(Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:56

Elisa2 schreef:
Up to date is een gave hengst maar fokt geen maat door...

Even een andere inbreng...wat denk je van Feel Good? Contango bloed dus allround, hengst zelf heeft een goede gallopade en een mooi knietje..en komt uit een mooie moederlijn.

Bovendien ben je vrij van Jazz/ Ferro bloed.

Feelgood is jong en er zal nog geen oc index zijn. Ik wil geen contango als er geen goede oc index Is. De OC statistiek met contango in de afstamming is niet gunstig.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:02

Helabitha schreef:
Ik vond de veulentjes van desperado niet heel overtuigend, vooral omdat dat de beste waren uit veel veulentjes. Maar goed, dat zegt niet alles natuurlijk, kunnen op 3 jaar of later toppers zijn. Maar dat zou ik dus even afwachten eerlijk gezegd, dan zou ik toch gaan voor een hengst die al wat bewezen heeft, als het een gelijke stand is tussen bordeaux en desperado dan. Tenzij je er een super goed gevoel bij hebt natuurlijk.

succes met kiezen...

Eigenlijk is het probleem dat ik niet zo'n goed gevoel heb bij Bordeaux. Als ik de CK video's bekijk, heb ik niet het wauw gevoel. De manier van bewegen van Vivaldi's of bv United spreekt mij meer aan.
Van Desperado kan ik weinig nakomelingen vinden, wat ik vindt valt mij niet tegen, als jij z'n nakomelingenonderzoek oid op beeld heb, zie ik dat graag.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:12

ART_UMA schreef:
Helabitha schreef:
Ik vond de veulentjes van desperado niet heel overtuigend, vooral omdat dat de beste waren uit veel veulentjes. Maar goed, dat zegt niet alles natuurlijk, kunnen op 3 jaar of later toppers zijn. Maar dat zou ik dus even afwachten eerlijk gezegd, dan zou ik toch gaan voor een hengst die al wat bewezen heeft, als het een gelijke stand is tussen bordeaux en desperado dan. Tenzij je er een super goed gevoel bij hebt natuurlijk.

succes met kiezen...

Eigenlijk is het probleem dat ik niet zo'n goed gevoel heb bij Bordeaux. Als ik de CK video's bekijk, heb ik niet het wauw gevoel. De manier van bewegen van Vivaldi's of bv United spreekt mij meer aan.
Van Desperado kan ik weinig nakomelingen vinden, wat ik vindt valt mij niet tegen, als jij z'n nakomelingenonderzoek oid op beeld heb, zie ik dat graag.

Nee helaas heb ik dat niet. Ik vond het ook geen slechte veulens, ik miste wat uitstraling/bloed en een enkeling vond ik voor niet 100%. Het was meer dat je meer verwacht als je kan kiezen uit zo'n grote groep. Anderen waren wel heel enthousiast. Als je geen goed gevoel hebt over een hengst zegt dat ook wat voor jou persoonlijk. Succes!

ART_UMA

Re: (Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 17:26

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:44

Ik weet niet of je El Primero nog overweegt, ik heb hier een jaarling van en kan je wat veulenfoto's sturen als je wil. Kan goed galopperen en veel lef, in tegenstelling tot haar moeder. Ze springt uit zichzelf over losstaande hindernissen en is supermakkelijk in de omgang. Ze staat nu al hoger op de benen dan moeders van 1.60 dus met de maat zal het ook wel goed zitten.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:58

ART_UMA schreef:
Een aantal Desperado x metall filmpjes:
https://vimeo.com/113008299
https://vimeo.com/77336243 (met witte sokken)
https://www.youtube.com/watch?v=Hga2e9Qy-as

Chinook (volle broer desperado) x metall:
https://vimeo.com/112817427

Leuk om te zien, lastig beoordelen. Ik vind de eerste 2 qua maat en bloed en uitstraling goed scoren om het zo te zeggen. Lef vind ik echt lastig te zeggen, vind ze achter wel wat lang en achter de massa staan. (Ook de andere in dat filmpje zonder witte sokken, is misschien ook een desperado). Ik vind inirma en de chinook wel heel gaaf allebei en qua exterieur heel correct (voor zover je dat echt goed kan zien) en qua beweging ook heel aansprekend. Lijken me ook. Lef genoeg hebben, die chinook misschien wel iets te?? Maar wel uitstraling.

