Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 00:53

Teletekst schreef:
Iedereen toch het stuk gelezen over Genoomselectie bij de koeien in de Paardenkrant ? :7 8)7 _O- >;)

Nee, wat was de essentie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 05:51

Voordeel je kan snel grote vooruitgang boeken.

Nadelen: Koeien genetisch verbeterd maar je ziet de resultaten niet terug. Inteeltpercentage loopt op.
Om zelf koeien met hoge indexen te krijgen moet je fokken met koeien met hoge indexen en die zijn vaak familie van elkaar maar een fokker volgt vanuit commercieel oogpunt.

Vertaalt naar de paardenfokkerij: Minder geschikt voor genoomselectie door kleinere populatie, dressuurfokkerij nu al een te smalle bloedbasis.
Tevens zijn de omgevingsfactoren in de runderfokkerij veel constanter dan bij paarden. Daarom is een hoge betrouwbaarheid op prestatiekenmerken niet waarschijnlijk.(zit ik op die knol of Jeroen Dubbeldam)

Als je selecteert op 1 punt zullen bepaalde bloedlijnen boven komen drijven. Maar andere eigenschappen heb je soms ook nodig binnen je fokkerij om bijvoorbeeld vruchtbaarheid of weerstand te vergroten.

Effe heel snel gescand op de vroege ochtend.

Kan me er wel in vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:58

NatasjavE schreef:
Voordeel je kan snel grote vooruitgang boeken.

Nadelen: Koeien genetisch verbeterd maar je ziet de resultaten niet terug. Inteeltpercentage loopt op.
Om zelf koeien met hoge indexen te krijgen moet je fokken met koeien met hoge indexen en die zijn vaak familie van elkaar maar een fokker volgt vanuit commercieel oogpunt.

Vertaalt naar de paardenfokkerij: Minder geschikt voor genoomselectie door kleinere populatie, dressuurfokkerij nu al een te smalle bloedbasis.
Tevens zijn de omgevingsfactoren in de runderfokkerij veel constanter dan bij paarden. Daarom is een hoge betrouwbaarheid op prestatiekenmerken niet waarschijnlijk.(zit ik op die knol of Jeroen Dubbeldam)

Als je selecteert op 1 punt zullen bepaalde bloedlijnen boven komen drijven. Maar andere eigenschappen heb je soms ook nodig binnen je fokkerij om bijvoorbeeld vruchtbaarheid of weerstand te vergroten.

Effe heel snel gescand op de vroege ochtend.

Kan me er wel in vinden.

Het probleem is dat we zonder die fokwaarden die selectie ook wel maken. Die fokwaarden kunnen juist van belang zijn om geen domme fouten te maken.

En wij kunnen natuurlijk wel vers bloed van buitenaf halen zodat inteelt beperkt wordt maar dan weet je de fokwaarden weer niet.

Het mooie van de genoomselectie is wel dat het KWPN misschien eens stopt om de zoveelste Jazz of Vivaldi te keuren.

misterA

Re: Hengst voor Dreamcatcher x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:26

Voor de genoomfokwaarde voor ocd zal dat nog niet zo'n vaart lopen dat het bijdraagt aan inteelt. Er is niet echt een duidelijk patroon te zien in bepaalde bloedlijnen die beter of juist minder goed vererven. Wel een paar zwakkere lijnen, bijv. UB40 en Contango.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:47

misterA schreef:
Voor de genoomfokwaarde voor ocd zal dat nog niet zo'n vaart lopen dat het bijdraagt aan inteelt. Er is niet echt een duidelijk patroon te zien in bepaalde bloedlijnen die beter of juist minder goed vererven. Wel een paar zwakkere lijnen, bijv. UB40 en Contango.

Ik zei het ook verkeerd. Het gaat om de fokwaarde van alles. Mis alleen nog inteelt.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:52

DePaardenman schreef:
ART_UMA schreef:
Trafalgar scoort het slechtst van alle totilas nakomelingen met oc: 95. Toto het best met 103. Total us en governor 101.

