Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:30

_clau_1991 schreef:
Uphill staat ook bekend dat hij fijne karakters doorfokt. Die van mij is in ieder geval heel nuchter! Hoor dat van veel nakomelingen van Uphill. Is wel in de dressuurrichting, weet niet of je dat zoekt.

Die wilde ik ook noemen, Uphill staat er om bekend goede karakters door te fokken!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:30

R12312 schreef:
Desiree schreef:
Ik vind dat je het te simpel stelt.
Je strijkt nog net niet alles glad door te zeggen `ze zijn allemaal even gemakkelijk´.

Ik vind dat er grote verschillen zijn.

Dat staat er niet.

Alleen een zeer ervaren ruiter zal moeilijke paarden niet snel moeilijk vinden. En een matige ruiter vind al snel een paard moeilijk of lastig.

Ik vind Jazzen vreselijk fijne paarden. Een ander kan ze wel schieten.

Grappig, ik peins regelmatig of al die Jazzen nu echt van die moeilijke paarden zijn als men zegt of dat het gewoon hele eerlijke paarden zijn die laten zien wanneer de ruiter onterecht teveel druk zet of niet respectvol rijdt.

Ik ben al een tijdje uit de warmbloeden, maar vond Wolfgang nakomelingen altijd fijn.
Dat ik Uphill en Oscar hier genoemd zie verbaasd me niets :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:37

Desiree schreef:
Tsja, als we kijken naar geldersen, dan ben ik gek van Ahoy. Maar die is ook al dood. Hij heeft wel een erkende nakomeling gegeven als het goed is. Ahoy gaf geweldige karakters.

Ik heb een Ahoy merrie gereden en dat was inderdaad een fantastisch nuchter dier. Wel alleen bij mij haar jolige buien (enerlaatste foto in mijn profiel, die vos) maar een fantastisch karakter. Kon zo een kind mee weg rijden :j Er is zeker geen sperma meer van hem beschikbaar?

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:53

Ik zag hem al staan, maar Spielberg inderdaad.
Geeft echt paarden met topkarakters: werkwillig en attent. En voor meerdere takken van sport inzetbaar. De onze loopt ook samengestelde menwedstrijden en heeft een goed uithoudingsvermogen en meer als genoeg lef.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:09

LBLGypsyCobs schreef:
Grappig, ik peins regelmatig of al die Jazzen nu echt van die moeilijke paarden zijn als men zegt of dat het gewoon hele eerlijke paarden zijn die laten zien wanneer de ruiter onterecht teveel druk zet of niet respectvol rijdt.

Dat laatste :D Vind ik :D

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:24

Wat een leuk topic dit!
Ik zag Lord Leatherdale en Flemmingh beiden nog maar een keer voorbij komen. Alhoewel ik zelf niet zo weg ben van Flemmingh nakomelingen; ik vind ze vaak wat flegmatiek en het zijn binnenvetters.

Verder erg fijne ervaringen met Dramatic en Glendale nakomelingen, beiden kom ik niet zo vaak tegen. Ik heb een Dramatic ruin gehad uit een Glendale moeder. Een brutaaltje, maar ontzettend vriendelijk, altijd overal voor in en nooit chagrijnig. Heerlijk om mee te werken, erg mensgericht ook!

Amiigo

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:30

United schiet me net te binnen, geeft ook brave paarden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:30

Liselot schreef:
Negro is vrij prijzig inderdaad, maar zijn nakomelingen zijn ook wel gewild :j

Zeker! Maar ze moeten wel eerst voor je moeten werken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:35

R12312 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Dat laatste :D Vind ik :D

Ik denk dat het vooral elkaar napraten is.

Veel van de Jazz tegenstanders hebben nog nooit op een Jazz gereden. Weten dus totaal niet waar ze het over hebben.

Wat niet wegneemt dat ik echt wel geloof dat een bepaald paard te ril voor iemand kan zijn.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:46

Sizzle schreef:
Percy schreef:
Heel herkenbaar Kavinsky :j Behandel hem niet verkeerd want dan pakt hij je terug maar als je eenmaal zijn vertrouwen hebt gaat hij inderdaad door het vuur voor je. Heb geen aandelen in hem overigens :D

Maar dat valt voor de gemiddelde amateur dus niet onder makkelijk karakter.

