Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellejody

Re: Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:31

@Jackytje , ik zweer zelf ook bij de furminator... echt een top kam!
Verkoop ze zelf ook, gaat echt knetter hard in de tijd van het jaar als de paarden gaan verharen.
Ik ben er ook over uit, de shet ga ik scheren met de haarrichting mee en mischien nog een dekentje opdoen maar ik hoop dat dat eigenlijk niet nodig is.
En dan als die geschoren is even goed wassen alleen nog even gaan zoeken naar spul tegen luizen (als die dat heeft?)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:10

Jackytje schreef:
Dan heeft die van mij toch luizen. Nu ook geschoren blijft hij jeuken.. Moet ik dan al mijn paarden behandelen? (Ik heb ook 2 Tinkers en nog een shet) Gelukkig heb ik Sarnacuran staan ivm ik het gebruik voor mijn Tinkers hun sokken. DA heeft het mij destijds gegeven. Ga hem niet wassen, maar gewoon verdunnen met water zoals hoort en hup in de plantenspuit..

Neen hoor, je hoeft niet alle paarden te behandelen. Het is niet omdat een paar luizen heeft, dat de rest het ook heeft. Bij Shetten is het een typisch probleem. Enkel de shet behandelen volstaat - behalve indien je ziet dat je Tinkers ook schuren

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:18

*\o/*Mijn kleine kerel gister geschoren. Hollywood 'little joe' *\o/* .. wat een haar zeg! er bleef geen pony meer over:P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn uggs houd hij voorlopig nog even aan 8-)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:17

Ziet er goed uit! Is dit met de haren mee geschoren?

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:03

tegen de haren in;) helemaal kaal.. alleen bij zijn boven beentjes met de haren mee.. anders kwam ik aventoe ook niet door de vacht heen na het wassen;)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:48

hmm.. dat wordt dus deken opdoen?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:51

Met de haren mee moet je ook een deken op doen :) . Als je nu scheert ontkom je op geen manier van een deken. Je trekt immers een flinke jas uit bij je pony en ik neem aan dat jij nu ook nog niet 24/7 in een bikini buiten zal willen lopen :') .

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:12

calice schreef:
Met de haren mee moet je ook een deken op doen :) . Als je nu scheert ontkom je op geen manier van een deken. Je trekt immers een flinke jas uit bij je pony en ik neem aan dat jij nu ook nog niet 24/7 in een bikini buiten zal willen lopen :') .

:j

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:59

Wie kan mij helpen?
Ik zit namelijk met een dilemma: scheren of niet?
Mijn shet zweet erg veel op de wei, terwijl ze eigenlijk niets doet.
Als ik haar scheer, dan doe ik haar sowieso niet helemaal want ik heb geen dekens.
Zou ze met alleen een geschoren borst (en evt. een baan) zonder deken naar buiten kunnen?
Ze verhaart trouwens wel goed, dat is het probleem niet, maar met de training is ze vaak snel buitenadem.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:23

mijne heeft geen deken op hor.. als het weer gaat regenen krijgt hij zijn regendekentje weer op met lichte voering.. die heeft hij altijd om als het regent. En die van mij gaat rond 4uur in een warme binnen stal. Tenzij het echt weer zou gaan vriezen kan ik altijd wat anders opgooien.. maar zo red hij zich prima.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:33

Overdag mag mijn manneke ook naakt lopen, toch met deze temperaturen :) S'nachts gaat zijn gevoerde regendeken op. Vorige keer had ik de indruk dat hij echt te warm had onder de fleecedeken én het regendeken. (Was dolgelukkig dat die dekens eraf waren) Dus nu maar zo. Als de temp dalen dit weekend ga ik s'nachts fleecje wel onder leggen en gewoon regendeken aan overdag.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:35

Hier ook s nachts absoluut nog een deken op, vind het temperatuur verschil zo groot met overdag...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:37

Het is hier afgelopen nacht -1 geweest... dan vind ik het echt niet kunnen om eerst de dikke jas van je pony uit te trekken en ze er vervolgens niks voor terug te geven.
Nu heb ik ze wel 24/7 buiten staan met een schuilstal dus leg ik al sneller iets dikkers op dan dat ze op stal zouden staan. Maar vandaag hebben ze ook beiden een paar uur bloot gelopen :) .

