Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Ik snap nog niet wat je bedoeld, hoezo kan dat alleen regionaal?
Rivaldo schreef:Sinds een aantal jaren worden er steeds meer hengsten goedgekeurd/erkend via de sport. Veelal zijn dit Grand Prix hengsten. Hoe denken jullie hierover? Het klink heel logisch, we willen een Grand Prix paard fokken dus gebruiken we Grand Prix hengsten. Maar qua nafok heb ik af en toe mijn twijfels.
sarabande schreef:Er zijn KWPN fokkers die er trots op zijn wat de Nederlandse fokkerij bereikt heeft. Het feit dat KWPN paarden overal bovenaan staan en veel gevraagd zijn.
Dit soort discussies worden altijd om zeep gebracht door mensen die fulmineren tegen het KWPN, het zou prettig zijn als dat eens hierbuiten zou kunnen blijven.
Het gaat om het goedkeuren van een hengst met prestaties en aanverwante zaken, laat het daarbij
janderegelaa schreef:Ik weet niet waar je hebt over hebt Sarabande. Ik vind deze constructie heel constructief verlopen en dat daar het KWPN bij ter sprake komt, logisch het is het grootste stamboek hier. Maar je hoeft niet mee te doen hoor.
sarabande schreef:[
Ik heb het over het gezeur over KWPN bobo's en zo, laat dat toch dat heeft toch niets met onze insteek op onze individuele fokkerijen te maken
ceasario schreef:Dees schreef:Heee, iedere nieuwe release van Apple is ook harstikke gewild.
Niet zozeer om kwaliteit, maar om de modegrill.
Bij iedere andere willekeurige hengst wordt op dit moment niet zo'n tam-tam gemaakt. Duidelijk een teken van een 'hype'. Wat lang niet altijd iets zegt over vermeende kwaliteiten.
Met zijn nafok zal hij het waarschijnlijk moeten hebben van een zoon met een bewezen moederlijn en ook nog een interessante pedigree..
En daar zal het dekgeld wel eens niet hoger van zijn dan €800,- en dan is het foktechnisch aantrekkelijk.
Vroeger was er ook zo'n hype met Lingh. Nu ter dekking voor € 950,- zonder korting
http://www.gestuet-birkhof.de/de/hengste/lingh.php
Rivaldo schreef:Heb de nakomelingen van Lingh ook nooit mooie paarden gevonden.
janderegelaa schreef:Rivaldo schreef:Heb de nakomelingen van Lingh ook nooit mooie paarden gevonden.
Hij was ook niet voor niets in no time verdwenen nadat de eerste veulens geboren waren.
Rivaldo schreef:
sarabande schreef:Ik heb het over het gezeur over KWPN bobo's en zo, laat dat toch dat heeft toch niets met onze insteek op onze individuele fokkerijen te maken
sarabande schreef:Vooral de TS weet waarom ze dit topic startte.
Een dekbeperking voor het eigen stamboek zou wel een optie zijn maar financieel niet haalbaar gezien de bedragen die al in zon jonge hengst gestopt zijn die in die eerste jaren ook meestal het meeste dekt uit zijn loopbaan.
janderegelaa schreef:sarabande schreef:Dan zou je de dekbeperking alleen gebruiken om de fokkers niet allemaal met dezelfde hengst te laten dekken.
ceasario schreef:anneliesdj schreef:Ik snap nog niet wat je bedoeld, hoezo kan dat alleen regionaal?
Regionaal bedoel ik Nederland mee..We leven tegenwoordig in Europa..
En warmbloedpaardenfokken is een wereldgebeuren...
sarabande schreef:Graag correct quoten, dat heb ik niet geschreven
Ik geloof helemaal niet in dat bedrag en ben benieuwd om zon hengst tussen de anderen hier op de keuring te zien. Gezien zijn fokster etc zit er nogal wat sentiment bij het kampioenschap.
Maar goed dat is aardig off topic