Andalusier Dekhengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Re: Andalusier Dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:57

@ nombrado,

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik als een koppig kind blijf zeggen, ik moet en zal kleur hebben.
Alleen als ik de keus heb ga ik liever eerst de gekleurde langs. Komt daaruit helemaal niks, dan zal ik mijn horizon moeten verbreden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:01

o, maar het is maar waar je voor kiest natuurlijk.
als je verder gewoon een paard met kleur wilt, en extra behang snap ik je zeker;-)
maar als je een beweger wilt, dan zal je bovenstaande toch moeten laten varen.
ik moet zelf de goedbewegende zwarte nog tegenkomen ;-) (1 keer in spanje) maar verder niet.
Overigens zijn er op de pre site nederland helaas niet alle dekhengsten te vinden. Niet iedereen met een dekhengst gaat naar de premiekeuring.
kzal even zoeken naar die valk (geen idee wat voor kleur je dan krijgt ;-) )

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:03

@ nombrado,

Het is fijn om dat te weten, bedankt.
Ik ben van plan ook zeker een aantal te gaan bezichtigen, waaronder misschien ook wel een schimmel, heb al zoveel schimmels gezien die me ook aanspraken.

Ben zeer benieuwd naar de valk!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:56

Sammyoo schreef:
Bij een Lusitano vind ik de hals vaak kort en zwaar, daar moet je bij je hengstenkeuze wel op letten. En heeft je merrie nou een matige rug of is ze gewoon slecht bespierd?
Op de foto vind ik toch dat het paard dressuurmatig gereden wordt, of bedoel je dat je niet van wedstrijden houdt?

Ik zie juist vaak bij PRE een te zware, korte hals (die dan ook nog vaak doorloopt in een lage, lange schoft met zwakke rug en te weinig kont) zeker in verhouding tot de rest van het lijf, met name de achterhand; veel front en weinig kont is iets wat je bij de PRE vaker ziet dan bij de Lusitano. Maar voor ieder paard/ hengst geldt: het dier moet in balans zijn, bij een zwaardere hals moet de rest in verhouding zijn. Een te zware hals is ook nog wel eens het gevolg van teveel voer, dan wordt het dus echt een speknek en zou het paard met minder voer en meer training ook als heel anders ogen.
De PRE is, typisch Spaans, veel meer gefokt op "show" , een groot front vinden velen mooi omdat dat het 1e ziet als het dier op je af komt, nadeel daarbij is dat de achterkant nog wel eens "vergeten" is en als gevolg daarvan hebben nogal wat PRE ( niks ten nadele van de echte goede, natuurlijk) een zwakke achterhand en rug, soms zelfs een badkuip rug. Dat is dus echt iets om zeer kritisch naar te kijken. Ik zie hier een aantal hengsten voorbij komen die, jammer genoeg, dat beeld bevestigen.
Maar zoals gezegd, je zal bij ieder paard moeten opletten of de bouw in orde is en of de hengst de mindere punten van de merrie kan verbeteren. Kleur is een leuk meegenomen, maar een mooi kleurtje en slechte bouw zit niemand op te wachten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:16

Er zijn hier in Nederland idd erg veel niet goed gebouwde pre's te vinden. Veel Boegtrekkers (enorme voorhand en een schrale achterhand)
Iets wat de spanjaarden al vaak gezien hadden en verkopen.
voor de recreatie ruiter prima. De goede bewegers betaal je nog steeds voor (en dat is vaak iets waar de nederlanders geen geld voor over hebben)
Ik weet niet veel van de Lusitano, ben een keer op zoek gegaan voor iemand, ben me wild geschrokken. Ik kreeg een paar video's te zien, onder het mom talent (nu omschrijft iedere handelaar dit, zit geld tussen denk ik) kzag er niets talentvol in. Maar ik ken zowel goed gebouwde Lusitanos, als PRE's gelukkig ;-)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:31

In sport zie je vaak meer lusitanos als PRE ook in Spanje , tuurlijk zijn er zwarte PRE die goed bewegen , heb er 2 :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:42

jus schreef:
In sport zie je vaak meer lusitanos als PRE ook in Spanje , tuurlijk zijn er zwarte PRE die goed bewegen , heb er 2 :)

:+ *D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:38

ElCid schreef:
Ik zie juist vaak bij PRE een te zware, korte hals (die dan ook nog vaak doorloopt in een lage, lange schoft met zwakke rug e.

