Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:36

En maakt het voor jou verschil of het eentje is die binnen het stamboek gehouden is (KWPN x KWPN of Gelder X gelder) of whatever) of als er buiten het stamboek gekeken is? (en dan heb ik het niet over Sjarel van de buren maar over ggk paarden maar binnen een ander stamboek. :)

Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet? (Sorry dat ik al mijn vragen op jou af vuur he GJ9 maar ben gewoon benieuwd en je "klinkt" (leest :D) alsof je al wat meer fokproducten gezien hebt. :o )

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:38

anneliesdj schreef:
En even realistich; hoeveel mensen zijn er die daadwerkelijk hun eigen gefokte paard hebben tot zijn dood?
Volgens mij zijn die in heel Nederland al op 2 handen te tellen.

Inderdaad heel weinig.

Denk dat je bij In Memorian weinig topics tegenkomt van paarden die door de eigenaar zelf gefokt zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:40

Een kruising waar goed over nagedacht is, heb ik absoluut niets op tegen. En het is niet dat niemand nog met kleurtjes mag fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:42

Ayasha schreef:
Goed, oprechte vraag.
Is de bouw van een veulen een goede voorspeller van hoe die als drie jarige uit zal zien?
En maakt dat verschil of het een KWPN'er is, of een ander stamboek dat al lang bestaat?

De bouw van een veulen is een redelijke voorspeller van hoe een paard op latere leeftijd zal zijn. (met 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar bekijken. daar tussen in niet)
De ouders zijn echter een nog betere voorspeller mits die ouders geen kruisingsporoducten zijn.(om dat het dan gewoonweg niet te zeggen is welke genen er doorgegeven worden)

Mijn Gelderse merrie uit een zeer goed gefokte stam heeft me een goed veulen opgeleverd. De hengst komt ook uit een goede stam. Hengst en merrie waren van hetzelfde type.

Mij Guus lijkt op z'n ouders. 3 jaar lang heb ik mijn ogen dicht gehouden en nu de laatste 2 maanden valt mijn mond steeds vaker open.
De beweging die hij liet zien als veulen in Hengelo laat hij nu ook zien. Hij word echt mooi.

Maar het stamboek of ras maakt niet uit denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:45

Ayasha schreef:
Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet?

Nee hoor. Een die als veulen goed beweegt doet dat als volwassen paard vaak ook.

Je wil in de fokkerij eigenlijk dat ze het zowel als veulen als op latere leeftijd goed bewegen.
Dan weet je zeker dat het aangeboren is en dat dit paard zijn goede beweging kan vererven aan z'n kinderen.

Zie mijn voorbeeld van mijn Guus.

Ayasha
Blogger

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:46

Aha, bedankt voor de uitleg NatasjavE! :)
Ik vind fokken eigenlijk een heel boeiend iets, er komt zoveel bij kijken kwa genetica.. Lees ook vaak mee (vroeger al) hier op het forum waarom men een bepaalde hengst "aanraden" bij een bepaalde merrie enz. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:47

Gini schreef:
De Barock Pinto is ook een kleurenstamboek. Maar het voordeel van een stamboek is dat het georganiseerd is en dat er toch nog enige controle uitgevoerd kan worden op de kwaliteit van wat er gefokt wordt (al moet dan gekeken worden dat de stamboeken zelf ook niet doorslaan).

Ik vind dat ze bij het BP ook wel wat kritischer mogen zijn met goedkeuren van hengsten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-04-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:48

Ayasha schreef:
En maakt het voor jou verschil of het eentje is die binnen het stamboek gehouden is (KWPN x KWPN of Gelder X gelder) of whatever) of als er buiten het stamboek gekeken is? (en dan heb ik het niet over Sjarel van de buren maar over ggk paarden maar binnen een ander stamboek. :)

Beweging zie je pas op latere leeftijd "echt" denk ik, niet? (Sorry dat ik al mijn vragen op jou af vuur he GJ9 maar ben gewoon benieuwd en je "klinkt" (leest :D) alsof je al wat meer fokproducten gezien hebt. :o )

Ik loop nog niet vreselijk lang mee hoor, maar ga wel veel naar keuringen en bij fokkers thuis kijken. De paarden die ik ken van ene stamboek x andere stamboek zijn wel allemaal warmbloeden met redelijk hetzelfde fokdoel, dat maakt geen verschil nee.
Ik ken geen Fries x KWPN of Haf x KWPN of Fries x Arabier van dichtbij. Maar zou niet weten waarom het daar anders is.

