Hoge staartinplant, kwestie van smaak of...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:35

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom brandweerautos rood zijn!

Terug ontopic.

Te recht is niet goed, te afhangend ook niet!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:43

Missouri"]
alles waar TE voor staat is niet mooi Haha!
[/quote]

[quote="Pipo schreef:

Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:29

xyzutu2 schreef:
En dan neig ik toch sterk naar smaak.

Ik neig naar de feiten. Voor mij is niet een onderdeel bepalend maar het een samenspel van gelijke elementen, benodigd voor de verlangde prestaties.
De bouwstenen bestaan uit een combinatie van lengte- breedte- en hoogte dimensie en de vormen van het skelet. Bij een uniform type, een uniform skelet, uniforme verhoudingen, gelijke voortstuwing.
Om dat evenwicht in de beweging te garanderen, vervult de staart bij het sportpaard eveneens een cruciale rol.
Helaas staat onze wetenschap op het gebied van evenwicht in de bouw nog maar in de kinderschoenen. Zo vertolken sommige wetenschappers zelfs nog allerlei onzin over de paardenrug die zogenaamd als een mechanische veer zou functioneren.
Dr. Rau was op dit terrein een stuk verder. Misschien zinvol om van deze wetenschap eens kennis te nemen alvorens de wetenschap in de mond te nemen.
Misshien wil Bucephalus Lohgerber nog een keer op deze pagina zetten, dan zal ik proberen aan de hand van deze draffoto de functie van het kruis en de staart te onderbouwen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:35

Pipo schreef:

Dat zei mijn partner vannacht ook nog tegen mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:40

Anna42 schreef:
Ik neig naar de feiten. .
\

HAHAHA das een goede, van die feiten als:

De (sha) arabier is verantwoordelijk voor alle goed presterende sportpaarden.

Bonfire, Krack en Jazz zijn waardeloze dressuurpaarden.

Als een 1 foto kunt vinden van een paard met 1 been aan de grond is het een waardeloos beest dat op de voorhand loopt!

???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:40

Behalve bij TEvreden en TE paard.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:45

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Ik neig naar de feiten. .
\

HAHAHA das een goede, van die feiten als:

De (sha) arabier is verantwoordelijk voor alle goed presterende sportpaarden.

Bonfire, Krack en Jazz zijn waardeloze dressuurpaarden.

Als een 1 foto kunt vinden van een paard met 1 been aan de grond is het een waardeloos beest dat op de voorhand loopt!

Samsam dit zijn jouw woorden en niet mijne.

???????
[/quote]

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:47

Anna42 schreef:
[Samsam dit zijn jouw woorden en niet mijne.
[/quote]

De woorden van SamSam over de feiten van Anna... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:49

Het plaatje van Grannus doet het niet meer zag ik.
Afbeelding
Als het plaatje weer verdwijnt, dan staan er hier nog een paar foto's van dat paard: Grannus

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:55

Lovely schreef:
Het plaatje van Grannus doet het niet meer zag ik.
Afbeelding
Als het plaatje weer verdwijnt, dan staan er hier nog een paar foto's van dat paard: Grannus

Bedankt Lovely. Dat is precies wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:01

Dat is fijn Anna, maar ik zie dat afhangende kruis niet zo bij Grannus eigenlijk?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:33

Lovely schreef:
Dat is fijn Anna, maar ik zie dat afhangende kruis niet zo bij Grannus eigenlijk?

Ik ook niet. Dit heb ik geschreven:
"Dit proces werkt optimaal bij een licht hellend en voldoende lang kruis".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:36

Je schreef dit:
anna42 schreef:
Prominente mondiale spring -en dressuurverevers zoals Ramzes, Polydor, Grannus, Capitol I, Ramiro, Donnerhall en Weltmeyer hebben een gewelfde rug met sterk bespierde oplopende lendenen en een licht hellend kruis.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:49

Lovely"]
Je schreef dit:
[quote="anna42 schreef:
Prominente mondiale spring -en dressuurverevers zoals Ramzes, Polydor, Grannus, Capitol I, Ramiro, Donnerhall en Weltmeyer hebben een gewelfde rug met sterk bespierde oplopende lendenen en een licht hellend kruis.
[/quote]

Precies. Dus geen afhangend kruis.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:54

De meeste van die verervers die jij noemt zijn dood.
Wat zijn niet dode verervers die perfect in elkaar zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:02

Ferro, eigenlijk Ulft dus.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:06

Heb 2 voorbeeldjes van jongere hengsten (vaders van nu net gekeurde oldenburger hengsten)
Landor S:
Afbeelding

Rubin Royal (iets jonger)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 02-12-03 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:06

Anna42 schreef:
Ik neig naar de feiten.

