Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:02

Ik heb alles gelezen, het lijkt er op dat de meeste mensen niet snappen waarom er papierloos gefokt wordt. Maar volgens mij is het topic niet met die intentie gestart.

Als klein meisje vond ik shetlanders helemaal het einde. Toen ik groter werd vond ik de welshjes ook nog wel oke maar toen ik nog groter werd (en uiteindelijk nog veeeeel groter) hield mijn interesse in paarden op. Niet omdat ik het niet leuk meer vond maar ik wilde liever met die kleintjes bezig zijn. Uiteindelijk ben ik gestopt met rijden omdat ik mijn voldoening er niet uit haalde. Na jaren begon het te kriebelen dus ben ik een fries gaan bijrijden. Na een aantal weken kwam ik er al achter dat het rijden het gewoon niet was voor mij. Maar ik ben ook geen persoon die er heel erg van geniet om uren te poetsen. Wat wilde ik dan precies? Ik vond het heerlijk om bij de paarden te zijn maar wilde niet rijden. Toen kwam ik een advertentie tegen van iemand die een groom zocht voor haar mini shetlander. Hier heb ik op gereageerd. Ik heb leren mennen en er ging een wereld voor me open! Eindelijk kon ik weer lekker bezig zijn met het ras wat ik het allerleukst vind. Uiteindelijk bij de mini's terecht gekomen en ik zal nooit meer anders willen.

Gek he! Er zijn paardenmeisjes die niet per se willen rijden. De verzorging vind ik het allerleukste van alles. Stallen uitmesten, er voor zorgen dat ze gelukkig zijn!

Ik kan hier nu allemaal foto's gaan plaatsen van dingen die ik met mijn pony's doe. Maar waarom zou ik? Moet ik verantwoording afleggen? Wat ik wel nog wil zeggen is dat ik met mijn pony's op een pensionstal sta. Een manege waar wij de enige zijn die mennen. Toen wij er kwamen staan dachten mensen wat moet je er mee. En nu komen ze naar me toe en zeggen: Ik snap juist heel goed dat je een mini hebt. Als ik ooit niet meer wil of kan rijden komt er sowieso een mini.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:03

Misschien is ts op moment druk bezig, om sommige lesklantjes met een gezelschapsmini thuis, ervan te overtuigen dat ze het allemaal niet zo heeft bedoeld... }>

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:07

kanniet schreef:
Hier een eigenaar van 4 geweldige kleine paardjes. Joolien, als jij me kan vertellen waarom jij op paarden rijdt, dan geef ik waarschijnlijk precies hetzelfde antwoord waarom ik kleine paardjes heb om mee te mennen en om van te genieten

]

Ik denk niet dat de TS'er deze mening deelt. Zolang de TS'er niet begrijpt dat er meer is dan rijden, zal ze nooit van haar dieren kunnen genieten zoals wij dat doen.

En iedereen probeert steeds te bewijzen dat je met een mini net zoveel kan dan met een rijpaard, op het rijden na. Hier ben ik t ook totaaaaal niet mee eens. Met een mini kun je zoveel meer dan met een rijpaard! Denk daar maar eens over na!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:07

ohjajoh6 schreef:
Misschien is ts op moment druk bezig, om sommige lesklantjes met een gezelschapsmini thuis, ervan te overtuigen dat ze het allemaal niet zo heeft bedoeld... }>

Dit vind ik dan weer een hele misselijke opmerking. Als je het niet eens bent met de toon van TS wees dan zelf de volwassene. Met dit soort pesterijen kom je echt nergens.

Anoniem

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:26

Dat is geen pesten hoor, maar een goed bedoeld geintje, met wie weet een kern van waarheid erin.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:31

Toch is het raar als je een topic opent met deze ondertoon, je vervolgens niet meer reageert :roll:

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:34

Misschien wil Joolien eens uitgenodigd worden om een gaaf ritje te maken achter een spannetje of een enkel kleintje.....wedstrijdje vaardigheid of marathon eens meedoen als groom?............En ja Joolien, het is een beetje raar dat je helemaal niet meer reageert.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:36

Ik heb haar een pb gestuurd. Ze heeft hem wel gelezen maar niet gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:38

Dames dames, nu niet meteen overhaaste conclusies trekken. Misschien was mijn topic wel wat bevooroordeeld, maar ik ben enigszins overtuigd hoor :D
Waarom ik dit topic opende, was omdat ik laatst weer een misvormde mini op bokt voorbij zag komen, en in een weiland hier in de buurt staan ook een paar kleine paardjes die niet gezond zijn.
Daarnaast had ik het idee, dat er enkel voor de mooi gefokt werd, soms doen topics hier dat ook vermoeden. Enkel voor de show.

Bedankt voor de reacties, erg interessant en nogmaals, het verandert mijn kijk zeker wel!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:43

Wat leuk dat je zo positief reageert!!! Helemaal top

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:53

Ja dat vind ik ook leuk! Altijd respect voor mensen die kunnen zeggen dat ze iets anders/verkeerd zagen, _/-\o_

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:05

Ook een misvormde pony kan een prima leven hebben, mijn Coco is dwerg, kan vrijheids dressuur en is inteligenter als de meeste van mijn ander ponies.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:14

Hoe groot is die Fries? Is die dan ook niet zo groot? Want zo in verhouding lijkt het best mee te vallen :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:15

De fries is 160cm , coco is 60cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:18

Op zich niets mis met dwerggroei, als ze daar verder geen gezondheidsproblemen aan ondervinden, of iig goed verzorgd worden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:26

En je er niet bewust voor fokt :P

Schattig wel zo, met je Fries!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:28

Grappig die vraag, wat kan je er mee.
Als fotograaf op vele shows kan ik vertellen je kan er heel veel mee.
Deze kleine paardjes hebben een geweldig karakter.
Ik kom zelf ook uit de grote paarden en sinds 2012 helemaal verliefd op deze ukken, heb er dan ook 8 lopen thuis.