Ja beweging kan je pas op latere leeftijd echt goed beoordelen, als het gaat om echt apart lopen dan. Als je kijkt wat er bij de veulenkeuringen bovenaan loopt, en hoe die verdeling is op de stamboekkeuring/centrale keuring, dan is dat bijna nooit hetzelfde. Als je bij de Geldersen kijkt, Alexandro fokte zeer veelbelovende veulens, met elastiekjes in de benen, die liepen veel bovenaan op de keuring. Op driejarige leeftijd valt dat nogal tegen, een aantal zijn wat strak in de rug, wel veel beenactie maar wat weinig lichaamsgebruik. Dat is dus wel lastig(er) te voorspellen.

Maar je kunt bij een veulen wel zien of hij correct in elkaar zit, en of hij correct loopt, als dat niet correct is zou ik er als volwassene geen bewegingswonder uit verwachten. Maar als je het ene correct gebouwde veulen naast het andere correct gebouwde veulen zet, vind ik het lastig om te voorspellen welke van de twee de aparte zal zijn op volwassen leeftijd.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:51

Tja ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen met voorheen een palomino hengst, valk hengst en nu een valk merrie die morgen richting de palomino hengst gaat.. :Y)

Alle 3 de pony's beschikte/beschikken over soms betere beweging dan ik zag op de wedstrijden, de palomino (op dit moment ruin) loopt op dit moment succesvol tussen de paarden met bijna elke wedstrijd een 1ste prijs en dat tussen al het dressuur geweld en hij met zijn E maatje. De valk hengst zoals sommige ook wel kennen (Special) op dit moment ook gecastreerd (maar voorheen GGK!) maar klaar gemaakt voor de top met zijn 11 jarige ruitertje en is ook aangekocht door deze mensen om met 3 jaar mee te draaien met de top. De valk merrie tevens het volle zusje van Special beide een PRACHTIG papier!! Moeder van beide is dit moment al 21 jaar en idd ook 1 van de weinige die toen palomino was, tevens gaat mijn merrie deze week naar een duitse palomino hengst waarom? Omdat deze combi perfect past en niet perse om de kleur. Beide pony's met heel veel kwaliteit maar de kans dat er een gewone ''vos of bruine'' uitkomt is er ook gewoon hoor en dat maakt mij niks uit als het maar toppertje is, als mijn merrie nu een bruine was en net zo kon bewegen had ik haar ook gekocht en niet omdat ze toevallig valk was. Daarbij gaat kwaliteit mij dus wel absoluut voor :) Maar inderdaad je ziet tegenwoordig veel brandhout lopen wat niet fijn klopt.

anneliesdj

Je kunt bij een veulen echt al wel zien of die gewoon loopt of dat hij goed loopt.
En uitslagen op keuringen vind ik dan niet vergelijkbaar, want daar speelt veel meer mee dan alleen de beweging.

GJ9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:52

Ik ben het wel met Peterina eens dat hier op kleur gediscrimineerd wordt.
Uitspraken als 'je ziet bijna geen gewone bruine of zwarte meer' begrijp ik het nut niet van en het staat erg ver van de waarheid

Als je hier op bokt kijkt bij EHK hoeveel hengstenkeuze topics er zijn voor merries waar niet eens voor kleur gekozen wordt maar waar qua afstamming, karakter, gezondheid en kwaliteit überhaupt niet mee gefokt zou moeten worden dan begrijp ik de ophef over kleuren niet zo. En dan heb ik het nog niet eens over onrealistische verwachtingen zoals paarden uit pony's willen fokken. Of topics van kleine pony's op paarden etc.
Als je in zo'n topic zegt (als ik de moeite neem om te reageren dan in warmbloedtopics) dat het misschien geen fokmerrie is of dat het verstandiger en goedkoper is om misschien een goed veulen te kopen om die mensen te behoeden voor een hoop teleurstelling en kosten dan heb je heel bokt over je heen. Inclusief een topic vorig jaar bij forumzaken of het niet verboden kon worden om in hengstenkeuze topics fokken af te raden.

En dan nu hier een topic dat rekening houden met kleur in je fokdoel een hele slechte ontwikkeling is? :(:)
Terwijl het gewoon een onderdeel is van het fokdoel bij heel veel rassen en types.

Alsof er niet veel te veel slechte en gewone paarden zonder aparte kleur gefokt worden
Alsof een paard met een aparte kleur geen kwaliteit kan hebben.

