Vraagprijs reëel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:03

Immatriculatie: wat?

De "immatriculatie voor het leven" is de registratie van een paard in de database van de KBRSF. Sinds 2001 dient elk paard dat wordt ingezet in het officiële wedstrijdcircuit te worden opgenomen in dit bestand. Bij de registratie wordt een "immatriculatienummer" toegekend, dat de hele levensduur van het paard geldig is.

Bij de immatriculatie wordt het paard op naam van een zogenaamde "verantwoordelijke" geregistreerd. De verantwoordelijke is de persoon die aansprakelijk is voor het paard op de wedstrijden. Opgelet: de verantwoordelijke van een paard is niet per definitie de eigenaar! De ruiter, sponsor, enz. kunnen ook als verantwoordelijken geregistreerd worden. Dit wil dus zeggen dat een immatriculatie geen bewijs van eigendom is! Het gaat hier enkel om een registratie in de wedstrijd-database.

Zoals gezegd is de immatriculatie verplicht voor deelname aan KBRSF-wedstrijden. Bij deelname aan een wedstrijd met een niet-geïmmatriculeerd paard wordt niet alleen de immatriculatie aangerekend, maar ook een administratieve boete van € 25,00.

Het is wettelijk verplicht om elk paard uit te rusten met een microchip. Het chipnummer moet verplicht vermeld worden op je aanvraag voor immatriculatie. Zonder chipnummer kan de immatriculatie niet worden uitgevoerd.

Even gekopieerd vanaf de site van het KBRSF.

Rocamor

Re: Vraagprijs reëel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:06

Terpentijn, jij schrijft wat ik dacht (en ik heb het via PB maar even gevraagd). Volgens mij is dit dan hetzelfde als een startkaart in Nl, dan krijg je toch ook een uniek nummer bij je paard?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:09

een startpas is combinatie gebonden
Dat immatriculatie paard gebonden zoals ik begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:12

Klopt. Het nummer blijft levenslang bij het paard, maar de verantwoordelijke kan wel mits een administratieve kost aangepast worden, vb. als het paard verkocht wordt of bij de toppaarden wordt er van ruiter gewisseld.

Een paard dat zo'n nummer heeft, kan je terugvinden op Equibel. Ofwel zoek je via, nummer, ofwel via naam van het paard, via naam van de verantwoordelijke etc. Op die manier kan je nagaan of een paard eventueel wedstrijden loopt, en als dat het geval is, ook wel niveau en hoeveel winstpunten er al gereden zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:18

Dat is met een combinatie nummer niet.
Die is gebonden aan de combinatie tussen ruiter en paard
Overigens hoef je hier ook maar eenmalig je paard te registreren
Maar dat gebeurt aan de hand van je chipnummer

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:28

Voor mij, uit België, is het ook echt te veel geld. Tot een paar jaar geleden zijn er gekke prijzen betaald voor pony's die gepresteerd hadden maar ook dat is nu tot normale proporties herleid.
Een klein paardje gaat helemaal niet veel.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die een eerste paardje kopen voor een veel te hoge prijs, en gewiekste verkopers ... Maar daarom moet jij nog niet meegaan in dat verhaal.
Kwestie van die immatriculatie, ik rijd al 20 jaar LRV en liet nog nooit eentje immatriculeren. Het wordt gewoon nooit gecontroleerd! Allemaal verloren kosten, de overheid is al duur genoeg. Als je ooit zo goed wordt dat ze erover gaan vallen, kan je dit nog altijd in orde brengen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:42

Leuk dier. Vind de vraagprijs niet absurt mits de merrie gezond is en braaf. Leeftijd heeft ze mee. Ik zou gezien de emo waarde proberen voor 3500 te kopen. Ik zou er alleen geen bokkers meer opaf sturen want de man krijgt het idee dat de merrie gewild is. En hopen dattie niet acrltief is op bokt ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:58

geerke schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ts, als jij geloofd dat dat paardje 1.58 is, nou sorry... Denk dat je al tevreden mag zijn met een krappe 1.45 :s

dat dacht ik ook :7

Hier nog een die een d pony ziet en geen grote e. En trouwens; ze hebben dr toch nog maar 2 jaar? Dus hoezo jarenlang stalling betaald. Om over die achterlijke verrekening van dekgeld (die notabene 2 eigenaren terug is betaald) maar te zwijgen.
Gewoon wachten en in de tussen tijd kijken voor wat anders. Die gozer in de tussentijd je tel nummer geven, met de mededeling; mocht je van gedachten veranderen, bel me dan, dan koop ik dr voor 2000 max (want dat is dr max waarde op dit moment). Wedden dat je over een paar maanden gebeld wordt?

