Veulentje fokken? Waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:33

Cryssie schreef:
Waarom altijd Gelders??? De wereld bestaat niet alleen om het Gelders.

Ik zeg niet dat je altijd maar Gelders moet doen.

Maar ik vermoed dat TS gewoon een fijn veelzijdig recreatiepaard wil fokken. Dan kan je beter wat dichter bij het type van je merrie blijven en de mindere punten mogenlijk vebeteren.
Ik denk dat dat met een Gelderse hengst kan, die hebben tenslotte dezelfde strenge gezondheidseissen doorstaan als de andere KWPNers en zijn op veelzijdigheid en een goed karakter gefokt.

Dan kan je wel allerlei niet KWPN erkende types uit een hoge hoed toveren,...daar heeft TS helemaal niets aan.

Maar als je er blij van wordt,...een veelzijdige springhengst zou ik ook wel wat vinden hoor. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:42

Ariebren schreef:
.

Als je dit ziet staan, dan zeg je toch mooi !!!!

[ Afbeelding ]

Nee dat zeg ik niet. Ik hou niet van bont, niet van sokken, en niet van een....ja wat is het?...Ik zou ook niet weten wat je met zo'n dier moet.

Of nou ja wel eigenlijk,....maar dan wordt ik wel heel bot.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:49

NatasjavE schreef:
Ariebren schreef:
.

[ Afbeelding ]

Nee dat zeg ik niet. Ik hou niet van bont, niet van sokken, en niet van een....ja wat is het?...Ik zou ook niet weten wat je met zo'n dier moet.

en dat willen we hier niet natuurlijk!

Sorry..bont,tinker,veeeeeel wit en sokken..is helaas ook niet waar ik op val.

Als ik lees wat TS graag zou willen zeg ik ook: Gelders!

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:36

NatasjavE schreef:
Ariebren schreef:
.

[ Afbeelding ]

Hee rustig aan joh! Dat is ook iemands paard en hoef je niet meteen zo hardhandig af te kraken.
Jezus sommige mensen hebben echt geen manieren.
En ik weet niet wat je nou precies probeert te insinueren in die laatste regel, maar dat gaat mij echt te ver. -O-

Ariebren

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:46

Dank u, twist,

Maar voor alle andere super in de top meerijdende KWPN eigenaren :7

De eigenaresse van dat mooie bonte jaarlingetje, al weer 5 jaar oud, heeft nu een paardje waar je een zadel op doet en lekker mee kan gaan buiten rijden.
Niks geen Z ambities.
Gewoon buiten rijden, samen met haar vriendin op de moeder van die bonte merrie.

Ik denk dat TS dat ook zoekt.

En voor alle fok experts,

Fokken is gokken. :7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:55

Twist1991 schreef:
Hee rustig aan joh! Dat is ook iemands paard en hoef je niet meteen zo hardhandig af te kraken.
En ik weet niet wat je nou precies probeert te insinueren in die laatste regel, maar dat gaat mij echt te ver. -O-

Ja klopt beetje flauw van mij.

Alleen stomweg een fotoplaatsen van zo'n dier in een warmbloedtopic waar TS een voorkeur heeft voor een warmbloed en dan zeggen: Mooi he? De kans dat een warmbloed fokker zo iets voor ogen heeft acht ik klein.

Als ze al een ander ras of type wil nemen kan ze inderdaad beter voor een PRE. Waarom omdat die tenminste de halsvorm zou kunnen verbeteren en dichter in de buurt blijft van het warmbloedtype dan je met een Tinker.
(al blijf ik bij mijn advies om gewoon binnen het KWPN te blijven)

Er is op bokt een subforum voor mensen die een Tinker of een Tinkerkruising willen fokken dus daar kan een ieder die een Tinker leuk vind een Tinkerhengst aanprijzen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:03

Ariebren schreef:
Dank u, twist,

Maar voor alle andere super in de top meerijdende KWPN eigenaren :7

De eigenaresse van dat mooie bonte jaarlingetje, al weer 5 jaar oud, heeft nu een paardje waar je een zadel op doet en lekker mee kan gaan buiten rijden.
Niks geen Z ambities.
Gewoon buiten rijden, samen met haar vriendin op de moeder van die bonte merrie.

Ik denk dat TS dat ook zoekt.

En voor alle fok experts,

Fokken is gokken. :7

Ja, wel als je van die vreemde kruisingen maakt ja, als je een goeie, gezonde en moederlijn gebruikt en goede, bewezen hengsten er op zet, dan is de gok niet zo groot hoor. ;) Ik denk dat TS net iets meer zoekt dan een bosrittenpony, met alle respect ...