Bovendien, fokken waar de markt om vraagt is geen slechte ontwikkeling. Al die paarden en pony's horen wel een goed huisje te krijgen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:54

anneliesdj schreef:
Je kunt bij een veulen echt al wel zien of die gewoon loopt of dat hij goed loopt.
En uitslagen op keuringen vind ik dan niet vergelijkbaar, want daar speelt veel meer mee dan alleen de beweging.

Ja als hij als veulen een sterk achterbeen heeft, en een ruim grijpend voorbeen, is dat niet ineens weg bij een volwassen paard.

Maar of een paard bijv. makkelijk gaat schakelen, en het verschil tussen 'goed' en 'apart' vind ik lastiger te voorspellen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:54

anneliesdj schreef:
Als we de discussie dan wat verder door kunnen voeren; bepaalde nieuwe stamboeken/rassen doen hier ook gewoon aan mee.
In het wilde weg maar hengsten goedkeuren en merrie's inschrijven zolang het voornaamste fokdoel maar wordt behaald (kleur of type) mag iedereen meedoen, zelfs zonder bekende afstamming.
En zo zie ik regelmatig dekhengsten voorbij komen waar ik gewoon van moet huilen, letterlijk.

Ook oudere stamboeken hebben soms een heel bijzonder goedkeuringsbeleid hoor :+

Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.

Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn.

Ergens begrijp ik de kleurenfokkerij overigens wel want ligt inderdaad beter in de markt. Ik heb ook vaak het idee dat de gemiddelde recreatieruiter eerder een voorkeur heeft voor een gewoon ok gebouwd paard met een leuk kleurtje dan voor een bruine exterieurmatige topper. En op zich....geef ze eens ongelijk. Paard dat gewoon correct is maar verder niks bijzonders kan prima geschikt zijn voor een recreatieruiter. Op het moment dat je iets wilt gaan presteren in de sport spreekt het voor zich dat dat anders ligt.

Tsja en vermeerderaars houd je er toch wel tussen helaas. Maar ben het er mee eens dat je het steeds meer ziet, mensen die een bepaalde kleur hengst juist wel of niet willen ivm het kleurtje. Jammer, want vaak komt het de combinatie niet ten goede (al wil ik daarmee beslist niet zeggen dat er geen goede kleurfokkers zijn).

Op kruisingen heb ik niks tegen, ook niet op papierloos fokken, mits het ook echt fokken is en geen vermeerderen. Ik denk dat een echt correct, rijtypisch veulen (mét kleurtje ;) ) met een fijn karakter niks verkeerd is. Papier is niet zaligmakend, een goed paard is en blijft een goed paard. Overigens valt me ook op op bokt dat fokken zonder papier niet per definitie wordt afgeraden, alleen fokken met een mindere merrie ''die zooooo lief is'' wordt afgeraden...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:55

Leuke discussie, voelde me eerst wat aangesproken. Maar nergens voor nodig, ik heb bewust gekozen voor een hengst binnen het stamboek met de juiste verbeterpunten en die ook kleur heeft. Maar niet voor de hengst waarbij ik 100 procent zeker ben van kleur.

Laatst toevallig een ggk palomino hengst gezien, ik had hoge verwachtingen van deze hengst. Op de plaatjes op internet zag hij er prachtig uit. In het echt een veel te groot hoofd en hij kon echt niet bewegen voor een vaderdier. Nooit maar dan ook nooit zou ik zo´n hengst gebruiken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:56

Ik denk overigens dat de reden een beetje is, dat de markt gewoon niet goed is momenteel, mensen tóch willen fokken, ook met huis-tuin-en-keukenpaarden (een guste merrie vreet tenslotte gewoon door) en dan voor een kleurhengst gaan, "want kleur verkoopt". En dat verkoopt inderdaad, omdat er gewoon ook heel veel mensen zijn die een kromme bok niet van een goed gebruikspaard kunnen onderscheiden en bij de eerste aanblik verliefd worden op het kleurtje.
Tja, en dan ga je als goede fokker noodgedwongen ook maar mee, want anders blijf je, zeker met gezonde-maar-middelmatige of recreatiepaarden met gewoon een vos of bruin kleurtje, mooi met je handel zitten.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:00

Ik ben daar niet altijd mee eens een GOEIE bruine of vos verkoopt ook super! Mensen die kwaliteit kunnen zien maakt een kleurtje vaak niet uit, die willen een pony met kwaliteit en maakt niet uit of deze zwart wit bruin vos en roze met groene stippen is. Als mijn merrie bruin was geweest had ik haar net zo goed gekocht want bewegen kan ze super en zit daarbij geweldig goed in elkaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:00

GJ9 schreef:
[Op driejarige leeftijd valt dat nogal tegen, een aantal zijn wat strak in de rug, wel veel beenactie maar wat weinig lichaamsgebruik. Dat is dus wel lastig(er) te voorspellen.

