Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:43

Als je de hoefafdrukjes van je paard bekijkt en er een meetlat naast legt, dan zie je toch dat de afstanden allemaal hetzelfde zijn? We nemen even aan dat we een stukje rijden in één tempo en met gelijkmatige takt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:05

Lovely schreef:
Als je de hoefafdrukjes van je paard bekijkt en er een meetlat naast legt, dan zie je toch dat de afstanden allemaal hetzelfde zijn? We nemen even aan dat we een stukje rijden in één tempo en met gelijkmatige takt.

De ultieme afstand die het voor -en achterbeen afleggen zijn gelijk. Alleen de paslengte van het voor-en achterbeen kunnen verschillen. Omdat tijdens de draf het voor-en achterbeen niet het hetzelfde vertrekpunt ten opzichte van de massa hebben.

Bij een te lang voorbeen wordt door het achterbeen de massa in opwaartse richting gestuwd. Daarbij staat het voorbeen niet meer verticaal onder massa maar komt halverweg onder massa terecht.
Omdat de massa niet horizontaal staat maar voor een grotere boog maakt dan achter moet het voorbeen middels een grotere paslengte de (figuurlijke) boog die de voorhand maakt overbruggen.
Misschien wil iemand de foto van Hohenstein (met het volle gewicht dragend op een voorbeen) die op een van deze topics stond wel evenb plaatsen. Op deze foto kun je goed zien dat het voorbeen een grotere pas maakt dan het achterbeen terwijl de ultieme afstand die de voor-en achterbenen overbruggen precies gelijk is.

Ook Jazz zit met dit probleem CGJ12 en dat speelt hem parten.
Alle paarden met deze fysieke onevenwichtige verhoudingen in de bouw kampen met hetzelfde probleem. Derhalve kunnen ze amper meer springen en nog een beetje gebrekkig dressuren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:12

Anna42 schreef:
het voorbeen een grotere pas maakt dan het achterbeen terwijl de ultieme afstand die de voor-en achterbenen overbruggen precies gelijk is..

Bedoel je zoiets:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:48

Dan komt het er dus gewoon op neer dat die paarden met het voorbeen en hoop lucht graaien, een grotere bel maken dus.
(dat kun je trouwens vaak zien aan het niet parallel lopen van de pijpbenen voor en achter)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:21

Anna42 schreef:
De ultieme afstand die het voor -en achterbeen afleggen zijn gelijk. Alleen de paslengte van het voor-en achterbeen kunnen verschillen.

Ik word gek.

Mijn vader zei altijd al dat de domste mensen het rijkst worden.
Dan neem ik bij deze gemakshalve maar even aan dat Anna steenrijk is.

En over die foto van die schimmel: ook die maakt de passen voor en achter óók exact even groot.
Het achterbeen gaat ie plaatsen IN de voorbeenafdruk, of daar zelfs voorbij. Het achterbeen komt echter te laat door. Da's een heel ander verhaal. Het voorbeen is al 1.20meter weggezet, maar al op het eindpunt, het achterbeen nog maar 0.40meter maar moet nog doorkomen.

Maar een pas is een pas. Van hoefafdruk tot hoefdruk.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:07

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
het voorbeen een grotere pas maakt dan het achterbeen terwijl de ultieme afstand die de voor-en achterbenen overbruggen precies gelijk is..

Bedoel je zoiets:

Afbeelding
[/quote]

Nee. Alhoewel deze Shagya ook aardig de verkeerde kant op gaat. Ik bedoel Hohenstein.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:20

Met de foto erbij zal ik het nog even verduidelijken:

Het linker voorbeen staat op de grond, net als rechtsachter. Die afstand is (pak ' m beet) 1.25m.
De afstand tuseen het zwevende rechtervoorbeen en het zwevende linkerachterbeen is dan misschien wel groter dan die 1.25 (wellicht 1.55), maar op het moment van plaatsing op de grond is die afstand weer precies gelijk aan die 1.25m van de andere diagonaal.

