KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:43

idefix4 schreef:
Ga ook na of er een dekbon is afgegeven door de hengstenhouder? Als dat niet is gedaan kan het stamboek verlangen dat je DNA overhandigt om aan te tonen dat het om die hengst gaat? Elk stamboek hoort een dekbon te hebben als je je veulen bij het stamboek in wil schrijven. De meeste stamboeken willen deze ontvangen in het jaar dat de merrie is gedekt. Ga dat voor jezelf goed na? Verder merk ik dat het niet uitmaakt of een paard NRPS is of KWPN. Een goed paard wordt toch wel goed verkocht. Het is niet het eerste waar om wordt gevraagd. Vooral bij hengsten kan het verschil maken als ze goedgekeurd worden voor de dekdienst, maar als ze geruind worden, is zo'n boekje alleen relevant bij de jaarlijkse entingen?

Als je dekgeld betaald hebt krijg je een dekbon. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.
Ik denk dat het soort papier alleen niet relevant is bij een ruin. Bij een merrie wel als je een bepaalde fokkerij op wilt zetten.
Het KWPN erkent nakomelingen in de paardenmaat van het NRPS maar dat is een gentleman's aggreement omdat het NRPS ook Nederlands is. Als je de erkenningscriteria van het KWPN neemt voldoet het NRPS op geen enkel punt.

En nogmaals, iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Zodra ik echter opmerkingen hoor als "eliteclub", "KWPN is echt niet meer waard dan NRPS", "grote politieke bende", "gewone paarden hoeven ze niet", dan denk ik: is dit nou om aan te geven dat je bagger fokt, niet keuringsklaar kunt maken of iets dergelijks in die strekking? En het mooiste is nog dat jouw paard die geen ster wordt bij het KWPN, dat in de regel ook niet wordt bij het NRPS.

Hetzelfde heb ik met dressuurruiters die niet hoger komen dan Z door de "bevooroordeelde jury" en dan gaan ze maar springen. En daar redden ze het ook niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:45

juval schreef:
@ vientje, moet de hengstenhouder dan dus de dekking bij het te kiezen stamboek melden?

Nee dat hoeft niet meer, het kan nu gewoon met een DIO formulier en dan kun je zelf kiezen waar je aan meldt.

ponyparadijs

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:19

Ik begreep van een vriendin dat als de hengsten houder de dekking bij het kwpn aanmeld je geen dekbewijs meer krijgt omdat je digitaal kan aanmelden
bij het nrps krijg je je dekbewijs als je de afdracht kosten hebt betaald
die krijg je dus van het nrps niet van de hengsten houder
overigens kan je dat dekbewijs bij de geboorte dan ook ingevuld opsturen naar het kwpn

Is de hengst bv aes dan krijg je van de hengsten houder een dekbewijs

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:32

Ik heb niet het hele verhaal gelezen ,dus sorry als ik in herhaling val ...
Kan een KWPNer zomaar overgeschreven worden naar het NRPS ? Ik dacht dat ze dan minimaal 12.5% OX bloed moesten hebben ? Hoe weet je dat dan precies ?

Ik heb nl een E pony dat naar mijn mening de kwaliteit weleens kon hebben om ster te worden .
(bij het KWPN kan dat dus met zo'n uk niet -O- )maar als pony bij het NRPS misschien wel ..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:39

amaze schreef:
Ik heb niet het hele verhaal gelezen ,dus sorry als ik in herhaling val ...
Kan een KWPNer zomaar overgeschreven worden naar het NRPS ? Ik dacht dat ze dan minimaal 12.5% OX bloed moesten hebben ? Hoe weet je dat dan precies ?

Ik heb nl een E pony dat naar mijn mening de kwaliteit weleens kon hebben om ster te worden .
(bij het KWPN kan dat dus met zo'n uk niet -O- )maar als pony bij het NRPS misschien wel ..

Bijna ieder paard heeft wel 12,5% OX. Behalve echte Geldersen. Dus ja dat kan.

Persoonlijk zou ik een klein KWPN merrietje die je wilt houden gewoon veulenboek laten en het sport predikaat erop rijden. Je kunt wel NRPS overschrijven en misschien wordt ze dan ster maar als je er weer een veulentje uithaalt die je KWPN registreert dan worden de predikaten van de moeder niet overgenomen. Dan kan ze beter VB en sport zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:53

Dat hangt er helemaal vanaf, Jan. Er zijn legio mensen die geen onderscheid maken tussen de waarde van een ster bij KWPN of de waarde van een ster bij NRPS. Alleen KWPN-mensen zien daar kennelijk verschil in.
Er zit ook wel verschil in de beoordeling (KWPN stermerries worden dat niet bij NRPS en andersom) maar de waarde van het predikaat is vergelijkbaar. Zo ook de andere predikaten.

