[KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:57

Ibbel schreef:
@ keona: Nee, 50% kans met een gekleurde merrie en een heterozygote schimmelvader.

ja sorry klopt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:59

Homozygoot Roan bestaat wel en er zouden bij een paar rassen roans zijn die homozygoot zijn.
Dit is gebaseert op onderzoeks werk gedaan door Dr. Ann T. Bowling, Veterinary Genetics Laboratory of the University of California. Haar 'research' ondersteund eerder meldingen van homozygoot hengsten in oa de rassen Ardennais (Franse ras) en Hokkaido (Japanese ras). Zij heeft ook gewerkt aan een grote study door het AQHA en de resultaten daar ondersteunen ook onderzoekswerk.

Zelfs de meest aanstaande onderzoeks labo geeft aan dat het niet 'lethal' is: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/Roan.php

Sorry maar bij mij moet je niet afkomen met wiki informatie als een referentie!

@ Stef ... als een roan merrie homozygoot is dan ja ze zal altijd een roan veulen krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:00

Een vos is altijd homozygoot. Daarnaast is dat een basiskleur, en staat dus los van schimmel.
Een schimmel is een basiskleur + het grey gen (of twee in geval van homozygoot ).
Jouw paard draagt geen enkel grey gen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:01

Rubber_Duck schreef:
Als ik het nu goed begrijp is mijn merrie dus homozygoot vos? Want anders had ze schimmel moeten zijn toch?

Jouw paard is homozygoot vos. Alle vossen zijn homozygoot voor 'niet-zwart', anders zouden ze nl zwart (of bruin) zijn.

LadyMadonna

Toch is mij altijd afgeraden mijn roan merrie met een roan te dekken :?

MerleSimone

stef schreef:
Een vos is altijd homozygoot. Daarnaast is dat een basiskleur, en staat dus los van schimmel.
Een schimmel is een basiskleur + het grey gen (of twee in geval van homozygoot ).

Ga er van uit dat dat over mij gaat? :)
Bedankt in ieder geval :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:02

Rubber_Duck schreef:
Wauw dit is gaaf :j Vind het echt interessant om te lezen!
Nu had ik ook een vraagje. Ik heb een vos merrie thuis, die komt van een vos moeder en een schimmel vader. Nu weet ik natuurlijk niet of haar vader homozygoot was, maar stel dat dat zo was. Dan dek ik haar met een heterozygoot schimmel hengst en krijg ik een schimmel? Of kan dat alleen als ik haar dan ook dek met een homozygoot schimmel?

En als haar vader nou heterozygoot is? Moet ik haar dan dekken met een hetero of homozygote schimmel hengst?
Was ik gewoon benieuwd naar haha omdat ze vele half broertjes/zusjes hebben die schimpies zijn. :))

Als je merrie vos is en NIET-schimmel dan draagt zij geen schimmel. Haar schimmel vader is wel een vos-drager onder de schimmel.
Als je een schimmel veulen wilt uit een NIET-schimmel merrie dan moet je zoeken naar een homozygoot schimmel hengst = 100% schimmel veulen. Bij een heterozygoot schimmel hengst hebt je 50% kans op een schimmel veulen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:04

stef schreef:
Toch is mij altijd afgeraden mijn roan merrie met een roan te dekken :?

Achterhaalde informatie. Je moet ook gaan kijken naar wie het heeft afgeraden en hun 'uptodate' kennis niveau?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:08

Rubber_Duck schreef:
stef schreef:

Ga er van uit dat dat over mij gaat? :)
Bedankt in ieder geval :j

Er bestaan maar 2 kleuren bij paarden: zwart en vos .... al de rest zijn toevoegingen op de basis kleur.
Een schimmel gekleurde paard wordt altijd geboren in een basis kleur: zwart of vos of bruin (bruin = zwart + agouti) ... en heeft daarop nog een 'Veranderaar' gen = schimmel.
Schimmel is het meest dominante gen van ALLE kleuren, veranderaars, verdunners, patronen enz ... het overheest alles.
Als het aanwezig is in de genetisch bagage dan toont het.
Dus omdat je paard niet-schimmel is, draagt het ook niet schimmel. Omdat je merrie vos is EN niet-schimmel kan je concluderen dat haar vader een vos-dragend heterozygoot schimmel is.

LyannevH

Re: [KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:12

Leuk dit zeg:D
Maar toch zou ik dit nu wel eventjes willlen vragen: (ik kom er zelf niet uit)
ik heb een shetlander merrie vos met witte manen.
Er komt een bruine welsh hengst met witte voetjes op.
Wat kan ik krijgen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:14

De kans kan je zo niet zeggen, maar dat kan vos, bruin en zwart zijn.
Als de hengst zowel homozygoot voor agouti als voor zwart is, is het 100% kans op bruin.
Is hij voor beide heteroygoot en draagt jouw merrie agouti, dan heb je ook kans op vos en zwart.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:16

Okey:)
Het meeste hoop ik op een bruine.
Maarja..
De kans is dus hierbij helemaal niet berekenbaar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

Hangt van de hengst af. Homozygoot voor zwart én agouti betekent een bruin veulen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

LyannevH schreef:
Leuk dit zeg:D
Maar toch zou ik dit nu wel eventjes willlen vragen: (ik kom er zelf niet uit)
ik heb een shetlander merrie vos met witte manen.
Er komt een bruine welsh hengst met witte voetjes op.
Wat kan ik krijgen?

deze berichten horen eigenlijk hier thuis
[F-AM] Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:18

Oh.. Oeps:(
Ik zal het daar wel plaatsen.

