Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:53

anjali schreef:
Als die er dan niet zijn dan zou ze inderdaad voor een Trakhener kunnen kiezen, geweldige paarden waar je ook mee kunt dressuren en die ook nog ingeschreven kunnen worden in het Kwpn-stamboek.Of een ander Duits paard misschien. Zo ver weg is Duitsland nu ook weer niet.

Maar niet in het veulenboek, maar in het A of B register.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:53

Goh, ik leer een hoop bij hier.

Als ik de redenering hier volg, dan word ik dus verkracht als ik een uitstrijkje laat maken?

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:00

die zullen er niet of bijna niet zijn.
KI heeft ook zijn voordelen, maar natuurlijk heeft ook zijn voordelen vind ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:02

Femke_Tweety schreef:

Als ik de redenering hier volg, dan word ik dus verkracht als ik een uitstrijkje laat maken?

Wat dacht je van mannen die prostaatproblemen hebben? Díe worden pas gepakt joh :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:06

Ibbel schreef:
Femke_Tweety schreef:

Wat dacht je van mannen die prostaatproblemen hebben? Díe worden pas gepakt joh :+

Mogen zij ook een keer aan de beurt zijn? :D Vrouwen met ongesteldheid, zwangerschap, bevalling, overgang. :P

xmichxrocky

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:22

Onze gelderse hengsten dekken ook natuurlijk :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:33

xmichxrocky schreef:

Maar zijn niet KWPN.

TS wil graag KWPN dressuurhengsten.

En laten jullie ze aan de hand springen of gooien jullie ze los in de wei?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:41

Femke_Tweety schreef:

Wel als je het onder dwang moet laten doen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:19

Ik kan paarden insemineren.
Ben ik nu een verkrachter?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:25

Femke_Tweety schreef:

Nee want daar kies je nog altijd zelf voor. Geen arts of assistent die dat ineens bij jou maar binnen duwt. Zou wat zijn... :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:44

Wolkje schreef:

Volgens mij een inseminator. :D :D :Y)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 18-02-20 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:34

Wolkje schreef:

Laten we Dier&Recht nou niet nog meer ideeën geven :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:20

anjali schreef:
Femke_Tweety schreef:

Wel als je het onder dwang moet laten doen.

Maar niemand laat zoiets doen omdat ze er ‘zin’ in hebben. Er is altijd een medische noodzaak. Dat is toch hetzelfde voor de merrie? Je suggereert nu dat de merrie altijd onder volledige dwang gescand wordt. Ik heb zat merries gezien die gewoon rustig aan een halstertouwtje staan hoor..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:28

bij verschillende landgestuten in duitsland worden nog warmbloedhengsten aangeboden. zou je even op de websites mketen kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:40

Dit topic geeft wel aan hoe hypocriet 'natuurlijk' eigenlijk is...
Wel besluiten tot dracht of niet (tot aan castreren in een kudde toe), is allemaal heel natuurlijk.
Maar scannen is dat niet...

Ik begin overeenkomsten te zien met de vele Anky-juniors van jaren geleden die ineens 'het licht' hadden gezien en 'all' natural gingen... Want dan is het ineens normaal om je paarden tot de hakken in de blubber te laten staan.
Zo is het 'natuurlijk' fokken een reden om een paard te laten creperen.

Kaitlyn schreef:
Saintelette schreef:
Als we dan toch aan het vermenselijken zijn, ook even weer de andere kant op.
Een vrouw die zich inwendig moet laten scannen wordt dus per definitie verkracht? Niemand zit namelijk daadwerkelijk op zo’n onderzoek te wachten..

Maar wij kunnen ervoor kiezen, en voor het paard wordt de keuze gemaakt. Denk ik. Ik snap het ook niet inderdaad. :')
Als je er überhaupt al zo over denk, hoor je ook geen paarden te houden.