In de vlucht is er een moment dat het achterbeen dus achterblijft en dat is dan misschien wel waar Karel op doelt. Maar dat is iets héél anders dan een ongelijke paslengte vóór en achter.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:23

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
De ultieme afstand die het voor -en achterbeen afleggen zijn gelijk. Alleen de paslengte van het voor-en achterbeen kunnen verschillen.

Ik word gek.

Dan neem ik bij deze gemakshalve maar even aan dat Anna steenrijk is.

En over die foto van die schimmel: ook die maakt de passen voor en achter óók exact even groot.
Het achterbeen gaat ie plaatsen IN de voorbeenafdruk, of daar zelfs voorbij. Het achterbeen komt echter te laat door. Da's een heel ander verhaal. Het voorbeen is al 1.20meter weggezet, maar al op het eindpunt, het achterbeen nog maar 0.40meter maar moet nog doorkomen.

Maar een pas is een pas. Van hoefafdruk tot hoefdruk.
[/quote]

Is wat je vader zei bij jezelf dan niet uitgekomen?

SamSam werkt aan de foto van Hohenstein en dan mag je het nog eens uitleggen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:31

Maar Anna leg jij dan ook nog even uit waar de hoefafdrukken dan staan, en hoe achter niet kan "meelopen"met de voor benen, want ik heb vandaag nog steeds geen niet-blonde ingeving gehad...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 10:33

Sprintje schreef:
Maar Anna leg jij dan ook nog even uit waar de hoefafdrukken dan staan, en hoe achter niet kan "meelopen"met de voor benen, want ik heb vandaag nog steeds geen niet-blonde ingeving gehad...

Ik wacht even op de foto vanHohenstein en dan gaan CGJ12 en ik het uitleggen.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:36

CGJ12 ik ken wel de uitdrukking; Domste boer de dikste eerdappels Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:37

Ik ben hard op zoek naar de foto van de foxtrotter... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:46

Anna42 schreef:
Is wat je vader zei bij jezelf dan niet uitgekomen?

Dom --> rijk impliceert niet meeteen: intelligent --> arm...........

maar wiskundige logica is blijkaar niet je sterkste punt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:56

Anna42 schreef:
SamSam werkt aan de foto van Hohenstein en dan mag je het nog eens uitleggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze drie hebben toch precies hetzelfde euvel, of zit hier nog onderscheid in?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:04

Ja die hebben hetzelfde euvel. De laatste is trouwens wel heel erg.

Maar deze foto's zijn allemaal gemaakt vlak vóór het zweefmoment begint.
Maak nu maar eens dezelfde foto's vlak voordat het zweefmoment eindigt.
Wedden dat er dan tussen de achterbenen weer dezeldfe hoek zit dan tussen de voorbenen?

In het begin van het afdrukmoment wordt het voorbeen dus sneller naar voren verplaatst dan het achterbeen.
Omdat het voorbeen niet neergezet kan worden voordat het achterbeen ook op de plaats is gearriveerd, zal het voorbeen nog een tijdje in de lucht bungelen. Om te wachten tot het achterbeen ook meegkomen is.
Aan het einde van het zweefmoment wordt het achterbeen dus duidelijk sneller naar voren verplaatst dan het voorbeen (dat pauzeert, of wordt zelfs teruggetrokken).
Par saldo zijn dan zowel de hoefafdrukken van het voorbeen als van het achterbeen zo'n 1.25 opgeschoten..........

