idefix4 schreef:Ga ook na of er een dekbon is afgegeven door de hengstenhouder? Als dat niet is gedaan kan het stamboek verlangen dat je DNA overhandigt om aan te tonen dat het om die hengst gaat? Elk stamboek hoort een dekbon te hebben als je je veulen bij het stamboek in wil schrijven. De meeste stamboeken willen deze ontvangen in het jaar dat de merrie is gedekt. Ga dat voor jezelf goed na? Verder merk ik dat het niet uitmaakt of een paard NRPS is of KWPN. Een goed paard wordt toch wel goed verkocht. Het is niet het eerste waar om wordt gevraagd. Vooral bij hengsten kan het verschil maken als ze goedgekeurd worden voor de dekdienst, maar als ze geruind worden, is zo'n boekje alleen relevant bij de jaarlijkse entingen?
Als je dekgeld betaald hebt krijg je een dekbon. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.
Ik denk dat het soort papier alleen niet relevant is bij een ruin. Bij een merrie wel als je een bepaalde fokkerij op wilt zetten.
Het KWPN erkent nakomelingen in de paardenmaat van het NRPS maar dat is een gentleman's aggreement omdat het NRPS ook Nederlands is. Als je de erkenningscriteria van het KWPN neemt voldoet het NRPS op geen enkel punt.
En nogmaals, iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Zodra ik echter opmerkingen hoor als "eliteclub", "KWPN is echt niet meer waard dan NRPS", "grote politieke bende", "gewone paarden hoeven ze niet", dan denk ik: is dit nou om aan te geven dat je bagger fokt, niet keuringsklaar kunt maken of iets dergelijks in die strekking? En het mooiste is nog dat jouw paard die geen ster wordt bij het KWPN, dat in de regel ook niet wordt bij het NRPS.
Hetzelfde heb ik met dressuurruiters die niet hoger komen dan Z door de "bevooroordeelde jury" en dan gaan ze maar springen. En daar redden ze het ook niet.