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:24

Hoeveel Gr hebben jullie erop liggen?
Heb zelf regendekens voor ze en staldekens maar die passen niet goed over elkaar en de staldeken komt er bij de schoft ver onderweg. Dus als die nat wordt is de pony ook nat eronder.
Twee jaar geleden heb ik fleecedeken eronder gelegd maar weet niet meer hoe koud het toen was in de nacht.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:29

Ik heb er 220 gram op liggen :) . De afgelopen dagen mocht ze een paar uur zonder in de zon spelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 07:54

Ik heb mijn pony een tijd geleden de borst geschoren en afgelopen weekend de hele buik.
Hiermee houd hij bescherming op z'n rug.
Zolang hij niet gaat schuren probeer ik dit tot april zo te houden en als het dan warmer word alles eraf.
Mijn messen krijg ik zaterdag geslepen terug, dus laat het goede weer maar komen en stabiel blijven.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:14

Mijn pony's hebben hier ook allebei heel erg last van.
Dawn komt sowieso al niet goed uit de wintervacht zelf, dus ik was al van plan om haar te gaan scheren.
Maar vanmiddag heb ik helaas luis ontdekt -O-
Ik was er al heel bang voor maar nadat ik een plek van 10 bij 10 cm zonder haar ontdekte bij Fay ben ik goed gaan zoeken, en toen vond ik ze bijna overal..
Dus de dekens voor Fay zijn besteld en zodra die binnen zijn worden ze volgende week allebei geschoren..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:55

calice schreef:
Ik heb er 220 gram op liggen :) . De afgelopen dagen mocht ze een paar uur zonder in de zon spelen.

Hier ook 200 gram en tussen 12:00 - 16:00 staan ze zonder als het zo lekker warm weer is.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:00

Hoi bokkers in dit topic,
Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden. Ik heb een shetlander die nu met haar warme vacht onder haar zomereczeemdeken staat. Ze verhaard enorm moeilijk. Ze is echt een ontplofte teddybeer nu, ja heel schattig allemaal maar onder dat deken zweet ze zich wel te pletter. Ik heb al gedacht aan scheren en een 100-150 grams erop (lijkt me genoeg). Helaas is het probleem dat ik niet elke dag kan komen en zeker niet elke ochtend en avond ivm school. Ze loopt 24/7 buiten. Moet ik haar gewoon zo laten en lijnzaadolie bij laten voeren? of laten scheren en de hele dag onder een 100-150 grams. Maar hoe zit dat dan met haar eczeem?
Ik hoop dat ik hier hulp vind want ik weet het niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:24

Lastig, zeker omdat je niet dagelijks kunt komen.

Ik heb onze eczeempony gisteren geschoren. Ze heeft nu haar eczeemdeken + hoofdkap om, met 's nachts een 200 gram er overheen. Overdag eigenlijk niks (gezien het warme weer) maar vandaag ongevoerde regendeken tegen de wind en gezien de kans op regen.

Ik woon ver van de pony's af, maar heb gelukkig een lieve stalbaas die de dekens wisselt. Morgen even overleggen hoe dit het handigst kan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:29

Mijn paarden staan aan huis bij mijn vader. Ik woon bij mijn moeder. Mijn vader ziet het echt niet zitten om elke ochtend en avond het deken op en af te doen. Hij voert ze nu wel maar dat is gewoon hooi

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:48

Over regendekens gesproken, mijn pony gaat verhuizen van stal. Op zijn huidige stal heeft hij ontelbare mogelijkheden om te schuilen, op zijn nieuwe stal zijn er minder schuilmogelijkheden. Is het wijsheid om in elk geval voor het winterseizoen een regendeken te kopen? Dat mocht de volgende winter weer zo nat zijn, mijn pony een regendekentje op krijgt? (Ik scheer hem overigens niet)

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:51

Furminator snijd de vacht en haalt het dus niet echt weg want er blijft dan nog de haren in de haarzakjes zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:57

Blitz22 schreef:
Furminator snijd de vacht en haalt het dus niet echt weg want er blijft dan nog de haren in de haarzakjes zitten.

Naar mijn mening snijd de furminator niet, maar trekt de losse vacht eruit.
Als de losse vacht op is merk je dat er steeds minder tot uiteindelijk niets meer af komt.
Als de furminator zou snijden zou er dus haar vanaf moeten blijven komen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:20

Furminator snijdt zeker niet. Haren die ik ermee af haal, zijn incl haarzakjes..

@Amy, regendeken is echt niet nodig. De vacht van je pony is dik zat en ervoor gemaakt om regen buiten te houden.