Maar je kunt bij een veulen wel zien of hij correct in elkaar zit, en of hij correct loopt, als dat niet correct is zou ik er als volwassene geen bewegingswonder uit verwachten. Maar als je het ene correct gebouwde veulen naast het andere correct gebouwde veulen zet, vind ik het lastig om te voorspellen welke van de twee de aparte zal zijn op volwassen leeftijd.

Off topic maar Alexandro heeft wel een heel hoog percentage ster en keurmerries al. Denk dat als hij zo door gaat heel snel keur is.

Maar verder wel eens. Als veulen en op de keuring zegt nog niet heel veel over de bruikbaarheid onder het zadel. Het schakelvermogen proberen ze wel steeds meer mee te nemen op de keuringen.

Alleen daar zal bij heel veel stamboeken niet naar gekeken worden. Heel veel stamboeken hebben ook geen verrichtingsonderzoek.
Sommige gaan niet verder dan een IBOPproef voor de hengsten, sommige nog minder.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:03

en fokken waar de markt om vraagt is I.M.O. 99% de reden waarom het mis gaat. Hier thuis hebben wij het altijd over mode of hype fokkerij tegen over de ouderwetse fokkerij, het recht van de sterkste om het zo maar even te noemen. Vergelijk de fokkerij van de echte oude fokkers maar eens met de fokkerij van de jonge generatie.
"Ik ga voor charmeur want die brachten veel goede paarden op die voor veel geld verkocht werden" en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen over veel andere hengsten die totaal niet op merrie's passen.

Zelf ben ik van mening dat een merrie en een hengst eerst moeten bewijzen goed te zijn op een hoog niveau in de discipline van keuze, oud te kunnen worden (en vooral gezond) en misschien dat ik dan uit het slecte groepje dat over blijft dan ooit een veulen zal fokken. En ja dan loop je de kans dat je merrie die b.v. Grand prix gelopen heeft als 12 jarige tijdens haar 1ste drachtigheid komt te overlijden aan b.v. koliek en heb je geen nakomeling van haar. Het voordeel in dit geval (als iedereen dit zou doen) is dat er minder paarden gefokt worden en dat de dieren hun waarde blijven houden omdat het b.v. niet de zoveelste Jazz X ..... is.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 22-04-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:10

De kleurfokkerij zie je al jaren terug bij andere dieren die mensen houden. Kijk bijvoorbeeld naar honden, katten, vogels, kippen, muizen, konijnen etc etc. Héél veel kleurfokkerij. Maar ook bij koeien ( voornamelijk aftekeningen maar dan als nog) of hangbuik biggen.

Dus waarom dan bij paarden niet? Uiteraard moet je blijven kijken naar de juiste bouw en karakter, maar om daar een kleur aan toe te voegen vind ik echt de kers op de taart. Zelf heb ik ook een bijzonder kleurtje en ik heb op wedstrijd ( en Bokt) zo veel opmerkingen gekregen.. Iedereen keek en bij elke wedstrijd kreeg ik wel wat te horen. Zo ook met mij hond, een bruine husky met blauwe ogen, die krijgt ook veel opmerkingen. Uiterlijk vind ik toch wel belangrijk en ik vind ( mening) dat een apart kleurtje daar dus bij kan horen.

De mensen die voor de lol fokken met een kleurtje zonder naar de rest hebben gekeken is jammer, maar dat soort mensen waren er altijd al.. Hoe veel mensen hun merrie hebben laten "dekken" door Totilas terwijl het daar totaal niet bij paste.. Puur door de naam en bekendheid.. Dus die mensen houd je toch wel, is het niet met kleur dan wel iets anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:10

Nicole schreef:
Ik ben daar niet altijd mee eens een GOEIE bruine of vos verkoopt ook super! Mensen die kwaliteit kunnen zien maakt een kleurtje vaak niet uit, die willen een pony met kwaliteit en maakt niet uit of deze zwart wit bruin vos en roze met groene stippen is. Als mijn merrie bruin was geweest had ik haar net zo goed gekocht want bewegen kan ze super en zit daarbij geweldig goed in elkaar!

Ja, maar ook goede fokkers hebben er wel eens een mindere tussen zitten, en de markt voor goede paarden (die vaak ook nog eens niet de makkelijkste zijn, laten we wel zijn, dat gaat vaak hand in hand) is ook een stuk kleiner dan gewoon die voor HTK-paarden. En juist in die laatste markt loopt het al een aantal jaren spaak. En dat terwijl 'iedereen' graag een ongecompliceerd paard heeft waar-ie zowel een L-proefje mee kan rijden, een sprongetje mee kan maken én bomproof langs de weg en het bos in kan, zónder dat-ie GP aspiraties heeft.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:13

daffie1986 schreef:
en fokken waar de markt om vraagt is 99% de reden waarom het mis gaat. Hier thuis hebben wij het altijd over mode of hype fokkerij tegen over de ouderwetse fokkerij, het recht van de sterkste om het zo maar even te noemen. Vergelijk de fokkerij van de echte oude fokkers maar eens met de fokkerij van de jonge generatie.
"Ik ga voor charmeur want die brachten veel goede paarden op die voor veel geld verkocht werden" en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen over veel andere hengsten die totaal niet op merrie's passen.

Zelf ben ik van mening dat een merrie en een hengst eerst moeten bewijzen goed te zijn op een hoog niveau in de discipline van keuze, oud te kunnen worden (en vooral gezond) en misschien dat ik dan uit het slecte groepje dat over blijft dan ooit een veulen zal fokken. En ja dan loop je de kans dat je merrie die b.v. Grand prix gelopen heeft als 12 jarige tijdens haar 1ste drachtigheid komt te overlijden aan b.v. koliek en heb je geen nakomeling van haar. Het voordeel in dit geval (als iedereen dit zou doen) is dat er minder paarden gefokt worden en dat de dieren hun waarde blijven houden omdat het b.v. niet de zoveelste Jazz X ..... is.

En hoe wil je dat met recreatieparken doen dan? En bepaalde rassen zullen weinig tot niet uitblinken in een bepaalde sport, mogen die helemaal niet meer gefokt worden?
Verschillende stamboeken hebben verschillende doelen en dat is maar goed ook.
Fokken met een doel is goed hoor, maar we hoeven niet allemaal sportpaarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:17

daffie1986 schreef:
en fokken waar de markt om vraagt is 99% de reden waarom het mis gaat. Hier thuis hebben wij het altijd over mode of hype fokkerij tegen over de ouderwetse fokkerij, het recht van de sterkste om het zo maar even te noemen. Vergelijk de fokkerij van de echte oude fokkers maar eens met de fokkerij van de jonge generatie.

Dat zou betekenen dat een hengst voordat hij tot dekken komt eerst Grand Prix moet worden? (das overigens niet iets wat de oudere generatie fokkers doet) Dat zou heel veel kostbare dekjaren van een potentiële topper kosten.

Ik vind een verrichtingen onderzoek een mooie eerste voorspeller. Blijkt ook dat het verrichtingonderzoek(KWPN hebben we het dan over) heel goed werkt als eerste voorspeller. Twijfels over een bepaalde hengst die toch door mag zie je vaak ook terug in de nafok.
Ook de selectie op gezondheid blijkt zijn vruchten af te werpen. Hoefkatrol ontsteking bijvoorbeeld komt veel minder vaak voor bij KWPNers dan 30 jaar geleden. Het OCD verhaal blijkt iets ingewikkelder te liggen maar wie weet waar we over 30 jaar daarmee staan.

Ben het wel met je eens dat er kritisch naar het eigen fokmateriaal gekeken moet worden dus niet alleen de hengst maar inderdaad de moeder ook. Niet met alle merries hoeft ook gefokt te worden.

Maar ik denk dat qua dekaantallen de crisis al een hoop gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

amyz schreef:
Los daarvan... Kleurenfokkerij is natuurlijk niks nieuws onder de zon. Zelfs bij de Arabieren, waar je het mag doen met vos, bruin, zwart en schimmel zie je dat. Een goede zwarte legt het nog bijna altijd af tegen een middelmatig ander kleurtje maar ja....dat zwart is zo mooi he.... Toevallig recent een echt fraaie zwarte gezien maar die is dan ook niet gefokt op kleur.

Mijn ding is het niet. Ben hartstikke blij met mijn (sabino) vos en (vliegen)schimmel die gewoon doordacht gefokt zijn

Dat soort opmerkingen dus. De zwarte was geen goede geweest als hij met vooropgezet plan zwart gefokt was. En aparte kleuren zijn niet doordacht gefokt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

xSogno schreef:
En hoe wil je dat met recreatieparken doen dan? .

Dam you autocorrect? :') :')