Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet? (Sorry dat ik al mijn vragen op jou af vuur he GJ9 maar ben gewoon benieuwd en je "klinkt" (leest
) alsof je al wat meer fokproducten gezien hebt.
) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) alsof je al wat meer fokproducten gezien hebt.
) anneliesdj schreef:En even realistich; hoeveel mensen zijn er die daadwerkelijk hun eigen gefokte paard hebben tot zijn dood?
Volgens mij zijn die in heel Nederland al op 2 handen te tellen.
Ayasha schreef:Goed, oprechte vraag.
Is de bouw van een veulen een goede voorspeller van hoe die als drie jarige uit zal zien?
En maakt dat verschil of het een KWPN'er is, of een ander stamboek dat al lang bestaat?
Ayasha schreef:Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet?
Gini schreef:De Barock Pinto is ook een kleurenstamboek. Maar het voordeel van een stamboek is dat het georganiseerd is en dat er toch nog enige controle uitgevoerd kan worden op de kwaliteit van wat er gefokt wordt (al moet dan gekeken worden dat de stamboeken zelf ook niet doorslaan).
Ayasha schreef:En maakt het voor jou verschil of het eentje is die binnen het stamboek gehouden is (KWPN x KWPN of Gelder X gelder) of whatever) of als er buiten het stamboek gekeken is? (en dan heb ik het niet over Sjarel van de buren maar over ggk paarden maar binnen een ander stamboek.![]()
Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet? (Sorry dat ik al mijn vragen op jou af vuur he GJ9 maar ben gewoon benieuwd en je "klinkt" (leest) alsof je al wat meer fokproducten gezien hebt.
)
Maar inderdaad je ziet tegenwoordig veel brandhout lopen wat niet fijn klopt.
anneliesdj schreef:Je kunt bij een veulen echt al wel zien of die gewoon loopt of dat hij goed loopt.
En uitslagen op keuringen vind ik dan niet vergelijkbaar, want daar speelt veel meer mee dan alleen de beweging.
anneliesdj schreef:Als we de discussie dan wat verder door kunnen voeren; bepaalde nieuwe stamboeken/rassen doen hier ook gewoon aan mee.
In het wilde weg maar hengsten goedkeuren en merrie's inschrijven zolang het voornaamste fokdoel maar wordt behaald (kleur of type) mag iedereen meedoen, zelfs zonder bekende afstamming.
En zo zie ik regelmatig dekhengsten voorbij komen waar ik gewoon van moet huilen, letterlijk.
) met een fijn karakter niks verkeerd is. Papier is niet zaligmakend, een goed paard is en blijft een goed paard. Overigens valt me ook op op bokt dat fokken zonder papier niet per definitie wordt afgeraden, alleen fokken met een mindere merrie ''die zooooo lief is'' wordt afgeraden... GJ9 schreef:[Op driejarige leeftijd valt dat nogal tegen, een aantal zijn wat strak in de rug, wel veel beenactie maar wat weinig lichaamsgebruik. Dat is dus wel lastig(er) te voorspellen.
Maar je kunt bij een veulen wel zien of hij correct in elkaar zit, en of hij correct loopt, als dat niet correct is zou ik er als volwassene geen bewegingswonder uit verwachten. Maar als je het ene correct gebouwde veulen naast het andere correct gebouwde veulen zet, vind ik het lastig om te voorspellen welke van de twee de aparte zal zijn op volwassen leeftijd.
Nicole schreef:Ik ben daar niet altijd mee eens een GOEIE bruine of vos verkoopt ook super! Mensen die kwaliteit kunnen zien maakt een kleurtje vaak niet uit, die willen een pony met kwaliteit en maakt niet uit of deze zwart wit bruin vos en roze met groene stippen is. Als mijn merrie bruin was geweest had ik haar net zo goed gekocht want bewegen kan ze super en zit daarbij geweldig goed in elkaar!
daffie1986 schreef:en fokken waar de markt om vraagt is 99% de reden waarom het mis gaat. Hier thuis hebben wij het altijd over mode of hype fokkerij tegen over de ouderwetse fokkerij, het recht van de sterkste om het zo maar even te noemen. Vergelijk de fokkerij van de echte oude fokkers maar eens met de fokkerij van de jonge generatie.
"Ik ga voor charmeur want die brachten veel goede paarden op die voor veel geld verkocht werden" en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen over veel andere hengsten die totaal niet op merrie's passen.
Zelf ben ik van mening dat een merrie en een hengst eerst moeten bewijzen goed te zijn op een hoog niveau in de discipline van keuze, oud te kunnen worden (en vooral gezond) en misschien dat ik dan uit het slecte groepje dat over blijft dan ooit een veulen zal fokken. En ja dan loop je de kans dat je merrie die b.v. Grand prix gelopen heeft als 12 jarige tijdens haar 1ste drachtigheid komt te overlijden aan b.v. koliek en heb je geen nakomeling van haar. Het voordeel in dit geval (als iedereen dit zou doen) is dat er minder paarden gefokt worden en dat de dieren hun waarde blijven houden omdat het b.v. niet de zoveelste Jazz X ..... is.
daffie1986 schreef:en fokken waar de markt om vraagt is 99% de reden waarom het mis gaat. Hier thuis hebben wij het altijd over mode of hype fokkerij tegen over de ouderwetse fokkerij, het recht van de sterkste om het zo maar even te noemen. Vergelijk de fokkerij van de echte oude fokkers maar eens met de fokkerij van de jonge generatie.
"Ik ga voor charmeur want die brachten veel goede paarden op die voor veel geld verkocht werden" en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen over veel andere hengsten die totaal niet op merrie's passen.
Zelf ben ik van mening dat een merrie en een hengst eerst moeten bewijzen goed te zijn op een hoog niveau in de discipline van keuze, oud te kunnen worden (en vooral gezond) en misschien dat ik dan uit het slecte groepje dat over blijft dan ooit een veulen zal fokken. En ja dan loop je de kans dat je merrie die b.v. Grand prix gelopen heeft als 12 jarige tijdens haar 1ste drachtigheid komt te overlijden aan b.v. koliek en heb je geen nakomeling van haar. Het voordeel in dit geval (als iedereen dit zou doen) is dat er minder paarden gefokt worden en dat de dieren hun waarde blijven houden omdat het b.v. niet de zoveelste Jazz X ..... is.
amyz schreef:Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.
Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn