Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:59

Ik heb 'van horen zeggen' (en gezien het geboren aantal nakomelingen in de afgelopen jaren) dat z'n kwakkie niet zo goed is. Wel een übergave hengst. Wilson dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:02

Mijn schrootmerrie was in 2014 van 1 kwakje drachtig, dus wie weet dat ze makkelijk drachtig wordt (is ze tenminste nog ergens goed in ;) ). De hengst staat bij Reinie Tewis en dat is hier vlakbij. Zou ook een mooie kans zijn om hem eens live te bekijken.

edit: ik zie dat er diepvriessperma van hem aanwezig is. Hij is zelf in het buitenland?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:02

Achterbeengebruik en front gaat hij niet toevoegen, dit staat er bij zijn aanparingsadvies: "Upperville lijkt geschikt voor klassiek gebouwde merries die weinig lengte in het lichaam hebben. De hengst kan bijdragen bij de veredeling van Gelderse merries die teveel naar het tuigtype neigen. Merries moeten wel veel front en zelfhouding hebben.Upperville lijkt geschikt voor Gelderse merries die goed ontwikkeld zijn, een goede bovenbouw en goede halslengte hebben."

Ook voegt hij weinig toe wat betreft het springvermogen, ik denk als je dat bloed mooi vind dat er nog wel betere hengsten te vinden zijn voor jouw merrie. Dus inderdaad of in de zin van een Upperville kleinzoon..of, ik weet niet of hij nog dekt maar de hengst Kimberley.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:03

Ik denk dat Upperville een erg goede hengst is die inderdaad maat, souplesse croupe kan verbeteren maar dat hij het in het front laat zitten. Hij heeft zelf een mooi front maar ook relatief veel volbloed bloed. Op een rijpaardmerrie waar ook spring en volbloed in zit kan hij gaan strooien.

Dat front moet echt de merrie meenemen. Gelderse merries zijn meestal erg mooi in het front.

Zijn kwakkie is in diepvriesvorm niet goed. Vers lukt het vaak wel.
Hij staat bij Laurens van Lieren.

voor deze merrie zou ik echt Alexandro doen.

Je hebt geen schrootmerrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:05

Kimberley ken ik ook persoonlijk, daar heb ik vroeger vaak "tegen" gestart zelfs met mijn ruin destijds. De moeder van deze merrie is zelfs nog gedekt met Kimberley maar ze werd niet drachtig. We zijn toen uitgeweken naar Oliver. Die stond toen op hetzelfde dekstation. Maar Kimberley wil nog wel lastige karakters doorfokken en daar gok ik liever niet op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:08

En een matig rontgenraport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:13

Dat kan ik begrijpen, als ik jou zo hoor dan wil je graag: maat, front, lengte een goed achterbeengebruik en een goed karakter bij de hengst die je zoekt. Klopt dat?

Is Vitens niet wat? denk dat die meer front geeft dan Upperville.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:25

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:14

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:45

Murosch schreef:
oh ja is ook zo, schrootmerrie ;). Ik weet genoeg, bedankt.

Hieronder het afstammelingenrapport van Upperville met het advies wat voor merrie hij nodig heeft. Leg dat profiel nu eens naast jouw merrie.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:47

Upperville is inderdaad niet bepaald een exterieur fokker, zou dat ook totaal niet overwegen op een merrie met weinig zelfhouding en geen uitmuntende bovenlijn.

Wat dacht je van Gunner?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:53

NatasjavE schreef:
Ik denk dat Upperville een erg goede hengst is die inderdaad maat, souplesse croupe kan verbeteren maar dat hij het in het front laat zitten. Hij heeft zelf een mooi front maar ook relatief veel volbloed bloed. Op een rijpaardmerrie waar ook spring en volbloed in zit kan hij gaan strooien.

Dat front moet echt de merrie meenemen. Gelderse merries zijn meestal erg mooi in het front.

