KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:41

Cassidy schreef:
Wat ik echter bij het KWPN niet snap is dat een hengst na verloop van tijd wordt afgekeurd omdat er ruimte moet komen voor nieuw bloed? Genetisch zit een 20 jarige nog steeds zo in elkaar als wat hij op 3 jarige leeftijd was. Grote gebreken zouden er voor die tijd al uit moeten komen en dan ben ik het er mee eens dat er ingegrepen moet worden. Maar afkeuren op leeftijd?

Hoe kom je erbij dat dit gebeurd?
Als een hengst wordt afgekeurd dan is dat omdat zijn nafok tegenvalt, niet omdat hij na verloop van tijd 'uit de mode raakt'. Er zijn genoeg oude hengsten met een forse staat van dienst die nog gewoon beschikbaar zijn en ook gebruikt worden.
Alleen is de vraag of je zo'n hengst nog wilt gebruiken, op die leeftijd hebben ze al een tiental goedgekeurde zonen. Dus zo'n hengst wordt vanzelf voorbij gestreeft door zijn zonen, daar hoeft het stamboek zich helemaal niet mee te bemoeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:43

sarabande schreef:
En nog een oude vraag, waarom is het grootste Nederlandse stamboek een ondergeschoven kindje naast een kleuren forum en heeft ieder ras of rasje een eigen sub forum, soms zelfs weer onderverdeeld in fora zoals Western. Fora waar KWPN fokkers niet komen rellen omdat ze in tegenstelling tot wat hier beweert wordt, ieder het zijne gunnen maar zelf het onze niet gegund worden.

Goh nu je het zegt....
Nooit zo bij nagedacht maar idd wel bijzonder.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:59

janderegelaa schreef:
Cassidy schreef:
Toch nog even een vraag. Ik heb begrepen dat een hengst die bij KWPN initieel wordt afgekeurd uiteindelijk toch via sportprestaties als dekhengst goedgekeurd kan worden. Ik begrijp dat dit dan alleen voor dieren uit Reg. A. kan die in het stamboek opgenomen zijn na keuring? Was is de leeftijd dat je een dier voor keuring aan mag bieden of is daar een beperking op?

Je mag iedere hengst aanbieden op de hengstenkeuring. Ongeacht het register of de leefijd.
Er staat in de regelementen nergens letterlijk dat hengsten jonger dan 2 jaar niet welkom zijn, maar er wordt wel duidelijk vermeld dat komende winter hengsten gekeurd worden die geboren zijn in 2011 (zijn dan dus 2,5 jaar). Er wordt een aantal keer genoemd wat de beginletter is van de te keuren hengsten (de G dus voor 2/3jarigen). Er wordt genoemd dat ook 4/5/6 jarige hengsten aangeboden kunnen worden.
Niet letterlijk maar wel duidelijk genoeg dat het niet de bedoeling is jongere hengsten aan te leveren.

Ik zit al het hele topic mee te lezen, omdat ik het een interessant onderwerp vind maar er zelf niet zo veel vanaf weet. Kan dus weinig bijdragen aan een zinvolle discussie. Wel wilde ik iets toevoegen/vragen..

Ik las namelijk op de KWPN website dat de hengsten van 4- t/m 7-jarige leeftijd aangeboden kunnen worden door middel van de VION- en/of PAVO cup. Daar worden ze beoordeeld op basis van exterieur en prestaties, maar ook 'hors concours'?? Is er iemand die weet wat dat is?
Hier kunnen alle KWPN hengsten aan mee doen, dus reg. A en B ook. Aan de 'reguliere' hengstenkeuring, dus op 3-jarige leeftijd, mogen volgens mij alleen hengsten mee doen met een goedgekeurde vader.

Mijn eigen hengst mag namelijk niet mee doen aan de reguliere keuring, omdat zijn vader geen ggk dekhengst is. Ik zou wel met hem de PAVO cup kunnen rijden, maar de vraag is of ik de kosten ervan wil maken. De kans is erg klein dat hij wordt goedgekeurd met zijn ouders, die zijn namelijk ook niet speciaal in de ogen van het keuringscommitee. Ik vind het KWPN namelijk wel ontzettend duur! Dat is imo de grootste reden dat het stamboek wordt gezien als elitair, mocht een hengst een echte kans maken, denk ik niet dat een hobby fokker de kosten er voor over heeft (ligt natuurlijk ook aan het gebruiksdoel van het paard).
Hij heeft ook een blauw papier, staat ingeschreven in reg. B, omdat zijn vader al reg. A is. Terwijl zijn pedigree over het algemeen niet heel slecht is volgens mij, maar daar kan ik heel erg naast zitten. Ieder paard is bijzonder voor de eigenaar natuurlijk.

