Teletekst schreef:Iedereen toch het stuk gelezen over Genoomselectie bij de koeien in de Paardenkrant ?![]()
![]()
![]()
Nee, wat was de essentie?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
NatasjavE schreef:Voordeel je kan snel grote vooruitgang boeken.
Nadelen: Koeien genetisch verbeterd maar je ziet de resultaten niet terug. Inteeltpercentage loopt op.
Om zelf koeien met hoge indexen te krijgen moet je fokken met koeien met hoge indexen en die zijn vaak familie van elkaar maar een fokker volgt vanuit commercieel oogpunt.
Vertaalt naar de paardenfokkerij: Minder geschikt voor genoomselectie door kleinere populatie, dressuurfokkerij nu al een te smalle bloedbasis.
Tevens zijn de omgevingsfactoren in de runderfokkerij veel constanter dan bij paarden. Daarom is een hoge betrouwbaarheid op prestatiekenmerken niet waarschijnlijk.(zit ik op die knol of Jeroen Dubbeldam)
Als je selecteert op 1 punt zullen bepaalde bloedlijnen boven komen drijven. Maar andere eigenschappen heb je soms ook nodig binnen je fokkerij om bijvoorbeeld vruchtbaarheid of weerstand te vergroten.
Effe heel snel gescand op de vroege ochtend.
Kan me er wel in vinden.
misterA schreef:Voor de genoomfokwaarde voor ocd zal dat nog niet zo'n vaart lopen dat het bijdraagt aan inteelt. Er is niet echt een duidelijk patroon te zien in bepaalde bloedlijnen die beter of juist minder goed vererven. Wel een paar zwakkere lijnen, bijv. UB40 en Contango.
DePaardenman schreef:ART_UMA schreef:Trafalgar scoort het slechtst van alle totilas nakomelingen met oc: 95. Toto het best met 103. Total us en governor 101.
Met een betrouwbaarheid van 39%!susannevdv schreef:Ik ben van toto bloed afgestapt. Wordt Guardian henkie of ferdeaux nu nog kiezen
Waarom Henkie ertussen? Die andere snap ik dan nog.
susannevdv schreef:Dat is waar, maar vond dat ook wel krachtig, het enige wat ik me afvraag is of hij ook kan sluiten. Nou kan die van mij dat wel erg goed maar toch wel aandachtspuntje om dat ik het schakelvermogen wil behouden...
R12312 schreef:susannevdv schreef:Bedankt voor de tip, dat houd ik zeker in het achterhoofd!
Henkie heeft ook een moeder, en in dat lijntje kunnen ze simpel sluiten.
Denk dat als Alexandro altijd stelselmatig getraind werd en niet alleen voor de shows er ook qua sluiten het er heel anders uit ziet.
R12312 schreef:Maar ach Joop stond te springen om een 1-3de eigenaar te worden van Henkie en SChockemohle vroeg bij de 2de bezichting al of hij sperma van Henkie kon inkopen![]()
of het een grand prix paard word zal hun nu een worst wezen.DePaardenman schreef:R12312 schreef:Maar ach Joop stond te springen om een 1-3de eigenaar te worden van Henkie en SChockemohle vroeg bij de 2de bezichting al of hij sperma van Henkie kon inkopen![]()
Omdat ze er handel in zienof het een grand prix paard word zal hun nu een worst wezen.
Ieder z'n meug, maar dragen doet ie niet.
R12312 schreef:DePaardenman schreef:Omdat ze er handel in zienof het een grand prix paard word zal hun nu een worst wezen.
Ieder z'n meug, maar dragen doet ie niet.
Tijd zal het leren......
Kel2004 schreef:Maar Mark, je hebt makkelijk van nature kunnen sluiten en de wil om te sluiten.
Er zijn legio 'moderne' dressuurpaarden die met gemak zouden kunnen sluiten, maar het echt niet willen.
Geef mij dan maar eentje die iets minder makkelijk kan, maar het wil omdat ik het vraag. Is ook net het doel van het fokken, voor jezelf een fijn paard fokken of de 'droom' van het fokken van een olympisch paard (of een legendarisch paard)
Ikzelf ben aan het wachten op een Alexandro uit een Houston x Michelangelo x Amor x Marco Polo
Ik verwacht dat daar een heel goed sportpaard uit komt.
Sorry TS, verder geen advies voor jouw merrie. Volg je gevoel iig, ookal krijg je daar commentaar op
janderegelaa schreef:Ik had een qua exterieur echt schitterende Alexandro en die gaat er ook echt komen maar als ik iets mocht verbeteren dan was het zijn achterbeen.
R12312 schreef:janderegelaa schreef:Ik had een qua exterieur echt schitterende Alexandro en die gaat er ook echt komen maar als ik iets mocht verbeteren dan was het zijn achterbeen.
Als je Balzflug uit de moederlijn van Rubinstein hebt, dan weet je dat het achterbeen gebruik niet het beste punt is. Dus om Alexandro daar nou de schuld van te geven..............
Tja de keuze is zo goed als de fokker hem maakt........
susannevdv schreef:Bedankt voor de discussie, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het Guardian. Ik was erg onder de indruk van hem vandaag. Hij kan goed sluiten, verruimen heeft maat, massa en lijkt braaf te zijn. Ook zijn moeder en nakomelingen spraken mij erg aan.