Over dekafdrachten. In 2016 is het zo dat voor iedere dekking zowel de hengsthouder als de merriehouder een dekafdracht betaald. De hengsthouder geeft de dekking op bij het stamboek waar de hengst als eerste in NL werd goedgekeurd en het stamboek stuurt een factuur naar de merriehouder. De afdracht van NRPS hengsten hoort toe gekomen aan NRPS, de dekafdracht van KWPN hoort toe te komen aan KWPN.
Het stamboek moet de merriehouder na betaling van de dekadracht een dekbewijs afgeven, of die merriehouder nou lid is van dat stamboek of niet. De merriehouder zou daarvoor ook niet lid hoeven te worden.

De dekafdracht staat volledig los van de veulenregistratie. Na geboorte van het veulen mag de merriehouder zelf kiezen bij welk stamboek hij zijn veulen laat registreren. En dan is er keuze genoeg, het hoeft niet of KWPN of NRPS te zijn. Er zijn nog wel meer stamboeken waar je een rijpaardveulen kunt aanmelden.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-10-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:25

En dat is dus wat bij mij gebeurd is, had mooi ongevraagd de rekeningen van het KWPN binnen. Annuleren was in principe geen probleem, kostte alleen het nodige heen en weer mailen en bellen voordat de rekeningen eindelijk correct gecrediteerd werden- quite annoying :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:39

Vientje schreef:
Dees schreef:
Over dekafdrachten. In 2016 is het zo dat voor iedere dekking zowel de hengsthouder als de merriehouder een dekafdracht betaald. De hengsthouder geeft de dekking op bij het stamboek waar de hengst als eerste in NL werd goedgekeurd en het stamboek stuurt een factuur naar de merriehouder.
KWPN verstoort die afspraak door ook de dekafdrachten van NRPS 'voor het gemak' maar de incasseren van de hengsthouder en de merriehouder die NRPS dekte, ook maar alvast een KWPN acceptgiro te sturen.
Ook KWPN moet dekbewijzen af kunnen geven aan niet-leden. Doen ze niet, men moet maar lid worden. Dat is oneigenlijk. Ik kan me goed voorstellen dat je niet lid wilt zijn van zo'n club. Ik in ieder geval niet.

En dat is dus wat bij mij gebeurd is, had mooi ongevraagd de rekeningen van het KWPN binnen. Annuleren was in principe geen probleem, kostte alleen het nodige heen en weer mailen en bellen voordat de rekeningen eindelijk correct gecrediteerd werden- quite annoying :+

Maar als jij een rekening van het KWPN krijgt dan betekent het dat de hengstenhouder de dekking bij het KWPN aangemeld heeft. Anders kunnen ze het niet weten. Het is niet meer verplicht om de dekking aan te geven bij het stamboek waar de hengst het eerst goedgekeurd is. Dan had je in het geval van Spielberg een Duits dekbewijs gehad namelijk.

Je hebt tegenwoordig neutrale dekbonnen. Staat geen stamboek meer op en kun je zelf bepalen waar je registreert. Holstud doet dat bijvoorbeeld en dierenartsen die insemineren.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:48

Dat was dan ook het misverstand, ik had bij de hengstenhouder niet expliciet aangegeven dat het NRPS werd dus zij hebben logischerwijs aangenomen dat het het KWPN moest zijn omdat mijn merrie een KWPNer is. Wist ik veel dat ik dat actief aan moest geven, is mijn eerste zelfgefokte veulen :o? :') mallemolen van rekeningen ging behoorlijk hard daarna :P maar was wel terug te draaien dus.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:07

Vientje schreef:
Dat was dan ook het misverstand, ik had bij de hengstenhouder niet expliciet aangegeven dat het NRPS werd dus zij hebben logischerwijs aangenomen dat het het KWPN moest zijn omdat mijn merrie een KWPNer is. Wist ik veel dat ik dat actief aan moest geven, is mijn eerste zelfgefokte veulen :o? :') mallemolen van rekeningen ging behoorlijk hard daarna :P maar was wel terug te draaien dus.

Maar dan ligt de schuld dus niet bij het KWPN en dat doe je zo wel overkomen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:07

Toch even nieuwsgierig naar hoe het nou werkt met een dekbon.
Ik heb er 1 van het AES, maar die kan ik na geboorte toch gewoon opsturen naar het NRPS als ik het veulen daar in wil schrijven?
En dat hoeft dan toch niet perse in het jaar van dekking? Toch gewoon in jaar van geboorte?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:10

Silly1972 schreef:
Ik heb er 1 van het AES, maar die kan ik na geboorte toch gewoon opsturen naar het NRPS als ik het veulen daar in wil schrijven?
En dat hoeft dan toch niet perse in het jaar van dekking? Toch gewoon in jaar van geboorte?