Lol... als inwendig scannen altijd een keuze was, bestond het waarschijnlijk niet... :7
Wat een redenering zeg...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:41

Natuurlijk in de context van paardenhouderij is sowieso echt heel erg relatief. Het wezen paard, alle paarden die nu nog leven, zijn door (selectie van) de mens gemaakt tot wat ze nu zijn. Wat betreft het paard zelf geldt dat door domesticatie ongeveer 200 genen zijn veranderd die invloed hebben op gedrag, temperament, het samenwerken met de mens (incl. communiceren met mensen) etc. Ze zijn niet te vergelijken met hun uitgestorven wilde voorouder. Ook de Koniks in de OVP zijn gedomesticeerd.
Natuurlijk is zo enorm relatief. Is het natuurlijk dat paarden gedomesticeerd zijn? Dat is eigenlijk de kernvraag, want al het andere is “meer” of “minder” natuurlijk, maar enkel op basis van de eerste vraag onnatuurlijk of niet, m.i.
Aangaande domesticatie begrijpen wetenschappers veel, maar ook heel veel nog niet. Er is bij domesticatie nl. ook sprake van enige symbiose met andere soorten waarbij er ook voor de gedomesticeerde soort evolutionair voordeel kleeft aan het leven met de mens. Het enige waar ik het wel mee eens ben is dat wij als dominante, overheersende soort een verantwoordelijkheid hebben wat betreft het welzijn van dieren en daarmee ook een ethische en morele plicht. Samenwerking is voor mij persoonlijk de crux. Ik hou zelf ook niet van dwang, maar “moet” soms ook dingen voor mijn eigen welzijn. En er is ook een verschil tussen dwang en conditionering maar dat laatste is niet per definitie goed of fout (beide is mogelijk nl.)
Mag je als mens beslissen dat je een dier opeet, berijdt, drachtig laat maken, etc.?

Maar natuurlijk in de context van een gedomesticeerde soort vind ik altijd een beetje een lastige discussie. Want wat is natuurlijk? Is domesticatie zelf dat wel/niet?
Het natuurlijke aan natuurlijk dekken is dat net als in de natuur een mannetje op een vrouwtje springt. :j Daar is in veel gevallen meteen alles mee gezegd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:01

Prachtig gezegd JoSav!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:54

Ik werk op een grote fokkerij/sportstal. Als groom, maar natuurlijk ook het laten dekken vd hengsten, merries insemineren(heb er dus ook al behoorlijk veel verkracht)etc.
Als hobby houd ik zelf fjorden, waar ik sporadisch ook wel eens een veulentje bij fok. Bij fjorden word hoofdzakelijk via natuurlijke dekking gewerkt.

Ik ben niet anti één van de 2, het heeft beide zijn voor en nadelen, wat hier al vaak vermeld is trouwens.
Maar voor wie zegt dat KI minder risico inhoud......
Wij werken veel met jonge hengsten, de ene is slimmer dan de andere, maar ik heb er al vele zien vallen, achterover gaan, etc. En voor de begeleider(ik dus) bij momenten levensgevaarlijk. Je staat op ‘le moment supreme’, wel onder 700kg hengst, en ik spreek uit ervaring, als je die op je krijgt is behoorlijk pijnlijk!!

Ieder zijn mening, maar hier kan ik toch nog het meest van ‘genieten...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:08

NatasjavE schreef:
xmichxrocky schreef:

Maar zijn niet KWPN.

TS wil graag KWPN dressuurhengsten.

En laten jullie ze aan de hand springen of gooien jullie ze los in de wei?

Aan de hand.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:25

Feelsoproud schreef:
Maar voor wie zegt dat KI minder risico inhoud......
Wij werken veel met jonge hengsten, de ene is slimmer dan de andere, maar ik heb er al vele zien vallen, achterover gaan, etc. En voor de begeleider(ik dus) bij momenten levensgevaarlijk. Je staat op ‘le moment supreme’, wel onder 700kg hengst, en ik spreek uit ervaring, als je die op je krijgt is behoorlijk pijnlijk!!

Voor de merrie en hengst is het wel minder risico hoor ... achterover vallen enz kan ook bij natuurlijk dekken alleen dan komt er evt nog een trappende merrie bij... en ik heb ooit eenmaal mijn merrie natuurlijk laten dekken en de vellen hingen eraan ze miste gewoon een hap uit haar schoft ... en van achter bloedde ze zelfs...
Ik kies altijd voor ki vers het is zo gebeurd en merrie lijdt er niks aan...