En dit is het afstammelingenrapport van Alexandro P. In mijn ogen past dat ook veel beter dan Upperville. Niet in de laatste plaats vanwege het aanparingsadvies.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:14

Ja ben het helemaal met je eens.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:24

Ben het met jullie eens.
Upperville kan een hoop sportaanleg vererven masr niet het model zo stempelen als dat Alexandro dat kan.
Als je gek van Cabochon bent kan je ook naar Wilson gaan, die komt uit een lijntje om van te watertanden .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:13

miss_lizje schreef:
Even een heel ander straatje:
NRPS Verrrichtings-kampioen 2016
http://formidable-nrps-ggkhengst.webnode.nl/

Zou aan een aantal van je verbeterpunten voldoen. Maar het moet wel je smaak zijn.

Ik vind Formidable echt te neerwaarts in zijn beweging. Voor ieder paard eigenlijk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:18

De hals komt bijna uit zijn voorbenen :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:49

janderegelaa schreef:
miss_lizje schreef:
Even een heel ander straatje:
NRPS Verrrichtings-kampioen 2016
http://formidable-nrps-ggkhengst.webnode.nl/

Zou aan een aantal van je verbeterpunten voldoen. Maar het moet wel je smaak zijn.

Ik vind Formidable echt te neerwaarts in zijn beweging. Voor ieder paard eigenlijk.

Hij is niet opwaarts gebouwd ben ik het mee eens. Ik zelf ben heel blij met mijn veulens en vind de andere veulens ook prachtig.

Als mensen hem in het echt willen zien kwa karakter, los bewegen of eventueel een training dit kan.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een hengstveulen van Formidable
Afbeelding

Merrie veulen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 19-12-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:53

Murosch schreef:
Hoe zouden jullie denken over Upperville?

Niet aan beginnen, het sperma is echt heel erg slecht.
Dit jaar vers geprobeerd maar er zitten amper levende cellen in.
Wil je het toch proberen dan gaat het via de Dalhoeve en Laurens van Lieren.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:20

Afbeelding
Voor een mooi kleurtje

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:25

zigoteau schreef:
[ [url=m/8auAtf.png]Afbeelding[/url] ]
Voor een mooi kleurtje

Met een palomino heb je nog steeds 50% kans op een vos... Áls je dan voor de kleurtjesfokkerij gaat zou ik in ieder geval kiezen voor een hengst met dubbele verdunning.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:28

Murosch schreef:
Mijn schrootmerrie was in 2014 van 1 kwakje drachtig, dus wie weet dat ze makkelijk drachtig wordt (is ze tenminste nog ergens goed in ;) ). De hengst staat bij Reinie Tewis en dat is hier vlakbij. Zou ook een mooie kans zijn om hem eens live te bekijken.

edit: ik zie dat er diepvriessperma van hem aanwezig is. Hij is zelf in het buitenland?

Als Tewis in de buurt is ga dan eens bij deze kijken http://www.tewis.nl/hengsten/hardwell-1/
Heeft vrijwillig in het verrichtingsonderzoek gelopen en ik vond hem aanzienlijk beter lijken dan je op basis van de cijfers zou verwachten. Fijn bewegende hengst met maat genoeg.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:26

NatasjavE schreef:

Upperville heeft inderdaad tot een paar weken geleden bij ons op stal gestaan, maar staat nu in Denemarken.....dus alleen nog DV.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:25

En als je toch met deze merrie wil fokken, denk ik ook dat Upperville niet de juiste hengst zou zijn voor deze merrie. Ik ga mee met Janderegelaa, Alexandro zou een betere keuze zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:45

Als je een springer wilt zou ik inderdaad bij Tewis gaan kijken, ik denk dat Biscayo en zijn zoon Gino kwa model ook goed bij jouw merrie zouden passen.

In de gelderse hoek zou ik ook voor Alexandro gaan, heb er eigenlijk nog nooit een slecht veulen van gezien.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:11

zigoteau schreef:
[ [url=m/8auAtf.png]Afbeelding[/url] ]
Voor een mooi kleurtje

Wil je een kleurtje èn een eventueel verkoopbaar paard als het een gewone vos wordt, neem dan Cream on Top.