Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:51

Die is ook mooi iid.

Ik woon in het land van de rare kleurtjes ,heb er niet zoveel mee maar zou het leuk vinden om ooit een mooie palomino zwevend rond zien te gaan bij een WK of OS :D

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:17

Peterina schreef:
Rivaldo schreef:
sporthorse-data.com/d?i=10697950

Wtf?!

En in een beetje fatsoenlijke taal?

De eerste foto is bar slecht maar de anderen niet zo erg. Trouwens link is naar pedigree, men verwacht dat als je meer van de hengst wilt 'zien' dat je verder zoekt.
Voor diegene dat dat niet kunnen: http://www.sammalistontalli.com/donlaurie.htm

Volgens mij weet iedereen in dit topic wel wat wtf betekend ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:27

Ik zag hier eerder Chagall al vallen; een aanrader!!
Hij geeft maat, lengte id hals en vooral sterke gangen mt gebruik vd achterhand. Over de hengst wordt wel gediscussieerd ivm scheve voorvoet, maar bij de -tig veulens die ik ervan gezien heb, zag ik geen afwijkende hoefstanden.

Verder discussie over bloedvoering, qua Jazz, Ferro, etc. Je moet een hengst zoeken naar jouw gebruiksdoel. Ik vind het vaak zonde dat paarden met een dergelijke afstamming al een label moeten dragen. Ze zijn enkel doelgericht gefokt en bezitten daardoor mss eigenschappen die voor de modale amateur ruiter mss niet perfect matched of te handelen zijn, maar daar komt meer bij kijken, dat dan weer tot een discussie op zich kan leiden.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:28

bulck schreef:
Ik zag hier eerder Chagall al vallen; een aanrader!!
Hij geeft maat, lengte id hals en vooral sterke gangen mt gebruik vd achterhand. Over de hengst wordt wel gediscussieerd ivm scheve voorvoet, maar bij de -tig veulens die ik ervan gezien heb, zag ik geen afwijkende hoefstanden.

Verder discussie over bloedvoering, qua Jazz, Ferro, etc. Je moet een hengst zoeken naar jouw gebruiksdoel. Ik vind het vaak zonde dat paarden met een dergelijke afstamming al een label moeten dragen. Ze zijn enkel doelgericht gefokt en bezitten daardoor mss eigenschappen die voor de modale amateur ruiter mss niet perfect matched of te handelen zijn, maar daar komt meer bij kijken, dat dan weer tot een discussie op zich kan leiden.

Mooi gezegd!
Maar is het a.b. gebruik van deze kerrie goed genoeg voor Chagall?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:32

Rivaldo schreef:
Peterina schreef:
En in een beetje fatsoenlijke taal?

De eerste foto is bar slecht maar de anderen niet zo erg. Trouwens link is naar pedigree, men verwacht dat als je meer van de hengst wilt 'zien' dat je verder zoekt.
Voor diegene dat dat niet kunnen: http://www.sammalistontalli.com/donlaurie.htm

Volgens mij weet iedereen in dit topic wel wat wtf betekend ;)

Als engelstalige weet ik heel goed wat het betekend en het gebruik ervan zegt ook al genoeg. Maar aan welke context heeft het betrekking ... de afstamming of de foto's of de hengst op zich???

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:35

Heb je m'n link bekeken?
Het is namelijk een veilen van die palominoquarterback uit z'n zus.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:43

@Rivaldo, ik zou dit aandurven. Maar de keuze ligt bij Ts uiteraard.
Wat ik van belang vind is het kiezen voor een hengst met een hoge index voor je gebruiksdoel, die een mooie aanparing kan brengen en waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Maar rationeel fokken vind ik wel belangrijk, gezien je anders allemaal van die 'halfbakken' paarden krijgt, die op de huidige markt geen tot weinig waarde hebben. (ff los van het emotionele aspect he ;-) )

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:47

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:26

jus schreef:
Als je een polominoveulen krijgt met het uiterlijk van quarterback , stuur dan gelijk maar op :D
Ik heb geen idee wat beter zou zijn een kwpn hengst of niet , wil je het veulen zelf houden ?