En zo niet; keuze genoeg zonder fantasieprijzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:07

@koend: immatriculatie is voor wedstrijden onder de KBRSF, niet voor LRV dacht ik. In ieder geval heeft TS al aangegeven dat ze inderdaad nog nooit is uitgebracht, en alleen thuis op B-niveau gereden wordt. Hoe braaf ook, voor die schofthoogte, zonder prestaties, zonder echt goed papier, dat is geen €4500 waard. Zeker niet als ik zie hoe ielig dat beestje nog is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:22

Hier in België geld echt wat de zot ervoor geeft, ik heb hier al paarden voor 8000 zien passeren alleen omdat ze L gestart zijn. Hetzelfde geld voor papieren: ah paard heeft papieren (maakt niet uit welke afstamming) dan gooien we 1000€ bovenop onze standaardprijs. En er zijn hier echt veel mensen met geld die paarden kopen voor zoon of dochter, maar totaal geen besef hebben van de kwaliteit van het dier. Zo is er hier in de ponyclub een standaarduitspraak: een nieuwe pony moet boven de 3000 € kosten, dan zal het wel een goede pony zijn. (of dat beest nu een draak is of een verkeerde beenstand heeft maakt niemand uit, paard is toch duur genoeg)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:37

Ayasha schreef:
Buiten Nederland heeft niemand E pony's.
However, dat ie niet geimmatriculeerd is wil ook niks zeggen. De B mag je zonder immatriculatie rijden hier. (bij de VLP mag je iig Niveau 0 (=b) zonder starten. Dier kan best 1.58 zijn, er van uit gaande dat de man een lengte van 1.80 heeft (wat niet ondenkbaar is.) Het is wat ielig dus met iemand er op van dezelfde lengte kan ie best een stuk kleiner tonen.
Verder is het in België geen achterlijk hoge prijs vrees ik... :) En jawel, die raakt wel verkocht. :)

Als de prijzen daar zo hoog zijn zijn ze ook maf dat ze niet massaal naar nederland gaan en vrachtwagens vol handelspaarden ophalen.
Maar ik betwijfel het, want ik zag meer advertentie's uit belgie en die zijn allemaal veel redelijker geprijsd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:36

koend schreef:
Voor mij, uit België, is het ook echt te veel geld. Tot een paar jaar geleden zijn er gekke prijzen betaald voor pony's die gepresteerd hadden maar ook dat is nu tot normale proporties herleid.
Een klein paardje gaat helemaal niet veel.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die een eerste paardje kopen voor een veel te hoge prijs, en gewiekste verkopers ... Maar daarom moet jij nog niet meegaan in dat verhaal.
Kwestie van die immatriculatie, ik rijd al 20 jaar LRV en liet nog nooit eentje immatriculeren. Het wordt gewoon nooit gecontroleerd! Allemaal verloren kosten, de overheid is al duur genoeg. Als je ooit zo goed wordt dat ze erover gaan vallen, kan je dit nog altijd in orde brengen.

Vlp kom je niet aan een licentie hoger dan D02 ( B ) zonder immatriculatie. Dus daar is niet in orde brengen geen optie.

Anneliesdj; ik zeg slechts dat het in belgie makkelijker is om dit soort paarden relatief duur te verkopen. Niks meer of minder.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:03

Even wat betreft het dekgeld. Heb jij dit paardje nou gefokt met jouw merrie of heb jij je merrie later pas gekocht? Ze weten toch dat jij weet dat zij geen dekgeld hebben betaald? Of is ze momenteel toevallig drachtig en hebben ze het over dit dekgeld?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:25

Is de merrie drachtig?Ik zie op foto 1 een vrij dikke buik.
Of beeld ik me dat maar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:41

Dan zouden ze dat wel vermelden in de advertentie en ook van welke hengst ze gedekt is, toch?

Ivm immatriculatie: ik vind het belangrijk om dit te weten als er gesproken wordt over een bepaald rijklaar niveau. In bepaalde gevallen kan je dan gaan opzoeken of het wel klopt wat de verkoper beweert, en het is toch een kost die jij als nieuwe eigenaar niet meer volledig moet doen, alleen laten weten dat de verantwoordelijke verandert en dat kost €25 ipv €75. Als een verkoper echt elke cent van zijn onkosten vergoed wil hebben, nou dan ga ik ook lastig doen over die €75 als het paard nog geen officieel wedstrijdnummer heeft :') Zeker als ze dekgeld gaan rekenen dat ze zelf nooit hoefden te betalen en hun stallingsonkosten gaan doorrekenen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:04

VickyS schreef:
Is de merrie drachtig?Ik zie op foto 1 een vrij dikke buik.
Of beeld ik me dat maar in.

het zou zo maar kunnen nu je het zegt..
foto 1 zou ik kunnen verwijzen naar de rare stand
maar op foto 2 zie je dan ook nog een uitstulpinkje achter in de buik (puntachtig. niet echt typisch grasbuikje).

rare is idd dat die info niet in de advertentie zou staan dan.

maar echt veel verstand heb ik er niet van, dus voor het zelfde geld klets ik volledig uit mijn nek hier

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:10

Bespreken van een advertentie is niet toegestaan. Vandaar een slotje.