In het jaar van de geboorte. Binnen een paar weken. Hoeveel weet ik niet precies.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:12

Persoonlijk denk ik er over om voortaan alle veulens bij het AES te registreren. Tegen de tijd dat ik er mee naar de keuring wil kan ik gewoon aanmelden bij het stamboek dat ik wil. Scheelt jaren contributie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:15

Zijn die niet aan het steggelen met uitgifte van die nieuwe paspoorten?

Maar geen rare gedachte inderdaad

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:15

janderegelaa schreef:
Vientje schreef:

Maar dan ligt de schuld dus niet bij het KWPN en dat doe je zo wel overkomen.

We kunnen hier een welles nietes spelletje van maken, maar feit is dat ik alleen aangeef dat ze verdomd vlug zijn met hun rekeningen en dat omkeren moeite kost maar wel mogelijk is. Ik zeg nergens dat ze ergens schuld aan hebben, alleen dat dat irritant was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:16

Silly1972 schreef:
Zijn die niet aan het steggelen met uitgifte van die nieuwe paspoorten?

Maar geen rare gedachte inderdaad

Nee, dit jaar ook een veulen bij geregistreerd en geen enkel probleem.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:19

janderegelaa schreef:
Maar als jij een rekening van het KWPN krijgt dan betekent het dat de hengstenhouder de dekking bij het KWPN aangemeld heeft. Anders kunnen ze het niet weten. Het is niet meer verplicht om de dekking aan te geven bij het stamboek waar de hengst het eerst goedgekeurd is. Dan had je in het geval van Spielberg een Duits dekbewijs gehad namelijk.

Je hebt tegenwoordig neutrale dekbonnen. Staat geen stamboek meer op en kun je zelf bepalen waar je registreert. Holstud doet dat bijvoorbeeld en dierenartsen die insemineren.

Het is weldegelijk nog steeds zo dat het stamboek waar de hengst IN NEDERLAND als eerste is goedgekeurd, dat stamboek recht heeft op de Nederlandse dekafdracht. Spielberg bijv. is in Nederland als eerste goedgekeurd bij NRPS.

KWPN hoort gemelde dekkingen van hengsten die zij niet als eerste IN NEDERLAND heeft goedgekeurd/erkend, niet aan te nemen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:23

Silly1972 schreef:

als je dek bewijs hebt (krijg je van hengstenhouder) dan kan je als het veulen geboren is het opsturen naar het nrps en word het veulen daar geregistreerd. via www.nrps.nl kan je ook je veulen aanmelden zodra die geboren is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:24

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Het is weldegelijk nog steeds zo dat het stamboek waar de hengst IN NEDERLAND als eerste is goedgekeurd, dat stamboek recht heeft op de Nederlandse dekafdracht. Spielberg bijv. is in Nederland als eerste goedgekeurd bij NRPS.

KWPN hoort gemelde dekkingen van hengsten die zij niet als eerste IN NEDERLAND heeft goedgekeurd/erkend, niet aan te nemen.

Als ik met Jazz dek op een NRPS merrie dan kan ik de dekking gewoon bij het NRPS melden. Het hoeft echt niet meer. Ik kon met mijn bonte hengst ook gewoon dekbewijzen van het NRPS gebruiken terwijl hij eerst in Engeland gekeurd was en daarna IHW erkend. En tegenwoordig heb je het DIO formulier. Daar staat niets meer op.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:25

ponyparadijs schreef:
Ik begreep van een vriendin dat als de hengsten houder de dekking bij het kwpn aanmeld je geen dekbewijs meer krijgt omdat je digitaal kan aanmelden
bij het nrps krijg je je dekbewijs als je de afdracht kosten hebt betaald
die krijg je dus van het nrps niet van de hengsten houder
overigens kan je dat dekbewijs bij de geboorte dan ook ingevuld opsturen naar het kwpn

Is de hengst bv aes dan krijg je van de hengsten houder een dekbewijs

dekbewijs krijg je van hengstenhouder ook bij kwpn hengsten.
alleen geboorte bericht krijg je via stamboek en kwpn heeft er voor gekozen het digitaal te doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:03

janderegelaa schreef:
Als ik met Jazz dek op een NRPS merrie dan kan ik de dekking gewoon bij het NRPS melden.

Denk dat je het niet begrijpt.

De merriehouder zelf meldt zijn dekking helemaal nergens, dat doet de hengsthouder.
De dekafdracht volgt de hengst en dient in Nederland te worden afgedragen aan het stamboek waar de hengst als eerste in Nederland is goedgekeurd. Daar heeft noch de merriehouder noch de hengsthouder een keuze in en heeft niets te maken met het stamboek waar de merrie in staat geregistreerd. De dekafdracht van de dekking van Jazz is voor KWPN. Als de hengsthouder die dekking bij NRPS meldt, zal NRPS de hengsthouder doorverwijzen naar KWPN. KWPN zou dat andersom ook horen te doen.
De hengsthouder kan dekkingen aangeven middels DIO maar kan dat ook op andere wijze doen.

