Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:29

jeetje balen, zeg en ik begrijp je moeilijke keuze heel goed dat je hem hiervoor te koop zet. als ik een fries wil koop ik een fries en geen fjord.
voor mijn gevoel komt dat op hetzelfde neer en ik zou dan ook gruwelijk balen.

Cardy

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:51

Even gezocht in de berichten van de TS.. Had al het vermoeden om welk veulen het gaat (heb daar op stal gestaan), en jeetje... Wat erg. Hoop dat er een oplossing komt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:55

TS wat ontzettend balen dat het veulen niet is en wordt waar je zo op gehoopt hebt.

Juridisch gezien zou het veulen terug moeten naar de fokker zodat zij met de gegevens van DNA naar het hengstenstation kan gaan.
Deze 2 partijen moeten samen tot een overeenkomst komen wat betreft de kosten en ook wie de vader dan wel is zodat dat netjes op papier komt.
Zou het een hele goede dekhengst zijn, kan je veulen wel eens een stuk beter in de markt liggen. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:57

Geloof me, dit komt vaker voor. Niet alleen bij dit dekstation overigens, hoor. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, wat deze fout natuurlijk niet goed praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:02

Het is mij ook wel eens overkomen met koeien. Ik insemineer koeien, en als je 2 tegelijk doet (dus 2 pistoletten bij je hebt met 2 verschillende stieren) is bij mij wel eens mis gegaan.

Ik zou dan ook op het aanbod in gaan en het paard terugbrengen. Ook de overige kosten op ze verhalen. Zijn ze vast wel voor verzekerd.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:48

Er is een goed gesprek geweest tussen mij en mijn vriendin (verkoper).
Hij blijft voorlopig bij haar staan en als dit achter de rug is verkopen we hem aan een goed adres. Mochten we dit niet vinden koopt ze hem gewoon van mij terug.

Bedankt Mod voor de opmerking, dit is al vervelend genoeg zonder alle bokkers die zo goed weten te roepen vanaf de zijlijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:50

Dat klinkt als een goede oplossing :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:59

Hopelijk komt je vriendin tot een oplossing met de hengstenhouder

Wiz_Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:02

hopelijk komt t allemaal goed. lijkt me vreselijk zo'n situatie. voor jezelf, maar ook voor je vriendin. en ook tegenover haar...
veel sterkte voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:13

Iris82 schreef:
inochiyo schreef:
Ik dacht dat er op marktplaats al een tijdje ook een kruising fries kwpn staat. Is dit toevallig deze van in dit topic?

Lees groene opmerking. :)

De vraag mag toch gesteld worden? Misschien is er wel interesse in het veulen van die kant? Er staat geen oordeel in, waar op gedoelt wordt in de mod-opmerking.

Vervelende situatie TS, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Hopelijk heeft het dan een goede Fries als vader.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:18

Maar het is toch altijd maar afwachten wat eruit gaat komen?
Wat nou als het veulentje geen speciaal kleurtje had? Had je hem dan ook gelijk op MP gegooid omdat het niet naar je "wensen" was?

Ik vind het een beetje banketstaaf tegenover dat veulentje om hem maar gelijk te verkopen, misschien wordt het wel een hartstikke leuk en braaf veulen waar je dochter zo op mee weg kan rijden (wat mij eerder lijkt te kunnen met deze kruising als met een arabier.)
Je weet ook niet hoe hij gaat uitgroeien want hij is nog maar een aantal maanden oud.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:20

petraaken schreef:
Dat het veulen nu te koop staat is niet relevant voor de vraag van TS. Dus alle opmerkingen omtrent het te koop staan van het veulen doen hier dus niet ter zake en daarom het verzoek om terug ontopic te gaan.

Ik herhaal 'm gewoon even voor mensen die het lastig te onthouden vinden :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:22

Anoeska schreef:
petraaken schreef:
Dat het veulen nu te koop staat is niet relevant voor de vraag van TS. Dus alle opmerkingen omtrent het te koop staan van het veulen doen hier dus niet ter zake en daarom het verzoek om terug ontopic te gaan.

Ik herhaal 'm gewoon even voor mensen die het lastig te onthouden vinden :D

Waar is de vindt ik leuk knop als je hem hebben moet

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:31

Kadanz81 schreef:
Er is een goed gesprek geweest tussen mij en mijn vriendin (verkoper).
Hij blijft voorlopig bij haar staan en als dit achter de rug is verkopen we hem aan een goed adres. Mochten we dit niet vinden koopt ze hem gewoon van mij terug.

Bedankt Mod voor de opmerking, dit is al vervelend genoeg zonder alle bokkers die zo goed weten te roepen vanaf de zijlijn.

Fijn dat je het zo met haar hebt kunnen oplossen. Op die manier heb je ook echt de ruimte om het veulen te verkopen. En nogmaals raad ik jou en je vriendin aan om nadrukkelijk te vragen naar een vaderschapstest vanuit het dekstation, imo zijn ze dat je vriendin op zijn minst verschuldigd.
Op die manier kun jij je veulen beter verkopen en kan de koper de waarde van het veulen beter inschatten dan nu.

Oh, en hoewel er inderdaad iets te veel op bepaalde zaken wordt ingegaan, denk ik dat de meeste bokkers hun tips oprecht bedoelen. Dat is het nadeel van internet; daar heeft iedereen een andere mening en iedereen zou anders handelen in deze situatie.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:43

Klopt daar ben ik het mee eens. Ik respecteer ieders mening en ik heb zelf ook lang getwijfeld wat wijsheid is.