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:58

Ik heb vorig jaar mijn KWPN merrie natuurlijk laten dekken door een Trakehner hengst, Sir Easy. Het veulen wordt een Oldenburger met vol papier.
Zij was door KI al drie jaar niet meer drachtig geworden. Heeft me bakken met geld gekost en was ook heel ellendig voor de merrie. Al de kliniek bezoeken en medicatie werd ze niet vrolijker van.

Ik wilde weten of het überhaupt nog mogelijk was voor haar om drachtig te worden en heb dus besloten om het zo te doen.
Ik vond het niet zielig, de merrie liet zich als ze hengstig was regelmatig 'dekken' door een van onze andere merries (die denkt altijd dat ze een hengst is als ze drachtig is). Ook onze schouwhengst vond ze geweldig, daar reageerde ze super op. De dekking (aan de hand) is dan ook super gegaan. Ze ging er echt voor staan zeg maar, dus denk dat het voor haar geen nare ervaring was. Het resultaat loopt hopelijk begin april in de wei ;-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:47

Eifelopfok schreef:
Ik heb vorig jaar mijn KWPN merrie natuurlijk laten dekken door een Trakehner hengst, Sir Easy. Het veulen wordt een Oldenburger met vol papier.
Zij was door KI al drie jaar niet meer drachtig geworden. Heeft me bakken met geld gekost en was ook heel ellendig voor de merrie. Al de kliniek bezoeken en medicatie werd ze niet vrolijker van.

Ik wilde weten of het überhaupt nog mogelijk was voor haar om drachtig te worden en heb dus besloten om het zo te doen.
Ik vond het niet zielig, de merrie liet zich als ze hengstig was regelmatig 'dekken' door een van onze andere merries (die denkt altijd dat ze een hengst is als ze drachtig is). Ook onze schouwhengst vond ze geweldig, daar reageerde ze super op. De dekking (aan de hand) is dan ook super gegaan. Ze ging er echt voor staan zeg maar, dus denk dat het voor haar geen nare ervaring was. Het resultaat loopt hopelijk begin april in de wei ;-)

Goed zo! ik ben echt voor de natuur. Plaats je straks een "geboortekaartje"?

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:02

Mijn andere merries insemineer ik wel zelf met vers aangeleverd sperma. Ook dan heb ik niet het idee dat ze het naar vinden, ze staan meestal gewoon los in de wei. Ik ben dus niet pro of anti wat beide methodes betreft.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:00

Prachtige foto's, Feelsoproud!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:26

Hier ook een tweetal merries gehad die dmv KI niet drachtig te krijgen. Man wat heeft me dat een vermogen gekost! 1x naar de hengst natuurlijk dekken en vol. Incl levendveulen garantie.

Met de eigen hengsten daarna altijd natuurlijk gedekt. In eerste instantie ook KI maar die mannen op dekstations waren me iets te lomp. Hengsten terug naar huis en natuurlijk laten dekken. Gastmerries opgestald tegenover de betreffende hengst zodat ze elkaar goed konden zien en ruiken. 1 tot 2 x per dag schouwen met de hengst die ook moest dekken en heb nooit problemen gehad. 1 x een merrie die zo bang was dat we 1 cyclus hebben overgeslagen en een paar weken later pas echt hebben gedekt. Toen ze goed gewend en niet meer nerveus was. Dan wordt je hengst ook niet aan barrels geslagen.

Over hengstig spuiten zwijg ik maar. Een merrie is niet voor niets niet hengstig. Beetje geduld en mededogen voor de merrie mag ook wel eens. Sommige merries hebben gewoon het ritueel nodig. Mensen vinden dat ze het altijd veel beter kunnen dan de natuur. Dat is niet zo. Ze maken het voor hun zelf alleen makkelijker. De “ natuur” wordt niets gevraagd.

Als je de hengsten goed opleid, hygiëne maatregelen in acht neemt. Merries en hengst laat testen is het allemaal goed te doen.