Ben je er al (wat verder) uit?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:18

Canabis Z(Contender) is een hengst die mooie paarden fokt, front en beweging geeft hij ook wel. Ze worden er ook goed dragend van, dat is praktisch gezien wel heel prettig!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:12

Helabitha schreef:
Ben je er al (wat verder) uit?

Nee, ik ben er nog niet uit. Er is veel te kiezen, maar er is geen absolute topper waarvan ik zeg "Ja dat is 'm". Desperado staat hoog op m'n lijstje, dat wel en er zijn er een boel afgevallen, dat ook.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:32

En ben je er inmiddels al uit??
Ik twijfel nog tussen Eye Catcher, Geniaal en Ferguson....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:41

FroukjeM schreef:
En ben je er inmiddels al uit??
Ik twijfel nog tussen Eye Catcher, Geniaal en Ferguson....

Nee, ik ben er nog niet uit. Ben gisteren naar de hengstenshow van van Uytert geweest en dan wordt het er weer niet makkelijker op.
Eye Catcher was er niet, Geniaal en Ferguson wel. Ferguson valt voor mij af alleen al om "heet", of zoals de speaker zei: Electrisch. Geniaal liep best braaf z'n rondjes, maar daar zou ik eerst meer van willen zien qua nakomelingen.
Ferdaux was van de gereden hengsten wat mij betreft het best voor elkaar, veel expressie, afdruk, maar wel een wat compact (kort) paard en ik verwacht best veel verfijning, want een beul kun je het niet noemen en een gepresenteerd veulen had wel erg fijn beenwerk (maar was ook erg jong).

Ik blijf een zwak houden voor United, werd alleen aan de hand getoond, maar zoals eerder aangegeven het was de vader van mijn eerste veulen en die was fijn en maar 161.
Er was ook een aangewezen jonge hengst Charmeur x Havidoff uit Nadine (His Royal Badness oid), qua type wel een erg fraaie hengst, met ook nog power, hier had ik het eerste wauw gevoel.

Nog maar een paar shows bezoeken denk ik.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:24

Ik vond Ferguson bij het verrichtingsonderzoek in Ermelo vorig jaar een heel fijn dier. Heb m daarna alleen nog maar in Den Bosch gezien, maar ik vond dat ie daar veel te veel achter z'n vodden werd gezeten en dat kwam het beeld niet te goede.

United heeft 105 voor stokmaat, dus vergroot wel. Eerste veulen willen nog wel eens wat kleiner blijven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:31

Was galaxie op de hengstenshow?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 18:26

Billy schreef:
Was galaxie op de hengstenshow?
Jawel

@yvonnepuntnl
Op zich is het op de show een relatief kleine bak en alleen al de ambiance maakt dat het voor de jonge beesten lastig zat is. Door de spanning kon ik de souplesse niet gelijk terug zien, hij werd eerder vlugger (zeg maar richting krabbelig) en wat hectischer. Aan de hand was Ferguson ook best aanwezig, zeg maar voetjes van de vloer waar dat niet de bedoeling was :+ .

Wat ik begrepen heb is dat het eerste veulen bij de geboorte mogelijk wat kleiner is (minder ruimte in de moeder), maar dat dit niet betekend dat het eind resultaat (volwassen paard) een kleiner is. Ik meen dat hier kortgeleden een onderzoek naar is geweest, met als uitkomst dat er geen verschil is.
Mijn United was niet alleen klein, maar ook fijn qua bouw.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:56

Ok, morgen toch even gaan kijken dan. Wat het wat?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 22:21

Billy schreef:
Ok, morgen toch even gaan kijken dan. Wat het wat?

Ik ga kijken om ze nog eens te zien, het is natuurlijk maar een moment opname, maar de spanning maakt het wel makkelijker om te zien welke cool is en niet, voor mijn merrie een belangrijk punt. Vanuit dat oogpunt wel aardig.
Wordt ik heel gelukkig van de presentatie ..., soms niet zo, het is begrijpelijk maar "zet 'm in de houding" is wel een gegeven, zeker bij de jonkies met betrekkelijk weinig balans en best wat spanning.

edit: Je krijgt natuurlijk wel een aantal macho's te zien, dat is op zich al leuk.
edit 2: op de site van joop staan een aantal foto's van afgelopen donderdag. De united foto is waarschijnlijk vlak voordat hij bij de voorbrenger in z'n nek zat :D
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 20-03-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:25

Ik moest gisteren de nacht in dus toen kon ik niet, maar ik wil Galaxie graag even live zien... Ik geloof wel dat hij kan bewegen als ik het keurrapport zie, maar ik wil graag zien hoe hij zich gedraagt in een drukke omgeving en zo

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:15

Billy schreef:
Ik moest gisteren de nacht in dus toen kon ik niet, maar ik wil Galaxie graag even live zien... Ik geloof wel dat hij kan bewegen als ik het keurrapport zie, maar ik wil graag zien hoe hij zich gedraagt in een drukke omgeving en zo

En???