Staat hier in Spanje wel een (gelder) palomino hengst van een stoeterij met sportpaardenbloed met kleur

http://yeguadalasregueras.es/sementales-stallions/emigrante-ie-kwpn-stallion/

Geen idee van de afstamming misschien dat iemand hem kent voorheen heette hij moneymaker

Dat is geen Gelderse. In de Gelderse fokkerij hebben de laatste 30 tot 40 jaar geen Palomino's ter dekking gestaan.

Van de laatste 30 jaar dat er uberhaupt een palo ter dekking stond was dat hollands Golden Boy en die stond voor de Tuigpaarden fokkerij ter beschikking maar zeer uitdrukkelijk niet voor de Gelderse fokkerij.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:30

Casca schreef:
Tsja, wat is paardengedrag en wat is stout.. Voor elk wissewasje op de achterbenen en blijven loeren en rillerig zijn, daar heb ik geen zin in. Ik ben een hobbyruiter, het moet leuk blijven. Ik wil een zo goed mogelijk paard proberen te fokken, maar ook goed karakter.

Bedankt voor de input van Bellissimo M! Ik ga nakomelingen bekijken :)

Wij hebben een Bellisimo M pb vor foto's

Rivaldo

Re: Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:35

Oscar dan? Niet een hengst waar ik snel achter sta, maar vergroot, goed karakter, vererft veel vos en is chique zal.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:56

Wat voor karakter heeft en geeft Quarterback eigenlijk? :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:07

Zijn vader had een 10 voor karakter.
Bij karakter vind ik dat mama paard en opvoeding ook wel meespeelt heb een ferro ruin en een jazz merrie op stal allebei super brave dieren misschien komt het wel door de warmte hier :D

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 23:44

Zoo :+ nou ik zal proberen overal op in te gaan :)

Nou jus, dan hou ik em zelf :P hihi. Die palomino is alleen niet echt mijn type :P en over je laatste post, ik wil m'n best wel doen m die dansende palomino te fokken :))

Jodi93: Johnson vind ik erg gaaf, maar ik ben er nog niet uit of hij genoeg 'chique' is voor mijn merrie. Dat hij zelf braaf is en zijn nakomelingen een goed karakter hebben had ik idd eerder gehoord! Dat is echt een pluspunt.

Peterina, lastig, mijn vraag was meer 'wat heeft voor de fokkerij meerwaarde, mijn kwpn merrie veel gebruikt bloed-vrij houden of juist de sterke hengsten binnen het kwpn gebruiken om commerciëler te fokken?'
Quasar de Charry is leuk! Quartar is ook bijzonder, en kans op cremello :)) whi!
Dannebrog is wat weinig opwaarts gebouwd met een korter voorbeen volgens mij. (ze hebben hem wat misleidend op de standfoto gezet ;) )
Don henrico toont mooi groot! Alleen is z'n gangwerk mwa....
Don lauri 1, neh... Spreekt me niet aan...
Floriscount, lekker los in z'n lijf, groot, is wel heeeeeel donker vos... En ik vraag me af waarom ze zijn voorbenen zo raar hebben ingepakt?!
Ben alleen niet zo thuis in al die termen en lijstjes in het Duits en weet niet hoe 'goed' deze hengsten in duitsland bekend staan.
Ik hoor graag van jou, als je deze hengsten aandraagt, wat er bekend is over de nafok en wat de hengst aan mijn merrie kan verbeteren. Ik ben namelijk echt een leek met Duits.

Bulck: Chagall staat zeker op mijn lijst en ga hem bekijken. Ik was helemaal onder de indruk van een filmpje die ik van hem zag. Ik kan alleen weinig vinden over zijn nakomelingen, kun jij me misschien verder helpen? Meer vertellen of een linkje sturen van een website met foto's van nakomelingen? En over je opmerking over rationeel fokken; Tsja, dat wil ik graag, vandaar ook mijn vraag of het beter is om het veel gebruikt bloed vrij te houden of juist een zekere kwpn hengst te nemen. Jij zegt dus duidelijk wel binnen kwpn blijven, Chagall vind ik ook een mooie optie.

