[TI] Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Re: Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:03

Mijn Tink is gedeeltelijk geschoren, maar mag overdag ook gewoon zonder deken staan, is gewoon echt veel te warm voor een deken voor een paard met zijn dikke vacht. Gelukkig met wat stalgenootjes kunnen regelen dat onze paarden de komende dagen overdag zonder en s'nachts met regendeken staan. Zal die wel eens een deken over een bemodderd lijf krijgen, maar lijkt me nog altijd beter dan zich het leplazerus staan zweten. :)

MukiwaCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:12

maddy staat bij ons onder een regendeken. komt van de winter s'nachts binnen ( heel vies weer, regen, vorst, en sneeuw )
ze word af en toe gebruikt voor de koets en onder het zadel.

wiske staat gewoon zonder deken buiten, ze kan van de winter schuilen in een tuinhuisje :+
ze moet maar eens eerst even lekker veulen zijn en opgroeien :P

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:58

Rascal heeft de deken (100gr) vrij laat opgekregen, helaas, in september. (Was niet eerder terug van de wasserij) heb hem afgelopen weken vaak afgedaan omdat hij enorm aan het zweten was met dat ding op. Het is ook telkens vrij warm. Helaas is de vacht vrij dik en staat hij nu ook te zweten op stal 's nachts. Ik laat 1 ventilatie deurtje open, maar dit hebben we nog niet eerder gehad. Want wanneer is het nu koud genoeg dat hij de deken weer op kan hebben. Lastig. Doe hem wel eens een fleece deken op ' 's nachts zodat hij toch aan een deken went en de vacht niet nog dikker wordt.
Zodra de temp op 15 of lager komt overdag gaat de 100 gr deken sowieso weer op.
En er brandt ' s nachts op stal een lampje omdat mij is verteld dat ze met meer licht een minder dikke vacht maken. Tot nu toe nog niet gemerkt dus...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 15:23

Hier nog steeds 100 grams, 24/7 buiten, onbeperkt hooi. Als het veel regent leg ik de ongevoerde regendeken erover voor wat extra isolatie. Zolang het niet vriest blijft mijn waanzinnige paarse 300 grams deken in de kast :( Mocht het echt Siberisch koud worden, dan kan de 100 grams nog onder de 300 grams. Dus ik denk dat ik met drie dekens de winter wel door kom :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:30

ga jij van 100 naar 300 dan?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:48

Leuk dat dit topic terug naar boven komt, was het al vergeten dat deze bestond.

Hier staat ze nu toch al 2 à 3 weken onder een 150grams deken, 24/7 buiten. Bevalt me prima, blijft ze lekker proper en droog ;) Hoef ik niet uren te poetsen (niet dat ik dat zo erg vind, maar ik sta nou eenmaal niet op een luxe pensionstal met warm water buiten. En als het natte modder is en ik heb les.. dat gaat gewoon niet samen)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:28

Dribbelkont schreef:
ga jij van 100 naar 300 dan?

Ja, is dat een probleem dan?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:44

vindt het wel een erg groot verschil. ik denk altijd zo jij gaat ook niet van t shirt naar dikke winterjas dan kies je ook eerst een middenweg.maar is persoonlijk hoor.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:56

De temperatuur gaat vaak ook met schokken omlaag, wisselt ook qua neerslag en wind hoe het voelt. Een paard is een dier wat zelf ook temperatuur kan aanpassen. Ze heeft de 300 grams ook wel eens op gehad als die andere deken nat was (toen had ik er nog een minder) en nooit een idioot warm of koud paard gehad. Ik ga ook niet elke avond en ochtend naar stal om deken te wisselen omdat het overdag warmer is dan 's nachts. Vind dat een beetje over bezorgd eigenlijk.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:08

Hier Ryon geschoren onder een 200 grams stormshield en Eve geschoren onder een Rambo quarter 200 grams met hals. Beide 24/7 buiten met schuilstal. Beide lekker warm en ideaal met rijden zo zonder vacht.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 06:43

hier caydo onder 0 grams regendeken, dit omdat ie regenschurft heeft gehad daar hij buiten en binnen kan maar toch liever in de regen staat, vacht is zo dik dat het te vochtig bleef, wil hem nog niet scheren omdat ik zo weinig nog met hem doe, volg jaar gaat die teddyvacht er wel op tijd af, dan is ie jaartje ouder en verwacht ik dat ik wel wat meer rijd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:50