Met een betrouwbaarheid van 39%!

susannevdv schreef:
Ik ben van toto bloed afgestapt. Wordt Guardian henkie of ferdeaux nu nog kiezen

Waarom Henkie ertussen? Die andere snap ik dan nog.

Late reactie maar ivm karakter massa en voorbeen gebruik. Waarom zou je hem niet gebruiken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:14

Achterbeen vind ik belangrijker, voorbeen kun je ze leren.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:16

Dat is waar, maar vond dat ook wel krachtig, het enige wat ik me afvraag is of hij ook kan sluiten. Nou kan die van mij dat wel erg goed maar toch wel aandachtspuntje om dat ik het schakelvermogen wil behouden...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:21

susannevdv schreef:
Dat is waar, maar vond dat ook wel krachtig, het enige wat ik me afvraag is of hij ook kan sluiten. Nou kan die van mij dat wel erg goed maar toch wel aandachtspuntje om dat ik het schakelvermogen wil behouden...

Hoe mooi paard ik er ook van gefokt heb, ik vind dat Alexandro P dat zelf niet heel goed kan. Je zal dus idd wel een merrie moeten hebben die dat heel goed kan.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:24

Bedankt voor de tip, dat houd ik zeker in het achterhoofd!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:38

susannevdv schreef:

Henkie heeft ook een moeder, en in dat lijntje kunnen ze simpel sluiten.

Denk dat als Alexandro altijd stelselmatig getraind werd en niet alleen voor de shows er ook qua sluiten het er heel anders uit ziet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:11

R12312 schreef:
susannevdv schreef:

Henkie heeft ook een moeder, en in dat lijntje kunnen ze simpel sluiten.

Denk dat als Alexandro altijd stelselmatig getraind werd en niet alleen voor de shows er ook qua sluiten het er heel anders uit ziet.

De moederlijn heeft zo weinig sport dat ik vind dat je het "simpel sluiten" niet kunt beoordelen.

In de natuurlijke aanleg is het achterbeen van Alexandro P zijn minst goede punt, en ik vind het jammer dat ik het filmpje op de KWPN site van Henkie niet kan uploaden hier maar ik vind dat bij hem ook. Het is gewoon een Gelders achterbeen, niet snel en draagt niet zoals een modern dressuurpaard. Je zult echt een merrie moeten hebben met een heel sterk achterbeen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:20

Maar Mark, je hebt makkelijk van nature kunnen sluiten en de wil om te sluiten.

Er zijn legio 'moderne' dressuurpaarden die met gemak zouden kunnen sluiten, maar het echt niet willen.
Geef mij dan maar eentje die iets minder makkelijk kan, maar het wil omdat ik het vraag. Is ook net het doel van het fokken, voor jezelf een fijn paard fokken of de 'droom' van het fokken van een olympisch paard (of een legendarisch paard)

Ikzelf ben aan het wachten op een Alexandro uit een Houston x Michelangelo x Amor x Marco Polo
Ik verwacht dat daar een heel goed sportpaard uit komt.

Sorry TS, verder geen advies voor jouw merrie. Volg je gevoel iig, ookal krijg je daar commentaar op

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:35

De moederlijn is voor een gelderse lijn goed en genoeg sport, daarnaast zal het anders zijn als je de moederlijn zelf kent. Dan kijk je niet alleen naar de kwpn database.

Zelf denk ik nog steeds dat het maken van de juiste combinaties en generaties bij elkaar brengen fokken is en kunnen zowel Alexandro als Henkie ( en die laatste waarschijnlijk nog meer) heel veel goed toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.

Maar ach Joop stond te springen om een 1-3de eigenaar te worden van Henkie en SChockemohle vroeg bij de 2de bezichting al of hij sperma van Henkie kon inkopen :D :D

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:54

R12312 schreef:
Maar ach Joop stond te springen om een 1-3de eigenaar te worden van Henkie en SChockemohle vroeg bij de 2de bezichting al of hij sperma van Henkie kon inkopen :D :D

Omdat ze er handel in zien :$ of het een grand prix paard word zal hun nu een worst wezen.