Wat ik begrijp van het KWPN is dat zij heel erg focussen op het fokken van het 'perfecte sportpaard'. Persoonlijk vind ik wel dat ze hier in doorslaan. Nu zoeken veel mensen juist naar een KWPN'er zonder bloed van 'de grote vijf', als je blijft fokken met die 5 hengsten krijg je straks weer het probleem van inteelt en daar zitten we ook niet op te wachten. Er wordt heel erg gefokt op dressuurpaarden of springpaarden. Las laatst een artikel in een oude Bit dat het gelderse type daarentegen als zeldzaam wordt beschouwd doordat er te weinig echte gelders worden gefokt. Er zijn maar een beperkt aantal goedgekeurde, echte gelderse hengsten die maar fokken met een kleine groep merries. Ik denk dat het KWPN die tak van de fokkerij ook maar een beetje vergeet, te veel focus legt op de sportprestaties.
Het belangrijkste imo is dat je fijne paarden fokt, natuurlijk is het fokdoel de sport, maar er zou meer gekeken moeten worden naar karakter en prestatie op oudere leeftijd vind ik. Maar nogmaals, ik heb er echt te weinig verstand van om een goede uitspraak te doen. Mocht iemand willen bijspijkeren over wat ik nu zeg, graag! :D

Ik vind het wel erg goed dat het KWPN zoveel waarde hecht aan het aantal presterende nakomelingen.

anneliesdj

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:03

Hors concour is buiten mededinging, als je bv niet op dat niveau mag deelnemen omdat je niet voldoende of juist teveel wp hebt kun je wel HC meedoen.

Ik vraag me af waarom jij je hengst met B register zou willen laten goedkeuren?
Zoals je zelf al zegt, de kans is heel klein. Heeft hij al wat gepresteerd?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:13

Oke, dat wist ik niet. Dankjewel.

Ik wil hem ook niet laten goedkeuren, hij is nog jaarling dus heeft ook niks gepresteerd. Hij wordt ook nog eens gecastreerd in het voorjaar dus het heeft voor mij weinig zin.
Ik wilde er alleen mee zeggen dat het via de VION- of PAVO cup wel zou kunnen, mocht iemand het willen. Heb het gevoel dat er een hoop hobby fokkers zijn die toch de gok willen wagen om te kijken of hun veulen misschien uitzondering op de regel is, maar dat het KWPN zo streng selecteert dat de fokkers worden tegen gehouden door de hoge kosten. Of gewoon niet ggk worden door geen goede papieren oid. Zo houden ze het KWPN exclusief dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:24

Als je paard goed genoeg is zijn het die hoge kosten wel waard.
Maar meestal is het handiger ze eerst in de sport te laten lopen en evt bij een ander stamboek aanbieden, dan heb je wat meer zekerheid.
Of verkopen aan iemand die er betere middelen voor heeft.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:28

Klopt, maar dat weet je vaak nog niet als een paard 4 of 5 jaar oud is. Sowieso zijn er tegenwoordig weinig mensen die hun paard al zwaar aan het werk zetten op jonge leeftijd als ze geen bijzonder papier of fokdoel hebben gehad. Een 7-jarig dressuurpaard dat meedoet aan de PAVO-cup, moet een kur ZZ licht rijden. Ik denk dat weinig hobby fokkers daarvoor zullen trainen met een reg. A veulen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:42

Idd een eigen kwpn stuk op bokt, lijkt me erg prettig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:44

O jawel hoor, van een 4 of 5 jarige weet je echt al wel of die maar gewoon is of apart genoeg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:10

Mosh schreef:
Noem jij dit prestaties in de moederlijn?
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/551567

Ik zou toch maar even verder kijken dan de 'strenge' criteria van het stamboek.

Al moet ik zeggen dat dit lijntje me wel tegenvalt, al snap ik waarom ze m genomen hebben. Namelijk omdat het de eerste jaargang is.

