Engels Volbloed, fenotypisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Engels Volbloed, fenotypisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:41

JosSav en Siamseesje dank voor deze leerzame en zeer interessante bijdrage.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:47

Waarschijnlijk een rare vraag in dit topic maar hoe verhoudt de AT zich dan tot het kaspisch paard?
Als ik het goed begrepen heb dan zou dit ras toch ook zijn oorsprong vinden in Iran en Irak.
En weinig inmenging kennen van andere rassen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 20:05

Klopt niet dat jullie geen vooroordeel hebben tegen volbloed, want het straalt er aan alle kanten vanaf.
Never, nooit één positief woord, lijkt wel of daar de doodstraf op staat.
Wat als ik Laudanum zeg? Zal wel weer de grond worden ingetrapt. Gem Twist? Zal wel weer worden afgekat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:16

Het spijt me heel erg als je het gevoel hebt om afgekat te worden. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Bedenk hier in dat het platte tekst is waarin je de intonatie mist. Daarnaast kan je het ook gewoon oneens zijn ergens over en gewoon weer verder gaan.

Niemand, ik ook niet, beweert dat volbloeds in de warmbloed fokkerij geen waardevolle bijdrage geleverd hebben. Dat hebben ze zeer duidelijk wel.

Alleen is het nu zoeken met een lampje naar een geschikte volbloed voor de warmbloedfokkerij. Dat betekend niet dat volbloeds waardeloos zijn.
Nee het zijn fantastische paarden. Maar je zoekt steeds naar hengsten met eigenschappen die je kunt gebruiken.

Waarom bied je je hengst niet gewoon aan bij het KWPN. Als ze hemnemen loopt hij verlichtingsonderzoek en weet je of hij geschikt is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:38

Himyar schreef:
Klopt niet dat jullie geen vooroordeel hebben tegen volbloed, want het straalt er aan alle kanten vanaf.
Never, nooit één positief woord, lijkt wel of daar de doodstraf op staat.
Wat als ik Laudanum zeg? Zal wel weer de grond worden ingetrapt. Gem Twist? Zal wel weer worden afgekat.

In mijn ogen wordt je niet afgekat maar weiger je deel te nemen in de discussie die mensen proberen te voeren met je.
Ik zie nergens mensen ontkennen dat EV sporteigenschappen bezitten. Ik zie wel dat er geen vraag is om die eigenschappen toe te voegen via EV bloed als die eigenschappen al reeds aanwezig zijn in de genenpoel door inkruisen in het verleden.
Ik denk dat deze uitwisseling van gedachten interessant kan worden als je stopt of mindert met voorbeelden aandragen en in woorden gaat zetten wat je wil zeggen.
Zou jij dus bijvoorbeeld weer shetten inzetten in de EV fokkerij voor de snelheid? Of ben je van mening dat die eigenschap al voldoende in de bestaande EV genenpoel zit?

Ik heb bijvoorbeeld een Arabier. Die zijn gebruikt voor het veredelen van veel rassen, bijvoorbeeld de haflinger. Toch is mijn Arabier (nu ruin, maar hypothetisch) en een hedendaagse haflinger merrie dan niet opeens een goede combinatie, ook al zouden beide bijvoorbeeld Ze dressuur zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:31

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 07:28

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 08:37

Als er hier niet zo'n extreem negatieve kijk zou zijn op de volbloed, dan zou ik ook niet steeds de neiging hebben het er voor op te willen nemen.
Wat mij dan tegen de borst stuit, is dat de volbloed genen in Henkie dan plotseling onder het tapijt worden geveegd als niet ter zake doende?! Is dat niet heel erg tegenstrijdig?
Als het zo uitkomt dan zijn wat volbloed genen de ene keer de brenger van alle kwaad en een andere keer is een groter percentage volbloed genen in een goed paard van geen enkele invloed? Dan is zogenaamd al het slechte van de volbloed er uit gefokt. Alsof fokken een bak met gekleurde knikkers is, waar je zo even de blauwe knikkers uit kunt halen en de rest kunt laten zitten. Was het allemaal maar zo eenvoudig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:50

Dat zegt niemand. Ik geef keer op keer aan dat ze zeker goede dingen hebben gebracht.

En de rede dat jij tegen "ons" in te gaat is uiteraard ook om dat jij een volbloed ter dekking hebt.
Je hebt alle rede om mensen op het idee te brengen om met een volbloed te dekken.

