Hengstenkeuzes 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:50

Ik ook niet. Ik heb al spijt dat ik gereageerd heb, want klaarblijkelijk heb ik toch iets gezegd wat niet goed valt.

Dus sorry mensen. Ik ga weer in de mee lees modus. :evaw:

Sappos

Re: Hengstenkeuzes 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:21

De vraag is vooral wat wil je. Ik sluit me wel bij Bimmetje aan hoor. Denk dat je onwijs kritisch moet zijn op wat je dekt en met wie je dekt. Is er vraag naar de veulens? Moeten de veulens snel weg of is er ruimte om ze op te fokken?
400 euro voor een goed mini hengstveulen vind ik niet heel duur maar het blijft wat de gek ervoor geeft. Ik vind Marije haar paardjes prachtig maar ik heb en wil geen 2500 euro uitgeven aan een paardje. Daarvoor kan ik zoveel andere leuke dingen doen. Mocht ik het geld hebben dan zou het geen probleem zijn geweest.
Verschil tussen shetten en mini's is enorm, enige wat overeenkomt is dat de vraag op het moment erg slecht is en de prijzen lager zijn dan voorheen. Met mini's kan je zeer veel maar ik sluit me bij Ciska aan, wil je echt mennen (d/v sgmw) dan moet je zeker 90+ hebben. Showen met een mini is ABSOLUUT niet te vergelijken met de KNHS mensport. Veel mini's zullen voor het laatste niet geschikt zijn terwijl de driving klasses op een show erg weinig voorstellen.
Papier is miss belangrijk voor een fokker maar op een papier kan je niet rijden ;) Ik geef dus veel minder om papier en kijk veel meer naar het dier zelf, hoe het aanspreekt, hoe het karakter is en hoe het beweegt. Papier staat ergens achteraan het lijstje :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:18

Beide veulens zijn op het EK geshowd hoor :?
En dat is een keuze die je maakt, investeren in je paarden door te showen of thuis in de wei laten en vertellen hoe goed ze kunnen zijn.
Want hoe vaak zie je wel niet in advertenties dat het goede showpaarden zijn maar je ziet ze er nooit!
Mijn fokdoel is amha halter dus dan wil ik alleen met bewezen hengsten en merries fokken die zelf zijn geshowd of meerdere nakomelingen hebben die bewezen hebben goed mee te kunnen draaien.

Ik wil niet met een merrie fokken waar ik teveel aan moet gaan verbeteren met een hengst, hoe lief ze ook is. Als ik een merrie al niet goed genoeg vind voor de shows, wat moet ze dan in mijn fokkerij? Dan fok je toch de verkeerde kant op?
Vandaar dat ik er ook vaak voor kies om hengstveulens eerst een jaar aan te houden en als jaarling zelf te showen zodat ik weet wat ze kunnen en waar de zwakke punten zitten zodat ik daar m'n hengstenkeuze op kan aanpassen. En al komen ze daarna te koop, ik leer op die manier wel mijn eigen foklijnen een stuk beter kennen dan ze als veulen te verkopen.
Merries show ik sowieso, tenzij ik er teveel in dezelfde class heb zitten, dan moet je thuis al gaan selecteren.

En zo zal een nmprs fokker belang hechten aan premies en met de merries en hengsten naar premiekeuringen gaan.
Dan heb je ook niets aan een merrie die alleen in de wei lief staat te wezen en "vast een 1e premie zal halen".
Natuurlijk betaal je dan meer voor een dier dat die premie daadwerkelijk heeft behaald. En ook als moeder en oma 1e premie merries zijn ipv papierloos aangemeld bij het nmprs omdat ze klein genoeg zijn.