Ik ga nog naar Lauw van Vliet, met name voor Desperado.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:16

Ik ben niet geweest, had geen zin. Ik heb een springgefokte merrie en ben me aan het orienteren, toen noemde iemand Galaxie, maar ik wil er uiteindelijk geen dressuurpaard opzetten
Lauw van Vliet is 4 april toch? Misschien ga ik daar wel kijken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:21

Billy schreef:
Ik ben niet geweest, had geen zin. Ik heb een springgefokte merrie en ben me aan het orienteren, toen noemde iemand Galaxie, maar ik wil er uiteindelijk geen dressuurpaard opzetten
Lauw van Vliet is 4 april toch? Misschien ga ik daar wel kijken.

Ja, om 20:00 uur

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:21

Wat vond je van de Bordeaux nakomelingen bij de show bij van Uytert? Zeker in combinatie met merries met ferro geeft hij fijne beesten.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:22

Ik heb trouwens twee desperado's gefokt. Nu 1 en 2 jaar. Zie veulenfoto's in m'n profiel. Dus als je daar wat over wilt weten, vraag maar!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:11

voyou schreef:
Wat vond je van de Bordeaux nakomelingen bij de show bij van Uytert? Zeker in combinatie met merries met ferro geeft hij fijne beesten.
Op zich is Ferdaux mij positief opgevallen, als ik op de kwpn.tv site kijk naar Bordeaux x "iets van ferro", zie ik niet allemaal Ferdauxjes, want dat zou het makkelijker maken :D Ik zie er nog wel een aantal welke aan de (te) fijne kant zijn voor mij.

voyou schreef:
Ik heb trouwens twee desperado's gefokt. Nu 1 en 2 jaar. Zie veulenfoto's in m'n profiel. Dus als je daar wat over wilt weten, vraag maar!
Zien er leuk uit, heb je toevallig een filmpje / update qua foto's?
Wat zijn volgens jou de verbeteringen door Desperado?
Wat was de rede om er nog een keer terug te dekken (dus waar deed hij het beter dan een andere, eerder geprobeerde hengst)?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 06:38

Ben t even kwijt . Maar is jou merrie wel al eens moeder geweest ? Weet je iets over haar nafok ?
Je zegt nl telkens te fijntjes over nafok vader dieren ...
Maar ik weer namelijk van mijn absoluut niet fijn gebouwde merrie dat haar nafok zeker wel luxer is , en dat de hengst daarin niet alles zegt .
Ik zoek we naar hengsten met meer lengte in de benen .
En in t geheel meer rijttypisch als mijn Gelderse merrie ( klassiek gefokt )
Haar eerste veulen was bijvoorbeeld van Andretti ( special D ) omdat Tango niet zo,n denderend sperma zou hebben .
Dit veulen werd te vroeg geboren en overleed . Het 2e veulen werd een kruising met een friesche vader .
En het veulen wat nu in de maak is , is een chablis ( upperville x Zepp ) ( upperville is een cabochon x creool ) een heel veelzijdig paard ...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:00

Zinzi_jewel schreef:
Ben t even kwijt . Maar is jou merrie wel al eens moeder geweest ? Weet je iets over haar nafok ?
Je zegt nl telkens te fijntjes over nafok vader dieren ...
Maar ik weer namelijk van mijn absoluut niet fijn gebouwde merrie dat haar nafok zeker wel luxer is , en dat de hengst daarin niet alles zegt .
...knip

Jawel, mijn merrie heeft 2 veulens gehad, en allebei konden zich bij wijze van spreken achter een lantarenpaal verstoppen, dus geen hele forse paarden qua massa. Vandaar mijn focus op "niet te fijn" of anders gezegd ik zoek in de hengst maat en massa (uitdaging is dan weer zonder grof te zijn, want dat vindt ik niet mooi), want dat fijne zit al bij de moeder. Maar dat geef je ook aan in jouw voorbeeld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:32