Een lang doorlopen de schoft is juist goed. Hoe verder de schoft doorloopt, hoe meer "ophanging"voor de rug en dus hoe sterker. Het zijn ook de paarden met een korte schoft waar de rug vaak in enezo "weg valt". De lage schoft is idd wel een punt om rekening mee te houden.

Overigens zie ik de zware halzen in verhouding net zo vaak bij Lusitano's als bij PRE's. En neem nou de Lusitano Rubi, als er een een voorbeeld is van een enorme hals in verhouding met de rest.. maar jeeeetje wat een wereldpaard is dat!!

Er is wel een heel goed begende zwarte in Nederland; Candelo, mooi type ook. ; http://www.pre-stamboek.nl/pages/115689 ... _2011.html . Ik weet niet of hij ter dekking staat. Puntje van aandacht bij hem vind ik het beenwerk.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:49

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:18

Een paar jaar geleden zijn op indoor Brabant de deelnemende dressuurpaarden lineair gescoord. Het enige wat ze echt allemaal gemeen hadden was de lange schoft! Dus inderdaad, een lange schoft is prima voor de beweging!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:34

Sammyoo schreef:
Een paar jaar geleden zijn op indoor Brabant de deelnemende dressuurpaarden lineair gescoord. Het enige wat ze echt allemaal gemeen hadden was de lange schoft! Dus inderdaad, een lange schoft is prima voor de beweging!

Een lange, lage schoft met een korte, zwakke, rug is niet goed voor de beweging! Ik heb het over verhoudingen en als een paard een te zware hals heeft, een lange, lage schoft en een korte zwakke rug met weinig achterhand kan je er beter voorbij lopen! Jammer genoeg zijn bij veel PRE een aantal van deze factoren vaak aanwezig. Het gaat hier om "of/ of" maar om en/en".
Een lang paard met normale hals mag ook een lange schoft hebben, maar bij sommige PRE ( maar ook bij sommige Lusitano's) zie je een hele zware hals, die overgaat in een bijna platte schoft die ergens halverwege de rug eindigt; door de vaak korte, zwakke, rug en vaak zwakke, weinig, bespierde, achterhand is er daardoor vrijwel geen ruimte meer voor een normaal zadel, dus zal het bij zo'n paard voor de ruiter lastig worden om een dergelijk paard goed te rijden, soepel te maken en een fijne aanleuning/ rug en achterhand gebruik te krijgen.

Het gaat dus altijd om verhoudingen; een Belgisch trekpaard heeft een zware hals, maar ook een zwaar lijf, geen probleem ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:52

Een lange schoft en een zwakke rug zie je zelden, juist omdat de ophanging van de rug goed is. En als ze dan een zware hals hebben, dan liever een lange geproportioneerde schoft erbij dan een korte, met een korte is het nog erger.

Ik ben het niet eens dat je dit bij Pre's vaak ziet. Je ziet het, maar het is niet zo dat ze het bijna allemaal hebben. Bij de paarden die je op de campeonato tegen komt, zijn de verhoudingen gewoon kloppend, ook een PRE jury wil dat zien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:20

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:03

Paard staat te koop niet ter dekking , maar vind persoonlijk ook niet fantastisch

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:20

Als je van kleur houd heb ik nog een Isabel PRE hengst ter dekking staan.
Voor meer info kan je me pb'en.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:49

Zo, ik heb ook een mail terug van Fincalinda. Had info gevraagd over Manchego en Romero. Echter denk ik dat Manchego zijn bovenlijn dan niet ideaal is voor mijn merrie, zijn jullie het daarmee eens of is het onzin wat ik zeg?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:35

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:32

Cyrina schreef:
Een lange schoft en een zwakke rug zie je zelden, juist omdat de ophanging van de rug goed is. En als ze dan een zware hals hebben, dan liever een lange geproportioneerde schoft erbij dan een korte, met een korte is het nog erger.

