Hengstenkeuze voor D pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Hengstenkeuze voor D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 09:19

Het is zeker fijn als mensen de moeite nemen om te reageren. Echt.
Maar ik zie weinig reacties die onderbouwd zijn en waar ik iets van leren kan.

Zoals elfje die verteld hier alleen dat ze geweldige pony's heeft maar niet waarom.

Ik had het niet opgemerkt dat ze zei dat de halzen verbeterden bij deze hengst, excuses.

Het s zeker fijn als het veulen direct verkocht kan worden, maar dat lijkt mij geen probleem. Heb veel contact met handel fok en trainingsstallen dus veel klanten;)

Het spijt mij dan van mijn reacties maar vond het allemaal op het laatst war onaardig overkomen sorry :o

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:53

Je kunt Veel contacten hebben, maar als het op de verkoop prijs aan komt willen ze het allemaal voor bijna niets hebben,of spontaan niet omdat het resultaat tegenvalt.Immers een knap duo kan ook lelijke ,niet atletische pony's opleveren. Dat laatste hebben wel zelf gehad, maar het bijzondere was dat juist die pony bijzonder goede kinderen had.

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:15

cobiie schreef:
Elfje geeft toch duidelijk aan dat haar hengst bij de 2 veulens de halzen sterk heeft verbetert ten opzichte van hun moeders Kabayo. ;)
Aangezien de hals bij jouw merrie ook een aandachtspunt is, zie ik daarin al verbeter mogelijkheden.
elfje schreef:
Ik heb tot nu toe twee nakomeling van hem (en nu 3 drachtige merries). De moeders van de nakomelingen hebben van nature geen mooie hals (onderhals, weinig bovenbespiering, diep uit de borst). Bij beide veulens is dit duidelijk verbeterd. Ook heeft één van de merries een wat kort voorbeen wat haar nakomeling niet heeft.
Inclusief foto's zodat je het zelf kunt bekijken.
Je schrijf dat elfje verteld dat ze geweldige pony's heeft maar ze schrijft niet waarom.
Goede fokmerries en de juiste hengstenkeuze misschien? :Y)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:53

Kabayo schreef:
Het is zeker fijn als mensen de moeite nemen om te reageren. Echt.
Maar ik zie weinig reacties die onderbouwd zijn en waar ik iets van leren kan.

Zoals elfje die verteld hier alleen dat ze geweldige pony's heeft maar niet waarom.

Ik had het niet opgemerkt dat ze zei dat de halzen verbeterden bij deze hengst, excuses.

Het s zeker fijn als het veulen direct verkocht kan worden, maar dat lijkt mij geen probleem. Heb veel contact met handel fok en trainingsstallen dus veel klanten;)

Het spijt mij dan van mijn reacties maar vond het allemaal op het laatst war onaardig overkomen sorry :o

Nette reactie Kabayo +:)+ Mijn reactie was wel kritisch maar zeker niet onaardig bedoeld.

Qua verkoop is het welke afweging je persoonlijk maakt denk ik.

Met de hengst van Elfje denk ik dat je de bovenlijn verbetert, en de bewegingen vasthoudt/verbetert, en het goede karakter vasthoudt/verbetert (iets vasthouden/bevestigen dmv je hengstenkeuze is minstens zo belangrijk als het verbeteren van mindere punten, stel dat je een prachtige hengst treft maar hij brengt een te heet karakter mee voor een pony (die toch vaak door kinderen gereden gaan worden), dus op dat punt fok je achteruit op je pony, dan is het alsnog jammer).

Maar.. fokken is ook emotie. En over smaak valt niet te twisten. Spreekt een hengst je echt niet aan en maakt dat dat je 11 mnd lang uitkijkt naar een veulen waar je geen wow-gevoel bij hebt, dan weegt dat argument misschien wel veel zwaarder dan het verkoop argument. In dat geval neem je dan liever het risico om met een veulen te blijven zitten, maar dan is het je waard. Dat is dus hetgeen je voor jezelf moet afwegen, dat kan niemand op bokt voor je doen.

Als ik voor mezelf fok, dan ga ik echt voor de hengst waar ik persoonlijk helemaal achter sta en maakt het me minder uit wat de ander (of de markt) ervan vindt.
Als ik voor de verkoop fok maak ik wellicht andere keuzes, maar ook tot op zekere hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:30

Ben je er al uit, TS?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 19:36

Ik ga nog naar de hengstenkeuring van het nrps dus 100% zeker weet ik het nog niet.

Maar nu stipt op 1
Call me mister handsome
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:45

tja die is mooi :~

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:50

Ik heb zelf een nakomeling gehad van Jacodi's bo Barclay en ik ken er meerdere van. Buiten het feit dat ze super karakters hebben, zijn ze ook nog eens enorm veelzijdig in de sport! :j
Er staat een foto van mijn oude pony in mijn profiel!

Ik vind de pony' s ook altijd erg goed gebouwd en ik ben dan ook geen missers tegen gekomen. Ook is de New forest hengst Major weer in Nederland en dat is ook erg gewild bloed.

De gangen van beide hengsten worden beide goed door vererft en van Barclay ken ik veel nakomelingen die opwaarts zijn gebouwd!

Plus de New forest pony's zijn over het algemeen minder bloederig vergeleken NRPS of een Welsh :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 06:43

Dat bloederige kies je natuurlijk voor bij een nrps. Die bestaat ten minste uit 12.5% arabisch bloed. Lady bestaat 38% uit arabisch bloed.

Ik zal hem eens bekijken

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:34

Dat is waar, hoe dan ook veel succes met de keuze :)