Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:05

Missouri"]

Ik ken er toch zat, die echt goed zijn (en dan bedoel ik beter dan mijn schimmel bijvoorbeeld) die lekker in een weitje staan en vijf keer in de week in het bos hobbelen met hun dolgelukkige recreatieruiter.
En hoe vaak zie je geen ruiters op wedstrijdjes met paarden die vijf klassen hoger zijn dan de ruiter zelf?
Er zijn nou eenmaal veel mensen met teveel geld, of een hoop geld maar met andere prioriteiten..
[/quote]

Die merrie loopt toch gewoon over enkele jaren Z? Recreatiesport, wedstrijdsport en topsport zijn toch de verschillen?

[quote="Missouri schreef:
Prozac is wel heel drastisch. Haha! Hoogstens een aspirientje voor de koppijn Knipoog
Natuurlijk is het voor een fokker jammer als zoiets gebeurt, zeker als er een predikaat in het geding is. Je kunt altijd kijken of er wat aan te doen valt... maar zo niet, ja jammer inderdaad.

Ik begrijp volkomen dat het jammer is, maar krijg ook een sterk gevoel van zelfmedelijden hier. Misschien lees ik wel verkeerd.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:21

Een echte hobbyist verkoopt zijn paard nog niet voor een miljoen.
ls ie dat wel doet zakt ie vér in mijn achting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:25

CGJ12 schreef:
Maar heel hobbyrijdend nederland kan denk ik niets schelen of ze in jou achting dalen Verward Lijkt mij geen criteria om een paard te kopen of verkopen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:31

CGJ12 schreef:

Ik ben een echte hobbyist, maar het geld groeit me niet op de rug.
Dus er gaat dan echt wel een strik om

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:35

Ik zou jou nou niet een hobbyist noemen Essie,
eerder een basissporter Haha! Net als ik.
Onder een hobbyist versta ik iemand die niet prestatiegericht met een paard bezig is. Dat ben jij wel.

(Overigens is bij mij ook alles te koop Tong uitsteken )

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:35

essie79 schreef:
Ik ben een echte hobbyist, maar het geld groeit me niet op de rug.
Dus er gaat dan echt wel een strik om

Dat is paardenmensen eigen denk ik, maar een ECHTE hobbyist zal het nooit doen, ken iemand: simpel rijtjeshuis opel kadett uit het jaar hut, heeft tien postzegels in eigendom die meer als honderduizend euro per stuk op zouden brengen. Maar verkopen? geen haar op zijn kale hoofd die daar aan denkt Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:40

Het verschil is dat die postzegeltjes steeds meer waard worden, en het paard naarmate hij ouder wordt en niet meegroeit in prestaties steeds minder.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:41

Die man neemt ze mee in het graf hoor.... Ik ben by the weg niet zo hoor, kan ik goed geld beuren gaat ie weg, maar ik ben dan ook geen echte hobbyist Knipoog

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:44

Nog eens iets...

Er zijn genoeg mensen in de basissport die hun paard na heel wat jaren wedstrijdrijden toch uiteindelijk Z krijgen... Het paard is dan te oud voor een prestatiepredikaat (dat gaat bij bijv. het KWPN toch tot een bepaalde leeftijd?). Er zijn simpelweg te weinig mensen die hun jonge paard voor die leeftijd Z geklasseerd krijgen. En zo loop je ook predikaten mis. Moeten we dan doorzeuren over de ruiters in het algemeen? dat ze niet voldoen voor de fokkers???

Anya

Ik sluit me geheel bij wouter aan. Er is me (een jaar of drie geleden en ca 2 jaar geleden) veel geld voor B'elanna geboden. 1x als sportpaard en 1x als fokmerrie.

En hoewel ik niet arm ben, ben ik ook zeker niet rijk.
Maar ik heb mijn paard zeer zorgvuldig uitgezocht op karakter, uiterlijk en fijn bewegen. Ze gaat nooit bij me weg als het aan mij ligt. Het plezier dat ik aan dat dier beleef, kan niet vervangen worden voor een zakje geld (dat ook nog eens zo op is).