Volgens mij, en ik krijg er veel complimenten over van anderen, is het achterbeen gebruik van Foxy erg goed. Of ze het echt doorgeeft weet ik natuurlijk nog niet, maar komt via opa Houston.

Tanjaatje, bellissimo m vind ik achter te slap, ik denk dat er een betere hengst te vinden is :)

Opvoeding speelt zeker een hele grote rol in de opvoeding, merrie zelf is ook echt een knuffel, kruipt het liefst in je binnenzak. Weet alleen niet hoe ze is als ze aan het werk gaat. Moeder van haar is lastig, maar in de omgang ook gereserveerder, maar wil daar gewoon het liefst zo min mogelijk risico op lopen.

Zo, dat hebben we gehad, wat een info vandaag... :D bedankt allemaal!!! *\o/*

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:23

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:56

jus schreef:
Deze ruin is van Parcival , misschien wel gefokt door een bokker (ik weet het niet )

http://www.youtube.com/watch?v=lm2wlNi94oo#Video

Als ik mij niet vergis dan is dat Casteleyn ... zijn kleur komt via moederlijn en gaat terug op Rheinfeld (1938) die hoogst waarschijnlijk smokey black was. Het meeste 'kleur', wat creme gen betreft en niet 'geimporteerde' kleur, in het KWPN komt van Rheinfeld.
En ik dacht dat hij toen destijds voorgesteld is geweest bij het IHW stamboek: http://www.gelderspaardisgoudwaard.nl/casteleyn.html
Idd nu in eigendom van blokker '[***]'

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:20

Janne heeft hem gefokt ;)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:27

Ik ken dan wel niets van fokken en ben me ook volop aan het oriënteren maar wil toch even mijn "ding" zeggen :P
Quaterback denk ik wel dat je moet oppassen qua karakter, in de stal heel lief dier, maar ohz toch niet de makkelijkste :n hoewel toen ik hem de laatste keer zag wel erg braaf was, maar ook met veel vriendelijkere "ruiterij" :D
Dimaggio vind ik ook wel een fijne nafok hebben en denk ik erg over om hem bij mijn merrie te gebruiken :j
Alsook Skovens Rafael en Don Romantic

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:16

Als mede-eigenaar van de moeder zal ik daar wat info over geven qua karakter.. ;-)
Moeder is vrij dominant en naar mensen wantrouwig. Iemand die ze niet kent en vertrouwd zal ze zeker niet braaf bij zijn. Met een hoop geduld komen we langzaam maar zeker wel vooruit.
Ze heeft snel spanning en kan dat lang vasthouden maar met rust bij de ruiter kan dit wel afvloeien.
Ze kan wel heel erg knuffelig en aanhankelijk zijn maar is wel kieskeurig in bij wie ze dat doet.

Het is geen simpel paard maar heeft ook zeker positieve kanten :+:

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:24

Hee, wat leuk dat je ook reageert! :D Bedankt voor je toelichting ;)

Skovens rafael vind ik een leuke hengst, echter wat onbekend... Don romantic vind ik ook wel een mooie hengst, lijkt alleen een nogal lang achterbeen te hebben..

Casteleyn is idd erg leuk en bijzonder :D een van de weinige andere echte kwpn gefokte palomino's die ik 'ken'.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:49

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:44

Dit is van 2011 , staat dit paard bij Edward volgens mij niet maar hij vond het iid een fijn paard.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:53

Aha, ik ben niet super up to date wat dat soort dingen betreft, ik heb geplaatst omdat dat iig een nakomeling is van skovens bekend in Nederland :j

Palsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:08

Geen idee of je Ouverture (AES) een optie zou kunnen zijn.
Jazz x Legaat

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:56

Voor karakter blijf je best ver weg van Quaterback.
Machtig bewegen idd, maar amper te rijden, heeft hij al meermaals bewezen...