Ik ben het niet eens dat je dit bij Pre's vaak ziet. Je ziet het, maar het is niet zo dat ze het bijna allemaal hebben. Bij de paarden die je op de campeonato tegen komt, zijn de verhoudingen gewoon kloppend, ook een PRE jury wil dat zien.

Ben ik toch niet helemaal eens met je Cyrina. Op de Campeonato in belgië dit weekend nam de jury heel vreemd keuzes. Zowel bij de merries en de 3, 4, 5/6- jarige hengsten heb ik de jury heel vreemd keuzes zien maken. Ik stel mij vanaf nu dus serieuze vragen bij de waarde van die keuringen want als deze winnaars het ras moeten verderzetten komt er niet veel goeds uit voort. Enkel bij de 7-jarige hengsten was de winnaar terecht: Machicco!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:37

Dus ben niet de enige die vraagtekens zette bij wat de keurmeester vond, volwassen hengsten heb ik niet gezien was zaterdag geweest, maar wel rondje door stallen gemaakt en bij bepaalde paarden die ik terug zag in uitslag had ik zoiets van wat is er mis gegaan dat hij zo laag gescoord heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:53

SandravdB schreef:
Dus ben niet de enige die vraagtekens zette bij wat de keurmeester vond, volwassen hengsten heb ik niet gezien was zaterdag geweest, maar wel rondje door stallen gemaakt en bij bepaalde paarden die ik terug zag in uitslag had ik zoiets van wat is er mis gegaan dat hij zo laag gescoord heeft.

Lijkt een algemene tendens want ook op een aantal Lusitano keuringen ( in België en Nederland) hebben wij wel eens verbaasd gekeken. Als daar het ras op gebouwd moet worden is het niet verbazingwekkend dat keurmeesters ( zowel bij PRE/ Lusitano) de paarden vaak onder het gemiddelde schatten. Ondanks het feit dat ze punten krijgen zijn die punten vaak niet om over naar huis te schrijven.
Bij de Lusitano's mag je er tegenwoordig van uit gaan dat een hengst die onder de 70 punten zit ( en qua stokmaat onder de 1.60m) eigenlijk niet interessant meer is voor de fokkerij, bij de merries liggen de punten iets anders.
Als je naar de landen van oorsprong gaat zie je veel betere paarden ( logisch want de echte goede verkopen ze meestal niet) en zijn de punten dus ook veel hoger.

Een tijdje geleden hoorde ik via via van een ggk Lusitano hengst, 15 jaar oud, die te koop stond voor weinig, het dier had 62 punten; ik kan me voorstellen dat de eigenaren het dier wel kwijt wilden want daarmee fokken is niet interessant.

Overigens is dat ook meteen het grote nadeel van keuren bij de PRE en Lusitano's; eens goedgekeurd blijft levenslang ggk en doordat er nogal eens veranderd wordt in de manier van beoordelen en het geven van punten lopen er dus hengsten en merries rond die op het moment geen goedkeuring meer zouden krijgen, maar waar dus nog steeds mee gefokt wordt!
Daarom zijn er nu wel lijsten met "recommended" hengsten en merries, die moeten een minimum aantal punten hebben gescoord en prestaties leveren, jammer genoeg worden deze lijsten alleen toegepast op paarden in het land van oorsprong!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:45

SandravdB schreef:

De winnaar van de 4-jarigen voor de morfologie had linksvoor een blokvoet, heeft geen fijne bovenlijn en een steile schouder... Je vindt een filmpje terug van hem op YouTube.
Hij werd wel heel professioneel voorgesteld.

Ik deed zelf mee in deze klasse met mijn 4-jarige hengst (hij is wel verkocht intussen, maar ik bracht hem nog voor als eigenaar) en ik begrijp niet waarom hij zo laag gescoord heeft :+ Dat klinkt misschien onsportief, maar mijn hengst heeft qua morfologie erg goed in mekaar. Mooie rechte rug en sterke achterhand, schuine schouder en een goede halsaanzet en zeer mooi op de benen, met grote hoeven. Qua beweging mocht hij voor het ras wat meer knie-actie hebben maar de motor zit achteraan en een motor heeft hij. Daarbij kan hij geweldig stappen. Hij heeft echter geen rastypisch hoofd:
Afbeelding
Afbeelding