Het VEULEN uiteindelijk, daarmee is de merriehouder wel volledig vrij: dat kun je als merriehouder bij ieder willekeurig stamboek aanbieden dat veulens van die richting registreert (dus niet bij bijv. Connemara of FPS, je zult wel bij een warmbloedpaarden stamboek moeten zijn). NRPS accepteert dekbewijzen van andere stamboeken en KWPN ook.

Zo kun je dus de dekafdracht aan bijv. KWPN hebben voldaan en toch je veulen bij bijv. NRPS laten inschrijven.
Dekafdracht en veulenregistratie zijn echt twee totaal verschillende dingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:03

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Als ik met Jazz dek op een NRPS merrie dan kan ik de dekking gewoon bij het NRPS melden.

Denk dat je het niet begrijpt.

De merriehouder zelf meldt zijn dekking helemaal nergens, dat doet de hengsthouder.
De dekafdracht volgt de hengst en dient in Nederland te worden afgedragen aan het stamboek waar de hengst als eerste in Nederland is goedgekeurd. Daar heeft noch de merriehouder noch de hengsthouder een keuze in en heeft niets te maken met het stamboek waar de merrie in staat geregistreerd. De dekafdracht van de dekking van Jazz is voor KWPN. Als de hengsthouder die dekking bij NRPS meldt, zal NRPS de hengsthouder doorverwijzen naar KWPN. KWPN zou dat andersom ook horen te doen.
De hengsthouder kan dekkingen aangeven middels DIO maar kan dat ook op andere wijze doen.

Het VEULEN uiteindelijk, daarmee is de merriehouder wel volledig vrij: dat kun je als merriehouder bij ieder willekeurig stamboek aanbieden dat veulens van die richting registreert (dus niet bij bijv. Connemara of FPS, je zult wel bij een warmbloedpaarden stamboek moeten zijn). NRPS accepteert dekbewijzen van andere stamboeken en KWPN ook.

Zo kun je dus de dekafdracht aan bijv. KWPN hebben voldaan en toch je veulen bij bijv. NRPS laten inschrijven.
Dekafdracht en veulenregistratie zijn echt twee totaal verschillende dingen.

Nee, ik begrijp het wel en jij ook wel alleen jouw info is niet up to date. Je hebt namelijk geen dekbewijs van de hengstenhouder meer nodig en het stamboek van eerste registratie hoeft ook niet meer de dekafdracht te hebben. Tegenwoordig KAN er een DIO formulier (dek/inseminatie overeenkomst) ingevuld worden en dat wordt verstrekt aan de merriehouder. Daar staat alleen op welke hengst het is en welke merrie. Als het veulentje geboren is stuur je dat ding ingevuld en wel naar het stamboek van keuze. Holstud doet het alleen maar nog op deze manier. Ik had een DIO formulier voor Trafalgar. En de AES dekbewijzen werken eigenlijk hetzelfde. Die stuur je ook pas op als het veulen er is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:07

Jan, wat jij beschrijft is op dit moment de werkwijze van AES en wellicht ook Holstud, maar zeker nog niet de werkwijze van de stamboeken in Nederland en ook zeker nog niet de werkwijze van de meeste hengsthouders in Nederland.
Het is wel de richting die het opgaat.

Maar laten we wel wezen... Via Holstud heb je al dubbel en dwars extra betaalt voor enige dienstverlening van een stamboek en van de hengsthouder :$

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:13

Dees schreef:
Jan, wat jij beschrijft is op dit moment de werkwijze van AES en wellicht ook Holstud, maar zeker nog niet de werkwijze van de stamboeken in Nederland en ook zeker nog niet de werkwijze van de meeste hengsthouders in Nederland.
Het is wel de richting die het opgaat.

Maar laten we wel wezen... Via Holstud heb je al dubbel en dwars extra betaalt voor enige dienstverlening van een stamboek en van de hengsthouder :$

Het is ook de werkwijze van alle dierenartsen die met buitenlands sperma werken.
Ik snap je opmerking niet zo over dienstverlening. Ik heb gewoon 1000 dekgeld betaald. En een beetje BTW.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 21:17

Het veulen is bij het KWPN geregistreerd. Het is een valk hengst geworden, helemaal blij mee!
Of het Gelderse of dressuur of springrichting is weet ik niet. Wie bepaalt dat?
Vooralsnog geen plannen om naar de keuring te gaan.
Afbeelding

Afbeelding