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:06

Zolang er geen meetlat langs de hoefafdrukken ligt...
De Foxtrotter is natuurlijk een verhaal apart. Ik heb het gisteren bij mijn eigen paard (wat slap achterbeen), een Welsh pony (korte pasjes) en een paard van de staleigenaar (met ongelooflijk sterk en ruim gangenwerk) gemeten (ja, met mijn meetlatje de bak in).
En de passen waren VOOR en ACHTER even lang, op de centimeter af. Dus het maakt geen ene ruk uit hoe ruim of hoe krachtig welk paard dan ook loopt in de drie basisgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:27

CGJxx, de hoek van het onderbeen met de grond is voor en achter gelijk, dat is al heel wat hoor Lachen.
Missouri, heb je echt met je liniaaltje in de baan gelopen, hihihi *klap**klap*.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:37

wat hebben jullie hiervan te zeggen:
Afbeelding

ik ben wel echt blond , maar toch doe ik een poging Clown

ik herinner mij nog de heisa rond gribaldi geloof ik, die hetzelfde 'euvel' zou hebben.

dan zijn we beginnen gooien met argumenten zoals:

Sjuimpje schreef:
Het is je tenslotte ook gelukt om het achterbeen van Grib er goed op te krijgen

tja die was terug te verwachten, maar heb je grib de laatste tijd nog gezien?? In den bosch zag je al dat ie het been er al regelmatig onder kon krijgen, moet je hem nu eens zien!Geloof gribus maar die gaat nog ver komen!
Wouter volgens mij moet je gewoon alles op de foto zetten

zannekin:
Alles hangt af van het moment waarop de foto is genomen. Die moet genomen zijn op het hoogste punt van de draf. Anders krijg je rare toestanden.
Een vb: is dit niet gruwelijk? Rohdiamant heet hij....
Afbeelding

orionneke schreef:
Nou ondertreden deed ie niet bepaald. Ik heb niet gezegd dat ik het met deskundigen erover gehad heb. De foto's doen het als je ze als link plaatst in je browser. Maar door pixfun doen ze hetniet en gofoto doet het ook niet momenteel.

En je hoeft niet zo te zuchten als iemand het niet meteen zo schrijft als het zou moeten horen. Ikkon dr ff niet opkomen. Dus sorry hoor als ik bedoelondertreden maar zeg intreden. Maar op die foto doet ie alles belave wat goed lijkt dusse....

Die fotos waar jij het over hebt, zijn ook niet echt op het juiste moment genomen. Kijk naar de foto van Zannekin ( wouter24) en je ziet dat hij wel degelijk een goed achterbeen heeft.

Afbeelding

Zijn dan toevallig alle andere foto's precies op het juiste moment gemaakt?? Dat lijkt me onzin als je kijkt naar dat voorbeen.....en kijkt waar dat achterbeen blijft. Of bedoel je dat hij dus nog niet in zijn zweefmoment is....?

en zo gingen deze topics door. een echt antwoord is volgens mij niet gegeven. hopelijk volgt dat nu dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:45

Het echte antwoord is al lang gegeven.
Vóór- en achterpassen zijn in horizontale centimeters gemeten ALTIJD gelijk.
Geldt voor krabbelaars en lompgrote bewegers.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:47

waarom dan blijven doorzeuren over die foto's vraag ik me af?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:52

ik ook.........

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:53

CGJ12 schreef:

Zelf gemeten!!

Dus: Ja lovely, je had me moeten zien... ze dachten dat ik niet goed geworden was, maar het zat me zo dwars!!! Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:55

whaha, heb je der geen deurwaarder bij gehaald en alles op film gezet??? dan gelooft iedereen je en kan dit topic gesloten worden Haha! Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:56

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:

Zelf gemeten!!

Dus: Ja lovely, je had me moeten zien... ze dachten dat ik niet goed geworden was, maar het zat me zo dwars!!! Haha!
[/quote]

Hihi, had het wel willen zien. Ik had eerlijk gezegd ook wel de neiging om te gaan meten, maar de kou en de regen hebben dat tegen gehouden (arme stalgenoten Haha! die hadden vast ook graag gelachen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:56

CGJ12 schreef:
Ik word gek.

.

Jou vader was zeker redelijk arm Haha!