Maar als iemand het nog weet, hoor ik het graag:D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:20

geeft niks ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:22

Kansen zijn alleen berekenbaar als je precies weet hoe je merrie kleurtechnisch in elkaar zit door een dna test bijvoorbeeld.

Zo had ik een vosmerrie die gedekt werd door mijn zilverappelhengst. De hengst was homozygoot zwart en heterozygoot zilver.
Van de merrie wist ik dat de vader zwart was en de moeder vos. Ze had dus kans dat ze via haar vos moeder agouti mee had gekregen.
Toen er een zilverappelbruin veulen geboren werd. (zwart+agouti+zilver) wist ik dus automatisch dat mijn vos merrie heterozygoot agouti moest zijn.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:26

Bedankt voor alle info trouwens, maar ik bedoelde niet dat we een Roan veulen wilde, maar dat er daar op de site stond dat wanneer je met Roan fokt het een onveranderlijke schimmel wordt, vandaar.
Nu heb ik toevallig een hele mooie Palomino Andalusier gezien ter dekking.
Werkt Palomino als verdunner? Wat voor kleur zou hier dan uit komen?

Daarbij zijn zwart en schimmel beide dominant, maar als je een fries met een schimmel dekt is de kans toch heel klein dat ie zwart wordt? Of in ieder geval ik ben het nog niet tegen gekomen.

Veel wordt er hier gezegt over schimmel en vos, mar hoe zit het met de 'gewone' bruine paarden? Zijn die heterozygoot? Dus als ik een bruine hengst op de merrie zet hebben we 75% kans op een zwart veulen toch?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:32

ook dit stukje hoort in een ander topic

Bedankt voor alle info trouwens, maar ik bedoelde niet dat we een Roan veulen wilde, maar dat er daar op de site stond dat wanneer je met Roan fokt het een onveranderlijke schimmel wordt, vandaar.
Nu heb ik toevallig een hele mooie Palomino Andalusier gezien ter dekking.
Werkt Palomino als verdunner? Wat voor kleur zou hier dan uit komen?

even antwoord ja je kunt door de hengst kans hebben op een palomino(alleen als de fries vos zou dragen,wat bijna niet voor komt)/valk/smokey black

pak je een cremello/perlino smokey cream dan krijg je 100% zeker een palomino/valk/smokey black.
draagt die hengst homozygoot agouti dan krijg je een valk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:33

Onveranderlijk schimmel is de oude benaming voor roan, die niet helemaal correct is, ook roan is veranderlijk, maar dan meer met de seizoenen dan van jaar tot jaar. En bovendien is roan een heel ander gen dan schimmel.

Edit:
Palomino heeft 1 verdunning, je hebt dus 50% kans op een verdund veulen, en dat kan smokey zijn (aannemend dat de Fries geen vosfactor draagt en bij een non agouti-palomino), en de andere 50% is dan gewoon zwart. Bij een hetero-agouti palomino heb je ook kans op buckskin, en bij homozygoot agouti onder palomino is het 50% buckskin om 50% bruin.

Ook voor het dekken van een Fries met een schimmel geldt, als de schimmel homozygoot is, wordt het veulen een schimmel.

Bruine paarden kunnen hetero- en homozygoot zijn voor zowel agouti als zwart. De dubbele heterozygoten kunnen dus zowel vos als zwart geven, de dubbele homozygoten geven 100% bruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:40

Roan is de engels benaming voor wat ze in het Nederlands 'onveranderlijke schimmel' noemen.

Palomino zelf is niet de verdunner, maar de Creme gen die van een vos een palomino maakt wel. Palomino is vos + 1x creme gen, dus daaruit kan alleen vos komen met 50% kans op een creme verdunning. Maar welke kleur het uiteindelijk wordt ligt ook aan de kleur van de merrie.

Welke kleur heeft de schimmel? Schimmel moet je zien als een jas over de jurk, waarbij de jurk de basis-kleur is.
Als de schimmel heterozygoot is voor schimmel dan hebt je 50% kans op een niet-schimmel, zij het zwart, veulen ... maar dat is afhankelijk van wat de basis kleur is van de schimmel.