De kampioen van het ras op de Sicab vorig jaar had een kiephals... dat is dan de kampioen van Spanje?
Zeer vervelend vind ik dat allemaal.
Ik hoop maar dat het er op andere keuringen beter aan toegaat, want ik heb mijn ogen opengetrokken dit weekend!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:50

Idra schreef:
Cyrina schreef:

Ben ik toch niet helemaal eens met je Cyrina. Op de Campeonato in belgië dit weekend nam de jury heel vreemd keuzes. Zowel bij de merries en de 3, 4, 5/6- jarige hengsten heb ik de jury heel vreemd keuzes zien maken. Ik stel mij vanaf nu dus serieuze vragen bij de waarde van die keuringen want als deze winnaars het ras moeten verderzetten komt er niet veel goeds uit voort. Enkel bij de 7-jarige hengsten was de winnaar terecht: Machicco!

Alweer!? Vorig jaar was er ook al zo'n gemopper in Belgie! Ik ben persoonlijk nog nooit naar Belgie geweest. In Nederland heb ik een enkele keer wel zoiets van hmm dat paard had ik anders in gedachten (beter of slechter), maar ik heb nooit dat ik alles een groot ? vindt que exterieur.

Kwa beweginstype heb ik het wel. Daar is het nog zo smaakgebonden. De ene wil heel vlak zien en de volgende wil weer veel hef zien.. Vorig jaar liep er een hengst van Centurion mega wijd achter, maar kreeg toch heel goede punten voor beweging dat vond ik ook erg raar..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:53

Maar dat ligt toch niet aan het feit of die keuring in België of in NL doorgaat, er komt 1 keuringsmeester van Spanje en die bepaalt dan de hele klassering. Dat zou toch ook anders kunnen. Twee keurmeesters lijkt mij een minimum.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:53

Idra schreef:
SandravdB schreef:

De winnaar van de 4-jarigen voor de morfologie had linksvoor een blokvoet, heeft geen fijne bovenlijn en een steile schouder... Je vindt een filmpje terug van hem op YouTube.
Hij werd wel heel professioneel voorgesteld.

Ik deed zelf mee in deze klasse met mijn 4-jarige hengst (hij is wel verkocht intussen, maar ik bracht hem nog voor als eigenaar) en ik begrijp niet waarom hij zo laag gescoord heeft :+ Dat klinkt misschien onsportief, maar mijn hengst heeft qua morfologie erg goed in mekaar. Mooie rechte rug en sterke achterhand, schuine schouder en een goede halsaanzet en zeer mooi op de benen, met grote hoeven. Qua beweging mocht hij voor het ras wat meer knie-actie hebben maar de motor zit achteraan en een motor heeft hij. Daarbij kan hij geweldig stappen. Hij heeft echter geen rastypisch hoofd:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De kampioen van het ras op de Sicab vorig jaar had een kiephals... dat is dan de kampioen van Spanje?
Zeer vervelend vind ik dat allemaal.
Ik hoop maar dat het er op andere keuringen beter aan toegaat, want ik heb mijn ogen opengetrokken dit weekend!

Dat is erg vreemd dat dat paard dan bovenaan kwam.. Ik hoop niet dat wij die keurmeester ook gaan krijgen in nederland over een maand!.....
Helaas hou je dit soort dingen toch bij jurydingen.. Bij welk ras je ook komt, je hoort altijd van dit soort berichten en dan denk je ook van; Paard van een bevriende fokker?????? Maar Fer Bago heeft geen kiephals hoor.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:55

Oh dat las ik op de facebook van een NLse die in Spanje woont en paarden bemiddelt, een schimmel met een kiephals. Nou, ik hoop dat ze het verkeerd heeft.

De Spanjaard die de winnaar voorbracht, zei zelf tegen mijn pensionklant die ook een hele goede 4-jarige heeft, dat zij had moeten winnen want hij keek heel verbaasd dat hij als winnaar werd omgeroepen :+ En ik had mijn Zar dus tweede geplaatst. Maar uiteindelijk zijn we dus derde geworden van de vier.
Laatst bijgewerkt door Idra op 26-08-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt