Ibbel schreef:@ keona: Nee, 50% kans met een gekleurde merrie en een heterozygote schimmelvader.
ja sorry klopt
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rubber_Duck schreef:Wauw dit is gaafVind het echt interessant om te lezen!
Nu had ik ook een vraagje. Ik heb een vos merrie thuis, die komt van een vos moeder en een schimmel vader. Nu weet ik natuurlijk niet of haar vader homozygoot was, maar stel dat dat zo was. Dan dek ik haar met een heterozygoot schimmel hengst en krijg ik een schimmel? Of kan dat alleen als ik haar dan ook dek met een homozygoot schimmel?
En als haar vader nou heterozygoot is? Moet ik haar dan dekken met een hetero of homozygote schimmel hengst?
Was ik gewoon benieuwd naar haha omdat ze vele half broertjes/zusjes hebben die schimpies zijn.
Rubber_Duck schreef:stef schreef:Een vos is altijd homozygoot. Daarnaast is dat een basiskleur, en staat dus los van schimmel.
Een schimmel is een basiskleur + het grey gen (of twee in geval van homozygoot ).
Jouw paard draagt geen enkel grey gen.
Ga er van uit dat dat over mij gaat?
Bedankt in ieder geval
LyannevH schreef:Leuk dit zeg:D
Maar toch zou ik dit nu wel eventjes willlen vragen: (ik kom er zelf niet uit)
ik heb een shetlander merrie vos met witte manen.
Er komt een bruine welsh hengst met witte voetjes op.
Wat kan ik krijgen?

Peterina schreef:Eerst Creme + Dun: op cremello zie je in principe niets, op een donker perlino of smokey black zou je in principe wel 'iets' moeten zien maar dan wel in de 'tint' van de manen en staart.
Dit is een AQHA cremello + dun hengst, Tuffs Smoken Gun:
[ Afbeelding ]
Dit is een foto van een Perlino Dun Morgen Horse hengst, Finally's Mr Amos:
bron: Dun Central, courtsey of Royal Gold Morgens:
[ Afbeelding ]
Zijn rug en benen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
oke bedankt.jammer dat ik de perlino dun foto's niet kan zien
Normaal bij deze combinatie wordt eerst de Creme en dan de Dun benaming gegevens: bijvoorbeeld cremello dun (of cremello grullo) enz
Citaat:ook heb je de kleur pearl dit is ook weer een speciaal kleurgen.ik weet dat je het ziet op paarden met een dubbele verdunning,maar hoe zit dat bij paarden met 1 cream kleur of een normale basis kleur zie je het dan of kunnen ze het dan enkel door geven.ik ben erg benieuwd.
ook dacht ik dat hetrozygoot niet tot uiting kwam,maar een andere bokker vertelde van wel(was wel op paard met dubbel cream).dus dat weet ik nu al.
toevallig heeft een kennis van mij een homozygoot pearl veulen maar op welke basis weet ik nu even niet.deze moet ook nog op kleur getest worden geloof ik.maar vind dit een zeer aansprkend hengstje nu al