrij puppy zijn met andere puppy's. Blijkt de opfok echt geen optie dan blijft hij thuis met een speelmaatje in de eigen groep. Dan gaat hij hoogstens even kort uit logeren bij een vriendin om af te spenen.

Dat zijn allemaal punten waar al heel goed over nagedacht is. Wat kunnen en willen we wel of niet. Dit veulen wordt gefokt voor het leven hoe dat ook moge verlopen. Als het alleen paddock decoratie blijkt te kunnen zijn dan so be it. Hij/zij zal er niet slechter om verzorgd worden of in de handel belanden :n

Geen enkel nieuw leven is gegarandeerd van een lange gezondheid. Bij ons zit het risico in het toch symptomatisch worden ondanks alle goede zorgen vanaf geboorte. Maar even advocaat van de duivel; hoeveel tinkers/fjorden/shetten/haflingers worden hoefbevangen, krijgen zomerexzeem, morbide obsitas of IR omdat ze genetisch gewoon niet geschikt zijn voor ons NL systeem? Sommige kunnen er beter tegen maar veel hebben als gevolg van zulke aandoeningen ook geen lekker leventje plus dito ellende voor de eigenaar. Zullen we dan ook meteen maar stoppen met die rassen te fokken want er is toch een zeer reële kans dat ze uiteindelijk problemen krijgen......

Pssm1 is een stofwisselingsstoornis in de spieren mbt suikers. Hou een koudbloed zoals de natuur ze heeft gemaakt en je hebt geen overschot aan suikers en er dus ook geen gezeik mee. Als meer mensen met een koudbloed dat zouden doen lossen de andere bovenstaande problemen zich ook voor een groot deel op. Dus waar zit het probleem? Genetisch 'defect' of de manier waarop we in ons landje onze paarden houden? Of een beetje van beiden?