En er zijn nog steeds mensen die het zonde vinden dat ik met een merrie met zoveel mogelijkheden (o.a. in de dressuur) een beetje western ben gaan rijden en wat engels rondhobbel en wat freestyle rondhobbel. Nou en. Mijn paard is er voor mij, en niet voor die niet-eigenaren.

Een dergelijk verhaal kan ik je ook vertellen van een aantal regio-genoten. Voor hun is het door hen gekozen paard in de eerste plaats een huisdier en in de laatste plaats een vertegenwoordigde waarde.

essie79

Ik spaar geen paarden.. als iemand mijn paard zo leuk vind dat hij daar voor wil betalen en dan bedoel ik genoeg om mij te overtuigen er afstand van te doen terwijl ik dat nog niet van plan was, ga ik wel weer op zoek naar een ander paard.
(zeg ik nu wel heel stoer, maar op Justin ben ik eigenlijk v'lieft Bloos! Lovers )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:45

Sjuimpje schreef:
Het verschil is dat die postzegeltjes steeds meer waard worden, en het paard naarmate hij ouder wordt en niet meegroeit in prestaties steeds minder.

Nou en???
Dat is een argument van een handelaar nogmaals.
Maar frankly I don't give a fiets of ze minder waard wordt.
Voor mij wordt ze meer waard naarmate ik haar langer heb...Grotere band en dergelijke Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:47

Ik ben waarschijnlijk ook een van de mensen die het zonde vind, maar respecteer wel dat jij de eigenaar bent en dat je dus met je beest moet doen wat jij wil.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:48

Anya schreef:
Voor mij wordt ze meer waard naarmate ik haar langer heb...Grotere band en dergelijke Haha!

OK dan!

Ik heb ook flink staan janken toen me eerste zelfopgeleide paard de grote plas overging, dan ga je wel twijfelen of dat geld wel zo zaligmakend was Scheve mond

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:53

Ik ben er ook van jongs af aan gewend, mijn eerste pony's waren eigenlijk gewoon weg op een dag. Van de eerste ben je 3 maanden kapot, daarna wordt dat iets korter. Ik probeer nu wel te achterhalen waar ze gebleven zijn. Als dat een goed adres is, heb ik er geen moeite mee.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:54

tja uh ik vind ut een beetje looos elk gezond paard is een gelukt foktproduct en om al over product te spreken vind ik echt slecht. ik zou maar blij zijn dat iets wat door jou toe doen op de wereld is gekomen zo'n goed thuis heeft gekregen. beter dan datze als fokmerrie ergens stond weg te rottten zou ik denken.

maar goed dit is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:56

Er is voor mijn paard ook geld geboden (jaja), maar hij gaat niet weg.

Mvg

De Hobbyist
(scheelt een hoop pretenties)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:00

Ik blijf niet voor niets roepen dat de paarden voor mij alleen hobby zijn.
Een hobby mag geld kosten en dat kost het ook!!
En ja, ook ik heb al een paar keer een goed bod afgeslagen. Waarom? Omdat ik teveel van een merrie geniet met haar veulens of omdat ik te nieuwsgierig ben hoe een veulen uitgroeit.
Financieel heel stom, maar ja dat MAG bij een hobby Knipoog

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:03

Ik ben dan een echte hobbyist. Mijn paard gaat niet weg, noch voor een miljoen. Sowieso omdat hij mijn maatje is en realistisch gezien:

1) Cielito is een volbloed die nooit op de baan gelopen heeft en heeft geen bijzondere afstamming. En hoog in de sport zal hij nooit lopen
2) Cielito is een ruin dus voor het fokken is hij op beide vlakken niet interesant.