Ed is mijn eerste jonge paard die ik zelf heb opgeleid. En ben echt niet de beste ruiter die er is. Maar weet me er toch goed mee te redden :j
Echt dood braaf en simpel zijn ze niet, maar hé welk sportgefokt paard is dat tegenwoordig nog wel?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:49

Ik vind dat als je de juiste begeleiding hebt je bent een bloedkikker kunt hebben hoor :)) Dat betekend anders dat de helft van de ''nu gefokte'' paarden naar professionals moet omdat ze tegenwoordig allemaal wel (eens) vlug of sensibel kunnen zijn. Een amateur die best leuk kan rijden kan wel uit te voeten met zo'n paard, als er maar juiste begeleiding bij komt :)

Lekker offtopic :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:10

NatasjavE schreef:

Veel van de Jazz tegenstanders hebben nog nooit op een Jazz gereden. Weten dus totaal niet waar ze het over hebben.

Wat niet wegneemt dat ik echt wel geloof dat een bepaald paard te ril voor iemand kan zijn.

Dat is denk ik de spijker op zn kop. En dan vooral over heel veel hengsten. Hoevaak ik wel niet hoor dat iemand beweerd dat een bepaalde hengst lastige karakters geeft en als ik dan vraag, hoeveel heb je er in handen gehad..........geeneen of eentje. Maar heb t geheurd :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:53

En hoeveel mensen hebben de hengst in kwestie zelf meegemaakt?

Ik zit tegenwoordig tussen de Tinkers en ken van mijn 2 merries zowel de vaders en moeders als de oma's en opa's.
Heb ze in handen gehad en op gereden, weet dus precies welke trekjes ze van wie hebben.

Het KWPN is zo groot en het meeste gaat via KI.
Ik denk ook niet dat hengstenhouders het een goed idee vinden om elke merriehouder hun hengst een weekje te laten testen op karakter, dus de meeste fokkers zullen het moeten doen met de keuringsverslagen en de verhalen van anderen.

Hengsten zijn natuurlijk ook in de sport te bewonderen, maar dan is zo'n dier al getraind en zit er iemand op en is het lastig zien welk gedrag uit het karakter komt en welk gedrag het gevolg is van training.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:10

Vingino
Ik ken een paar nakomelingen. Allemaal nuchter en lief.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:17

NatasjavE schreef:

Ik weet alleen dat ik Parcival zo´n strakke bok vind dat ik hem geen reclame vind voor Jazz. Dat beest kan nou nooit eens volledig ontspannen zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:33

Van Desperado ( vivaldi) schijnen ook fijne karakters te geven..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:47

Kasparov (NRPS) schijnt ook alleen maar hele eenvoudige kinderen te geven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:49

Amiigo schreef:
Ik vind dat als je de juiste begeleiding hebt je bent een bloedkikker kunt hebben hoor :)) )

De juiste begeleiding.... pffff. De huidige instructeur bij de rijvereniging is van de harde strakke hand en strakke optomingen. `hij moet gehoorzamen`. Als ik zeg dat het paard misschien onmachtig is, vindt hij dat hij tóch moet gehoorzamen.
En zo is de begeleiding hier grotendeels in Twente.
Dit werkt niet bij bloedpaarden. Die gaan zich dan vastzetten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:55

Wat is eigenlijk braaf?
Heb hier een Royal Dance - Amethist. Bij tijden zo gek als een kwartje maar altijd veilig in de omgang op eigen erf. Goed opgevoed en eerlijk. Hier thuis kan een klein kind er op rijden en dan doet hij niets.
Ga je er als volwassene mee naar de vereniging, dan is het nog maar helemaal de vraag of hij braaf is. Omstanders denken van niet. Maar als je er op zit, is hij gewoon veilig. Mee op buitenrit is hij helemaal niet veilig, hij kan alle prikkels niet goed aan en zal na enige tijd bijna letterlijk ontploffen. Op dat moment doet hij domme dingen en dan is hij ook gevaarlijk.

Maar... Is mijn ruin nu braaf of niet?
En: geeft zijn vader dan nu wel of juist geen brave paarden?

Waarmee ik zeggen wil: je kunt van alles vinden van de producten van een vaderdier, maar doe je daarmee de werkelijkheid eer aan? Ligt het wel altijd aan de vader?
Misschien moet je verder kijken. En beginnen bij wat eigenlijk JOUW definitie van braaf is.