Prestaties moederlijn
Gegevens paard: U-PADOESKA PB
ggh FIVE STAR (v.AMAZING STAR)

Gegevens M: PADOESKA O
TWISTER PB (v.METALL) DR NL Z1
VINCE PB (v.JAZZ) DR NL Z1

Gegevens MM: BADOESKA
gm ZENTO (v.SUNNY BOY) DR NL Z1

Gegevens MMM: SOUVENIR
gm DAKAR (v.VARIANT) DR NL Z2
gm ELDOFIER (v.VARIANT) DR NL Z2

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:23

Een hengst die zelf extra is compenseerd een magere moederlijn.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:30

Dat snap ik, maar het was om aan te geven dat GGK hengsten niet altijd een sterke moederlijn hebben.

Z1 en Z2 dressuur.. Dat vind ik niet bijzonder.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:32

Eefjj22: wat betreft de Gelderse paarden; als de gebruiker ze meer gaat waarderen dan kunnen ze blijven bestaan. Fokkers moeten ook wel eens wat verkopen, maar als er nauwelijks vraag naar is, dan stappen ze op den duur wel over op bijvoorbeeld dressuurpaarden. Je fokt uiteindelijk voor de markt. Onverkoopbare paarden, daar zit niemand op te wachten.

Ik ben fan van het Gelders paard. We hebben een Gelderse kwpn dekhengst gefokt en in ons bezit. Het is werkelijk een heerlijk dier! En ik denk dat heel veel mensen blij met hem zouden zijn, fan van het Gelders paard of niet.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:38

Mosh schreef:
Dat snap ik, maar het was om aan te geven dat GGK hengsten niet altijd een sterke moederlijn hebben.

Maar de spoeling wordt wel heel dun als de hengsten allemaal moederlijnen moeten hebben met minimaal een paar GP paarden in de moederlijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:43

Mosh schreef:

Zoals Fokfanaat al terecht aangaf, deze hengst compenseert wel. Hij heeft een hoge dressuurindex met Jazz en Darwin erachter. Maar...eerlijk is eerlijk, ik zou deze hengst in zijn eerste jaargang niet gebruiken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:48

Het is anders wel een heel knap dier. Ben benieuwd naar zijn eerste veulens :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:55

Ik gebruik liever een iets minder opvallende hengst uit een toplijntje dan andersom.

Sorrie, iPad.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 04-08-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:58

Uitbeen toplichtte?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:41

sarabande schreef:
Ik heb een paar vragen aan de moderator die er heil in zag dit topic te plaatsen.
Hoe is het mogelijk om als KWPN fokkers met elkaar een ontwikkeling binnen de eigen fokkerij te bespreken terwijl er voortdurend negatieve zaken over die fokkerij gepost worden die vaak niet waar zijn of irrelevant, maar die vooral iedere poging om te communiceren over die fokkerij onmogelijk maken, door mensen die niets met die fokkerij hebben.

En nog een oude vraag, waarom is het grootste Nederlandse stamboek een ondergeschoven kindje naast een kleuren forum en heeft ieder ras of rasje een eigen sub forum, soms zelfs weer onderverdeeld in fora zoals Western. Fora waar KWPN fokkers niet komen rellen omdat ze in tegenstelling tot wat hier beweert wordt, ieder het zijne gunnen maar zelf het onze niet gegund worden.

Bokt he gewoon geen reactie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:04

Je hebt zeker gelijk, dat het raar is dat er geen subforum is voor KWPN terwijl er veel KWPN-eigenaren en geinteresseerden zijn.
En dat er niet ingegrepen wordt als mensen bewust KWPN-topics verzieken ....ik zie dat hetzelfde als mensen hier op Bokt Nederlandse topruiters afzeiken, dat mag ook. Maar zeg eens wat kritisch over NH, bitloos of dat koudbloeden niet zo geschikt zijn voor topsport, dan wordt er wel ingegrepen. Ik denk dat het Mod-team niet uit KWPN-liefhebbers of paardensportliefhebbers bestaat. Helaas. Topics over halsters knopen, kunstjes en prive-problemen zijn veel leuker om te lezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:05

Zo professioneel is Bokt ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:12

Pletje123 schreef:
Zo professioneel is Bokt ;)

Hoeft ook niet niet. Maar een subforum voor Kwpn lijkt me heel gewoon, als daar behoefte aan is bij gebruikers. Net zo raar, dat dierenleed amper bespreekbaar is.
En in de objectiviteit van een deel van de moderators geloof ik helemaal niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 11:41

Nee de geur vagina spray's en de kleur van nagels zijn veel belangrijker op dit "paardenforum"

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:46

Wat voor sprays? :') haha!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:48

Ik zou een KWPN sub-forum ook leuk vinden. Een warmbloed sub-forum desnoods, voor KWPN, Holstein, Oldenburg, Belgisch Warmbloed e.d..