Bo staat onder een Horse ware regendeken met daaronder een liner van 100 gram.
Ze is er nog steeds lekker warm onder dus ga er nog geen dikkere opleggen.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:35

Ik heb een vraag. Ik heb een tinker met een lekker dikke wintervacht. Ik krijg haar alleen bijna niet meer schoon omdat als ze in de viezigheid gaat liggen het helemaal in haar vacht blijft plakken. Zou ik nu nog een deken op kunnen doen en zo ja hoeveel gram?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:58

Silver_Bolly, om die reden heeft die van mij er ook een om ;) Tinky had ook wel al vacht, en nog altijd, maar met een 150 grams gaat het prima. Fleecegevoerd, zodat ze na het rijden ook lekker opdroogt.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:46

Ik ben begonnen met een regendeken begin november.
Toen het laatst goed koud werd ben ik overgegaan naar 200 gram.
Merk wel dat ze het nu wat warm heeft als ze snachts op stal staat, maar vond het ook wat om nu weer terug te gaan.

Mocht het echt super kouden dagen komen rond -10 heb ik nog een 300 grams.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:25

Geen dekens hier! Enkel na het rijden eventjes het zweetdeken op. Lekkere vuile teddy's dus :-)

Lodewijk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:21

Mijn tinker heeft nu een 200 grams op. Blijft gek dat er zoveel verschil bij iedereen in is!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:52

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van vele factoren; hoe ze in de wind staan, hoeveel en wat ze te eten krijgen, hoe nat de ondergrond is, wat voor training ze krijgen. En per individu verschillend, bij mn vorige Tinker had ik er niet eens over gedacht er uberhaupt een deken op te doen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:03

Ted staat onder een 150 grams zonder hals gedeeltelijk geschoren.
Bij veel wind en veel regen doe ik een 50 grams met hals er over.
Maar met iets warmer weer en zon staat hij ook naakt overdags.

Whis is sinds van de week alleen op der hals geschoren omdat ze der warmte niet kwijt kan en die staat naakt.
Nu met regendeken voor de nacht omdat ze niet zo erg lekker is en ik niet wil dat ze helemaal zeiknat regend.

Ik zelf vind kijk naar je paard wat die nodig heeft, maar vind 300 of meer vind ik echt wel veel hoef ik hier echt niet op te doen vinden ze veel te warm.
Onbeperkt ruwvoer is dan ook belangrijk, en beweging

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:38

Rocky 24/7 buiten,zonder deken,dus is een heerlijke teddy-beer nu...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:30

Jes (26) staat nog steeds onder haar 200 grams. Toen de temperatuur onder de 10 graden dook overdag met kans op koude nachten heeft ze die omgekregen, en die houdt ze tot het heeeeeeel koud wordt (dan krijgt ze 300grams op) of weer fors warmer (ongevoerde regendeken). Ik kan niet dagelijks wisselen, bovendien staat ze hier heel lekker onder. Ze staat 24/7 buiten, rondom beschutting en 24/7 toegang tot goed hooi. Ook heeft ze een enorme berenvacht, ze houdt zichzelf alleen niet meer warm als ze nat wordt. Dus daarom maar onder een deken 's winters.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:34

Hier nog steeds 100 grams en sinds gisteren maar weer regendeken erover.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:52

Hier gelukkig in het bezit van een ongeschoren tinkerdame.
Dus geen dekens in het bezit.
Ze wordt deze maanden als het zo vroeg donker is alleen in het weekend gereden, en zelfs dan nog niet altijd. Dus scheren is bij haar niet nodig.

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:10

Cash staat op stal met een 300 grams staldeken. Ze komt dagelijks op het land dan krijgt ze een 100 grams regendek erover heen..
Als het gaat vriezen snachts... Vanaf -5 ong. Krijgt ze een 200 grams onderdek met halve hals onder haar staldek.

Ze zit super kort in haar haar en dat wil ik graag zo houden ivm met de wedstrijden en het opdrogen na rijden.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:07

De twee jongste compleet naturel en onze bijna 18 jarige sinds vorige winter onder een deken.. Ondanks onbeperkt hooi viel hij toch te veel af.. Nu begonnen met ongevoerde regendeken ( halve hals) en sinds kort de horseware Rhino wug 200 Gr. Waar ik erg content mee ben, fijne pasvorm, oersterk, en waterdicht ;-)
24/7 buiten met mogelijkheid tot binnen staan en in het stro liggen maar kiezen zelf voor slapen op t zand..