Ik vind het alleen vervelend dat de mening van sommigen, niet alleen verteld wordt als goed bedoeld advies maar dat er ook gesuggereert wordt dat ik geen paarden mens ben en doen alsof ik hem bij oud vuil zet.

Ik heb er enorm veel last van gehad en goed nagedacht en ik sta achter mijn beslissing en ik hoop dat deze gerespecteerd wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:44

Ts en als ik je dan een tip mag geven voor een volgend paard/pony, ga voor een goede zadelmakke drie- of vierjarige, heb je veel meer aan. Je weet hoe ze onder het zadel zijn enzenz. Want geloof me, je zal niet de eerste zijn die flink op de koffie komt omdat het prachtige veulen iets te hoog gegrepen is qua rijden. En daar komt bij dat je blijkbaar de tijd hebt, minimaal twee jaar want zolang zijn ze in de opfok. En verder, de oplossing waar jij en je vriendin tot gekomen zijn is prima.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:46

Ik denk dat het hengstenstation zich rot schrikt want grote kans dat er nu ergens een arabo-fries rondloopt.
Dit kan een goede naam zo te grabbel gooien.
En heel fijn dat jullie hier , als echte vriendinnen, gewoon goed uitkomen.

Trek je niks aan van die rotopmerkingen, daar heb je niks aan en jij weet wel beter

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:05

Tussen alle ophef door heb ik even in je berichten gekeken en ik vind het echt een prachtig dier! <3
Weet je zeker dat je hem weg wilt doen ook al is hij voor je dochter? Je dochter is nog jong en een fries is over het algemeen toch wat rustiger in het koppie dan een arabier. Daarnaast wordt deze waarschijnlijk ook wat groter dus mocht je dochter ook aardig aan de lange kant zijn kan ze hier langer mee rijden (En onwijs barok vind ik hem er niet uit zien). En als je het echt 100% weet dan moet je hem natuurlijk gewoon verkopen, maar als je toch nog twijfelt kan je hier wel over gaan denken.

Hoe dan ook erg sneu dat het mis is gegaan :( Vind toch eigenlijk wel dat ze minstens 3x moeten controleren of ze wel het juiste kwakje inbrengen.
Hopelijk werkt het dekstation me en krijgen jullie waar jullie voor vragen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:21

Wat Gillbo schrijft, is een goede. En als dit zo is dan zij er op die ststion zekers de rapen gaar. Voor een goede Fries betaal je veel dekgeld en als die merrie ook nog ster if iets hoger is in predikaat dan is de merriehouder alles andere als blij...dus voor TS vriendin is het nu toch echt zaak de station aansprakelijk te stellen

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:55

Wat een fout zeg! Ik zou als ik jouw vriendin was kijken of het dekstation op eigen kosten achter de vader wil komen, zodat die in ieder geval niet meer onbekend is. Ik hoop dat je hier samen met je vriendin en het dekstation uit komt!

Overigens vind ik het belachelijk dat je je zou moeten verantwoorden voor de reden van verkoop van je veulen, zou er ook niet meer op in gaan als ik jou was TS. ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:57

De fout is gemaakt toch bij het KI station? Die moet er voor opdraaien. Je hebt een rekening van het KI station, je hebt de uitslag van het NRPS, dus je hebt alles wat je nodig hebt aan feiten op papier. Het is stom als je het KI hiermee weg laat komen. Ik vind dit echt een blunder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:04

Drico schreef:
Wat nou als het veulentje geen speciaal kleurtje had? Had je hem dan ook gelijk op MP gegooid omdat het niet naar je "wensen" was?

Het veulen had ze al gekocht zonder dat het een speciaal kleurtje had, dat maakte TS niet uit. Veulen heeft namelijk geen speciaal kleurtje, dat was al te zien toen ze hem kocht.

TS, ik hoop dat het KI station met een goede oplossing komt. Enorm vervelend wat hier gebeurd is. Wat wel kan helpen in de speurtocht is het feit dat je merrie met DV geïnsemineerd zou moeten zijn, en dit dus niet is gebeurd of met DV geïnsemineerd is van een friese hengst. Ik weet niet of er veel DV gebruikt wordt bij friese hengsten? Zou de speurtocht naar de daadwerkelijke vader wel kunnen vereenvoudigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:21

Goh, ik snap je wel hoor, je krijgt tenslotte iets wat je niet verwacht. Ik heb mijn 2de Hafje verkocht toen hij 2 was, omdat hij echt te klein en te slank bleef en daardoor niet voor mij geschikt was. Vader en moeder waren ook niet de grootste, wel zwaar gebouwd, al waren ze wel boven de 1.40 en de mijne haalde op zijn 2de krap 1.30. Een veulen is altijd een beetje en gok en je kan niet van iemand verwachten dat ze een paard aan houden bij een foute gok. Het moet financieel ook nog lukken.
Ik hoop in ieder geval dat er voor alle partijen een goede oplossing uit de bus komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:25

matasja schreef:
Heel benieuwd wie er nu net als jullie zit te kijken naar zijn veulen en denkt, iets klopt hier niet...
Want het zaad van kharamel zal toch geinsemineerd zijn in een andere merrie waarschijnlijk ...

Die krijgt dan waarschijnlijk een mooie Arabofries.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:29

Babootje schreef:
matasja schreef:
Heel benieuwd wie er nu net als jullie zit te kijken naar zijn veulen en denkt, iets klopt hier niet...
Want het zaad van kharamel zal toch geinsemineerd zijn in een andere merrie waarschijnlijk ...

Die krijgt dan waarschijnlijk een mooie Arabofries.

Insemineren betekend niet perse een dracht he? Anders was er echt wel al een melding gedaan bij het station.