GJ9 schreef:De Wynton x Rubus was zeker een goede en mooie merrie. Veel kwaliteit, zeker!
Maar dat is altijd de grote hamvraag.. Is type belangrijker, of de kwaliteit van de bewegingen..
Beweging gaat voor type.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GJ9 schreef:Op de site die Natasja noemt staat idd een goed artikel waar ik het helemaal mee eens ben.
Stoffel, ik heb nergens beweerd dat de paarden die nu geplaatst zijn lukraak gefokt zijn. Maar ik vind dat wel een gevaar dat op de loer ligt. Er is een groep fokkers die goed weet wat voor type ze willen fokken, en die laten zich niet van de wijs brengen door een rijpaard op kop. Maar er is ook een groep, mn de jonge garde, die zoekend is naar wat nu precies het Gelderse paard is. En blijkbaar maakt het niet uit hoe Gelders een paard eruit ziet, want er wordt enkel op kwaliteit gekeurd. Gelders type wordt daarin imo te weinig meegenomen. Behalve in de kampioenskeuring dan, dat voelde echt als een goedmakertje.
[***] schreef:Als je zegt een type fokkerij te zijn en je neemt vervolgens het type niet in je beoordeling mee moet je je eens achter je oren krabben
Rijpaardbloed met een hoog % Gelders bloed of rijpaardhengsten die overeenkomsten hebben met het Gelderse fokdoel zoals bijv een Cabochon vind ik niet te vergelijken met hengsten die daar mijlenver vanaf staan zoals Wynton
[***] schreef:In een typefokkerij?
NatasjavE schreef:[***] schreef:In een typefokkerij?
Dat is het officiele antwoord wat ik tot op heden gekregen heb.
Stoffel, ik heb net zitten teruglezen maar het "lukraak" fokken was niet van toepassing op de merrie's uit de kopgroep en de kampioenskeuring maar een algemenen opvattig waarschijnlijk eerder van toepassing op de paarden uit de onderste regionen.
Of ik moet ergens overheen gelezen hebben
GJ9 schreef:Volgens mij moet het ook minder rigoreus kunnen dan met een bloedeis. Als duidelijk is hoe een Gelders paard eruit hoort te zien, kan daar ook op gekeurd worden en aan het publiek uitgelegd worden waarom een paard dat afwijkt toch hoog geplaatst wordt.
Nu wordt alles 'voldoende' of 'goed' in het Gelderse type genoemd, dat is voor het publiek echt niet te volgen. Een aantal fokkers heeft een duidelijk type paard voor ogen, een aantal ook niet of is daar zoekende naar. Ik vind het persoonlijk erg jammer als die laatste groep maar lukraak rijpaarden gaat gebruiken, want die doen het zo goed op de keuring.
cobiie schreef:JasmijnJoy schreef:Balen dat Hengelo zo ver is. Anders kwam ik wel foto's maken hoor!
Komt er toevallig iemand vanuit Noord-Brabant?
Je weet dat 27 juli reeds geweest is?Of ben je aan het kijken met wie je volgend jaar mee kan rijden?
NatasjavE schreef:Aimee dat gaat niet over de Wynton die op kop staat en de de eigenaar ervan maar over mensen die niet weten hoe en welke hengst je moet kiezen. GJ merkt op dat je dat met meer uitleg van de jury kan opvangen. Dat gebeurt nu niet. Dat kan bij mensen met minder visie de gedachte oproepen,...we moeten alleen maar rijpaardhengsten inzetten. Het liefst zwarte rijpaardhengsten (Special D en nu dus Wynton)
Aimee schreef:NatasjavE schreef:Aimee dat gaat niet over de Wynton die op kop staat en de de eigenaar ervan maar over mensen die niet weten hoe en welke hengst je moet kiezen. GJ merkt op dat je dat met meer uitleg van de jury kan opvangen. Dat gebeurt nu niet. Dat kan bij mensen met minder visie de gedachte oproepen,...we moeten alleen maar rijpaardhengsten inzetten. Het liefst zwarte rijpaardhengsten (Special D en nu dus Wynton)
Natasja, als alle voorgaande berichten over de Wynton gaan in negatieve zin en vervolgens komt er zo'n bericht, dan kan het alleen maar óók betrekking hebben op de Wynton. Nogal kinderachtig om dat dan vervolgens terug te trekken alsof het niet geschreven is. Durf gewoon achter jezelf te staan en in te staan voor wat je geschreven hebt.
Wat jij nu stelt, is niet zo geschreven.
Joh.... En als deze paarden als voorbeeld dienen voor mensen die nu wèl lukraak met zwarte rijpaardhengsten gaan dekken, laat ze dan VOORAL naar de keuring komen met die fokproducten zodat ze beoordeeld kunnen worden! Dat is pas laf.... anderen veroordelen omdat ze met rijpaardhengsten dekken, het zelf echter ook doen en dan niet naar de keuring komen.... Heb dan ook het lef om je fokproduct voor te stellen bij de Geldersen en de jury een oordeel te laten vellen. Als het niet goed uitpakt, wordt het vanzelf afgestraft.
Ergens moet het verse bloed vandaan komen, want binnen de Gelderse stapel is het er niet.