NatasjavE

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:28

Ik rij zowel buiten in het bos als wedstrijden met mijn KWPNer. Ze is inderdaad erg goed gefokt maar gelukkig staat haar dat niet in de weg.
Haar 1ste veulen was direct een klein succesje een hengstveulen dat naar de nationale veulenkeuring mocht en waanzinnig kan gaan. We namen inderdaad een enorme gok door haar door een goede KWPNhengst te laten dekken. Maar gelukkig is het met een sisser afgelopen.

:)

Terug naar advies voor TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:09

NatasjavE schreef:
Twist1991 schreef:

Alleen stomweg een fotoplaatsen van zo'n dier in een warmbloedtopic waar TS een voorkeur heeft voor een warmbloed en dan zeggen: Mooi he? De kans dat een warmbloed fokker zo iets voor ogen heeft acht ik klein.

Als ze al een ander ras of type wil nemen kan ze inderdaad beter voor een PRE. Waarom omdat die tenminste de halsvorm zou kunnen verbeteren en dichter in de buurt blijft van het warmbloedtype dan je met een Tinker.

Er is op bokt een subforum voor mensen die een Tinker of een Tinkerkruising willen fokken dus daar kan een ieder die een Tinker leuk vind een Tinkerhengst aanprijzen.

Ik haak even in, qua halsvorm verbeteren dacht ik ook direct aan een PRE.
En dan wel een PRE met maat, wat hoger op de benen en genoeg lengte in de bovenlijn.
Je hebt ook 'dikke proppen' staan, en daar zou ik -gezien de merrie van TS- niet voor kiezen.

Wat wil je zelf graag TS? Een wat barokker veulen of juist wat chiquer dan je merrie?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:04

Sorry, ik heb niet alles gelezen, maar ik zal je mijn mening geven. Ikzelf heb samen met mijn zus ook vorig jaar een veulen gefokt uit onze merrie, ook voor eigen gebruik. Ook wij kregen reacties als: "waarom koop je geen veulen, veulens genoeg, marktwaarde is laag etc". Eerlijk gezegd: het interesseerde ons niet. Wij wilden een veulen uit onze merrie omdat ze voor ons goud waard is, haar karakter is zo geweldig en wij zijn nog iedere dag zo ontzettend blij met haar. Onze merrie is nog vrij jong, maar ik moest er niet aan denken dat ik niets meer van haar zou hebben mocht ze er niet meer zijn. Wij wilden graag een stukje emotionele waarde van haar hebben, in de vorm van een nakomeling. MAAR dat betekent niet dat wij bij wijze van spreken de hengst van de buurman hebben gebruikt om een veulen te fokken. Je moet je vooraf goed bedenken van "oké, ik weet dat het veulen bij mij zal blijven, maar welke disciplines wil ik met dit veulen gaan beoefenen en wat wil ik verbeterd zien aan mijn merrie?" Durf ook gewoon eerlijk te zijn naar jezelf door te benoemen welke punten je minder mooi vindt aan je merrie, ook al is ze voor jou de mooiste merrie van de wereld. Daarbij is het ook slim om naar de nakomelingen van een bepaalde hengst te kijken. Welke uiterlijke kenmerken fokt hij wel door, welke niet? Welke merries werden gebruikt in combinatie met deze hengst? En uiteraard, (zoals ook al gezegd is) wees je ook bewust van de risico's. Ikzelf vond het af en toe ook doodeng hoor, als ik hoorde wat er zou kunnen gebeuren. Lees je gewoon goed in, vraag raad aan andere fokkers en zorg voor goede voorbereidingen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:15

NatasjavE schreef:
Twist1991 schreef:

hier haak ik dan even in,
even helemaal niet voor ts maar wel even voor jullie.
mijn veulen kwpn x haflinger was dan wel een foutje, maar als je die zo ziet wordt het een top recreatie/basissport paard!
en dat voor een koudbloed kruising!!!

om bij het kwpn te blijven zou mijn advies niet zijn, gewoon rond kijken wat vind je leuk en wat past er goed bij je merrie en je eisen!
kwpn is allemaal wel een beetje hetzelfde, en toch wel vooral op de hogere sport gericht.
een leuk alround paardje is toch lastig te fokken.
( ja weet dat ze er wel zijn, maar allemaal heet in het koppie! ( leuk op buitenrit?? )