Je neigt naar feiten die jij als zodanig bestempeld en aan de man wil brengen. Maar feiten zijn pas feiten als je ze kunt bewijzen en dat bewijs niet weerlegd kan worden. Zolang dat niet zo is, zijn die ideeën je mening/smaak.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:20

Citaat:
Om dat evenwicht in de beweging te garanderen, vervult de staart bij het sportpaard eveneens een cruciale rol.

Anna kan dat las geen ander uitleggen, maar:

als puntje bij paaltje komt: gaat het dus om de balans. Voor een dressuurpaard zal het weer anders zijn dan een spring- of tuigpaard, het doel is dan ook anders.

Dit is een leuke discussie, gestaafd met behoorlijke kennis. Wat mij betreft: als een paard het goed doet in welke tak van sport ook, maakt mij niet uit waar die staart hangt (oke, wel op 't achterwerk), al zal dan een (te) hoge of (te) lage staartinplant niet mooi zijn -dus toch smaak- Knipoog

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:13

Op verzoek geplaatst:

Seigneur d'Alleray
Afbeelding

Lohgerber
Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:34

Aimee"]
[quote="Anna42 schreef:
Ik neig naar de feiten.

Je neigt naar feiten die jij als zodanig bestempeld en aan de man wil brengen. Maar feiten zijn pas feiten als je ze kunt bewijzen en dat bewijs niet weerlegd kan worden. Zolang dat niet zo is, zijn die ideeën je mening/smaak.
[/quote]

Kijk even onder topic Evenwicht laatste pagina Post Van Bucephalus Holmstroem die wil natuurlijk de wetenschap aan de man brengen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:54

Zannekin schreef:
De meeste van die verervers die jij noemt zijn dood.
Wat zijn niet dode verervers die perfect in elkaar zitten?

Dat is nu het fokkers probleem. We weten pas alles van een paard en zeker van hengsten inzake de vereving als hij oud of inderdaad dood is.
Daarom is het zo belangrijk om te analyseren wat hadden deze hengsten, in de bouw, bloedlijnen etc. gemeen en met diezelfde elementen verder te fokken.

En zeker niet zomaar wat nieuwe modedingen gaan bedenken van lange voorbenen en lange ruggen voor het dressuurpaard of korte voorbenen en een horizontale halshouding voor het springpaard etc en wat voor modeonzin men nog meer bedenkt voor het sportpaard die totaal niet bewezen is en juist het omgekeerde effect opleveren. Bovendien uiterst nadelig zijn voor zijn prestaties en welzijn.

Toch staan deze hengsten ondanks dat de meeste dood zijn nog steeds bovenaan de wereld ranglijst.
Wat deze hengsten gemeen hebben, is de bouw, het skelet (evenwicht in de bouw) en een aantal elementen in de bloedlijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:20

Bucephalus schreef:
Op verzoek geplaatst:

Seigneur d'Alleray
Afbeelding

Lohgerber
Afbeelding
Via deze druk wordt er druk op de lenden uigeoefend. Door lichtjes de staart te heffen (de staart wordt nu gedragen), komt er eveneens van de andere kantvia het versmolten kruisbeen druk op de lendenen te staan waardoor er druk op de onderliggende gewrichten van de achterhand ontstaat. De rug blijft evenwel horizontaal.

De onderliggende gewrichten worden nu meer gesloten en zo kan het paard het lichaamsgewicht mechanisch en zondrer krachtsinspanning heffen.
Dit proces werkt optimaal bij een licht hellend en voldoende lang kruis.

Dit had ik geschreven. Helaas zijn de foto's verdwenen dus wachten we even tot opnieuw worden opgeladen en zal ik proberen het opnieuw toe te lichten.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:16

Anna42"]
Daarom is het zo belangrijk om te analyseren wat hadden deze hengsten, in de bouw, bloedlijnen etc. gemeen en met diezelfde elementen verder te fokken.
[/quote]
Vandaar wacht ik op de toepassing van jouw theorie op de jonge hengsten hierboven.
Misschien dat bv Hohenstein wel een stempelhengst wordt, moeten we dan de theorie veranderen???

[quote="Anna42 schreef:
Toch staan deze hengsten ondanks dat de meeste dood zijn nog steeds bovenaan de wereld ranglijst.

Nogal logisch, ook de paarden bovenaan deze ranglijst zijn niet piepjong meer. Binnen 10 jaar zien we daar de hedendaagse hengsten staan. En.. in toepassing van een theorie wil ik dan graag weten welke.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:49

idereen kent het vast wel: een opgewonden paard met zijn staart bijna boven op z'n rug. Verandert dan binnenin zo'n paard iets (behalve de stoot adrenaline?) Het paard kan dan duidelijk zoveel meer bewegen Verward