Hier een kleine (show) impressie van de vele dingen die deze paardjes kunnen

Showen aan de hand
Afbeelding

Driving in diverse disciplines
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jumping
Afbeelding

Afbeelding

Theater

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijheids en hogeschool dressuur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Games
Afbeelding

En zo kan ik nog wel langer doorgaan.

Sorrie voor het fotologo wat er soms dwars door staat, heb even snel wat foto's van mn pc gerukt :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:33

Maar...alles bij elkaar genomen: het maakt toch eigenlijk niet uit waarom "wij" kiezen voor minis?
Het is in dit korte tijdbestek wel voorbijgekomen dat ze ontzettend veelzijdig zijn en eigenlijk overal voor ingezet kunnen worden. Maar dat is toch niet eens het belangrijkste?
Ik denk dat iedereen met paarden, groot of klein, ervan geniet, anders heb je die dieren niet.
Misschien dat minis een hoger knuffelgehalte hebben, ik weet het niet, maar wat ik niet begrijp is dat er altijd mensen zijn die dat niet begrijpen. Tsja, dan toch niet? Leven en laten leven.
Er is in Nederland en Belgie in ieder geval een zeer grote groep mensen die hun hobby heel serieus neemt en als er gefokt wordt dit ook zorgvuldig proberen te doen.
Helaas komen de gedachteloze vermeerderaars nog steeds meer in het nieuws dan deze mensen en ja ik ken ook de weilanden vol mini's die ieder jaar weer volgestopt worden en veulentjes produceren.
Massaproductie omdat minis zich daar nu eenmaal makkelijk voor lenen, men denkt: hebben weinig nodig, gooi een koppel merrie bij elkaar, hengst erbij en je hebt er geen omkijken naar. Laatst ook een vent op facebook die zijn nieuwste aanwinst showde, een shethengstje van 13 in een dozijn (niet vervelend bedoeld maar je snapt het) kijk eens wat een mooi hengstje, die "deed zijn werk goed" :+ en stond ter dekking voor 25 euro...echt..dan heb ik wel zoiets van..man waar zit je verstand..
Veulens zonder toekomst fokken, en daar heb ik wel moeite mee want dat gebeurt nog steeds op heel grote schaal.
En hoe vaak we hier al niet de topics hebben gezien van iemand die een papierloze mini had gekocht maar wel alle info aan het inwinnen is over papieren erbij proberen te krijgen want oh dit paardje was toch zo mooi en luxe blablabla..koop dan een dier met papieren, echt ik begrijp dat niet 8)7
Maar goed..ik dwaal af!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:42

Tja, de TS dacht dat wij allemaal maar een beetje naar onze mini's zitten te staren. :+

Niet dat daar iets mis mee is zolang we zelf de rekeningen betalen, ze zijn immers reuzeleuk om naar te kijken, maar blijkbaar was het nodig haar bevattingsvermogen ietwat op te rekken en dat schijnt gelukt te zijn.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:50

*\%/* *\%/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:53

Joolien schreef:
Dames dames, nu niet meteen overhaaste conclusies trekken. Misschien was mijn topic wel wat bevooroordeeld, maar ik ben enigszins overtuigd hoor :D
Waarom ik dit topic opende, was omdat ik laatst weer een misvormde mini op bokt voorbij zag komen, en in een weiland hier in de buurt staan ook een paar kleine paardjes die niet gezond zijn.
Daarnaast had ik het idee, dat er enkel voor de mooi gefokt werd, soms doen topics hier dat ook vermoeden. Enkel voor de show.

Bedankt voor de reacties, erg interessant en nogmaals, het verandert mijn kijk zeker wel!

Als je je mening ergens op baseert,dan zou je naar een groter geheel moeten kijken dan de paar paardjes die je zelf hebt gezien. Overal zitten er rotte appels tussen. ;)

Verder: Al zouden ze alleen maar voor de mooi gefokt worden. Wat is daar het probleem van? (Zolang ze gezond zijn uiteraard). :P
Gelukkig laat iedereen hier zien hoe veelzijdig de mini's zijn, super leuk!

Ik wist niet eens dat er van die jumpings zijn, ook echt (veel?) in Nederland?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:56

Op iedere show zijn er diverse jumping klasses.
Dat is zo leuk om te zien hoe hoog ze eigenlijk kunnen springen, en dat dan vaak gewoon vanuit een drafje.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:06

Conclusie: je kan er precies hetzelfde mee als alle andere rassen, alleen moet je er zelf naast of achter zitten/lopen, en niet er op :+ Tenzij je zelf een smurf bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:14

Oh dat is zeker leuk! Misschien toch ooit maar eens een kijkje nemen. Of eens zien of er iemand is waarmee ik mee kan gaan. :))

Kesje, hahaha dat denk ik ook ja! Alleen alles in wat kleiner formaat. :P

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:15

Komende zaterdag is er een hele leuke show in belgie nl Eguus