Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bucephalus schreef:Albert schreef:Ik denk dat dat 1 van de "problemen" in de fokkerij is.
Hoeveel mensen willen niet een veulentje van hun eigen merrie en rennen naar de eerste de beste modehengst zonder echt verder te kijken en voor de meeste hengstenhouders is een dekking een dekking, die verwijzen echt niet naar de hengst van de concurrent ook al zou die veel beter passen.
Retorische vraag: Maar komen dit soort 'gelegenheidsproducten' bij de fokker terecht of is de kans groter dat ze via de zijdeur het toneel weer verlaten?
sarabande schreef:Omdat Negro vaak klein fokt, en mijn merrielijn gaat terug op kleine voorouders. Je hebt met Ramiro er achter meer kans op maat dan met Variant die er ook om bekend stond nog al eens klein te fokken.
Neem de Negro die dit jaar aangeboden werd maar is doorgestuurd naar de najaarsverrichting. Super gefokt met allemaal grote voorouders, maar zelf net 1.62 en hij is geen uitzondering
Albert schreef:Absoluut het laatste maar ze beïnvloeden de statistieken wel.
lisch schreef:Ik heb metall ook om die reden! Ik beb erg gecharmeerd van negro maar maat en lengte is idd en grote gok bij niet te grote merrie of lijn..
Mijn Rhodium is ook beknopt en in Floris (v Negro) en BP (v Rhodium) zie ik echt wel gelijkenissen, hoewel ze dus een compleet andere moederlijn hebben. Floris is overigens ook beknopter dan zijn moeder, maar dat is dan ook echt een hele royale, langgelijnde merrie.sarabande schreef:Buc kleintjes is iets waar de fokkers door schade en schande achter komen, niet omdat die geregistreerd worden want dat gebeurt niet
Als je bijvoorbeeld net als Albert bij veel paardeneigenaren komt, dan zie je ook veel verschillende paarden. Dan krijg je wel een beetje een beeld van wat een hengst wel of niet vererft. fokfanaat schreef:een hoge ibop heeft voor mij meer waarde dan een Z2
Pletje123 schreef:Het is wel mogelijkAls je bijvoorbeeld net als Albert bij veel paardeneigenaren komt, dan zie je ook veel verschillende paarden. Dan krijg je wel een beetje een beeld van wat een hengst wel of niet vererft.
Bucephalus schreef:Pletje123 schreef:Het is wel mogelijkAls je bijvoorbeeld net als Albert bij veel paardeneigenaren komt, dan zie je ook veel verschillende paarden. Dan krijg je wel een beetje een beeld van wat een hengst wel of niet vererft.
Dan zit je in een bevoorrechte positie, als je er tenminste oog voor hebt. Hetzelfde geldt voor dierenartsen.
Fokken doe je gezamenlijk en als je samen de fokkerij in de breedte vooruit wilt helpen, moet je gegevens uit meerdere betrouwbare bronnen aan elkaar koppelen. Dan wordt het schade en schande-proces een stuk korter.
Pletje123 schreef:Klopt FF![]()
En wat betreft die IBOP; daarover ben ik het ook met je eens.
Sarabande: lijkt mij voor de opfokadressen ook nogal een klus. Het karakter is heel moeilijk objectief te scoren. Denk dat je dan meer moet denken aan hele meetbare zaken zoals de maat en wel of geen scheve voeten.
janderegelaa schreef:Die merrie is ster geworden maar volgens mij heeft de rest (nog) niets gedaan. Maar goed, ik vind hem ook een toevalstreffer.
sarabande schreef:Bij goede opfokadressen komen de veulens regelmatig in handen, gaan naar de hoefsmid, er komt een DA injecteren etc en wordt het gedrag dagelijks gezien.
Van die verschillende adressen kwamen 2 hengsten prominent naar voren met zeer lastige veulens. Dat zijn toch gegevens waar je als fokker van bewerkbare sportpaarden wat aan zou kunnen hebben.
Alleen maar roepen dat Jazz ze zo lastig geeft daar heb je ook weinig aan
_San87_ schreef:fokfanaat schreef:een hoge ibop heeft voor mij meer waarde dan een Z2
Puur uit interesse, mag ik vragen waarom?