Ieder z'n meug, maar dragen doet ie niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:03

DePaardenman schreef:
Omdat ze er handel in zien :$ of het een grand prix paard word zal hun nu een worst wezen.

Tijd zal het leren......

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:08

DePaardenman schreef:
R12312 schreef:

Ook PS doet wel eens een miskoop;-)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:10

R12312 schreef:
DePaardenman schreef:

Tijd zal het leren......

Ik had een qua exterieur echt schitterende Alexandro en die gaat er ook echt komen maar als ik iets mocht verbeteren dan was het zijn achterbeen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:11

Kel2004 schreef:
Maar Mark, je hebt makkelijk van nature kunnen sluiten en de wil om te sluiten.

Er zijn legio 'moderne' dressuurpaarden die met gemak zouden kunnen sluiten, maar het echt niet willen.
Geef mij dan maar eentje die iets minder makkelijk kan, maar het wil omdat ik het vraag. Is ook net het doel van het fokken, voor jezelf een fijn paard fokken of de 'droom' van het fokken van een olympisch paard (of een legendarisch paard)

Ikzelf ben aan het wachten op een Alexandro uit een Houston x Michelangelo x Amor x Marco Polo
Ik verwacht dat daar een heel goed sportpaard uit komt.

Sorry TS, verder geen advies voor jouw merrie. Volg je gevoel iig, ookal krijg je daar commentaar op

Ik verwacht ook dat het een mooie wordt Kel. Nog een weekje hè dan draagt ze net zo lang als mijn merrie deed:-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:21

Of Henkie zich later wel laat sluiten zal de tijd leren.

Voor een ieder die zo gruwelijk overtuigd is dat hij het niet zal gaan doen......

Er zijn genoeg voorbeelden van hengsten die het nooit zouden gaan doen.

Libero H zou volgens vele nooit een Grand Prix springpaard worden. En zeker geen fokhengst.
Het KWPN hoefde hem aanvankelijk niet eens.

Tja,......

Naast het lijf om te presteren en beweging die er toe doet is er een heel erg belangrijk element en dat is de wil om het te doen.

Maar laten we vooral net doen met z'n alle dat inteelt geen probleem is bij de dressuurpaarden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 00:35

janderegelaa schreef:
Ik had een qua exterieur echt schitterende Alexandro en die gaat er ook echt komen maar als ik iets mocht verbeteren dan was het zijn achterbeen.

Als je Balzflug uit de moederlijn van Rubinstein hebt, dan weet je dat het achterbeen gebruik niet het beste punt is. Dus om Alexandro daar nou de schuld van te geven..............

Tja de keuze is zo goed als de fokker hem maakt........

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:32

R12312 schreef:
janderegelaa schreef:

Als je Balzflug uit de moederlijn van Rubinstein hebt, dan weet je dat het achterbeen gebruik niet het beste punt is. Dus om Alexandro daar nou de schuld van te geven..............

Tja de keuze is zo goed als de fokker hem maakt........

Gaat in dit geval toch niet op. Zowel moeder als grootmoeder geven een goed achterbeen door. Alezandro moest de galop verbeteren en dat is wel gelukt. De draf minder want dat is gewoon meer Gelders achterbeen. Maar ga jij vooral door met het zwakke punt van Alexandro te ontkennen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 16:21

Bedankt voor de discussie, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het Guardian. Ik was erg onder de indruk van hem vandaag. Hij kan goed sluiten, verruimen heeft maat, massa en lijkt braaf te zijn. Ook zijn moeder en nakomelingen spraken mij erg aan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:48

susannevdv schreef:
Bedankt voor de discussie, maar zoals het er nu naar uit ziet wordt het Guardian. Ik was erg onder de indruk van hem vandaag. Hij kan goed sluiten, verruimen heeft maat, massa en lijkt braaf te zijn. Ook zijn moeder en nakomelingen spraken mij erg aan.

Zijn nakomelingen waren heel sjiek. Prima keuze.