Ik vind mijn ruin braaf. Terwijl ik weet dat hij af en toe gevaarlijk kan zijn en ik weet ook dat anderen het helemaal niet perse met mij eens zijn wanneer ik zeg dat die ruin braaf is. Braaf is een heel rekbaar begrip.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:59

Ik had hetzelfde voor doel voor ogen als je benoemt in je OP. Ik wou een paard fokken welke koel in het hoofd is, waar fijn mee te werken valt en die in de sport ook zijn ding goed kan doen. Mijn merrie heeft een ingewikkeld en heet karakter en mijn keuze is toen na lang (jaren) nadenken gevallen op de Groninger hengst Macho Polo. Niet één van het zware type, maar één die allround gebouwd is en dit ook laat zien (is van 2010 en recent al Z1 geklasseerd). Er waren zat mensen die me voor gek verklaarden omdat ik een Groninger hengst koos, maar ik moet zeggen dat ik tot dusverre heel tevreden ben over het resultaat. Veulen heeft uitstekende gangen en een super karakter, voldoende maat. Ze heeft 1 iets steiler voorvoetje, maar dat heeft ze van haar moeder en daarmee zijn we met de hoefsmid aan het werk maar verder echt helemaal niks op aan te merken. Ik ben blij met mijn keuze geweest.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:04

Ik vind veilig buiten kunnen rijden best belangrijk. Paarden die overal voor wegspringen en schrikken en omdraaien vind ik niet fijn. Altijd maar in de bak rijden is immers niet mijn ding.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:06

Maar braaf is niet alleen maar braaf wanneer je met het dier veilig kunt buitenrijden.
Dat is VOOR JOU braaf.
Als dat zelfde dier in de bak volledig aan de staak gaat, vind ik het helemaal geen braaf paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:11

London?

Ik heb zelf met twee nakomelingen van Dubai gewerkt, ook rustige en fijne paarden. Weet alleen niet of je daar nog aan kunt komen, volgens mij is hij zelf toen geruind op een gegeven moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:13

Is het niet gewoon ook zo dat het reactievermogen van de meeste rijpaarden enorm om hoog gegaan is? ik bedoel een beetje dat rillerige waar veel doorsnee ruiters wat moeite mee hebben.
Dat zie ik namelijk best wel om mij heen.
Zo zie ik soms paarden al andersom staan terwijl de ruiter nog niet eens kon nadenken.
En dat hoeven niet perse ruiters te zijn die niet kunnen rijden alleen hun reactie vermogen is gewoon trager dan die van het paard.

Karakter omschrijven als goed is gewoon lastig en is onderhevig aan de kunde van de ruiter.
Soms heb je een ruiter met weinig geduld en die kan een paard wat meer tijd nodig heeft als lastig ervaren omdat die ruiter op weerstand stuit als die de druk opvoert.
Andersom zal een ruiter die een paard onder zich heeft dat snel leert maar dat paard geen uitdaging biedt ook stuiten op verzet omdat het paard verveeld raakt.
Maar heb je dan een paard met een lastig karakter? in mijn ogen is er gewoon heel vaak sprake van een mis match omdat ruiters zich laten leiden door een mode hengst.
Door dat Jazz zo goed heeft gedaan kreeg je veel ruiters die een Jazz onder de kont wilden maar niet al die ruiters pasten bij een Jazz.

Zo weet ik dat een Gelderse bij mij meer past en dan vooral de Ahoy nakomelingen, zelf had ik vroeger een Allegro merrie die gewoon ook super te hanteren was voor mij.
Maar de zoon die ik bij haar fokte en meer op zijn vader leek en veel meer uitdaging nodig had dan ik hem kon bieden, had ik de grootste problemen mee. En dat was nog wel een Groninger x Gelderse.
Je hoeft mij dus niet te zetten op een paard wat veel uitdaging nodig heeft en ook nog eens rillerig.
Ik weet dat van mezelf maar ik vraag mij af of zoveel andere ruiters dat van zich zelf weten.

Dus ja Desiree het fokken van een paard met een goed karakter is een hele uitdaging als je kijkt naar de diversietijd van de potentiële toekomstige ruiters.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:13

Dees schreef:
Maar braaf is niet alleen maar braaf wanneer je met het dier veilig kunt buitenrijden.
Dat is VOOR JOU braaf.
Als dat zelfde dier in de bak volledig aan de staak gaat, vind ik het helemaal geen braaf paard.

Ik heb eerder ook al genoemd dat een paard in het werk coöperatief moet zijn. Staken valt daar niet onder.