Bruin is zwart + agouti ... hierook de vraag is de hengst homozygoot voor zwart en/of homozygoot voor agouti. Op een Fries merrie, en aannemend dat zij homozygoot is voor zwart en geen vos-drager is:
Indien hengst homozygoot voor zwart en heterozygoot agouti= 50% zwart en 50% bruin
Indien hengst heterozygoot voor zwart en homozygoot agouti = 100% bruin
Indien hengst homozygoot zwart en homozygoot agouti = 100% bruin
Indien hengst heterozygoot voor zwart en heterozygoot agouti = 50% zwart en 50% bruin

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:36

om nog even terug te komen op het fokken met creme en wildkleur.ik weet dat je wildkleur ziet op de kleuren met 1 maal creme.maar hoe zit dat bij de dubbele verdunningen zie je daar het wildkleur op,of zie je dat helemaal niet.en hoe heten deze kleuren dan weer?

ook heb je de kleur pearl dit is ook weer een speciaal kleurgen.ik weet dat je het ziet op paarden met een dubbele verdunning,maar hoe zit dat bij paarden met 1 cream kleur of een normale basis kleur zie je het dan of kunnen ze het dan enkel door geven.ik ben erg benieuwd.

ook dacht ik dat hetrozygoot niet tot uiting kwam,maar een andere bokker vertelde van wel(was wel op paard met dubbel cream).dus dat weet ik nu al.

toevallig heeft een kennis van mij een homozygoot pearl veulen maar op welke basis weet ik nu even niet.deze moet ook nog op kleur getest worden geloof ik.maar vind dit een zeer aansprkend hengstje nu al

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:16

Eerst Creme + Dun: op cremello zie je in principe niets, op een donker perlino of smokey black zou je in principe wel 'iets' moeten zien maar dan wel in de 'tint' van de manen en staart.

Dit is een AQHA cremello + dun hengst, Tuffs Smoken Gun:
Afbeelding

Dit is een foto van een Perlino Dun Morgen Horse hengst, Finally's Mr Amos:
bron: Dun Central, courtsey of Royal Gold Morgens:
Afbeelding
Zijn rug en benen:
Afbeelding
Afbeelding

Normaal bij deze combinatie wordt eerst de Creme en dan de Dun benaming gegevens: bijvoorbeeld cremello dun (of cremello grullo) enz

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:20

Peterina schreef:
Eerst Creme + Dun: op cremello zie je in principe niets, op een donker perlino of smokey black zou je in principe wel 'iets' moeten zien maar dan wel in de 'tint' van de manen en staart.

Dit is een AQHA cremello + dun hengst, Tuffs Smoken Gun:
[ Afbeelding ]

Dit is een foto van een Perlino Dun Morgen Horse hengst, Finally's Mr Amos:
bron: Dun Central, courtsey of Royal Gold Morgens:
[ Afbeelding ]
Zijn rug en benen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
oke bedankt.jammer dat ik de perlino dun foto's niet kan zien
Normaal bij deze combinatie wordt eerst de Creme en dan de Dun benaming gegevens: bijvoorbeeld cremello dun (of cremello grullo) enz

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:51

Citaat:
ook heb je de kleur pearl dit is ook weer een speciaal kleurgen.ik weet dat je het ziet op paarden met een dubbele verdunning,maar hoe zit dat bij paarden met 1 cream kleur of een normale basis kleur zie je het dan of kunnen ze het dan enkel door geven.ik ben erg benieuwd.

ook dacht ik dat hetrozygoot niet tot uiting kwam,maar een andere bokker vertelde van wel(was wel op paard met dubbel cream).dus dat weet ik nu al.

toevallig heeft een kennis van mij een homozygoot pearl veulen maar op welke basis weet ik nu even niet.deze moet ook nog op kleur getest worden geloof ik.maar vind dit een zeer aansprkend hengstje nu al

Pearl:
- is een Verdunner
- is een 'incompleet recessief' gen ... wat wilt zeggen dat met 1x gen (heterozygoot) hebt je zeer minimale expressie (zelfs bijna onzichtbaar), maar met 2x gen (homozygoot) hebt je vol expressie maar hier verdunt het de basis kleur maar eenmaal (zoals 1x creme = palo, valk, sm.black).
- is 'creme geactiveert' ... dat wilt zeggen dat het reageert op creme ... expressief is duidelijker, je hebt in feiten twee verdunners op elkaar. Hier ziet het eruit als een dubbel verdunning (cremello, perlino, sm.cream) maar is in feiten 1xcreme + pearl.

Vacht:
- 1x Pearl = misschien een 'ietsjes' lichtere tint van vacht, normaal donker huid die misschien een weinig rose vlekjes toont, normale kleur ogen
- 2x Pearl = 'verdunde' vacht kleur (maar niet zo licht als dubbel-verdunning creme), blauwig rose huid, veulens worden geboren met blauwe ogen (die misschien hazel of amber van kleur worden : niet noodzakelijk!)
- 1x Creme + pearl = blauw ogen, dubbel-verdunde vacht kleur, rose huid.

Voorbeelden:
zwart + homozygoot Pearl:
Afbeelding
bay + homozygoot Pearl:
Afbeelding
zwart + 1x creme + 1x pearl (smokey black pearl)
Afbeelding

vos voorbeeld en andere op deze site: http://www.hippo-logistics.com/newdilut ... /jaleo.htm