Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(1 keer in spanje) maar verder niet.
) Sammyoo schreef:Bij een Lusitano vind ik de hals vaak kort en zwaar, daar moet je bij je hengstenkeuze wel op letten. En heeft je merrie nou een matige rug of is ze gewoon slecht bespierd?
Op de foto vind ik toch dat het paard dressuurmatig gereden wordt, of bedoel je dat je niet van wedstrijden houdt?
ElCid schreef:Ik zie juist vaak bij PRE een te zware, korte hals (die dan ook nog vaak doorloopt in een lage, lange schoft met zwakke rug e.
Sammyoo schreef:Een paar jaar geleden zijn op indoor Brabant de deelnemende dressuurpaarden lineair gescoord. Het enige wat ze echt allemaal gemeen hadden was de lange schoft! Dus inderdaad, een lange schoft is prima voor de beweging!
michelle___ schreef:Maar ik blijf nog altijd verlieft op deze; http://www.horsespre.com/product/produc ... cid=1&cid=
Sammyoo schreef:michelle___ schreef:Maar ik blijf nog altijd verlieft op deze; http://www.horsespre.com/product/produc ... cid=1&cid=
Ik ben geen kenner, maar ik zou mijn merrie niet laten dekken door een hengst met zo'n bovenlijn
Cyrina schreef:Een lange schoft en een zwakke rug zie je zelden, juist omdat de ophanging van de rug goed is. En als ze dan een zware hals hebben, dan liever een lange geproportioneerde schoft erbij dan een korte, met een korte is het nog erger.
Ik ben het niet eens dat je dit bij Pre's vaak ziet. Je ziet het, maar het is niet zo dat ze het bijna allemaal hebben. Bij de paarden die je op de campeonato tegen komt, zijn de verhoudingen gewoon kloppend, ook een PRE jury wil dat zien.
SandravdB schreef:Dus ben niet de enige die vraagtekens zette bij wat de keurmeester vond, volwassen hengsten heb ik niet gezien was zaterdag geweest, maar wel rondje door stallen gemaakt en bij bepaalde paarden die ik terug zag in uitslag had ik zoiets van wat is er mis gegaan dat hij zo laag gescoord heeft.
SandravdB schreef:Dus ben niet de enige die vraagtekens zette bij wat de keurmeester vond, volwassen hengsten heb ik niet gezien was zaterdag geweest, maar wel rondje door stallen gemaakt en bij bepaalde paarden die ik terug zag in uitslag had ik zoiets van wat is er mis gegaan dat hij zo laag gescoord heeft.
Dat klinkt misschien onsportief, maar mijn hengst heeft qua morfologie erg goed in mekaar. Mooie rechte rug en sterke achterhand, schuine schouder en een goede halsaanzet en zeer mooi op de benen, met grote hoeven. Qua beweging mocht hij voor het ras wat meer knie-actie hebben maar de motor zit achteraan en een motor heeft hij. Daarbij kan hij geweldig stappen. Hij heeft echter geen rastypisch hoofd:

Idra schreef:Cyrina schreef:Een lange schoft en een zwakke rug zie je zelden, juist omdat de ophanging van de rug goed is. En als ze dan een zware hals hebben, dan liever een lange geproportioneerde schoft erbij dan een korte, met een korte is het nog erger.
Ik ben het niet eens dat je dit bij Pre's vaak ziet. Je ziet het, maar het is niet zo dat ze het bijna allemaal hebben. Bij de paarden die je op de campeonato tegen komt, zijn de verhoudingen gewoon kloppend, ook een PRE jury wil dat zien.
Ben ik toch niet helemaal eens met je Cyrina. Op de Campeonato in belgië dit weekend nam de jury heel vreemd keuzes. Zowel bij de merries en de 3, 4, 5/6- jarige hengsten heb ik de jury heel vreemd keuzes zien maken. Ik stel mij vanaf nu dus serieuze vragen bij de waarde van die keuringen want als deze winnaars het ras moeten verderzetten komt er niet veel goeds uit voort. Enkel bij de 7-jarige hengsten was de winnaar terecht: Machicco!
Idra schreef:SandravdB schreef:Dus ben niet de enige die vraagtekens zette bij wat de keurmeester vond, volwassen hengsten heb ik niet gezien was zaterdag geweest, maar wel rondje door stallen gemaakt en bij bepaalde paarden die ik terug zag in uitslag had ik zoiets van wat is er mis gegaan dat hij zo laag gescoord heeft.
De winnaar van de 4-jarigen voor de morfologie had linksvoor een blokvoet, heeft geen fijne bovenlijn en een steile schouder... Je vindt een filmpje terug van hem op YouTube.
Hij werd wel heel professioneel voorgesteld.
Ik deed zelf mee in deze klasse met mijn 4-jarige hengst (hij is wel verkocht intussen, maar ik bracht hem nog voor als eigenaar) en ik begrijp niet waarom hij zo laag gescoord heeftDat klinkt misschien onsportief, maar mijn hengst heeft qua morfologie erg goed in mekaar. Mooie rechte rug en sterke achterhand, schuine schouder en een goede halsaanzet en zeer mooi op de benen, met grote hoeven. Qua beweging mocht hij voor het ras wat meer knie-actie hebben maar de motor zit achteraan en een motor heeft hij. Daarbij kan hij geweldig stappen. Hij heeft echter geen rastypisch hoofd:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De kampioen van het ras op de Sicab vorig jaar had een kiephals... dat is dan de kampioen van Spanje?
Zeer vervelend vind ik dat allemaal.
Ik hoop maar dat het er op andere keuringen beter aan toegaat, want ik heb mijn ogen opengetrokken dit weekend!
En ik had mijn Zar dus tweede geplaatst. Maar uiteindelijk zijn we dus derde geworden van de vier.