Oftewel: Er zal nooit iemand komen die zoveel geld voor mijn paard bied dat er ook maar een haar op mijn hoofd eraan zal twijfelen of ik hem weg zal doen Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 18:15

Jurga schreef:
Moeten we dan doorzeuren over de ruiters in het algemeen? dat ze niet voldoen voor de fokkers???

Niemand zeurt over een ruiter. Dit paard is in die 9 jaar na haar 4e jaar(dat kon je al lezen) tot M gekomen, Z is niet alleen geen optie of doel, maar ook niet voor de hand liggend.
En ja het is voor die mensen hobby waar ze intens van genieten, dus uit oogpunt van de slogan: "iedere fokker is een goede fokker wanneer hij/zij een paard fokt waar een ander gelukkig mee is", ben ik geslaagd. Dat voelt ook zo.
Uit oogpunt van de fokkerij meerwaarde punten ben ik niet geslaagd.
Die simpele vraag legde ik neer.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:25

Ieder moet zelf weten wat hij met zijn of haar paard doet, alleen ik vind het wel zonde van mijn geld en mijn paarden. Tuurlijk ben ik ook hardstikke gek met mijn huidige paarden, maar dat was ik met de vorigen ook. En met de aankomende zal ik dat ook zijn.
Het klinkt rottiger dan het bedoelt is, maar toch; Mijn paarden zijn blijkbaar niet onvervangbaar.
Elk paard is anders, maar daarom nog niet minder leuk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:26

CGJ12 schreef:

verkoopt zijn paard nog niet

Jammer dat er zo veel hobbyisten zijn.

Waren er minder ,dan hadden "fokkers" niet te klagen.

Wij fokken en zijn hobbyisten en hebben er van de zomer 4 te koop. OK dan!
Dit omdat we 4 veulens krijgen.

BlackBeautY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:09

Geeneen paard is mislukt hoor!!! Boos!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:31

sarabande"]
[quote="Jurga schreef:
Moeten we dan doorzeuren over de ruiters in het algemeen? dat ze niet voldoen voor de fokkers???

En ja het is voor die mensen hobby waar ze intens van genieten, dus uit oogpunt van de slogan: "iedere fokker is een goede fokker wanneer hij/zij een paard fokt waar een ander gelukkig mee is", ben ik geslaagd. Dat voelt ook zo.
Uit oogpunt van de fokkerij meerwaarde punten ben ik niet geslaagd.
Die simpele vraag legde ik neer.
[/quote]

Iedere fokker is een goede fokker.... zou je eigenlijk moeten vervangen
door: Ieder fokker is een TEVREDEN fokker wanneer........ .
Als de ander er gelukkig mee is, is volgens het kwalitatieve systeem geen indicatie van een goed, matig of slecht paard. Het predikaat tevreden kan echter niemand je meer afhalen.

Helaas val je terecht zoals je stelt met deze paarden buiten het "kwalitatieve" systeem dat geen 'tevreden' indicator kent.
Qua meerwaarde pis je buiten de pot omdat het systeem vervolgens alleen maar rekening houdt of kan houden met de in het systeem vastgelegde indicatoren.
Ooit zei een oude Landstallmeister eens tegen mij: 'Om een goed gebruikspaard te fokken, ben je een mensenleven mee bezig'. De meeste fokkers halen dat criterium niet eens. Laat staan een topper. Als je fokprodukten echter terecht komen bij gemiddelde gebruikers en die gebruikers zijn tevreden, dan ben je in mijn ogen een goed tevreden fokker.
Topruiters draaien er vaak veel meer paarden doorheen omdat ze niet tevreden zijn. Met die paarden kan een gemiddelde gebruiker vaak niets meer aanvangen.
Maar de beestjes die braaf jaar in jaar uit trouw hun best hebben gedaan met vaak ook nog klungels van ruiters/amazones vallen buiten de boot. Toch vormen deze paarden eigenlijk het fundament van de fokkerij en daar krijgen de stamboekorganisaties maar heel weinig greep op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 21:41

Goh Anna je omschrijft wat ik bedoel, prima OK dan!