En dat is nog het voordeel met de mini's, die kan je met shows en keuringen al 'testen' als jaarling en 2 jarigen. Vroeger met de rijpaarden en cobs zag ik pas na 3 jaar opfokken de aanleg onder het zadel ;)

Zo zal voor Sappos naast beweging ook het karakter een grote rol spelen voor de mensport.
Lief en braaf is opvoeding maar je zal maar er eentje 3 jaar opfokken en hij blijkt niet te willen werken...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:28

Klopt helemaal. Iedereen heeft zn eigen gebruiksdoel en hoewel showresultaten mij niet heel veel zeggen, zegt een grand champion mij meer dan eentje die enkel uit goede lijnen komt en nooit de wei uit is geweest. Als je op zoek bent naar een showpaardje ben je bij jou gewoon aan het goede adres. Dan is t voor iedereen nog wat ze uit willen geven aan een paardje. Mijn vol papier zonder premie goedgekeurde niet super bewgende inmiddels ruin, is mijn allerbeste sportpony.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 02:11

Ik weet niet of je bij mij aan het goede adres bent om te kopen, voorlopig ben ik meer van het sparen dan verkopen _O-

Vond mezelf al heel braaf dat ik in 2013 niets gekocht heb...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:09

Daarin ga ik met Sap mee, mocht ik ooit een show AMHA'tje zoeken zal Marije de eerste zijn waar ik ga kijken (maar zal dan weer naar huis gaan omdat ik nog een tijdje mag gaan sparen ;) ). En zal dan zeker niet zo snel kiezen voor een paardje zoals die van Jolanda.

Maar voor de mensport zou ik er nooit voor kiezen. En als kinderpony ook niet, want vind toch dat een kind er af en toe op moet kunnen klimmen en dan is een wat bredere van rond de 100 cm toch een stuk beter geschikt dan een luxe paardje van 80 cm.

Premies bij het NMPRS zeggen mij lang niet alles. Mijn meer keer 1e premie en kampioens hengst(en inmiddels ruin) is niet mijn beste pony, maar als je kijk naar z'n prestaties zou je zeggen van wel. Wel is hij mijn breedst gebouwde pony, dus snap nog steeds niet wat het NMPRS is hem zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:31

Met alle respect voor Marije, want zo te lezen ben je er erg serieus mee bezig, maar ik fok gebruikspony's en keuring is bij mij bijzaak ipv hoofddoel.

Ik vind het prima dat mijn pony's 2e premies halen omdat ze nu eenmaal niet heel rassig zijn, maar met hun correcte en stevige uiterlijk en bijbehorende superkarakter (luxer type heeft vaak ook wat luxer karakter) zijn het enorm leuke pony's voor het hele gezin om mee te rijden en mennen. Ik heb ze niet alleen om in de wei te laten lopen. Zelfs mijn dekhengst loopt nu elke week een rondje buiten met mijn 2 jarige zoontje op zijn rug!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:56

Ik fok ook gebruikspony's hoor, tot nu toe alles wat ik heb verkocht loopt ook aangespannen of wordt daarvoor opgeleid zodra daar de leeftijd voor is ;)
Alleen een ander gebruik misschien dan Sappos of Dennis omdat het ook een compleet ander type paardje is.

Kijk eens naar Rebel van Bianca, halter, aangespannen, hunter/jumper, showmanship, youth classes, hij doet het allemaal.
Joker, loopt aangespannen, Silver Feather, loopt 1 en 2 span en met kleine kindjes op de rug, Comet, de nieuwe eigenaresse kan niet wachten om hem over 1,5 jaar te beleren voor de wagen.

Dat ze wat luxer zijn dan een shet, betekent niet dat ze alleen in de wei kunnen lopen :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:19

Jij verzamelaar haha! Nee denk dat je bij jou een heel fijn dier vandaan kan halen voor het showen. Hier wil ik ze wel graag met wat meer body en een tikkie groter. Ik denk dat de driving niet te vergelijken is met de mensport. Het is veel korter en in mijn ogen minder intensief. Ik denk dat je er ook gewoon super paardjes aan hebt maar als je sgmws zou willen rijden zou ik niet voor AMHA kiezen. Een stevige grote ASPC of een DC weer wel.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:24

Nee sgmws zou ik er ook niet mee doen. Maar enkelspan nsps heeft het dan ook moeilijk hoor.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:31