En hey, dat is prima. Alleen kom mrt argumenten en niet nog meer oude foto's.
Want ik zie nog steeds niet waarom ik meer succes zal hebben met Lake Spirit dan met Henkie.
(Waarvan de volbloed genen niet weggeveegd zijn, die zijn er gewoon uitgeselecteerd. Tenminste,...de genen die we niet nodig hadden)

En ik zal ook in herhaling vallen....zorg dat ie Grand Prix springen of dressuur wordt en geloof me dan wordt hij als de nieuwe verlosser gezien.

Lucky Boy XX is ook in de sport uitgebracht he ;) destijds uniek voor een dekhengst. Tegenwoordig normaal.

Want echt...de Volbloed die van nature(ongetraind) zo loopt als Henkie....

Maar goed hier zal het ook wel weer zijn dat succes vele vaders kent en mislukking een wees is.....

Henkie is zo goed omdat hij een optelsom is van vele generaties heel goed selecteren en kijken hoe de merries fokken. En gelukkig hebben dat alles op de juiste plaats valt.
Henkie kan je als voorbeeld beter met rust laten als je volbloed wil promoten. Hij is het voorbeeld dat je geen directe volbloed inbreng nodig hebt.
Het kan blijkbaar ook met een Alexandro x Upperville. Of een Elcorona x Goudsmid, of met een Alexandro x Jet Set of met een Ginus x Zichem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:04

Ik persoonlijk heb niks tegen volbloeden, en er zijn een heel aantal volbloeden die hele goede dingen gebracht hebben in het verleden. Denk bijv. ook eens aan Lauries Crusador in de duitse dressuurpaarden fokkerij. En ik denk dat een goed in evenwicht gebouwde volbloed nog steeds positief kan bijdragen aan de rijpaarden fokkerij want de volbloed brengt ook hardheid en intelligentie met zich mee. Het is alleen wel de kunst en dat was het in het verleden ook al om geschikte volbloeden te vinden zodat je vooral de positieve eigenschappen van de EV verankerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:15

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:19

Ik denk dat een goede volbloed op een heel ander vlak een goede bijdrage kan leveren.

Bloedspreiding namelijk.

Dat gaat toch echt een probleem worden binnen de fokkerij.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:23

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:29

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:32

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:34

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:55

Ik heb een oprechte intresse in de TBs maar ik snap nu toch echt niet meer wat je probeert over te brengen. Een kleine toelichting aub?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 22:02

Er wordt gedaan of alle volbloeden lamlendige, vroeg opgebrande paarden zijn, duikboten die twee jaar korte afstandjes kunnen lopen en dat is het. Tot vrijwel niets in staat, niet werklusting, gehinderd door hun ellendige lijf en leden en karakter en temperament. Ik denk dat mijn posts laten zien dat dat niet klopt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:04

Tikje gefrustreerd |o

Voor de rest erg interessante bijdragen.

Edit: erg interessante bijdragen van anderen bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door Boras op 02-01-17 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:04

Ik volg deze discussie met interesse. Ik heb geen verstand van volbloeds, maar jouw posts begrijp ik niet. Mijn neerbuigende blik kan het dus niet zijn :D Het zou prettig zijn als je jezelf iets meer zou uitleggen, ook dan kan ik mijn eigen mening vormen. ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:07

Wat ik tot nu toe heb geleerd is dat sommige volbloedeigenaren anderen graag dingen in de mond leggen maar zelf niet een fatsoenlijke discussie aan willen gaan. Jammer, ik sta altijd open voor een andere blik maar ik hou niet van random linkjes klikken zonder fatsoenlijke uitleg.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:27

Maar wie zegt dat dan hier Himyar? Ik geloof dat het merendeel hier zegt (Natasja en Elisa hier op deze pagina) dat de TB een goede bijdrage hebben gebracht aan de WB fokkerij door meer 'bloed' in te brengen. Ook weet ik van de eventingruiters dat ze graag op TB crossbreds rijden vanwege de snelheid en hardheid van de paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:41

Ik ben het behoorlijk zat dat een topic dat zou moeten gaan over het fenotype van het Engelse Volbloed voornamelijk allemaal linkjes bevat zonder verdere uitleg. Ik ga dan ook kijken of er een mogelijkheid is om dit topic niet steeds in mijn eigen berichten te zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:58

Himyar schreef:
Er wordt gedaan of alle volbloeden lamlendige, vroeg opgebrande paarden zijn, duikboten die twee jaar korte afstandjes kunnen lopen en dat is het. Tot vrijwel niets in staat, niet werklusting, gehinderd door hun ellendige lijf en leden en karakter en temperament. Ik denk dat mijn posts laten zien dat dat niet klopt.

Wie zegt dat hier?!
Ben ik heel benieuwd naar.